Ytimessä ollaan ja hyvin.
Akun kestoon on niin monta syytä kun ikinä alla lyhyt lista
Halpis akku voi itsessään kestää hyvin tai huonosti, syy: vaihteleva raaka-aineen laatu.
Ostatko valmiiksi hapotetun akun vai hapotatko itse.
Hapotusvaiheessa huomaa helpolla halpis akun ja vaikka Yuasan eron, hapottaessa Yuasa lämpiää voimakkaasti joka myös ohjeissa kerrotaan, halpisakut harvemmin = raaka-aine ero.
Lataatko uuden akun muutaman tunnin päästä kun olet hapottanut sen, myyjä sanoo että kiinni vaan ja menoks
mutta sen pitäisi olla laturissa vaikkapa 2 amppeerin virralla muutaman tunnin, ei oikein tykkää kun laturi lykkää 40 amppeeria saman tien, akku on kuin nainen: pikku hiljaa ja sit painetaan tosissaan.
Akun alusta näyttelee myös osaa akun kestävyydessä, roskia, hiekkaa,ruostetta tai muita epätasaisuuksia tekee äkkiä johonkin kohtaan liikaa pintapainetta ja saattaa vaurioittaa näin akun kennoja.
Osassa akuissa pohja on erittäin ohut, mitä opimme, laitetaan sentin styroxi alle jos mahtuu.
Mopon latausjännite on myös erittäin ratkaisevassa osassa, hiemankin liikaa niin kiehuu koko ajan.
Joku mainitsi uusien mopojen lisääntyneestä virran kulutuksesta on aivan oikeassa, näin se on rajoilla mennään ja laturien tehot on liian tarkkaan laskettu verrattuna kulutukseen.
Joissakin uusissa auton akuissa on lämmitys itsessään = syö koko ajan itseään, ei kestä muuten yli 20 pakkasta
joten suunta on menossa ihan pyllylleen.
Niissä ajoneuvoissa joissa on jokin laite mikä koko ajan ottaa virtaa, oli se sitten varashälytin tai ajonseuranta niin akun max. ikä on keskimäärin 3 vuotta, valitettavasti näin, auton akkua kun ei ole tällaiseen hitaasti tapahtuvaan virran luovuttamiseen suunniteltu vaan antamaa hetkellisen suuren syöksyvirran.
Vapaajan akku taas on valmistettu kestämään pitkään pienellä virralla tapahtuvaa kuormitusta.
Itse olen käyttänyt niin halpisakkuja kun esim Yuasaa, halpisakut keskimäärin 2 ajokautta ja roskiin, Yuasa noin 5 kautta tai jopa hieman enemmänkin.
Laiskuuttani en pidä akkuja missään laturissa talven aikana ja mopo kylmässä tallissa, akun napa vaan irti.