• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moposuorat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaimaani
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saattaa kyllä tulla mielenkiintoinen prosessi jos esim. juuri Kontiolahdella toteutetun
tapaisella paikalla läväytetään nenät vastakkain kun suorittavalla taholla
lähtee vehkeet hieman "piirtämään/lapasesta".

Hattu päästä sinänsä hyvästä ajatuksesta ja tekemiseen ryhtymisestä mutta......
Soisi sitten toteutuksessa nähtävän edes alkeellisimpia turvallisuusasioita.
Se valkoinen viiva suoritussuunnan ja paluukaistan välillä pelittää sellaisenaan ihan yhtä hienosti
kuin karttaan aikanaan piirretty Ukrainan raja näkyi pelittävän kun "alkoi sattua ja tapahtua".

Mikäs muuten on nykyisin, käytännön tasolla, se suurin "ongelma" puolivallattomassa
kaksipyöräisellä harrastelussa ?

Olisiko päällimmäisenä ongelmana liian suuren porukan kulloinenkin kerääntyminen yhteen.....
useimmiten ei kovin fiksuun paikkaan (ulkopuolisten näkökulmasta) ?

Tätä kautta sitten toiminnasta ihan kohtuudellakin arvioiden, kohtuuttomat haitat lähiympäristölle eri tavoin.

Olisiko tilanne nyt se, että ongelma ei tosiaankaan ole "mitä tehdään", vaan pääasiassa
miten tehdään ja missä ?

Se mitä tarkoitan tuolla "miten tehdään", ei liity sinällään stunttailuun vaan siihen, että noita hommia
ei ikäänkuin voi nykyisin harrastaa kuin "huonoon paikkaan ja aikaan perustetuilla festareilla.


Tuskin nykyaikanakaan syntyy varsinaisesta "stunttailusta" suurempaa ympäristö/imago-ongelmaa
jos se tapahtuu pienemmissä ryhmissä, "liikkeessä" ja vähänkään ajatuksella, valituissa paikoissa.

Päteekö tässäkin tämän päivän "ongelmassa" vanhan rummunlyöjän toteamus:

"It ain`t what you do, it`s how you do"..... pimpattuna sanoilla "where you do".

Jos tilanne on se, että Jonne & co niin mielensä pahoittaa joka kerta kun "kylän torille" ei voi vapaasti
pistää pystyyn mittavaa, villiä ja vapaata moottorifestivaalia, niin kyllä se on VOI - VOI :boring:.

Aina on saanut aika lailla rauhassa keulia, suditella ja pitää moottorivehkeillä kaikenlaista hauskaa kunhan
vaan on perseillessäkin ollut hiemankin järkeä ja suhteellisuudentajua hommassa mukana. Toimii nykyisinkin.
Jopa pienessä porukassakin. It ain`t what you do, it`s....... AAMEN :;):.

Ai niin.... ja kaikella rakkaudella :rakastunut:.

Luokkaa kymmenen vuoden takaiset, 70 - 80:n mopon PK- letkat :cruising:.
Periaatteessa pitäisi puolet porukasta olla vieläkin linnassa jos pilkkua nussittaisi.
Hauskaa kuitenkin oli, eikä ketään pahemmin sattunut. Varsinkaan sivullisia.
Taisi homma mennä pientareilla ja pihamailla aika lailla " fifty - sixty " sen suhteen paljonko
näkyi peukkuja / keskareita :p.
 
Mitenkähän meni taannoin lentokentällä autojen kellotussessiossa kuolleen kanssa? Ainakin alkuun vaadittiin järjestäjää vastuuseen vaikka oli allekirjoitettu paperi, että on itse vastuussa. Vakuutusyhtiö taisi olla siinä takapiruna jotenkin.

Noissakin on sitten sekin vakuutusyhtiön kannalta, että rekisterissä olevaa ja tieliikennevakuutettua pikkuautoa tuskin on muutoskatsastettu esim 1500hv tehoisena, vaan papereissa on jokin ihan muu lukema. Vähän sama kuin viritettyjen mopojenkin tapauksessa. Eli se ei ole tieliikennekunnossa, eikä papereiden / vakuutuslajin mukainen. Hankaluuksia ainakin aiheuttaa vakuutuskorvauksen suhteen, jos nyt ei korvausta ehkä evätäkään.

Viime kesänä näkyi muutama ihan ennätyksellisen idiootti mopopoika kaupungilla. Keulitaan autojen puskurissa kiinni keskellä kaupunkia, vedetään risteyksistä punaisilla läpi täysiä tuli autoja tai ei. Ihan selvästi jonkinlaista kuka uskaltaa-meininkiä. Liikennevaloissa huudatetaan suoralla putkella koko ajan rajoittimeen ja paukutetaan tappokytkimellä. Onko korona tyhmentänyt ennestään, vai onko jotenkin tiivistynyt tyhmyys ennenäkemättömällä tavalla. Nämä olivat siis saman muutamat tyypit.
 
Viimeksi muokattu:
Aina on saanut aika lailla rauhassa keulia, suditella ja pitää moottorivehkeillä kaikenlaista hauskaa kunhan
vaan on perseillessäkin ollut hiemankin järkeä ja suhteellisuudentajua hommassa mukana. Toimii nykyisinkin.
Jopa pienessä porukassakin. It ain`t what you do, it`s....... AAMEN :;):.

Niin vaikka aina on ollut lailla kiellettyä huvikseen ajelu häiriötä aiheuttaen, kaikilla moottorivehkeillä taajama-alueilla. Silti sitä on harrastettu. Nykyään tämä rajoitus koskee myös ajoa taajaman ulkopuolella. Moisella kiellolla ei ole mitään järkeä, koska moottoripyörät itsessään ovat virkistyskäyttöön tehtyjä laitteita joilla on tarkotus ajella "huvikseen". Ennen vanhaanhan prätkät ja mopot oli hyötykäytössä kun muuta kulkinetta ei välttämättä ollut.

Moposuoran vois perustaa julkiselle paikalle, jossa on paljon yleisöä. Jos jotain sattuu niin joku ulkopuolinen näkee ainaki. Vaikka poliisiaseman viereen :grin:
 
A: et ole suksilla harrastamassa tieliikennelain vastaisia toimintamalleja tieliikennekevottomilla laitteilla, nämä usein yhdistyy nuorten touhuissa, oli niillä paikka tai ei.

B: Oletettavasti olet aikuinen ja tietoinen mitä olet tekemässä organisoidussa ympäristössä. Toista on nuorten keskuudessa kun organisointi puuttuu, intoa on enemmän kun järkeä ja alaikäiset on edelleen jonkun muun vastuulla kun aletaan syitä etsimään.

Eihän se ole paikan järjestäjän vika millään tapaa jos alueella ajetaan laittomilla laitteilla?
Paikka tuskin olisi liikenteeltä suljettu tieliikennelain vaatimusten mukaan joten laitteiden tulisi olla tieliikenteeseen kelpaavia.
Kuskit ovat tällöin yli 15v joten ovat rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan.
Jos vanhempi on hankkinut ajopelin niin hänellä on osaltaan myös vastuu siitä että mopo on lainmukainen.

On kovin vasemmistolainen ajatus että vastuu yksilön omasta toiminnasta olisi jollakin muulla kuin itse yksilöllä.
 
Eihän se ole paikan järjestäjän vika millään tapaa jos alueella ajetaan laittomilla laitteilla?

Eikö?

Muistaakseni ralliautoilussa sattui aiemmin tänä vuonna kuolemaan johtanut ulosajo. Uutisoinnissa oli ainakin mainintana että ralliauto oli katsastettu. Ei siis pelkästään tieliikenteeseen yleisesti vaan myös erikseen kyseiseen kilpailuun lähdettäessä.

Yksilön vastuu itsestään ja tekemisistään on hieno periaate mutta ei toteudu käytännössä 100 %:sti.

Varmastikin esim juuri ralliautoilussa katsastus ennen kilpailua on kokemuksen jo vuosikymmeniä sitten tarpeelliseksi osoittama asia.
Ilman sitä löytyisi aina välillä joku yksilö joka puutteellisilla vehkeillä kisaan ja sitten napsahtaa. Ja sitten koko laji kärsii.
Ehkä vasemmistolaista mutta realismia.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten huomaamme, on huomattavasti helpompaa jatkaa pommitusta niin kuin ennenkin, koska se herättää huomattavasti vähemmän parran pärinää kuin vetosuora.

Sitten jos joku bygaa moottoriradan, niin auta armias saatana! :D
 
Kannattaa lukee tuo Kontiolahden moposuoran juttu kokonaan. Siellä on hyvin otettu kantaa myös turvallisuusnäkökohtiin ja poliisinkin lausunto asiasta.
Helppo on täällä kukkahattuilla ja varalta kieltää ja tuomita kaikki etukäteen mahdottomana. Hattua nostan Kontiolahden kaikille moposuoran puuhamiehille että on saatu hanke maaliin.
 
Olisiko syytä asettaa jokin järkevä raja tälle järjettömälle mopoilulle. Vaikkapa max.25hv ja min.53-v.
 
En vastusta moposuoraa joten se siitä vasemmistopolitikoinnista, jos joku sellaisen tekee ja saa toimimaan niin sehän on pelkästään hyvä asia että perseily keskittyy yhteen paikkaan. Tätä selvitettiin kymmenisen vuotta sitten pk-seudulle ja kallion lohkominen sähköhammasharjalla oli helpompi toteuttaa. Pessimistinä ja realistina en pidätä hengitystä hankkeiden etenemiselle ja toteutumiselle.

Yäällä tuntuu olevan monta vapaaehtoista hankkeen totauttamiselle, pooli pystyyn ja vuoden-kahden sisällä meillä on useampi stunttikenttä käytössä ympäri suomea. Huulien heiluttelu on helpompaa kun kivien siirtely.
 
Homma jatkuu varmaan helpoiten ja pienemmällä vaivalla entiseen malliin. Onneksi täällä ruuhka Suomen ulkopuolella on melko hyvin laittomia, mutta hiljaisesti hyväksyttyjä "vetopaikkoja" nuorille. Jotkut sitten hakevat sitä jännää joka tapauksessa muualta, oli se paikka olemassa tai ei.
En tuomitse nuorisoa, kun ei sitä itsekään ole päässyt ihan vielä leikki-iästä yli. Toki harkinta on kasvanut jonkun matkaa ja jos joku sattuu näkemään, niin sekin on kyllä keski-iän reippaasti ylittänyt.

Täällä tuli pari vuotta takaperin kauppareissulla aika reipasta kyytiä pimeällä 450 yz vastaan 2-päällä. Pari tuntia tästä päädyttiin valitettavasti tilastoihin. Se on tuossa iässä pieniä valintoja, joihin ohjautuu herkästi muutaman pieneltä tuntuvan sattuman kautta.
Sieltä kotoa käsin annettu esimerkki ja seuraukset hölmöilystä parhaimmillaan ennalta ehkäisevät jotain.. omalla kohden oli esimerkiksi selvät seuraukset crossilla tiellä ajosta. Se rajoitti sen pöljäilyn ajallisesti jo hyvin vähään verrattuna sallivaan kasvatukseen.

Tuo hyvin vähä toki riittää joskus huonolla tuurilla niihin osumiin.
 
Valaiskaan minulle väitettä, että "moposuoralla" mahdollisesti tapahtuvat onnettomuudet ovat alueen haltijan/omistajan vastuulla.

Eli jääkiekkohaverissa kentän/hallin haltija vastaa, taekwondo kontaktikarate jne salin haltija/omistaja vastaa henkilö - ja materiaalivahingoista, pururadalla tapahtuvat loukkaantumiset ( nyrjähdykset, kaatumiset ym ) ovat pururadan haltijan vastuulla jne jne?
 
Kannattaa lukee tuo Kontiolahden moposuoran juttu kokonaan. Siellä on hyvin otettu kantaa myös turvallisuusnäkökohtiin ja poliisinkin lausunto asiasta.
Helppo on täällä kukkahattuilla ja varalta kieltää ja tuomita kaikki etukäteen mahdottomana. Hattua nostan Kontiolahden kaikille moposuoran puuhamiehille että on saatu hanke maaliin.

Kuten totesin, hattua päästä sille että ylipäänsä tehdään.
Se ei silti takaa, että tapahtuu jotain jossa olisi varsinaisesti järkeä positiivisen pöhinän lisäksi.

Kuitenkin.... Lopputulos ei silti vakuuta vaikka "puolivillaisia lausumia" sieltä täältä on
lainattu tuohon linkattuun juttuun. Toki, näin se kuuluu tehdäkin :;):.

Kai se sitten on niin, että jos ei näe vaikka tuijottaa, ei kykene ongelmaa hahmottamaan ja ymmärtämään.
Homma kun lävähtää suoraan naamaan kaikkine karvoineen sivulla 29.

Se on ihan yksi saatanan sama kuka lausuu mistä ja mitä, kun mestan "infra" johtaa siihen, että
siellä vedetään "businessss ass usual" kuten sivun 29 kuvassa mennään.
Ja juuei, ihan turha nyt heittää, että kun se kuvaaja sattui juuri nyt olemaan vähän huonosti
siinä paluukaistalla..... sen kaiken "pahan poistavan" valkoisen viivan takana :grin:. Nyt vittu oikeesti !

Mutta..... Parrat pärisee, mopot pärisee...... ja "antaa poikain ajaa".
Näin on aina tehty, eikä se ehkä ihan huono asia ole vaan sellaisenaankaan. (ainakaan satsauksiin nähden :p)

Tekevälle tapaa välillä jotain sattua, eikä sille mahda aukottomasti oikein mitään, lajista riippumatta.
On se ihan tavallinen pikkujätkien huvi, täysin järjettömän korkealle puihin ja erilaisiin rakennelmiin
kiipeily monin osin ja paikoin suorastaan kriminalisoituakin, mutta eipä ne koulun pihan
tai jumppasalin rakennetut faciliteetit pahemmin kiihota:D.

Parhaiten selviävät asioita muistelemaan ne, jotka uskovat että "paras on kikka sen, joka varoo pikkasen"
ja miettii edes saman verran ennen kuin tekee..... vaikka silti tekisi vähän tyhmempiäkin juttuja.

Se on myös hyväksyttävä, että siitä porukasta joka kerta toisensa jälkeen vetskarin avatessaan
suorastaan kääntyy kusemaan tuulta päin, ei koskaan päästä eroon. Ei millään konstilla, ei
millään faciliteeteilla.

Helpommin tosiaan tahtoo onnistua se kallioleikkauksen lohkominen sähköhammasharjalla :;):.
Tosin.... ei yrittäminen välttämättä ketään haittaa.... ellei pidätä hengitystä asian kuntoon tuloon saakka.
 
En vastusta moposuoraa joten se siitä vasemmistopolitikoinnista, jos joku sellaisen tekee ja saa toimimaan niin sehän on pelkästään hyvä asia että perseily keskittyy yhteen paikkaan. Tätä selvitettiin kymmenisen vuotta sitten pk-seudulle ja kallion lohkominen sähköhammasharjalla oli helpompi toteuttaa. Pessimistinä ja realistina en pidätä hengitystä hankkeiden etenemiselle ja toteutumiselle.

Yäällä tuntuu olevan monta vapaaehtoista hankkeen totauttamiselle, pooli pystyyn ja vuoden-kahden sisällä meillä on useampi stunttikenttä käytössä ympäri suomea. Huulien heiluttelu on helpompaa kun kivien siirtely.

Eikös siellä kaupungeissa ruukatakin tietää jo etukäteen että vituksi se projekti menee kuitenkin, sitten jossain vaiheessa kuitenkin kääritään hihat oikein extra isolla porukalla ja "pannaan haisemaan" oikein kunnolla. Lopuksi sitten heiluukin se huuli ihan tosissaan kun etsitään syyllistä siihen miksi kaikki meni taas vituiksi.
 
Tässä tulee kyllä esille sekin että esim. omana mopoaikanani eli yli 30v sitten, mopoja oli vähemmän kuin nyt. Olivat kesympiä kuin nyt. HUOM! Vakioina! Nyt on mopot, mönkijät, traktorimönkijät ym. Nykyiset ovat helpompia viritellä valmiilla osilla kun saa yli mopoonkin 100cc pyttyjä kilkkeineen Kiinasta suoraan kotiin.
Itse piti opetella virittelyt aikanaan. Jota kyllä minullakin tuli tehtyä.:no: Nykyjonnet voivat viritellä em. syystä koneitaan liian paljon helpommin.
Mutta kyllä on liikennekulttuurikin muuttunut. Itse aikanaan kaverin kanssa tuli perseiltyä mopoilla tyhmässä paikassa. Syystäkin tuli talon isäntä ja tarttui sen aikaiseen tukkaan kiinni. Vannotti että jos ei homma lopu niin vetää turpaan. Uskoimme kerrasta.
Nythän tämä samainen jo haudassa makaava isäntä (fiksu mies oli) voisi saada syytteen laittomasta uhkailusta.

Omalla kohdallani hoidin sen vähäisen perseilynhalun moottorikelkalla. Muutamana talvena oli kelkka jolla sitten kävin revittelemässä aivan kunnolla. Rauhallisissa paikoissa ja varmasti siten ettei ollut muita liikkujia. Äkkiäpä huomasin senkin ettei mitään järkeä. Nykyiset kelkat on niin vitun tehokkaita että oma, hieman rajoittunut fysiikkani ei aina riittänyt niiden hallintaan. Eikä aina järkikään. Kelkan kanssa monesti katosi ns. turvallisuudentunne. Pyörällä liikenteessä aina vähintään pyrin olemaan varovainen. Osittain tästäkin syystä luovuin sitten kelkasta. Sen kanssa tuli otettua turhia ja tyhmiä riskejä.

Eli ajelen tyytyväisenä ja ennakoivana/varovaisena moottoripyörällä. Joskus pitää päästä vähän räppäilemään, siihen sopivat metsätiet ja vastaavat. Tokihan sielläkin pitää aina muistaa turvallisuus. Mutta on varmasti viisaampaa kuin kaduilla ja yleisillä teillä kikkailu.

Saiko tästä ajatuksesta joku kiinni, en tiedä. Mutta nuoret ovat nuoria aina. Aika nuorten ympärillä on myös muuttunut.
 
Eikös siellä kaupungeissa ruukatakin tietää jo etukäteen että vituksi se projekti menee kuitenkin, sitten jossain vaiheessa kuitenkin kääritään hihat oikein extra isolla porukalla ja "pannaan haisemaan" oikein kunnolla. Lopuksi sitten heiluukin se huuli ihan tosissaan kun etsitään syyllistä siihen miksi kaikki meni taas vituiksi.

Olet asian ytimessä ja tämä on valitettavan normaali toimintamalli ruuhkasuomen kaupungeissa. Vastuita on helppo kiertää pudottamalla pallo jonkun toisen pöydälle ja siinä vaiheessa pallo lähtee kiertämään kun orpo piru pöydältä toiselle.
 
Tässä tulee kyllä esille sekin että esim. omana mopoaikanani eli yli 30v sitten, mopoja oli vähemmän kuin nyt.

Tuosta olen kyllä täysin erimieltä.

Ennen wanhaan, lähes joka kylällä ( ainakin Uudellamaalla ) oli 15 vuotiaiden poikien tavallisin kulkuväline oma mopo. Mopoporukoita päristeli siellä täällä, mutta mopotytöt olivat harvinaisuuksia, toisin kuin nykyään.

Parituhatta kilsaa vuosittain kesässä pikkuteitä ympäriämpäri Uuttamaata ja Varsinais-Suomea on viime vuosina tuottanut korkeintaan parikymmentä näköhavaintoa mopoilijoista, jotka silloin useimmiten ovat jossain taajamassa ajelevia skootterityttöjä.
Maaseudulla mopo on nykyään lähes yhtä harvinainen kuin neitsyt synnytysosaston asiakkaana.

Se, että mopomiitteihin ( ei ollut ennen ) tulee suurelta alueelta väkeä, tuntuu varmasti paikallisesti, mutta ei yleisellä tasolla kerro mitään määristä.

PS ne tuhannet kiinalaiset isien ostamat marketmoposkootterit ovat katukuvassa ihmeellisen näkymättömiä.
Joko halvaantuneet takuuajan jälkeen tai sitten eivät kelpaa ensi-innostuksen hävittyä juuri kenellekään.

Iskän tai äiskän autossa kyytipalvelu on paljon mukavampaa!:grin:
 
1980-luvun puolessa välissä ei ollut yläasteella edes mopoparkkia, kun niitä mopoja oli alle kymmenen.

Omalla luokalla (reilu 30 oppilasta) mopo oli ehkä kolmella.

Nyt kun ajaa koulun saman koulun ohi, niin mopoja on vähintään 25-30, vaikka oppilaita on 25% vähemmän.
 
1980-luvun puolessa välissä ei ollut yläasteella edes mopoparkkia, kun niitä mopoja oli alle kymmenen.
Ainaki meidän koulussa tähän vaikutti myös se, että JOS toit mopon koulun parkkiin ni oppitunnin aikana köyhät rakkariapinat kävi pöllimässä sun bensat. Ite pidin mopoa koulupäivisin läheisen vpk:n pihassa.
 
Ainaki meidän koulussa tähän vaikutti myös se, että JOS toit mopon koulun parkkiin ni oppitunnin aikana köyhät rakkariapinat kävi pöllimässä sun bensat. Ite pidin mopoa koulupäivisin läheisen vpk:n pihassa.

Ja mikäs sen hauskempi tapa koulukiusaamiseen kuin irrottaa moposta tulppa, repiä tulpanjohto puolalta irti ja heittää mettään tahi kaataa sokeria tankkiin...
 
Back
Ylös