Viimeinen luku.
Soittelin tänään Tapiolaan kyselläkseni, joko vakuutustarkastajan raportti hälystä on saapunut ja ylös kirjattu. Meni näin:
-Tapiola asiakaspalvelu XXX XXXXX, kuinka voin auttaa?
-No HXXXX VXXXX tässä terve. Soittelen moottoripyörän vakuutuksiin liittyen. Sä varmaan löydät tän keissin kun annan mun henkilötunnuksen?
-Joo, kerro vaan.
-XXXXXXXX-XXXX
-Annatko vielä osoitteen?
-XXXXXXXXX
-Joo koskee varmaan tätä Aprilia moottoripyörää XX-XX, tänne on kirjattu, että olet ollut yhteydessä 12.3. XXXXX:n kanssa.
-Sitähän se koskee. Olen ollut itse asiassa ton jälkeenkin yhteydessä. Asensin siis pyörään hälyttimen, joka ei ole VAT-listalla ja sain teiltä opastuksen käydä näyttämässä sen tarkastajalle että saadaan alet voimaan. Kävin maanantaina tarkastuttaan ton ja se todettiin toimivaksi ja tarkastaja lähetti siitä teille raportin. Onkos se nyt ok?
-...mun pitää käydä kysyyn tuolta osastolta, ihan pieni hetki...
(5 min.)
-Joo...tuolla osastolla sanottin, että se hälytin ei ole VAT-hyväksytty, joten...
-niiiin...(laskee hitaasti mielessään kymmeneen)...siksihän mä sen tarkastutin siellä SVT:llä ihan niinkun teillä neuvottiin, jotta saan sen turvallisuusalen vakuutusmaksuihin. *huokaus*
-...jos mä käyn tuolta osastolta kysymässä, pieni hetki...
(7 min.)
-Niin, ne sano, että jos se tarkastaja on kerran sen todennut toimivaksi, niin sun ei tarvi varkaustapauksessa maksaa omavastuuta, eli toi poistaa sen. Se kirjataan meillä tänne heti kun se raportti saapuu.
-Mites se alennus?
-Ei siitä kyllä mitään alennusta saa...
-Kyllä minä teidän nettisivuilta tarkistin, että hyväksytty hälytin antaa viiden pinnan alennuksen vakuutusmaksuihin. Sekä liikenteeseen, että kaskoon.
-...no ei tässä kyllä...jos mä käyn vielä kysymässä tai sitten sä voit itse soittaa tonne korvausosastolle...
-Mulle nyt on aivan sama, kun vaan nyt saatais tää selväksi.
-Jos mä käyn kysymässä, hetki vaan...
(5 min.)
-...näissä nyt on tapahtunut muutoksia silleen, että sinä olit kyllä ihan oikeassa. Saat sen alennuksen vakuutuksiin ja se astuu voimaan tuosta tarkistuspäivästä, eli 17.3. Saadaan se kirjattua heti kun se raportti....
(jaarittelua ja diipadaapaa)
Eli homma viimein kunnossa. Olipas se vaikeaa
Kyllä tuolla viidellä pinnallakin jokusen litran tankkaa.