MotoGP 2020

Sinunkin, ainakin julkisessa tiedossa olevilla saavutuksilla pitäis edes joskus älytä pitää se suu kiinni.:hanuria:

Miimmoset saavutukset pitää olla, että saa sanoa Kallion kisavauhdin olleen aika vaatimatonta? Kova kuskihan se on, mutta MotoGP:n keskimääräinen taso on nykyisin niin kova, että siihen ei taida Mikalla enää paukut riittää.

Mut olihan hieno kausi kaikissa luokissa. Väittäisin, että nynyset tekniset säännöt on aika onnistuneet, kun käytännössä kaikilla merkeillä on mahdollisuus ajaa voitosta ja erot ovat todella pieniä. Saas nähä tuleeko Marc takas ja pystyykö ajamaan samalla tasolla kuin ennen onnettomuutta.
 
Miimmoset saavutukset pitää olla, että saa sanoa Kallion kisavauhdin olleen aika vaatimatonta? Kova kuskihan se on, mutta MotoGP:n keskimääräinen taso on nykyisin niin kova, että siihen ei taida Mikalla enää paukut riittää.

Mut olihan hieno kausi kaikissa luokissa. Väittäisin, että nynyset tekniset säännöt on aika onnistuneet, kun käytännössä kaikilla merkeillä on mahdollisuus ajaa voitosta ja erot ovat todella pieniä. Saas nähä tuleeko Marc takas ja pystyykö ajamaan samalla tasolla kuin ennen onnettomuutta.

Odotitteko oikeasti että olisi ollut mahdollisuuksia juurikaan tuon kovempaan vauhtiin??? Ken odotti niin ajatus ollut vähän hukassa siinäkin asiassa. Erot isoja, mutta ei kuitenkaan odottaisi, että ainakaan tällä palstalla pyörivien olisi kovin suurta tarvetta perisuomalaiseen tyyliin mollata kun vanha herra vielä kutsutaan kehiin. Meillä jokaisella olisi ollut mahdollisuus osoittaa kykymme ja mennä samalle tasolle ja hommata samat pytyt takan reunalle. Se että kaikille se ikä yms. rajoitteet tulee joskus vauhdin vastapainoksi on vaan tosiasia. Aivan kuten se eräs kaikkien aikojen kovimmista kuskeista, se kikkarapää tyttö samassa samassa lähdössä. Uskomattomat meriitit ja ei vaan enää oikein kulje. Kannattaa kertauksen vuoksi tarkistaa vaikka tänään viivalla olleiden saavutuksia vuosien varrelta ja katsoa esim. eri luokissa saavutetut osakilpailuvoitot. Ei taida kovin montaa ukkoa olla Mikan edellä.
 
Odotitteko oikeasti että olisi ollut mahdollisuuksia juurikaan tuon kovempaan vauhtiin??? Ken odotti niin ajatus ollut vähän hukassa siinäkin asiassa. Erot isoja, mutta ei kuitenkaan odottaisi, että ainakaan tällä palstalla pyörivien olisi kovin suurta tarvetta perisuomalaiseen tyyliin mollata kun vanha herra vielä kutsutaan kehiin.
Jos vaimo pihtaa, se ei ole meidän syy. Olen pahoillani että päiväsi on pilalla, mutta oikeesti....

Mitä tekemistä minun suorituksilla on siihen, että vertasin suoraan kahden eri luokan kilpailujen kierrosaikoja keskenään, ja totesin että Kallio ois ollu sijalla X ??? Jos nyt yhtään kyyneltesi alta osaat lukea ni katsopa vaikka Jerezin radalta WorldSBK vs MotoGP kierrosajat ni huomaat että ei noissa kahdessa luokassa ole kuin about sekunti kärkijannujen kierrosajoissa eroa... eli ei se että Kallio ois ollu SBK kisan 4. ole sama ku että sanoisin "höhöhö ei Kallio ois pärjänny ees Moto3:lle höhöhö" vaan totesin ainoastaan että siinä missä MotoGP kisassa oli viimeinen (tai 2. viimeinen) ni vauhdillisesti riittäis kyyti tuohon.

Ja KYLLÄ, Kalliolta voisi odottaa hieman parempaa sijoitusta kuin aika-ajon viimeinen ja kisan 2. viimeinen ku samalla pyörällä jannu ottaa paalupaikan, nopeimman kierroksen sekä voiton... onhan mies ollu KTM testikuski jo vuosia. Ja esim. Assenissa jannu oli lähtöruudukossa 5. ja harmillisesti kaatui kisassa ja rikkoi kätensä.

Meillä jokaisella olisi ollut mahdollisuus osoittaa kykymme ja mennä samalle tasolle ja hommata samat pytyt takan reunalle.
Ja sä selität mulle että on ajatukset hukassa???? Missäköhän välissä mun elämääni on ollu lähelläkään sellainen rahoitus että olis ollu varaa ajaa sellasia testimääriä ja sellasilla kalustoilla millä moni pelkästään SM-sarjan kärkijannu ajelee... puhumattakaan siitä millasia summia suomen rajojen ulkopuolella kisaaminen vaatii. Kyllä sellaset ihmiset on valitettavan harvassa joille pusketaan sellasia summia rahaa jotka mahdollistaa tollasen kilpailemisen.
 
Miten paljon lie Kallio päässyt ajamaan testiä viime aikoina, puhumattakan kisaa vs. sarjaa kiertävät vakikuskit? Kun siellä on pyöreesti parisen kymmentä lajin huippua vastassa niin voiko oikeasti odottaa esim. vaikka juuri Oliveiran tasoista suorittamista? Olkoonkin että on testikuski ja varmasti jonkin verran ajanutkin, en tiedä?
Kaverit on vetäny puoli vuotta kisaviikonloppuja limitillä, ripeään tahtiin sarjaa läpi, ja se limitti varmasti löytyy helpommin kuin satunnaisella tuuraajalla.
Mulle oli yllätys että ei ollut edes viimeinen maaliintulleista, en tiiä oliko Rabatilla ongelmia, mutta en lähtis lyttäämään Mikan suoritusta ollenkaan.

Mutta tuo rata, jestas että näyttää mahtavalta, uskosin että tämmönen hitaampiki ratailija osais nauttia tuosta. Millonka Org järjestää ratapäivät tuolla :D
 
Odotitteko oikeasti että olisi ollut mahdollisuuksia juurikaan tuon kovempaan vauhtiin??? Ken odotti niin ajatus ollut vähän hukassa siinäkin asiassa. Erot isoja, mutta ei kuitenkaan odottaisi, että ainakaan tällä palstalla pyörivien olisi kovin suurta tarvetta perisuomalaiseen tyyliin mollata kun vanha herra vielä kutsutaan kehiin. Meillä jokaisella olisi ollut mahdollisuus osoittaa kykymme ja mennä samalle tasolle ja hommata samat pytyt takan reunalle. Se että kaikille se ikä yms. rajoitteet tulee joskus vauhdin vastapainoksi on vaan tosiasia. Aivan kuten se eräs kaikkien aikojen kovimmista kuskeista, se kikkarapää tyttö samassa samassa lähdössä. Uskomattomat meriitit ja ei vaan enää oikein kulje. Kannattaa kertauksen vuoksi tarkistaa vaikka tänään viivalla olleiden saavutuksia vuosien varrelta ja katsoa esim. eri luokissa saavutetut osakilpailuvoitot. Ei taida kovin montaa ukkoa olla Mikan edellä.

Tää oli vissiin herkkä kohta sulle? Mielestäni en missään kohtaa puhunut odotuksista vaan totesin, että tämän hetken gridin tason huomioiden Kallion vauhti samalla kalustolla oli vähän vaatimatonta. Ei siitä tartte herneitä ottaa nokkaan. Kallio oli parhaillaan yksi maailman nopeimmista kuskeista ja todennäköisesti pystyisi edelleen kisaamaan MM-tasolla pisteistä jos kisarutiinia olisi enemmän. Lisäksi herra on todella arvostettu ja osaava testikuski, mutta pitkä tauko kilpailemisessa tekee iän lisäksi tehtävänsä varsinkin Portimaon kaltaisella erittäin haastavalla radalla. Tämä huomioiden ihan ok suoritus noin kylmiltään.

Yhtään neitiä en muuten lähtöluettelon nimien joukosta löytänyt, mutta näin nykyaikana sitä ei tiedä miksi kukakin identifioi itsensä. :D Mut saivartelu sikseen: Rossihan ajelee MotoGP:n MM-sarjaa harrastuksena vähän samaan tapaan kuin Räikkönen formuloita. Ei sinänsä paskempi harrastus, jos siitä maksetaan vieläpä kohtuullinen korvaus. Ja jos huomioidaan kalusto niin Rossi hävisi nopeimmalle samalla pyörällä ajavalle alta 3 kymppää ja voitti kolmannen tehdas-Jampin reilulla viidellä sekunnilla.

Ja mitä mun meriitteihin tulee niin näin omaksi ilokseen ympyrää kiertävänä keski-ikäistyvänä insinöörinä jään hyvänä päivänä Suomen kovimmille ukoille n. 1-1,5s kilometrille vähän radasta riippuen. Huonona sitten vähän enemmän. Edes Suomen kärkeen pääseminen näillä lahjoilla olisi vaatinut lajin aloittamisen n. 10 vuotta aiemmin, joten jollei lottovoittoa tule niin raha elämiseen tulee jatkossakin sitten ihan jostain muusta kuin ympyrän kiertämisestä. Hassu vaatimus kyllä, että pitäisi olla MM-tason meriitit jonkin kuskin vauhdin kommentointiin. Kovin olisi hiljaista tässäkin keskustelussa.
 
Mutta tuo rata, jestas että näyttää mahtavalta, uskosin että tämmönen hitaampiki ratailija osais nauttia tuosta. Millonka Org järjestää ratapäivät tuolla :D

Veikkaan, että kävis samalla tapaa kuin n. vuosikymmen sitten, kun joku orgin puolelta yritti varata jotain rataa Espanjasta. Tuli ilmeisesti luuri korvaan. :D Nopeella googletuksella n. 600£ maksas kolmen päivän setti tuolla. Olis kyllä siisti päästä vetämään.
 
Eihän Kallio ole päässyt ajamaan juuri ollenkaan testiä viimeisen vuoden aikana(Pedrosa hoitanut testikuskin hommat pääosin), joten aika mietaa sai olla, jos jotain muuta odotti. Aiemmin kun testasi aktiivisemmin ja pyörä oli tuttu, niin pystyi noissa villin kortin kisoissaan ihan hyvään kyytiin vs. muut KTM -kuskit. Bout samat tyypit siellä silloinkin oli kehissä.
 
Veikkaan, että kävis samalla tapaa kuin n. vuosikymmen sitten, kun joku orgin puolelta yritti varata jotain rataa Espanjasta. Tuli ilmeisesti luuri korvaan. :D Nopeella googletuksella n. 600£ maksas kolmen päivän setti tuolla. Olis kyllä siisti päästä vetämään.

Joo just eilen facessa pisti silmään jonkin brittijärjestäjän mainos jossa hintana oli just hiukan alle tuon 600 puntaa, ja se sisälsi majotuksenki, ja pyörän kuljetuksen. Siis toki paikallinen nouto :) Ei sinänsä paha, tahtoohan nuo GP-tason radat olla arvokkaampia ajaa...
 
Mitä tekemistä minun suorituksilla on siihen, että vertasin suoraan kahden eri luokan kilpailujen kierrosaikoja keskenään, ja totesin että Kallio ois ollu sijalla X ???


Ja sä selität mulle että on ajatukset hukassa???? Missäköhän välissä mun elämääni on ollu lähelläkään sellainen rahoitus että olis ollu varaa ajaa sellasia testimääriä ja sellasilla kalustoilla millä moni pelkästään SM-sarjan kärkijannu ajelee... puhumattakaan siitä millasia summia suomen rajojen ulkopuolella kisaaminen vaatii. Kyllä sellaset ihmiset on valitettavan harvassa joille pusketaan sellasia summia rahaa jotka mahdollistaa tollasen kilpailemisen.


Hymiöitä kannattaa käyttää aina harkiten ja ei ollut mielestäni oikea paikka. Voin olla väärässäkin ja ymmärän kyllä senkin jos hieroessa on mennyt hikitippa silmään ja klikkasit väärässä kohdassa. Palstaa seuraava yleisö ymmärtänee myös ja antaa anteeksi.


En tiedä sinun elämäsi polkua sen tarkemmin ja siksi olen aivan väärä henkilö kommentoimaan tuota sen enempi. Olen kuitenkin pahoillani jos ei ole ollut onni myötä. Aivan yleisellä tasolla tulee joskus mietittyä sitä, että miksi jotkut ihmiset, jotka toistuvasti, vuodesta toiseen kertovat olevansa keskimääräisesti muita etevämpiä lähestulkoon kaikissa asioissa eivät hankkiudu johonkin hillotolpan välittömään läheisyyteen ja kenties sitä kautta rahoituskin helpottuisi. Monesti jopa käy niin että oikeasti lahjakkaat tapaukset halutaan sinne tolpalle ja niistä kilpaillaan.

Eipä tähän keskusteluun tämän enempää. Mulla itselläni on lievä luki/kirjoitushäiriö ja siksi tekstini saattaa olla vaikeaselkoista ja pisteet ja pilkutkin menee vähän miten sattuu, sorry.
 
Kallio ei ollu viimeinen ja kisan nopein kierros 1,658 perässä Oliveiraa. Olosuhteet huomioiden oikein hieno suoritus.

Ei takuuvarmasti ollut helppo paikka lähteä ajamaan ja kyllä ainakin mun hattu nousee. Toivottavasti Mika nähdään Kymiringillä viivalla.
 
Ja jos fanitytön kiilusilmin oikein tiukasti tuijotetaan lopputuloksia, niin voittihan Kallio myöskin tämän vuoden MotoGP-maailmanmestarin.
Ei huono saavutus sekään.
 
Joku muu alaa paremmin tunteva voi arvioida tota Kallion suoritusta paremmin, mutta itselleni jäi päällimmäiseksi tunteeksi pettymys.

Ei voi nykyään paljoa ruostetta ajamisessa olla ja odotella, että mopo paikkaa, vaan heti ollaan painimassa Rabatin kanssa :(
 
Ja jos fanitytön kiilusilmin oikein tiukasti tuijotetaan lopputuloksia, niin voittihan Kallio myöskin tämän vuoden MotoGP-maailmanmestarin.
Ei huono saavutus sekään.

Jos lähtee käytännössä ajamatta katselemaan uudelle radalle, on muuttujia sen verran paljon, että realistisesti voinee pettyä vaan siihen, jos liputetaan liian hitaana ulos radalta. Kiiluvasilmäiset fanitytöt lienee sen sijaan niitä, jotka aidosti odotti pisteitä – saati podiumeja – ajamalla.
 
Maailmanmestari Mirri ajoi ilman luistonestoa kun kolasi sen itseltään rikki alun hulinassa joko Zarcon tai Bagnaian kanssa. Aika jysäytys se kyllä olikin Bagnaian kylkeen. Bagnaian tiimi sanoi että olkapää lopsahti törmäyksessä sijoiltaan ja lopsahti takaisin mutta pipi jäi.

En syytä kumpaakaan kisan kesken jättämisestä. Toki jos maailmanmestaruus olisi ollut jämäpisteistä kiinni, olisi ollut jännä nähdä kuinka GSX-RR:ää viedään luomuna kun renkaat alkavat hiipua. Nyt ei vissiin huvittanut ottaa riskiä.

Kisa oli kärkipäässä tapahtumaköyhä mutta sopivaa säpinää sijoista 2-3 ja 5-10, ei mikään klassikko mutta ihan jees. Lopulta vähän tyhjä olo jäi kun kausi päättyi. Pitänee kaivaa potkukelkka varastosta esiin että saa sunnuntaipäiviin tarpeeksi adrenaliinia ja jännitystä.
 
Portimao 2020 MotoGP:n (25kierr.)
- Oliveiran voittoaika 41’48,163
- Kallion loppuaika 41’48,163 + 48,410s = 42’36,573

Vertailuksi
Portimao MotoGP: (25 – 5kierr. = 20kierr.)
- Kallion aika 20 kierr. on 42’36,573 – 8’29,751 (5kierr.) = 34’06,822
- kierrokset 21…25: 1’41.956, 1’41,976, 1’41,740, 1’41,796 ja 1’42,283

Portimao 2020 SBK:n (20kierr.)
- Rea voittoaika Race 1: 34’24,940
- Rea voittoaika Race 2: 34’36,949

Tuli tämäkin tässä tarkistettua Portimao MotoGP vs WSBK - Hyvä Mika!!
 
Portimao 2020 MotoGP:n (25kierr.)
- Oliveiran voittoaika 41’48,163
- Kallion loppuaika 41’48,163 + 48,410s = 42’36,573

Vertailuksi
Portimao MotoGP: (25 – 5kierr. = 20kierr.)
- Kallion aika 20 kierr. on 42’36,573 – 8’29,751 (5kierr.) = 34’06,822
- kierrokset 21…25: 1’41.956, 1’41,976, 1’41,740, 1’41,796 ja 1’42,283

Portimao 2020 SBK:n (20kierr.)
- Rea voittoaika Race 1: 34’24,940
- Rea voittoaika Race 2: 34’36,949

Tuli tämäkin tässä tarkistettua Portimao MotoGP vs WSBK - Hyvä Mika!!
Ite katsoin Superpole-kisan vauhtia, jossa mentiin vajaa sekuntia kovempaa.
Aika-ajossa paalu otettiin ajalla 1:40.676. Kallion lähtöruutu ajalla 1:41.753 olis oikeuttanu ruutuun 11.

Toi on kyl järjetöntä miten kovaa kyytiä noilla WSBK pyörillä pääsee. Radalla kuin radalla ni SBK kärki jää sen 1-1.5 sekkaa MotoGP pyöristä... aika uskomatonta kyytiä ku toinen on tuotantopyörä enemmä tai vähemmä ja toinen on täysin proto.
 
Ite katsoin Superpole-kisan vauhtia, jossa mentiin vajaa sekuntia kovempaa.
Aika-ajossa paalu otettiin ajalla 1:40.676. Kallion lähtöruutu ajalla 1:41.753 olis oikeuttanu ruutuun 11.

Toi on kyl järjetöntä miten kovaa kyytiä noilla WSBK pyörillä pääsee. Radalla kuin radalla ni SBK kärki jää sen 1-1.5 sekkaa MotoGP pyöristä... aika uskomatonta kyytiä ku toinen on tuotantopyörä enemmä tai vähemmä ja toinen on täysin proto.

Tosi miehet ei peräänny puheissaan, Kallio oli paska kuten sanoit. Itse olisit ajannut pisteille vähintään, ei vaan ole ollut tilaisuutta näyttää kun ei ole rahaa ja kun ei ole rahaa ei pysty tekemään rahaa.
 
Ite katsoin Superpole-kisan vauhtia, jossa mentiin vajaa sekuntia kovempaa.
Aika-ajossa paalu otettiin ajalla 1:40.676. Kallion lähtöruutu ajalla 1:41.753 olis oikeuttanu ruutuun 11.

Toi on kyl järjetöntä miten kovaa kyytiä noilla WSBK pyörillä pääsee. Radalla kuin radalla ni SBK kärki jää sen 1-1.5 sekkaa MotoGP pyöristä... aika uskomatonta kyytiä ku toinen on tuotantopyörä enemmä tai vähemmä ja toinen on täysin proto.

Kertoo myös motorsportin luonteesta. Toi puoltoista sekuntia on aika arvokas. Mieti mitä maksaa kaivaa gp-moposta puol sekkaa - sekunti. KTM tietää.

Ja toisaalta, jos jostain löytyy oloissa kuin oloissa muutaman kympän nopeampi kaveri, niin sille kannattaa maksaa.
 
Vertailuksi kerran vielä
Portimao MotoGP: (1.- 10.kierr.)
- Oliveiran aika 10kierr. 16’43,269 (laskettu)
- Kallion aika 10 kierr. on 17’08,581 (laskettu) (Huomio, että Kallion lähtöruutu oli 22!)

Portimao WSBK: PoleRace (10 kierr.)
- Rean voittoaika kilpailu 17’00,623

Ja vielä *)
Portimao MotoGP: (25 – 5kierr. = 20kierr.)
- Oliveiran aika 20 kierr. on 33’25,176

Portimao 2020 SBK:n (20kierr.)
- Rea voittoaika Race 1: 34’24,940
- Rea voittoaika Race 2: 34’36,949

Ja mikä tuli todistettua.
*) Vertailemalla kierrosaikoja voi todeta, että WSBK pyörä jää kolme (3) sekuntia per kierros Portimao Circuitilla.
 
Back
Ylös