Se on varmaa ettei se kaasari nyt ainakaan jäähän mene, jos sen puhdas lumesta tms.
Mutta tässä nyt olis ainakin muutama mitä kannattais miettiä onko tehty.
- Kaasari putsattu
-ilmanputsari pesty tai uusittu
-mäntä ja männärengas vaihdettu
-öljyseos kondiksessa ja jos on tuorevoitelu niin onko piiri puhdas.
CDI boksia en kyllä syyttäis varsinkaan, jos siihen ei ole itse koskaan kajottu. On meinaan aika harvinaista että yamahasta menis kyseinen boksi itsellään rikki...tosin koskaan ei voi olla liian varma
Niin tuolla kaasareiden jäätymisellähän puhutaan sellaisesta ilmiöstä, jossa yksinkertaisesti imuilma on kylmää ja vieläpä sopivan kosteaa. Ei siihen lunta tai pakkasta tarvita.
Tässä vaiheessa aiheuttaa juurikin vastaavia ongelmia, kuin ketjun aloittajalla on esim. ilmennyt. Näitä on monissa pyörissä (esim. Englannin versioissa - siellä on useasti ilmeisesti otolliset kelit jäätymiselle) yritetty estää, mm. kohokammiossa sijaitsevilla vastuksilla tai vastaavilla virityksillä.
Tuossahan tosiaan yksikertaisesti tapahtuu semmoinen ilmiö, että kaasuttimessa kun tapahtuu polttoaineen "kaasuuntumista" ja siihen vielä lisätään kaasuttimessa oleva alipaine, niin kurkkujen kohdalla alkaakin kaasuseos olla pirun paljon pakkasen puolella -> jäädyttää pikkuhiljaa kurkkuja enemmän ja enemmän jäähän ja ongemilmia tiedossa. Tästä syystä yleensä juurikin auttaa, kun mopottimen pysäyttää hetkeksi, vaikkapa tupakan mittainen tauko ja jatkaa taas (vähän aikaa) matkaa. Tässä kohti lämmin kone sulattaa kurkut taas nopeasti. Sitten jatketaan taas jonkin matkaa, kunnes kurkut ovat taas "umpeutuneet" jäästä. Näin olen antanut itseni ymmärtää suur.piirt. kyseisestä tapahtumasta..
Esimerkiksi Kawan 9r:n Englanninmalleissa on ilmeisesti juurikin kohokammioissa vastukset lämmittämässä. Joissain tapauksissa nämäkin toimivat huonosti, koska jäätyminen/jäähtyminen alkaa jo ennen kammioita. On myös semmoisia systeemeitä, joissa imuilmaa lämmitetään vastuksilla jo aikaisemmassa vaiheessa. Ilmeisesti ainakin "mopoissa/skoottereissa" käytetään tämmöisiä systeemeitä, kun niillä paahdetaan melkoisissa pakkasissakin ja toimivat ihan ok. Eli ketjunaloittajana tarkastaisin, onko laitteessasi tällaista imuilman lämmitykseen liittyvää systeemiä. Voi olla siis esim. kohokammiossa tai myös kaasarin imupuolella. Jos jotain vastusta esim. löytyy, niin potentiaalinen paikka, että olisi paskana. Jos taas systeemiä ei ole, niin ohjeitä kyseisten juttujen väsäämiseen löytyy netistä. Kuitenkin omalla vastuulla sitten virityksiä teet
kohta on koko mopo tulessa..
Jännä juttu, että kyseinen ilmiö voi tapahtua (sopivissa olosuhteissa) vaikka oltaisiin esim. 10-astetta plussan puolella..
Autoissahan (esim. omassa vanhassa Ekkerissä joskus muinoin oli) lähtee siitä pakosarjan päältä, semmoinen putki, josta pukkaa lämmintä/kuumaa kaasua imupuolen lämmittämiseksi. Olen ymmärtänyt, että näillä haettiin kaasarivehkeissä juurikin tämän kaasareiden jäätymisen estämistä. Ja tällä en tarkoita nykypäivän autoissa olevia putkia, jotka menevät pakosarjalta EGR-venttiilillle ja siitä sitten imusarjaan kiinni, näillä systeemeillähän on tarkoitus vaan lisätä imuilmaan lämmintä kaasua,kun tietyt kriteerit (esim. kierrokset, kaasun asento, ilmanmäärä jne.) ovat sopivat.. tällä pyritään laskemaan palotilan lämpötilaa (eli palavaa kaasuseosta ei ole niin paljon seassa, kun pakokaasu syrjäyttää sitä) ja tuloksena saadaan viherpiiperöille sopivaa palamistapahtumaa
ja pikkuhiljaa umpeen vuorautuneet imusarjat
eli ihan eri juttu
- P
Tuossa tilanteessahan voisi varmaan kokeilla heittää esim. jäänestoa sopivasti tankkiin? Jos auttaa, niin sitten melko varmasti kyseessä on tämä ilmiö.
Edit: siellä Englannin kawoissa mitään vastuksia ole.. kuumat jäähdytinnesteet kiertää manuaalin mukaan myös kaasareissa osittain pitäen ne tarpeeksi lämpöisinä, ettei jäätymistä tapahdu.