• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mp-hälytin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja adrenaliini
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kysyn tyhmänä, että mitä nuo hälyttimet tekevät paremmin kuin hälyttimellä varustettu jarrulevylukko?
nixweiss.gif
Oikea Rosvohan vie mopon ihan mistä ja milloin vain eli kasko rulettaa....
Näin laiskalle tuommoinen häly on huomattavasti näppärämpi kuin jarrulevylukko. Aina napin painalluksesta päällä.
Ja minä lähtisin ihan saletissa joka toinen päivä yrittään liikkeelle lukko paikoillaan
bawling.gif

- P
Se HUUTAA ihan possuna, jos....
tounge.gif
Eli loppupeleissä olisin turvallani pyörän alla, joka huutas 130db vielä siinä = kuulovaurio vielä kaiken vitutuksen lisäksi.. ei hjuva!
biggrin.gif

Mittaustulokset:

Scorpio SR-i500SW, mikroaaltotunnistin kytkettynä ja häly aktiivisena virrankulutus välittömästi kytkennän jälkeen 10-13mA. Viiden minuutin kuluttua tippui lukema välille 7-10mA. Tuo oli minulle riittävä tieto ja purin kytkennän tyytyväisenä hyvään hankintaan.

Akun napajännite oli reilu vuorokauden aktiivijakson ja ~8 hälytyksen + 30 päälle/pois kytkennän jälkeen 12,67. Lähtötilanne siis suoraan laturista irroitettuna 12,87. Pitäisi varmaan tehdä kaksoissokkotesti samoissa olosuhteissa ilman hälyä ja tietäisi tuon todellisen vaikutuksen jännitteen alenemiseen. Minulle tuo on kuitenkin haarukassa next to nothing. Hyvä kiva kiitos
thumbs-up.gif

Ekalla mittauksella kärväytin tosiaan pikkupuolen sulakkeen, kuten viisaammat jo tiesivätkin. Tilanne johtui tietysti hälyn aktivoinnin aiheuttamasta virtapiikistä. Nyt tein purettavan kytkennän, jossa johto 1 oli kiinni aktivoinnin ajan ja johto 2 mittarin kanssa astui tilalle aktivoinnin jälkeen.

Tuli myös asenneltua tuollainen Scorpio viime viikonloppuna VFR:ään. Asennus oli vaivaton, ja meni geneerisellä kaapelilla mikä tuli laitteen mukana. Minulla oli tilattuna pyöräspesifinen settikin, mutta en löytänyt mistään liitintä mihin ko. kaapelin olisi saanut liitettyä. Hukkaan meni se parikymmentä taalaa, joskin muuten olen kyllä tyytyväinen itse laitteeseen toiminnan puolesta.

Tuli myös asenneltua tuollainen Scorpio viime viikonloppuna VFR:ään. Asennus oli vaivaton, ja meni geneerisellä kaapelilla mikä tuli laitteen mukana. Minulla oli tilattuna pyöräspesifinen settikin, mutta en löytänyt mistään liitintä mihin ko. kaapelin olisi saanut liitettyä. Hukkaan meni se parikymmentä taalaa, joskin muuten olen kyllä tyytyväinen itse laitteeseen toiminnan puolesta.
Saas nähdä oliko minullakin tuo pyörän oma johtosarja sitten turha tilaus.

Nopeeta toimintaa muuten Scorpiolta. Torstaina illalla tilaus sisään ja tänään soitti Fedex, että tuovat paketin huomenna  
thumbs-up.gif
Muuten hyvä, mutta pyörä edelleen Seinäjoella, että eipä väliä vaikka olisi kestänyt pidempään.

Scorpiolta tilattu se perus i300 malli + varakauko-ohjain + johtosarja + mikroaalto liiketunnistin + johtosarja.

Onko kellään tietoa miten toi tullaus juttu menee. Siis millä perusteella paketti joutuu tullaukseen ja koska ei? Olen tilannut muutaman kerran Jenkeistä ja tämä on vasta eka paketti josta joutuu jotain lisää maksamaan tullauksesta. Muut paketit tulleen ohi tuollaisten.

Kyselin Tapiolalta, jotta kuinka saisin Scorpion hälyn "turva-alennuksen" piiriin. Kyseisellä laitteella kun ei maahantuojaa ja näin ollen VAT-hyväksyntää ole. Asiakaspalvelija kirjaili ajatukseni ylös viime viikon torstaina ja lupasi palata asiaan maanantaina kun on asiaa selvitellyt. Mitään ei kuulunut, joten soittelin tänään takas. Asia oli kuitenkin "selvitetty" ja "selvitys" kertoi, ettei ko. hälytin kuulu tällä hetkellä VAT-hyväksyttyjen listalle...
No voe helevata, olipa yllätys. Hyvä että selvittivät.
biggrin.gif

Vääntelin sitten rautalangasta ja vaikka mistä, että sain asian perille ja lopulta tulimme siihen tulokseen, että jos SVT:n tarkastaja hälyn hyväksi toteaa, niin alet napsahtaa. Pitää käydä asennus ja toiminta tarkastuttamassa, mukaan käyttöohjekirja ja kauppakuitti.
Eiköhän se hyväksyntä sieltä sitten tule. Tietääkös kukaan, että saako tolla mun oletettavalla ennakkopäätöksellä kaikki tulevaisuudessa automaagisen alen omalta vakuutusyhtiöltään samanmallisille hälyille?

Pikkasen OT mutta onko vakuutusmaksussa jo automaattisesti huomioitu tehdasasenteinen ajonestolaite vai pitääkö siitä erikseen vakuutusyhtiölle ilmoittaa ? Eikös sellanen kuitenkin oikeuta rabattiin kaskovakuutuksesta.

Tjahans, Kiinanihme saapui eilen postissa ja ihan hyvältä jopa näyttää. Molemmat kaukosäätimetkin jopa tuntuivat pelittävän tai ainakin reagoivat kun napit testasin läpi.

Pitää tuossa lähitulevaisuudessa ruveta asentelemaan tuota. Ohjeitahan tuossa ei voi sanoa olevan, joten saapa nähdä
biggrin.gif

Mutta hyvä hommeli jos pelittämään saan. Kova sana oikeasti, kun kake ilmoittelee heti jos joku pyörää ronkkimassa.

- P

Kyselin Tapiolalta, jotta kuinka saisin Scorpion hälyn "turva-alennuksen" piiriin. Kyseisellä laitteella kun ei maahantuojaa ja näin ollen VAT-hyväksyntää ole. Asiakaspalvelija kirjaili ajatukseni ylös viime viikon torstaina ja lupasi palata asiaan maanantaina kun on asiaa selvitellyt. Mitään ei kuulunut, joten soittelin tänään takas. Asia oli kuitenkin "selvitetty" ja "selvitys" kertoi, ettei ko. hälytin kuulu tällä hetkellä VAT-hyväksyttyjen listalle...
biggrin.gif

Vääntelin sitten rautalangasta ja vaikka mistä, että sain asian perille ja lopulta tulimme siihen tulokseen, että jos SVT:n tarkastaja hälyn hyväksi toteaa, niin alet napsahtaa. Pitää käydä asennus ja toiminta tarkastuttamassa, mukaan käyttöohjekirja ja kauppakuitti.
Eiköhän se hyväksyntä sieltä sitten tule. Tietääkös kukaan, että saako tolla mun oletettavalla ennakkopäätöksellä kaikki tulevaisuudessa automaagisen alen omalta vakuutusyhtiöltään samanmallisille hälyille?
Hyvä auraa latua meille muille
thumbs-up.gif
Minullakin Tapiolassa, joten voi olla että sinun työsi riittää siihen ettei minun tarvitse edes käydä näyttämässä pyörää.

Kerrohan sitten kuinka kävi tuossa SVT:n käynnissä.

Kukaan ei kait vielä <a href="http://cgi.ebay.co.uk/2-Way-Motorbike-Alarm-Immob-Motorcycle-Pager-ATV-Alarm_W0QQitemZ250223223193QQihZ015QQcate
goryZ25643QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem" target="_blank">tällaista</a> tuonu esiin, kait. No kuiteski 86 euroo tulis maksamaan postikuluineen.  
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Kukaan ei kait vielä <a href="http://cgi.ebay.co.uk/2-Way-Motorbike-Alarm-Immob-Motorcycle-Pager-ATV-Alarm_W0QQitemZ250223223193QQihZ015QQcate

goryZ25643QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem" target="_blank">tällaista</a> tuonu esiin, kait. No kuiteski 86 euroo tulis maksamaan postikuluineen.  
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
Tuo lienee juurikin sama kuin Carpalin karvahattumalli.
Paremman saa edullisemmin. Selaappas taakseppäin.

Omani saapui tänään. Hyvältä vaikuttaa ainakin päällisin puolin.

Noniin nyt olen ehtinyt pöydällä testailemaan tuota jonkin verran. Virrankulutus levossa noin 15mA olipa päällä tai ei. Mielestäni tuo on ihan riittävän pieni.
Kalikan kantamaa testailin tuonne 200m päähän parkkipaikalle asti joka minulle riittää. (Välissä kaksi tiilitaloa.)
En usko tuon kantavan normaalioloissa ihan sitä 1500m mutta riittää peruskäytössä mainiosti.

Laitteessa on myös äänetöntoiminta ja esivaroitus valmiina.

Pyörään tulen kytkemään tuosta:
*+30 jatkuva
*+15 virtalukolta
*-maadoitus
* vilkut
* ehkä vien startinohjauksen ajovalon releelle.
Loput puran pois johtosarjasta.

HISS ajonesto ei ole tuolla ohitettavissa joten kaukostartti jää käyttämättä. Tuosta saa noin 15 sekunnin pulssin jolla voin sytyttää ajovalon vaikka saattovaloksi.  
idea3.gif

Kokonaisuudessaan hintaansa nähden loistava vehje.  
062802jumpie_prv.gif

biggrin.gif

Samaa kyselin aikoinani fenniasta kun minulla on kiinalainen häly jolle ei hyväksyntöjä löydy, lopputulos oli se että hälytin pitää olla VAT-hyväksytty jos alennukset haluaa.

Tarkastajan tarkastelu auttaa siihen asiaan jos olet itse asentanut vat-hälyttimen, niin näytät että se toimii oikein, eli et tarvitse liikkeen asennustodistuksia.

Mutta voihan noissa olla vakuutusyhtiökohtaisia eroja..

Tuo samperin VAT on jäänyt jälkeen kaikessa joten koko paska pitäisi kaataa ja jättää historiaan.  
veryangry.gif

Järkevämpää olisi tuollainen käytäntö että jossainpäin jokin laite tuodaan tarkastajalle näytille, sen täyttäessä kriteerit malli listataan nettiin ja se saa yleisen hyväksynnän. (Lisäksi voisivat halutessaan vaatia näytille vain asennuksen oikeellisuuden takia)

Nykyaikana ajonestojen ollessa jo vakiona sitä ei pidä vaatia enää hälyttimeltä.
Samoin akkuvarmennetulla sireenillä ei saavuteta mitään jos laite on oikein asennettu ja näkymättömissä.

Mielestäni vaatimukset tulisi olla minimissään iskutunnistin, huomaan virtojen kytkennän ilman avainta ja parkuu niin perhanasti.
Näillä jo torjutaan ilkivaltaa
Jos ketään ei ole näkemässä/kuulemassa niin koko pyörän voin nostaa pakuun olipa siinä VAT tai mikä tahansa laite parkumassa.

Halppishälyt ajaa saman asian ja aina löytyy edullinen tuttu asentamaan laitteen jos ei itse osaa.
Näin saataisiin hinnat sekä hankintakynnys alas ja hälyt yleistymään.

Miksi vakuutusyhtiön yrittää estää tämänsuuntaisen kehityksen?
Kaiketi huonoa bisneksille?

Mutta voihan noissa olla vakuutusyhtiökohtaisia eroja..
No toivotaan että on. Jotenkin tuntui kauhean hankalalta koko asian hahmottaminen Tapiolan asiakaspalvelulle.
Vakuutustarkastajalle kyllä kerroin, että kyseessä on nimenomaan ilman VAT-statusta oleva vekotin, jolla ei ole suomalaista maahantuojaa ja itse asennettuna. Sanoi, että ajele tänne vaan kun räntäsade hellittää niin katsellaan homma kuntoon.
Saattaahan tuossa sitten jokin mystinen juttu tulla vielä vastaan Tapiolalta.

Huhhuh..
Ajattelin hieman tulla selvittään päätä tänne foorumeille, jos löytyisi ongelmaa tähän hälyttimen valitsemisen ongelmaan..
Eipä tullut ei
kaboom.gif

Tuota Scorpion 600 tai 900 sarjaa olen miettinyt nyt kun olen täällä 4 tuntia lueskellut juttuja ja selannut valmistajien sivuja ja muita foorumeita..

Muutama kysymys heräsi tässä lueskellessa:
1. Onko noiden asennuksessa miten paljon eroa Srcorpio vs. "Halpis mallit"?
Pyörät on aika uus alue mulle, ja niiden johdotus täysin tuntematon.
On kuitenkin tullut mopojen ja moottorikelkkojen jne kanssa räpellettyä jonkinverran, että jos vain on selkeät ohjeet niin pitäisi onnistua.
Kolvaushommiin ei kuitenkaan tee mieli, vaan plug 'n' play olisi suositeltavin vaihtoehto.

2. Tuleeko tähän pakettiin mukaan pyöräkohtaiset johtosarjat, vai joutuuko tilaamaan myös johdot Z750 kawaan?
Montako kaukosäädintä kuuluu pakettiin?

3. Ymmärsinkö tuon 2 suuntaisen FM:N oikein:
1,5km:n sisällä pyörän hälytys näkyy myös kaukosäätimessä.
Kaukosäädin siis kertoo jos pyörää lähestytään, liikutetaan tai yritetään pölliä.
Hälyttimen voi myös kytkeä pois päältä samalta etäisyydeltä..?

4. Mistä tyypit on ostanut noita Scorpioneita, kun täällä tuntuu muutamalla tuommoinen olevan?

5. Jos tilattu suoraan valmistajalta, paljon tuli maksamaan?Tullit?

6. Voiko hälyttimen purkaa pyörästä pois sitten kun sen joskus vaihtaa, vai kannattaako vaan tilata uuteen pyörään uusi häly?

Nyt tuo USA:n dollarin kurssi rypee aika syvällä, joten olisi hyvä aika tilata. (14.03.2008 17:00 USD = 1.5657)

http://www.scorpioalarms.com:sta tilattuna tuon 900 mallin hinta näyttäisi olevan $379.00 --> 243.60€

Mites nää eBay tuotteet.
Onko ne jotain käytettyjä roippeita?
Mites toimitukset onnistuu?
Näyttäisi yksi 900 malli olevan myynnissä n. 220€ hintaan. 600 malleja vähän halvemmalla.
En ole koskaan tuolta mitään vielä ostanut, niin ei ole mitään kokemusta kyseisestä puljusta. Onko ollut ongelmia?

2. Tuleeko tähän pakettiin mukaan pyöräkohtaiset johtosarjat, vai joutuuko tilaamaan myös johdot Z750 kawaan?
Montako kaukosäädintä kuuluu pakettiin?

4. Mistä tyypit on ostanut noita Scorpioneita, kun täällä tuntuu muutamalla tuommoinen olevan?

5. Jos tilattu suoraan valmistajalta, paljon tuli maksamaan?Tullit?

6. Voiko hälyttimen purkaa pyörästä pois sitten kun sen joskus vaihtaa, vai kannattaako vaan tilata uuteen pyörään uusi häly?
Vastaan mihin osaan, kun en ole vielä asentanut omaani enkä ole päässyt testaan sitä ja ostin mallin 300 enkä 600 tai 900 mallia.

2. Mukaan ei tule pyörä kohtaista johtosarjaa vaan se on tilattava erikseen. Mutta yksi tuolla kirjoitti ettei tehnyt mitään sillä pyörä kohtaiselle sarjalla vaan geneerinen, joka tuli mukaan riitti. Saas nähdä onko itselläni sama tilanne, kun pääsee asentamaan.
Paketissa yksi kaukosäädin. Toisen tilaisin heti samalla varalle.

4. Ostin suoraan valmistajalta. Kaikki pelasi loistavasti.

5. Tuolla aikaisemmin kirjoitin hinnat tarkkaan.

6. Voi purkaa. Mutta voihan se olla hyvä myyntiartikkeli pyörälle ostajaa etsiessä.

Nyt on häly käyty näyttämässä SVT:n tarkastajalle. Hommassa meni alle kymmenen minuuttia.
Meni näin: Ajoin sisään ja kerroin asiani. Kaveri otti kaksi kuvaa pyörästäni, takaa ja sivusta. Yritin onnesta soikeana esitellä hälyn ominaisuuksia ja tuuppasin ohjekirjan tarkastajalle. Hänelle riitti, että hälytin kytkeytyi päälle, toimi ja kytkeytyi pois. Kurkattiin vielä penkin allekin...siellä enemmän kiinnosti Power Commander kuin laite
smile_org.gif
. Otettiin kuppi kahvia ja tarkastaja kysyi ostopaikan ja asentajan. Tiedot kirjattiin ylös, laite todettiin oikein asennetuksi ja toimivaksi ja tarkastaja lähettää dokumentit Tapiolalle.

-VAT-hyväksyntä tarkoittaa vain ja ainoastaan, että hälytin toimii. Mitään hienoja direktiivejä toiminnalle ei ole.

-jokainen hälyttimen asennus pitää tarkastaa erikseen, vaikka kyseessä olisi VAT-listoilla oleva laite. Muutoin saattaa tulla ongelmia vakuutusyhtiön kanssa mahdollista korvausta haettaessa vahingon tapahduttua. Mitään yhteistä rekisteriä ei ole, joten minun hyväksynnästäni Scorpio SR-i500SW:lle ei ole mitään hyötyä muille vastaavan ostajille.

Back