Mopot kun kulkee 65 KMH

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja M58
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

M58

New member
No tulinpas sitten mökille Honulla ja siinä meni autoa ja muut välinettä ja sitten oli yksi mopopoika, jota kaikki varoen väistäen ohitti. Niin minäkin. No sitten se mopopoika tulikin perääni ja sitten ajeltiin peräkanaa semmonen 65 KMH autojen välissä, ja kenenkään ei tarvinnut varoa ketään, koko liikenne oli paljon jouhevampaa. Väittäisin, jotta jos mopojen suurinta sallittua nopeutta nostettaisiin, se lisäisi turvallisuutta, ehkäpä ne skootteritytötkin oppisivat ajamaan hiukkasen nopeampaa - ajaa niistä osa tosin jo nytkin. Ja tämä siis tapahtui tänään, tuossa pari tuntia sitten.
 
no mää just äsken naureskelin kun tuli skootterityttö aivan sadananlujaa ja kanttas tosta ympyrästä jarruttamatta korva maassa, kulki senkin skootteri ainakin saman ellei jopa kovempaa...:right:
 
Mutta mitäs sitten kun nämä veijarit ajelee pyörätiellä 80km/h, niin kuin tuossa pari pv. takasin ajelin mopon kanssa rinnaten. Tosin erona oli se että minä ajoin siellä missä kuuluikin, ehkäpä hänenkin olisi ollut syytä ajaa ajoradan oikeassa reunassa noita nopeuksia.
Mutta totta ehkäpä tämä nykyliikenne olisi jouhevampaa jos nämä mopot ja bensalenkkarit (mopoautot) kulkisivat sen 60km/h niin pysyisivät virran mukana.
Kuitenkin sieltä tulee sitten se egoilia ison vekselivetosen mersun kanssa kun on pakko päästä ohi, vaikka se ajaisi 60km/h 50 alueella.!?

E: Ajoipa tossa yks päivä myös 4kaistasella tiellä bensalenkkari 100 alueella ohittavien kaistaa, osaan vaan kuvitella paljonko vuvuzelat on soinu siinä takana.
Tyttö bensalenkarin ratissa on varmaan syöny hubba bubbaa ja pyöritelly sormillaan hiuksia ja ihmetelly et mitäs tee siälä mull tööttäätte.?
 
Viimeksi muokattu:
meijän likan löpöämpäri (mopoauto) kulkee viimisen huollon jälkeen 74 gepsin mukaan ja likka jo sano ettei se enää kehtaa ajaa sillä täysillä:)-

eikä sitä oo viritetty, sen variaattorion vaan sen verran kulunut, 52tkm 3vuodessa:thumbup:

no ei kehtaa enää muutenkaan kun sai autokortin...:blink:
 
Minkä takia täytyisi nostaa nopeutta? Niin että kun 80-alueella se mopoauto ajaa sitä 65 km/h niin on entistä hankalampaa mennä autolla siitä ohitse? Eiköhän se 45 km/h riitä, noillakin nopeuksilla ne kaatavat niitä mutkissa :grin:

Se liikenteen lukeminen mopoikäisillä (ainakin joillakin) on vielä vähän hakusessa, joten pidetään se nopeus vaan siellä samassa, tulee vähemmän vauriota jos pääsee kolahtamaan.
 
On tästä nyt muutama vuos aikaa kun ajelin Tuusulanväylää aamulla aikasin töihin ja musta tööttäs Honda Monkey ohi. Tai no se oli Skyteam ja kulki niin maan penteleesti, loksahti hieman leuka auki. Kun siittä alkujärkytyksestä tuli selvittyä niin se olikin piikkirekisteröity sellanen, no monkey... ...hämmentävää...
 
Ja sitten heti alkuun, niin ei sekoiteta niitä nelipyöräisiä näihin kaksipyöräisiin. Tästä nopeuden nostamisesta on kommentointia ollut viranomaistaholtakin - että hyvin voisi.
 
Minkä takia täytyisi nostaa nopeutta? Niin että kun 80-alueella se mopoauto ajaa sitä 65 km/h niin on entistä hankalampaa mennä autolla siitä ohitse? Eiköhän se 45 km/h riitä, noillakin nopeuksilla ne kaatavat niitä mutkissa :grin:

Se liikenteen lukeminen mopoikäisillä (ainakin joillakin) on vielä vähän hakusessa, joten pidetään se nopeus vaan siellä samassa, tulee vähemmän vauriota jos pääsee kolahtamaan.

Kyllä millä tahansa kinnerillä (jopa 30 heppasella kuplavolkkarilla) pääsee mopoautosta ohi. Jos ei pääse, on vika siinä ratin ja penkin välissä. 65km/h olisi aika sopiva vauhti mopoille/mopoautoille. Suurin osa niistä on kuitenkin suunniteltu vähintään noihin vauhteihin.
 
Jos mopot saisi kulkea 65 km/h, niin siinä vaiheessa niillä ei ole enää asiaa kevyenliikenteenväylille, ellei sitten sinnekin saatais oma nopeusrajoituksensa, tyyliin 30 km/h.

Kyllähän noi mopojen ohittelut aikamoisia vaaratilanteita aiheuttaa, en varmaan uskaltaisi mopolla itse kulkea...

Mutta toisaalta jos kulkisivat kovempaa, niin Darwinilla olisi kyllä hommia. Ainakin meilläpäin saa ajaa autolla/mp:llä tosi kieli keskellä suuta, kun mopoilijoita sinkoilee liikenneympyröissä ihan sieltä sun täältä. Eikä ne pysähdy yhtään kattomaan, onko liikennettä. Koittavat vaan roikkua kaverin peesissä mukana.
 
Eikä ne pysähdy yhtään kattomaan, onko liikennettä. Koittavat vaan roikkua kaverin peesissä mukana.

Juuh, yks päivä tuli mopoletka vastaan, letkan vetäjä pyöritteli päätä ja seuras jatkuvasti tuleeko kaverit perässä (peilit rikki?), ja kaverit tuijotti tiukasti letkan johtajaa, että pysyvätkö perässä. Kukaan ei seurannut liikennettä. :hanuria:
 
Ainakin meilläpäin saa ajaa autolla/mp:llä tosi kieli keskellä suuta, kun mopoilijoita sinkoilee liikenneympyröissä ihan sieltä sun täältä. Eikä ne pysähdy yhtään kattomaan, onko liikennettä. Koittavat vaan roikkua kaverin peesissä mukana.

Haha... miten osuikaan kirjoitus kohdalleen - eilen Espoossa:
 
Kyllä niillä osalla viiraa oikeasti päässä, olin tuossa taannoin kotilolla liikenteessä, saavutin kaksi mopoiliaa ketkä sitten ajoivat rinnatusten + siitä että ne ei ollu viritettyja vaan kulkivat sen ~45km/h.
Siinä paikkaa odotellessa että on hyvä kohta lähtee ohi, niin päätti tämä toinen paukapää vetää endoo siinä mun edessä no tollanen enduromopo toppaakin aika nopiaan tuollaisesta vauhdista.
Eikä se sitten vielä siihen loppunu kun risteyksen jälkeen tuli kohta missä oli leveyttä melkeen neljän kaistan verran, päätin että nyt meen ohi kun se on turvallista mutta tämä nuoriherra kaikessa viisaudessan päätti ruveta kiilaamaan...
Että tämmöst tääl turuuus.
 
lisäksi suuressa osassa vehkeistä suunnittelu on nimenomaan perustunut kovempiin nopeuksiin, ja kun ne yritetään kuristaa Suomen lakeihin, niin moottorista tulee tukkoinen ja saastuttava. Esim variaattori rajoitus on sama kuin ajaisi autolla maantiellä kolmosella, bensaa kuluu hulluna. Sama se on skoottereissa. moposkootteri voi viedä 4,5 litraa sadalla normina, ilman variaattorikuria voi kulutus pudota litran. Sillä on jo jotain merkitystä saasteidenkin kannalta, jos maassa on parikymmentätuhatta skootteria. ja jokainen vie litran liikaa.

Ohi pääsee mopoista kyllä, mutta monissa sivuteillä ja kylänraiteilla, voi olla 10km pätkiä, joissa on vuorotellen jakajia yms ja 60 rajoitus, vakiomopo hidastaa jonon sinne 45:teen ja tolla 10km pätkälle se aiheuttaa noin 20-100 ohitusta riippuen kellonajoista/liikennemääristä. Ei kai kukaan voi väittää, että on turvallisempaa ajaa mopolla 45 ja tulla ohitetuksi monta kymmentä kertaa päivässä vs siihen, että ajaa 65 ja ei tule ohitetuksi ollenkaan.

Todennäköisesti tässä käy niin, että kun aikanaan ensin vastustetaan valtion puolesta ja poliisi valvoo ja sakottaa monta kymmentä vuotta ja asiakkaat maksaa tuhansia, niin lopulta järki voittaa ja sitten sallitaan 65 mopot ja taas voi miettiä, että minkä takia ihmisiä on kiusattu montakymmentävuotta turhaan.

Toinen järjettömyys on se, että jos mopo olisi vakiovariaattorilla ja putkella joka tekisi siitä tehokkaan ja taloudellisen, niin siinä ei saa olla elektronista rajoitinta, joka olisi kuitenkin se kaikista järkevin, koska se rajoittaisi vain huippunopeutta ja tarkasti. Nyt yritetään rajoittaa huippua välityksillä ja teholla joka on aika pirun vaikeaa, kun jokainen ymmärtää, että polkupyöräkin menee 45 aika kevyesti. Eli moottorin pitää olla ihan järjettömän tehoton, että vehje ei menis yli 45.
 
Kyllä millä tahansa kinnerillä (jopa 30 heppasella kuplavolkkarilla) pääsee mopoautosta ohi. Jos ei pääse, on vika siinä ratin ja penkin välissä. 65km/h olisi aika sopiva vauhti mopoille/mopoautoille. Suurin osa niistä on kuitenkin suunniteltu vähintään noihin vauhteihin.

Pääseehän niistä ohi vaikka sillä kuplavolkkarilla jos vaan on tarpeeksi pitkä suora eikä vastaantulevaa liikennettä. Mutta esim. ruuhka-aikana se kuplavolkkari on kuitenkin vähän tehoton, pitäisi olla sitä ohitusnäkymää vähintään kilometrin verran :grin:
 
Ajelin viime viikolla töistä kotiin Kehä 1:stä länteen päin, kun Pakilan liittymästä lasketui kehälle ihan aito Suzuki PV50. :D Ajattelin että mitäköhän se kehälle ajelee, mutta poikapa veteli reteesti vasemman puoleisimmalle kaistalle ja ajeli siinä mun edessä samaa 80-90 km/h kuin muutkin... :O Oman mittarini mukaan mopolla oli parhaimmillaan (tai pahimmillaan) vauhtia 94 km/h. Eipä voinut kuin ihmetellä...
 
Kaupunki/taajama on selkeästi oma alueensa ja "pöndetiet" omansa.

Koko mopohommahan on taaksepäin tarkastellen pahasti "historian vankina" niin
pääasiallisen liikennöintiympäristön, kaluston kuin vanhakantaisen laisäädännönkin suhteen.

Nykyinen tilanne on ihan pikkasen erilainen.... kai.

Olisi ihan avartavaa pohtia kokonaisuutta jos olisi jonkinlainen todellisuuteen
pohjautuva käsitys siitä, kuinka tuo mopojen kokonaismäärä ja niiden liikennöintiympäristö
jakautuu.

Ihan vaan siltä pohjalta, että tuo mopon käytännön nopeus ei ole "pusikossa soratien/valtatien reunassa"
minkäänlainen liikenteen sujumis/turvallisuusongelma, mutta sama laite on kaupunkien/taajamien
kevyen liikenteen väylillä ja/tai 50-60 raj.alueilla taas täysi fiasko.

Onko meillä todellisuudessa "kokonaisongelma", vaiko vain osittainen/paikallinen ongelma......
ja miten ne sitten "konkretisoituvat" esim. tilastojen puitteissa.... ym... joita aina kuitenkin
tarvitaan kun muutoksia/päätöksiä aletaan sorvaamaan. Lobbaustahan nyt ei toki pidä aliarvioida,
mutta se on oma elementtinsä sopassa.

Toisaalta..... jos nykyisillä mopoilla mennään sujuvasti liikennevirran mukana esim. juuri 60-alueilla,
vaikea keksiä miten se voisi huonontaa mitään asiaa missään.
Samalla olisi mahdollista putsata ne kategorisesti täysin pois taajamien ruuhkaisilta
kevytväyliltä.... niiltä joilla ajo on sallittu.
 
Näin nämä nuoret eivät muutenkaan erottuisi normi nais-/ vanhuskuskeista. :orgmp:

Ei unoheta tästä listasta hattupäisiä miehiä. Ne on pahimpia. Alla yleensä nissan cashcow :grin:

Muuten olen sitä mieltä että jos ne mopot kulkis sen 60 (tai siis ilmeisesti ne kulkeeki?) se olis turvallisempaa liikenteessä. Toki sittenhän niillekkin tulis liikenteeseen yksi lisätekijä eli nopeuksien seuranta ja väistämättä ylinopeussakot. Ja mites ne mopojen rungot, onko ne tehty siihen 45 km vauhtiin vai onko se se ja sama runkonopeudessa kulkeeko 45 vai 65? Minen tekniikasta ymmärrä tuon taivaallista mutta eikös niillä joku runkonopeus oo määritelty? Sittenhän niissä on käsittääksein ainaki osassa mopoista myös esim. maksimikantavuus merkattu, niinku esim. GuessWhon Irinassa jossa se on 100 kiloo. En ole mennyt kyytiin kun se menee yli jo kuskin alla :grin:
 
Viimeksi muokattu:
Minkä takia täytyisi nostaa nopeutta? Niin että kun 80-alueella se mopoauto ajaa sitä 65 km/h niin on entistä hankalampaa mennä autolla siitä ohitse? Eiköhän se 45 km/h riitä, noillakin nopeuksilla ne kaatavat niitä mutkissa :grin:

Se liikenteen lukeminen mopoikäisillä (ainakin joillakin) on vielä vähän hakusessa, joten pidetään se nopeus vaan siellä samassa, tulee vähemmän vauriota jos pääsee kolahtamaan.

Minun mielestä mopoautojen nopeutta saisi nostaa niin, etteivät vielä 60 rajoituksella tekisi jonoa taakseen. Maantielle nuo eivät kuulu ollenkaan ja jos voisin, niin jotenkin rajoittaisin niiden ajelua jo 80 alueella. Maantiellä hengenvaarallisia laitteita niin mopoautoilijalle itselleen, kuin muillekin tiellä liikkujille.
 
Ei unoheta tästä listasta hattupäisiä miehiä. Ne on pahimpia. Alla yleensä nissan cashcow :grin:

Muuten olen sitä mieltä että jos ne mopot kulkis sen 60 (tai siis ilmeisesti ne kulkeeki?) se olis turvallisempaa liikenteessä. Toki sittenhän niillekkin tulis liikenteeseen yksi lisätekijä eli nopeuksien seuranta ja väistämättä ylinopeussakot. Ja mites ne mopojen rungot, onko ne tehty siihen 45 km vauhtiin vai onko se se ja sama runkonopeudessa kulkeeko 45 vai 65? Minen tekniikasta ymmärrä tuon taivaallista mutta eikös niillä joku runkonopeus oo määritelty? Sittenhän niissä on käsittääksein ainaki osassa mopoista myös esim. maksimikantavuus merkattu, niinku esim. GuessWhon Irinassa jossa se on 100 kiloo. En ole mennyt kyytiin kun se menee yli jo kuskin alla :grin:

Nykyaikaset mopot kulkee ~80 kurittomana, kyllä niissä runko, jarrut jne. ainakin siihen asti riittää, ellei enempäänkin.
 
Toinen järjettömyys on se, että jos mopo olisi vakiovariaattorilla ja putkella joka tekisi siitä tehokkaan ja taloudellisen, niin siinä ei saa olla elektronista rajoitinta, joka olisi kuitenkin se kaikista järkevin, koska se rajoittaisi vain huippunopeutta ja tarkasti. Nyt yritetään rajoittaa huippua välityksillä ja teholla joka on aika pirun vaikeaa, kun jokainen ymmärtää, että polkupyöräkin menee 45 aika kevyesti. Eli moottorin pitää olla ihan järjettömän tehoton, että vehje ei menis yli 45.

What :blink: Kyllä ainakin omassani on nimenomaan variaattorista mittaava elektroninen, joka leikkaa just eikä melkein 45 mittariinsa, ajeli sitten ylä- tahi alamäkeä - tai leikkaisi jos en olisi johtoa irrottanut :grin: Ja siinä se juttu sitten tuleekin. Tuon elektronisen rajoittimen ohitus, ainakin tässä tapauksessa, on niin lapsellisen helppoa kun valmistaja on oikein ystävällisesti laittanut jopa kokonaan oman liittimensä CDI:hin tuolle johdolle. Noissa mekaanisissa joutuu sentään näkemään edes hiukka vaivaa, avata ruuveja ja/tai vaihtaa osia = ne tod.näk. myös pysyy siellä paikoillaan paremmin => onko elektroninen lopulta hyvä, ainakaan lainsäätäjän vinkkelistä :paikallatuulee:
 
Back
Ylös