Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Armeijassa tuli suoritettua EA1, koska osa joukkueen sotureista tarvitsi sen lupahommiin. Samalla kun kouluttaja oli paikalla, niin päättivät kouluttaa koko joukkueen. Erikoisesti koulutuksen maksoi puolustusvoimat, mutta itse kortin käsittely/hankintamaksu piti jokaisen hoitaa itse.
Itse sain todennäköisesti keskivertoa enemmän ensiapukoulutusta ja jälkikäteen on alkanut ihmetyttämään, kuinka vähäistä armeijan koulutus ensiaputilanteissa on. Jokaisen jampan pitäisi kyllä osata ensiavun perusteet, perus sirpale- ja luotihaavojen ensiapu, yhteistyö lääkintämiehen kanssa jne. Ei noita kyllä p-kaudella hoidettu kuntoon.
Toki armeija on voinut reilussa vuosikymmenessä muuttaa koulutustaan, mutta mutta....
Toisen harrastuksen puitteissa pitää olla EA2 -voimassa. Vuosittain PPE-D -kertaus ja useita harjoituksia aiheesta ensiapu/potilaan kohtaaminen/TRIAGE jne. joka vuosi. Tällä hetkellä ei enää ole ensivastepätevyys voimassa.
Olisi kyllä kiva päästä esim. luennolle, jossa ammattilainen kertoisi MP -onnettomuuksiin liittyviä yleisiä vammamekanismeja ja miten niitä hoidetaan ettei aiheuta kauheesti lisäongelmia potilaan terveydelle.
Tuo on lopulta aika maalaisjärkistä koska maallikko ei pysty kovin paljoa tekemään. Jos jostakin suihkuaa verta siihen kannattaa laittaa jotakin päälle. Jos raaja on hassussa asennossa siihen ei ehkä kannata koskea. Kypärä kannattaa jättää paikoilleen mikäli ei haittaa hengittämistä. Jos suurienergisen onnettomuuden uhri on eloton on juttu förbi. Saa elvyttää, ei siitä enää haittaakaan ole. Ensimmäinen toimenpide on aina soitto hätänroon että ammattilaiset saadaan mahdollisimman nopeasti paikalle.
"Maallikko pystyy auttamaan todella paljon ja hyvin yksinkertaisilla keinoilla. Ja erittäin usein juuri maallikon toiminnasta riippuu tuleeko autettavasta förbi.
Tieto ja taito on ennakkokäsitysten vastakohta."
Juu-u, hengitystien voi avata ja näkyvät vuodot tukkia. Jos sinulla on enemmän tietoa ja taitoa niin kerro ihmeessä mitä muuta?