Mopotin rikki?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mayza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mayza

New member
Siis mopotin (yamaha dt -03 50) on sammunut parikin kertaa ilman varotusta tielle eikä ole heti suostunut käynnistymään (min 10 minuutin odotus, ennenkuin...) ja sittenkin sammunut uudestaan... Vaihdoin sytystulpan enkä ole päässyt kokeilemaan kunnolla nytten oliko vika sytystulpassa, mutta ei innosta jaada tien viereen kyr*iintyyn taas... Sammumiset ei ole tapahtunut peräkkäisillä kerroilla eli välissä toimi aivan kuin uusi.

Onko siin' joku vikana? Tai hah on varmasti mutta mikä?
 
onko nuissa jo semmoinen sytytyksenohjausboxi? arvelin vain, että voisi haiskahtaa ecu-boxivialta, joka lämmetessään pimenee. tai sitten esim. kostealla kelillä häiriintyy. onko vielä takuupeli?
 
villi veikkaus: maavika, joku olennainen johto joka pääsee pyörimään ja sopivalla hetkellä nappaa runkoon kiinni niin meno pysähtyy siihen.. muussa tapauksessa kattoisin sen cdi-boksin liittimet ja muutkin liittimet ettei ole irtipoikki/löysällä/hapettunut... (muistaakseni tää möykky löytyy vasemman sivupäreen alta...

yks sellanen tyhmä härpäke on ollu bensahana, alipaineella toimiva.. vikaa kannattais kattella vaikka sieltä takaiskarin jousen luota että ei vaan ne letkut ole siellä välissä tms...

nämä siis vaan ideoita mitkä juolahtaapi mieleen..
smile_org.gif
 
Tietysti paljonko kilsoja? Mutta tulppa on perusvika ja sitten kakkonen, pikkuroska kaasarissa. Kaasarin alaosassa on juoksutus ruuvi päästä siitä vähän pensaa ja kierrä kiinni ja eiku ajoon.
cool.gif
 
heh heh... puolet hmm vihjeistä oli suurimmalti osin hepreaa...
Vastasin tietojeni mukaan siinä järjestyksessä kuin nuo tekstit on vastausta tehdessä eli viimeiseen ensin ja ensimmäiseen viimeiseksi jne...

kilsoja reilu 10000 ei takuuta.

Kaasari jäätämään? jäätymään? ei kai?

Yks johto saattaa kusasta pitää kattoo...Mutt se ei lähde heti käyntiin vaan pienen odottelun jälkeen ja sitt kulkee tasaisesti... ei asennosta kiinni =/

sytytyksenohjausboxi... jaa mikä ihme?
 
Se on varmaa ettei se kaasari nyt ainakaan jäähän mene, jos sen puhdas lumesta tms.

Mutta tässä nyt olis ainakin muutama mitä kannattais miettiä onko tehty.
- Kaasari putsattu
-ilmanputsari pesty tai uusittu
-mäntä ja männärengas vaihdettu
-öljyseos kondiksessa ja jos on tuorevoitelu niin onko piiri puhdas.

CDI boksia en kyllä syyttäis varsinkaan, jos siihen ei ole itse koskaan kajottu. On meinaan aika harvinaista että yamahasta menis kyseinen boksi itsellään rikki...tosin koskaan ei voi olla liian varma
confused_orig.gif
 
Öh ollut vajaa puoli vuotta minulla joten en uskalla luvataan mitään sörkkimisistä ja muista. "Kaasarin jäätyessä yleensä tuntee kuinka veto katoaa ennen kuin sammuu kokonaan." Kyllä pikku hiljaa ja sitten alkaa pätkimään välillä virran syöttä kokonaan poikki ja sitt "huii" kauhea nykäsy kun alkaa taas toimimaan vaikuttavat järkeviltä ehdotuksilta ja kahden mukaan ainakin kaasari pitää tsekata.
 
Öh ollut vajaa puoli vuotta minulla joten en uskalla luvataan mitään sörkkimisistä ja muista. "Kaasarin jäätyessä yleensä tuntee kuinka veto katoaa ennen kuin sammuu kokonaan." Kyllä pikku hiljaa ja sitten alkaa pätkimään välillä virran syöttä kokonaan poikki ja sitt "huii" kauhea nykäsy kun alkaa taas toimimaan vaikuttavat järkeviltä ehdotuksilta ja kahden mukaan ainakin kaasari pitää tsekata.
Jos ei jäädä, niin mites tuo tankin korvausilman saanti?

Korvausilmaletku lutussa / reikä korkissa tukossa muu ilmansaanti tankkiin häiriintynyt -> bensaa ei valu enää kunnolla kaasariin -> alkaa nykiä ja lopulta pysähtyy.

10 min odottelun jälkeen tankkiin imeytynyt ilmaa -> pelaa taas.

Tai jos imaisee lopulta ilmaa tukoksen läpi niin ryntää taas kulkemaan.

Tuo äkkinäinen kulun paraneminen jotekin pisti ajattelemaan että olisiko jammussa tankin ilmaletku, joka ei mene suoraan maata kohden? Sitten olisi tankattu ylitäyteen -> letkuun mennyt bensaa -> jäänyt seisomaan johokin kohtaan letkua -> ei päästä ilmaa tankkiin ennen kuin alipaine lopulta kyllin suuri että vetää letkussa seisovan bensan läpi ilmaa tankkiin -> mopo lähtee taas kulkemaan.

Tarkoitatko että "välillä virran syöttö kokonaan poikki" sitä että tuntuu kuin ei olisi sytytys päällä, vai sammuuko sinulla suunnileen valoja myöten kaikki?
 
Noissa mopoissa ei taida olla sellaista tappokatkaisijaa seisontatuessa eli kun jalka alhaalla niin ei käy? Usein tuotakin veikataan kun jotain tällaista tapahtuu.
 
=/ vielä ehtinyt koulu kiireiltä tsekkaamaan mitään noista mutt tulppa on vaihdettu... ainakaan tässä ei ole tappokatkaisijaa jalassa, mutt muistaakseni joissakin on... mutt hyvät jouset on et ellet nojaa jalkaan niin se nousee itsestään... että sinänsä et melko turha se kai ois?
 
Se on varmaa ettei se kaasari nyt ainakaan jäähän mene, jos sen puhdas lumesta tms.

Mutta tässä nyt olis ainakin muutama mitä kannattais miettiä onko tehty.
- Kaasari putsattu
-ilmanputsari pesty tai uusittu
-mäntä ja männärengas vaihdettu
-öljyseos kondiksessa ja jos on tuorevoitelu niin onko piiri puhdas.

CDI boksia en kyllä syyttäis varsinkaan, jos siihen ei ole itse koskaan kajottu. On meinaan aika harvinaista että yamahasta menis kyseinen boksi itsellään rikki...tosin koskaan ei voi olla liian varma
confused_orig.gif
Niin tuolla kaasareiden jäätymisellähän puhutaan sellaisesta ilmiöstä, jossa yksinkertaisesti imuilma on kylmää ja vieläpä sopivan kosteaa. Ei siihen lunta tai pakkasta tarvita.
smile_org.gif
Tässä vaiheessa aiheuttaa juurikin vastaavia ongelmia, kuin ketjun aloittajalla on esim. ilmennyt. Näitä on monissa pyörissä (esim. Englannin versioissa - siellä on useasti ilmeisesti otolliset kelit jäätymiselle) yritetty estää, mm. kohokammiossa sijaitsevilla vastuksilla tai vastaavilla virityksillä.

Tuossahan tosiaan yksikertaisesti tapahtuu semmoinen ilmiö, että kaasuttimessa kun tapahtuu polttoaineen "kaasuuntumista" ja siihen vielä lisätään kaasuttimessa oleva alipaine, niin kurkkujen kohdalla alkaakin kaasuseos olla pirun paljon pakkasen puolella -> jäädyttää pikkuhiljaa kurkkuja enemmän ja enemmän jäähän ja ongemilmia tiedossa. Tästä syystä yleensä juurikin auttaa, kun mopottimen pysäyttää hetkeksi, vaikkapa tupakan mittainen tauko ja jatkaa taas (vähän aikaa) matkaa. Tässä kohti lämmin kone sulattaa kurkut taas nopeasti. Sitten jatketaan taas jonkin matkaa, kunnes kurkut ovat taas "umpeutuneet" jäästä. Näin olen antanut itseni ymmärtää suur.piirt. kyseisestä tapahtumasta..

Esimerkiksi Kawan 9r:n Englanninmalleissa on ilmeisesti juurikin kohokammioissa vastukset lämmittämässä. Joissain tapauksissa nämäkin toimivat huonosti, koska jäätyminen/jäähtyminen alkaa jo ennen kammioita. On myös semmoisia systeemeitä, joissa imuilmaa lämmitetään vastuksilla jo aikaisemmassa vaiheessa. Ilmeisesti ainakin "mopoissa/skoottereissa" käytetään tämmöisiä systeemeitä, kun niillä paahdetaan melkoisissa pakkasissakin ja toimivat ihan ok. Eli ketjunaloittajana tarkastaisin, onko laitteessasi tällaista imuilman lämmitykseen liittyvää systeemiä. Voi olla siis esim. kohokammiossa tai myös kaasarin imupuolella. Jos jotain vastusta esim. löytyy, niin potentiaalinen paikka, että olisi paskana. Jos taas systeemiä ei ole, niin ohjeitä kyseisten juttujen väsäämiseen löytyy netistä. Kuitenkin omalla vastuulla sitten virityksiä teet
biggrin.gif
kohta on koko mopo tulessa..

Jännä juttu, että kyseinen ilmiö voi tapahtua (sopivissa olosuhteissa) vaikka oltaisiin esim. 10-astetta plussan puolella..

Autoissahan (esim. omassa vanhassa Ekkerissä joskus muinoin oli) lähtee siitä pakosarjan päältä, semmoinen putki, josta pukkaa lämmintä/kuumaa kaasua imupuolen lämmittämiseksi. Olen ymmärtänyt, että näillä haettiin kaasarivehkeissä juurikin tämän kaasareiden jäätymisen estämistä. Ja tällä en tarkoita nykypäivän autoissa olevia putkia, jotka menevät pakosarjalta EGR-venttiilillle ja siitä sitten imusarjaan kiinni, näillä systeemeillähän on tarkoitus vaan lisätä imuilmaan lämmintä kaasua,kun tietyt kriteerit (esim. kierrokset, kaasun asento, ilmanmäärä jne.) ovat sopivat.. tällä pyritään laskemaan palotilan lämpötilaa (eli palavaa kaasuseosta ei ole niin paljon seassa, kun pakokaasu syrjäyttää sitä) ja tuloksena saadaan viherpiiperöille sopivaa palamistapahtumaa
tounge.gif
ja pikkuhiljaa umpeen vuorautuneet imusarjat
biggrin.gif
eli ihan eri juttu
smile_org.gif


- P

Tuossa tilanteessahan voisi varmaan kokeilla heittää esim. jäänestoa sopivasti tankkiin? Jos auttaa, niin sitten melko varmasti kyseessä on tämä ilmiö.

Edit: siellä Englannin kawoissa mitään vastuksia ole.. kuumat jäähdytinnesteet kiertää manuaalin mukaan myös kaasareissa osittain pitäen ne tarpeeksi lämpöisinä, ettei jäätymistä tapahdu.
 
Back
Ylös