• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MotoGP 2020

^ hyvin taas irtoo analyysi:thumbup: like it!

Mulla veikkausrivistä osu yks, Peace bro, Peace eli Joan Mir. Alex Rinskin näyttää nyt selättäneen loukkaantumisen ja Suiza liikkuu lujaa.

Munailuista huolimatta Vinales ja Dovi on edelleen mestaruustaistossa vahvasti mukana:kääk:
 
Frankie/ Fab
Mir
Frankie/ Fab

Lähellä oli.

Yamahoilla meni kyllä hyvin niin pitkään kun ajoivat vapaasti omassa rauhassa. On vähän kuin Mersu F1:ssä, puhtaassa ilmassa omaa ajoa niin hyvin kulkee, sitten kun olet toisen takana niin hankaluuksia alkaa löytymään. Vinales täysin jumissa neljäsosakuntoisen Crutchlown takana lähes koko kisan.

Mietin sitä kakkosmutkaa missä lähdössä Petrux meinasi kaataa, ja sen jälkeen Zarco ja Dovi kellahti, mutta Rossi myös, että joskus muistelen puhuttaneen jo Stonerin eeppisten hidastusten aikaan, että siinä on pari pomppua, olisiko siitä alkanut Rossin kaato (ja Danilon melkein kaato)? Tietty se on myös eka vasen pitkään aikaan niin saattaa reuna vähän jäähtyä.
 
Tämän kisan lähes kaikki elementit olivat rummut normaalisti - osastoa, ja alkoi riffillä eli Yamahat karkuun. Melkoinen bon voyage-fiilis tuli kisasta, kun näistä tutuista palikoista saatiin ihan maittava soppa aikaan jälleen kerran vuodelle 2020.
- Zarco on osallisena kolarissa
- Miller pyörii kärjen tuntumassa kunnes renkaat loppuu
- Yamahan renkaat loppuvat lopussa
- Suzuki tekee lopussa hurjaa nousua
- Poolon kasettidekki sotkee nauhan
- Vinales varjojen mailla ja Rossilla ei riitä talentti ambitioon
- Satelliitit näyttävät mallia kaikilla joilla niitä on: Sekä Yamaha, Suzuki, Honda että KTM

Oli muuten historiallinen kisa: Joka ainoalla merkillä satelliittikuskit sijoittuivat paremmin kuin tehdaskuskit. Avintiaa ei lasketa koska Ducatilla on jo satelliitit Pramacilla, Avintia lasketaan kirpputoritiimiksi. Toinen mahdollisuus ilmaista asia on, joka tiimillä 2 satelliittikuljettajaa maalissa ennen ensimmäistä tehdaskuskia. Huom. Suzukilla ei ole satelliitteja joten ei voi laskea, ja Aprilia on pelkkä satelliittioperaatio.

Sekä Mir että Fabion esittivät saman näkemyksen, että kierros vielä ja Mir olisi voittanut. Lähelle jäi. Morbidelli teki itselleen kisasta vaikeaa kun hukkasi aikaa virheeseensä, podiumille olisi voinut olla kapeat saumat, varsinkin jos Rossi olisi välissä pysynyt tulppana kumipuoli alaspäin. Mirillä kyllä kesti saada diesel käyntiin ja taisi olla onnekasta, että Miller veti edestä leveäksi ja Mir pääsi laskemaan ohi ilman, että aikaa meni mahdottoman paljon. Niin pienet olivat marginaalit lopussa.

Monster Energy Yamahalla luetaan taas madonlukuja, epäselvää on enää se, kelle niitä nyt luetaan. Maanisdepressiivinen Vinales ei ole tarpeeksi vahva vetämään tiimin rekeä yksin ja Rossilla riittää tempo siihen top 5 sisään mutta podiumitahti on liikaa. Petronas-nuoriso näyttää lähes joka kerta kun Vinales ei saavu henkisesti paikalle, että laitteissa on tarpeeksi voimasuhdetta että sillä pärjää. Jos minä istuisin Japanian päässä Yamaha Motor-rakennuksessa puku päällä, niin kyllä aamusaket menisivät väärään kurkkuun viimeistään tämän kisan jälkeen. Monsterin suuntaan saisi DHL kuskata paketin valmiiksi teroitetttuja miekkoja näin niinkuin viestiksi sitä, että kasvojen menetys ei ole ihan jees - ja voisiko sittenkin olla niin, että viimeiset 10 vuotta Iwatassa on valmistettu maailman parhaat GP-kilpurit, mutta Motor Raching-osaston managementti ml. Lin Jarvis ja managementin valitsemat kuskit ovat tästä huolimatta kohta 5 vuotta putkeen sössineet homman ja Soichiro Honda on uudestisyntynyt Marc Marquezina nauramaan räkäisesti Yamahan epäonnistumisille.

Toisaalta kaikki kolme isoa, Yamaha, Honda että Ducati kärsivät samasta taudista: Kakkoskuskit eivät toimita. Erityisesti Soichirolla, anteeksi Marcilla ja tuolla sielunvihollisen maanpäällisellä ilmentymällä, Alberto Puigilla kapsahti oveluus omaan nilkkaan tänä vuonna. Kaikki munat pinottiin taivaaseen ylettyväksi pyramidiksi Marquez-koriin, joka toki toimitti 2019 triplamestaruuden kotiin ihan yksin, mutta tänä vuonna kori jäi välittömästi maantiejyrän alle. Ducatilla on vaan muuten ryssitty vahvasti myös pilottipuolella mikä ei varmaan yllätä ketään, mamma mia. Dovi on pakko pitää kun se on melkein vaihtanut etunimensä Desmoksi, mutta ehkä ei enää pidetäkään, ai perhana taas se voitti, no meni jo. Lopputuloksena jotakuinkin urheilullisin perustein karusellia pyörittävät Suzuki ja KTM sekä satelliiittitiimit osoittavat kyvykkyyttään. Todisteena homman toimivuudesta, sattuuhan sitä Suzukillakin että ykköskuski loukkaantuu ja parin kisan jälkeen näyttää siltä että tämän kauden haaste oli tässä, mutta syvyyttä löytyy riveistä ja toinen kuski alkaa toimittamaan tulosta - ja juuri näin sen pitää ollakin. Ei paljoa auta itku markkinoilla jos kalusto olisi kova mutta kuskit pihalla.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä oli kisa sekä Motogp että Moto2;ssa.
Moto3:a en ehtinyt nähdä, divebomb-Darren (nimitys motogp.comista) näköjään voitti.
Fabio oli aika tyytyväinen kisaan, sanoi itsekin että alkoi vähän vannetta kiristämään tuo alkukauden jälkeinen konttaaminen. Sanoi myös että jos ohitukset saa tehtyä suorilla niin sitten voi taistella voitosta.
Hyvin hermo kesti tuon lopun kun kierrosajat alkoi olla jo aika hitaita (suhteelinen käsite)
Vinalesilla on nyt joku ihme apina olkapäällä, jos pääsee lähdöstä keulille niin ok mutta keskijoukoissa kisa menee säännönmukaisesti pipariksi.
Dovilla huonoa tuuria, sai hyvän lähdön ja olisi ehkä ollut top-5 vauhdissa.
Rossi, no mitä tuohon nyt sanoisi. Vauhti tuntui riittävän podiumille, etupää luisti alta niin nopeasti ettei siinä kyllä ehdi paljon paikkaamaan. No, tällaista kilvanajo on.
 
Yamahoilla meni kyllä hyvin niin pitkään kun ajoivat vapaasti omassa rauhassa. On vähän kuin Mersu F1:ssä, puhtaassa ilmassa omaa ajoa niin hyvin kulkee, sitten kun olet toisen takana niin hankaluuksia alkaa löytymään. Vinales täysin jumissa neljäsosakuntoisen Crutchlown takana lähes koko kisan.
Riittäis ett Vinaleksen edessä ajelee joku Moto3nen, tai varikko-skootteri, jos vaan sattuu olemaan joku epäsopiva päivä Vinaleksen antenniosastolla.
 
Bon voyage-tunne sai juuri dataa tuekseen siitä mitä Scuuba muisteli Vinalesin osalta. Näitä on siis parikin. Aiemmat miehen Katalonian GP:t Yamahalla:
2017 aika-ajo P9, kehno lähtö, ekan kierroksen jälkeen P16 ja jumissa Crutchlown takana. Lopulta maaliin P10.
2018 aika-ajo P4, kehno lähtö, ekan kierroksen jälkeen P10 ja jumissa Crutchlown takana. Lopulta maaliin P6.
2019 aika-ajo P6 (3 paikan penaltti), hyvä lähtö (!!!), Lorenzo kolasi kakkospaikalta pois tokalla kierroksella

2020 aika-ajo P5, kehno lähtö, ekan kierroksen jälkeen P15 ja jumissa Crutchlown takana. Lopulta maaliin P9.

Muistaako kukaan sellaista, että Vinales olisi jostain P4-P9 väliltä kyennyt tekemään merkittävää nousua kilpailun ekan puoliskon aikana ilman muiden töppäilyjä?

Lähtövideo Vinalesin kyydistä näyttää jäätävästi mikä ero on P2 ja P5 lähtöruuduilla, verrattuna etuoikealla näkyvään Rossiin etäisyys pysyy vakiona tai neloselle vaihtaessa Vinales jopa saavuttaa, mutta ykkös- ja kakkosrivien etäisyyden ero sekä vissiin linjan valinta ekaan mutkaan ja jarrulla varominen johtavat siihen, että koko koulubussillinen porukkaa tunkee ohi.

Niille jotka eivät jostakin syystä aiempaa motogp.com videoa saa näkösälle, Juutuubissa on ainakin hetken vielä epävirallinen kopio aiheesta ja 18 sekunnin kohdilla alkaa lähtö.

https://www.youtube.com/watch?v=DUko_LV5Q3Q
 
Tuota kun näin amatööripohjalta seuraa niin näyttää että
- Yamaha toimii kisan alussa hyvin, ehkä poislukien Vinales, mutta jos ei pääse aika-ajossa eturiviin niin pieni huippunopeuden puute tekee vaikeaksi päästä keskiryhmästä keulille . MVn ongelmat tuntuu olevan myös vähän tuolla henkisellä puolella
- Ducati on nopea, ja erittäin nopea viivalta, mutta ei niin hyvä mutkissa, ja taitaa syödä eniten rengasta
- Suzukin heikkous on aika-ajo + vauhti kisan alussa, vahvuus taas erittäin hyvä vauhti kuluneilla renkailla + Mirin ohittamisen taito
- KTM toimii hyvin joillain radoilla, ja on nopea, osalla radoista taas on jostain syystä vaikea päästä ihan huipun vauhtiin
- Hondasta on tällä hetkellä vaikea sanoa mitään, Taka on kyllä ollut kauden tasaisin suorittaja
- Aprilia edelleen, valitettavasti, jämäpistepyörä. Testikauden vauhti ei siirtynyt sitten kisakaudelle
 
Veikkaan, että Millerin pehmeät rengasvalinnat kisasta toiseen johtunee siitä, että:
- haluaa päästä heti lähdössä keulaan ja siinä kontrolloida vauhtia. Pehmeä rengas auttaa tässä kun on heti pitoa tehdä ohitukset alkukierrosten aikana, sen jälkeen säästellä renkaita. Ducatin suoravauhdilla voi vähän passailla mutkissa kun ohi ei oikein päästä. Hieman all in-taktiikka mutta siinä hyödynnetään kuskin ja pyörän parhaita ominaisuuksia.
- tykkää ajaa näillä seoksilla eniten tai pyörää toimii niillä parhaiten.

Sitten kun on joutunut aina muiden taakse niin renkaat alkaa pikku hiljaa ylikuumenemaan ja pito heikkenee, ja putoaa muutaman sijan. Tavallaan Millerin kisa on ohi siinä ekalla kolmanneksella jos ei aja johdossa.
 
Kataloniassa oli kylmä jä lähes kaikki ajoivat softilla ihan siitä syystä että muut seokset eivät lämpiä.

Tuleeko myöhäisestä ajankohdasta määräävä tekijä rengasvalintoihin - pakko ottaa softit että olisi edes vähän pitoa? Suzuki tuntuu hyötyvän tästä, kun softi se kuluu kylmälläkin, mutta Suzukia kuluma haittaa vähemmän. Nakagamikin tosin totesi, että Hondassa olisi rengasta ollut vielä jäljellä vaikka mihin, mutta kun ei päässyt Ducatista ohi niin harmittaa hirveästi. Kautta liikkuvien shikaanien, en jaksa uskoa että Takaaki tulisi vielä karkeloihin kamppailemaan mestaruudesta mutta ainakin konsistenssia miehellä riittää, joka kisassa pisteille vissiin ainoana tyyppinä A.D. 2020.
 
Mikähän noissa soft/ medium/ hard on ero seoksissa (luultavasti epäsymmetrisiä)?

Runko menee kuten etiketissä varmaankin.
 
Luultavasti vain lämpökertoimet, eli soft toimii viileässä paremmin kun se lämpenee enemmän vähemmästä kitkasta mutta vastaavasti ei kestä kuumaa keliä sitte ollenkaan.
 
^
Lämpöä saadaan myös rungon elämisellä. Myös syy miksi Markku ajaa usein kovalla etusella. Runttaa keulaa niin kovin jarruissa. Pehmeä rengas menee liian kasaan, ja aiheuttaa ongelmia.
 
Jännä nähdä miten Michelin reagoi näiden kylmässä ajettavien kisojen rengasvalikoimiin, muuttuuko valikoima pehmeämmäksi? Jotenkin kuvittelisi, että kaikki seokset menisivät pykälän pehmeämmiksi, että olisi edes jotain vaihtelua renkaissa, eikä viikonlopun alusta asti pääteemana olisi softien säästeleminen aika-ajoon ja kisaan. Nythän kukaan ei tainnut kertaakaan edes kokeilla hardeja, turhaa niin kovia seoksia siellä pyöritellä mukana ollenkaan. Ideana on kuitenkin tainnut olla tarjota kolme mahdollista kisaseosta, eli jotain tarttis tehdä.
 
Ducati on lyönyt kuskinsa lukkoon ensi kaudelle
Miller ja Bagnaia tehdastiimiin
Martin ja Zarco Pramacille
 
Ducati on lyönyt kuskinsa lukkoon ensi kaudelle
Miller ja Bagnaia tehdastiimiin
Martin ja Zarco Pramacille

Ja Dovi nyt sitten ilman töitä lopullisesti (ainakin Ducatin kanssa)?
Harmi, mikäli näin menee. Oli kuitenkin kuski, joka nopeampaa Marquesia sai tosissaan kiusattua nopeudellaan.
 
Tuolla on nyt muutamakin a(?)-luokan kuski ilman työpaikkaa, Dovi, Crutchlow, Petrucci.
Kiva nähdä mihin nuo päätyy ensi kaudella.
 
Back
Ylös