MotoGP 2021

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Havis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikö kannattaisi käyttää peukkujarrua kumpaankin suuntan kääntyvissä mutkissa?

Niin, sillä sanotaan saavutettavan tasaisempi jarrupaine, samaan tapaan kuin etujarrullakin. Radoilla on pahojakin epätasaisuuksia ja tunto kengän läpi nyt ei ole kummoinen näppeihin verraten. Toisethan käyttää vedettävää kahvaa takajarrullekin, peukkukahvan sijaan, koska kytkimelle ei juuri ole käyttöä lähdön jälkeen.
 
"Jah yksi esimerkki 2010-luvulta on motogp maailmanmestari joka ei käyttäny takajarrua ollenkaan. Tämä kyseisen kuskin datainssin kertomaa."

^ tämäkin lienee vaan intervepin paskalegendaa...sori :D
 
Täytyy sanoa, että Bagnaiasta ja Fabiosta molemmista on pakko tykätä.

Aika dominoiva esitys Bagnaialta muuten.
 
Aki Ajolle onnittelut viikonlopun tuloksista. Aika huikeata tulosten tahkoamista Reb Bull KTM Ajo teamilta. Ei paljoa jäänyt jossittelujen varaa. Hyvä Aki!

Moto2 säilyi vielä jännitysmomentti kauden viimeiseen kisaan. Tosin aika paljon pitää tapahtua, jotta Raul voi mestaruuden voittaa. Hän on pakkovoiton edessä ja Remyn pitää aika huolella epäonnistua seuraavassa kisassa. Menipä mestaruus kummalle tahansa niin erityisellä mielenkiinnolla odotan näiden herrojen debyyttiä MotoGP:ssä 2022.

MotoGP kisassa jäi vähän ihmetyttämään Millerin sulaminen suhteessa Bagnaiaan. No ei ole eka kerta, kun Millerin suoritukset on ailahtelevia. Mutta nyt ei nähty kontaktin ottoa hänen ja Mirin välillä, kuten muutaman kerran aikaisemmin on tällä kaudella tapahtunut. Mirille onnittelut kolmossijan varmistuksesta mestaruustaistossa. Kisa oli monellakin tapaa poikkeuksellinen, eikä vähiten siksi, kun se keskeytettiin punaisella lipulla. Fabion suorituksesta ei jäänyt paljoa jälkipolville kerrottavaa. Huonon puoleinen aika-ajosuoritus sekä ulosajo kisassa, kauden ensimmäinen hänelle, kertoi ehkä motivaation puutteesta mestaruuden jo varmistuttua kaksi viikkoa sitten. Kisan kiistämätön tähti oli Bagnaia. Harmi, ettei kauden viimeiseen kisaan jäänyt hirveästi jännitettävää, kun kuljettajien/tallien top 3 sijoitukset on jo jaettu.
 
MotoGP höpisee myös takajarrusta linkin videossa. Ihan hyviä pointteja. Empä tiennyt, että ne käyttää peukalojarrua moto3:ssakin :bisseä: http://youtu.be/-l22QwCONtU

Traction control ja wheelie control... Molemmat on kovasti käytössä, mutta en usko että niitä vastaan halutaan aina ehdoin tahdoin ajaa. Syynä se, että molemmat tiputtaa hevosvoimia pelistä hyvin tehokkaasti. Ainakin katupyörissä on näin. Eiköhän MotoGP-menopeleissäkin ihan yhtälailla.

Jos sulla on 200hp BMW S1000RR ja ajelet sillä Alastaron nopeeta vasuria täysiä ja heti mutkasta ulostultaessa ruuvaat kaasun täysille ja ajat TC:tä päin. Tällöin 200 hp pyörästäsi käytössä on enää 100 hp, kunnes pyörä pääsee taas tarpeeksi kovaan vauhtiin.

Maailmalla kun on isompia ratoja kuin Alastaro, niin siellä kaikki tehot ehkä halutaan ottaa käyttöön. Sillä silloin saadaan koko suoralle pari km/h enemmän vauhtia. Ja se on paljon kierrosajallisesti. Eli mielummin painetaan kiihdytyksessä takajarrua, kuin annetaan TC/wheelie controllin rajoittaa tehoa. Samalla takajarru rauhoittaa pyörän elämistä, pidentää akseliväliä ja madaltaa painopistettä.
 
mutta en usko että niitä vastaan halutaan aina ehdoin tahdoin ajaa
Usko on juurikin se juttu, eikä kannata unohtaa Uskon kaveria nimeltään Fiilis.

Jos sulla on 200hp BMW S1000RR ja ajelet sillä Alastaron nopeeta vasuria täysiä ja heti mutkasta ulostultaessa ruuvaat kaasun täysille ja ajat TC:tä päin. Tällöin 200 hp pyörästäsi käytössä on enää 100 hp, kunnes pyörä pääsee taas tarpeeksi kovaan vauhtiin.

Maailmalla kun on isompia ratoja kuin Alastaro, niin siellä kaikki tehot ehkä halutaan ottaa käyttöön. Sillä silloin saadaan koko suoralle pari km/h enemmän vauhtia. Ja se on paljon kierrosajallisesti. Eli mielummin painetaan kiihdytyksessä takajarrua, kuin annetaan TC/wheelie controllin rajoittaa tehoa. Samalla takajarru rauhoittaa pyörän elämistä, pidentää akseliväliä ja madaltaa painopistettä.
TC/wheelie control ei toimi noin, varsinkaan silloin kun elektroniikassa on vähän enemmän järkeä kuin sarjatuotantomopossa.
 
MotoGP höpisee myös takajarrusta linkin videossa. Ihan hyviä pointteja. Empä tiennyt, että ne käyttää peukalojarrua moto3:ssakin :bisseä: http://youtu.be/-l22QwCONtU

Traction control ja wheelie control... Molemmat on kovasti käytössä, mutta en usko että niitä vastaan halutaan aina ehdoin tahdoin ajaa. Syynä se, että molemmat tiputtaa hevosvoimia pelistä hyvin tehokkaasti. Ainakin katupyörissä on näin. Eiköhän MotoGP-menopeleissäkin ihan yhtälailla.

Jos sulla on 200hp BMW S1000RR ja ajelet sillä Alastaron nopeeta vasuria täysiä ja heti mutkasta ulostultaessa ruuvaat kaasun täysille ja ajat TC:tä päin. Tällöin 200 hp pyörästäsi käytössä on enää 100 hp, kunnes pyörä pääsee taas tarpeeksi kovaan vauhtiin.

Maailmalla kun on isompia ratoja kuin Alastaro, niin siellä kaikki tehot ehkä halutaan ottaa käyttöön. Sillä silloin saadaan koko suoralle pari km/h enemmän vauhtia. Ja se on paljon kierrosajallisesti. Eli mielummin painetaan kiihdytyksessä takajarrua, kuin annetaan TC/wheelie controllin rajoittaa tehoa. Samalla takajarru rauhoittaa pyörän elämistä, pidentää akseliväliä ja madaltaa painopistettä.


Takajarru rauhoittaa...

GP-kuskit saman totuuden äärellä, jonka enska- ja krossipenat ovat tienneet satakunta vuotta.:D
 
Uutisten mukaan Markku näkee kahtena ja on loppukauden sivussa. Pahimmoillaan voipi olla ura paketissa.
 
Uutisten mukaan Markku näkee kahtena ja on loppukauden sivussa. Pahimmoillaan voipi olla ura paketissa.

Hänhän kärsi samasta vaivasta jo 2011, jolloin Moto2-mestaruus jäi saavuttamatta osittain tästä syystä ja Bradl kuittasi potin. Olisihan se voinut jäädä muutenkin saavuttamatta, mutta tiukalla oli. Ympäri käydään ja yhteen tullaan, Bradl paikkaa nyt Marquezia jälleen kerran.

Nyt raportoitiin myös hermo- ja lihasvauriota mutta minun taitoni eivät riitä tätä kääntämään - "paralysis of the fourth right nerve with involvement of the right superior oblique muscle". Eipä se kauhean hyvältä kuulosta näin kääntämättömänäkään.

https://www.crash.net/motogp/news/991555/1/marc-marquez-miss-motogp-season-finale-valencia
 
Pettynyt.

Ei niin että nyt olisin pariin vuoteen kovin aktiivisesti seurannut, mutta nyt kun huomasin mainitun, että Rossin viimeinen kisa olisi helposti katsottavissa for free innostuin hiukan.

Turhaan. MotoGP:n mukaan for free on 140e ensi kaudesta ja tämä viimeinen kisa kaupanpäälle.

:(
 
Tätähän taidettiin sillon pari vuotta taaksepäin ihmetellä enempikin, kun Rea veti WSBK laitteella samaa kyytiä ja oliko jopa samana päivänä kuin MotoGP pyörät. Lopputulema analyysissä tais olla, että yksittäisellä kierroksella ero GP- ja tuotantolaitteen välillä on parhaillaan tai pahimmillaan hyvin pieni, mutta kisamitalla eroa kumuloituu sitten ihan merkittävästi.

Edit. Ja tietyssä mielessä tuon näkee luvuistakin jo:

MotoGP minimipaino: 157kg
WSBK minimipaino: 168kg

MotoGP teho: ~290hp
WSBK teho: ~240hp

Painossa siis eroa noin täyden polttoainelastin verran ja tehoissa n. 60hp. Tehoerosta alkaa varmasti olemaan iloa jossain 200+ nopeuksissa. Elektroniikka taitaa olla aika samaa molemmissa?

Muita eroja on sitten aeromystiikka ja hiilarijarrut.

Tuo 290 hp teho motogp pyörässä ei pdä paikkaansa, todellinen on 255 -260hp ja nämäkin vaan aika-ajo kierroksella.
 
Tuo 290 hp teho motogp pyörässä ei pdä paikkaansa, todellinen on 255 -260hp ja nämäkin vaan aika-ajo kierroksella.

Mistä tiedät?

Losailin radalla Quatarissa on tehty MotoGP pyörien nopeusennätys 362,4km/h. Tuon nopeuden saavuttaminen pikkuisen yli 1km pituisella pääsuoralla vaatii ihan pikkuisen tehoa.
 
Losailin radalla Quatarissa on tehty MotoGP pyörien nopeusennätys 362,4km/h. Tuon nopeuden saavuttaminen pikkuisen yli 1km pituisella pääsuoralla vaatii ihan pikkuisen tehoa.

0.5 * 1.167 * etupinta-ala(m2) * ilmanvastuskerroin(Cd) * (nopeus m/s)^3 / 1000 * 1,341 = tarvittava takarengas hp määrä (*1,1(?) = koneteho).
Siitä sit vaan arpomaan paljonko se "ihan pikkuisen tehoa" on.
 
Mistä tiedät?

Losailin radalla Quatarissa on tehty MotoGP pyörien nopeusennätys 362,4km/h. Tuon nopeuden saavuttaminen pikkuisen yli 1km pituisella pääsuoralla vaatii ihan pikkuisen tehoa.

Kyllä niitä suomalaisia/suomea puhuvia insinöörejä pyörii myös motogp varikolla.
Tämä 290hp oli nitrouksen kirjottama, niin tälle sivustolle joutuu varmaan kirjottaan 600 kertaa, et pystyy todistamaan oman väittämän todeksi. Scuubahan sitä on monesti yrittänyt laskelmillaan, mitkä vielä monesti pitävät paikkansa, mutta kun se on sen erään kirjottama, niin eihän se voi pitää paikkaansa.
 
Back
Ylös