Joo, se vesi se paha on, typpi ja happi eivät ihan hirveästi poikkea toisistaan mitä lämpötila/paine -riippuvuuteen tulee. Kosteuden poistaminen ilmasta ei nykypäivänä varmaan ole temppu eikä mikään, onhan noita ilmankuivaajia ollut kuorma-autoissakin kymmeniä vuosia. Muutenkin noissa renkaissa paineet on niin lyhyen aikaa, että mistään typen paljon puhutuista hienoista ominaisuuksista ei varmaan ole suurtakaan hyötyä. Ja eikö tuo Bernoullin laki liity virtauksiin?
Ohoh, anteeksi herra Boyle. Bernoulli oli väärä mies.
Kuiva ilma ja typpi reagoivat samalla tavalla ideaalikaasulakiin eikä se ehkä ole mikään Amerikan temppu kuivata paineilmaa. Typpi on kuitenkin aina kuivaa, ja yleinen havainto maailmasta on se, että koneet menevät toisinaan rikki, niitä pitää säännöllisesti huoltaa ja huoltoa ei aina tehdä oikein. Ilmankuivain ei ole sen kummempi kone.
Väistämättä syy liikaa kohonneeseen rengaspaineeseen on joko
- Rengaspaine oli alun perin liian korkea, vaikka kohdelämpö arvioitiin oikein
- Rengas lämpeni enemmän kuin arvioitiin, joten alkupaine oli liian korkea
- Renkaan sisällä oli nopeammin laajenevaa kaasua kuin kuviteltiin (kosteusoptio)
Yksinkertaisesti tarkasteltuna kaikki syyt ovat samoja: Liikaa painetta jo kisaan lähtiessä. Syyt ovat erilaiset ja siksi niitä pitäisi hallita eri tavoilla.
Ensimmäinen vaihtoehto kuullostaa amatöörimäiseltä lasku- tai täyttövirheeltä. Noh, onhan sitä viime kaudella Petronasilla vaihdepolkimiakin putoillut podiumin häämöttäessä, eli kaikkea voi tapahtua.
Toinen vaihtoehto lienee tuiki mahdollinen, jos vaikkapa olosuhde oli parempi ja kuski runttasi enemmän kuin arvioitiin, maaginen Dunlopin Moto2-kumi radan pinnassa aiheutti voodoota Micheliniin, tai muiden perässä ajaminen vaikuttikin enemmän kuin kuviteltiin. Renkaan ylikuumenemisesta on saatu kuulla jo ainakin 2015 Philip Islandilta asti, kun Marquez sitä valitteli, ja sittemmin etenkin Hondakuskeilta. Huomioiden että Fabio ei yleensä kuvien perusteella kisaviikonloppuna hirveästi peesaile ketään treeneissä, ja sää on poikkeuksellisen kolea, on kai mahdollista että tämä arvioitiin väärin.
Kolmas vaihtoehto on se, että ilmankuivain ei kuivannut renkaaseen menevää ilmaa. Siksi höpisin typestä, kun kuvittelin että tietenkin racingissa käytetään varmasti tasalaatuista typpeä. Eipä olisi ensimmäinen kerta, kun kolmen markan osa pilaa kilpailun. Vaivalloistahan se typpipullojen haaliminen varmasti on kompressoriin verrattuna.
Mainitsematon vaihtoehto on, että rengaspaineessa ei ollutkaan mitään vikaa, mutta tätä käytetään tekosyynä jostakin muusta syystä, vaikkapa kasvojen pelastamiseksi jos kuski jäätyi tai Michelinissä oli valmistusvika.
En minä ainakaan muita selittäviä tekijöitä keksi kuin nämä 3+1 mahdollista. Tai no, ehkä sen että kuunatsit kaappasivat videolähetyksen eikä kansalle näytetty, kuinka kolmen kierroksen jälkeen kisa pysäytettiin ja erikoisjoukot laittoivat tällä tauolla väkisin Quartararon etugummiin puoli kiloa lisää ilmaa. Tätä pidän vähän kaukaa haettuna. Mutta mielelläni kuulisin jos jokin muu vaihtoehto tulee mieleen.