• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mp-huollot vertailussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja P.A.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse artikkelia en ole nähnyt, mutta nettijutun perusteella osa "tarkistuskohteista" oli hieman outoja, esim. jalkatappien tuntosarvet. Omasta pyörästä olen ottanut mokomat tapit irti ratailua häiritsemästä. Voisi hieman yllättää, jos vasta radalla huomaisi että joku oli huollossa asentanut uudet tilalle.

Tuosta ilmanpainehommasta sen verran että itse ollessani töissä autokorjaamolla, oli noiden paineiden tarkistus ja säätö yksi huoltokohde. Se on jokaisen oma asia mitä paineita tykkää pitää, mutta kyllä niiden tarkistus kuuluu huoltoon ja jos ei erikseen olla mainittu ettei niihin saa kajota niin silloin ne tarkistetaan ilmoitettuun ohjearvoon.

Ja todella monessa kotilossa ne olivat aika vituillaan... MP-porukka saattaa olla osin tarkempaa tässä suhteessa mutta kyllä tähänkin joukkoon mahtuu sitä sakkia joka ei osaa/viitsi katsoa edes niitä paineita.

Itse artikkelia en ole nähnyt, mutta nettijutun perusteella osa "tarkistuskohteista" oli hieman outoja, esim. jalkatappien tuntosarvet. Omasta pyörästä olen ottanut mokomat tapit irti ratailua häiritsemästä. Voisi hieman yllättää, jos vasta radalla huomaisi että joku oli huollossa asentanut uudet tilalle.
Siksi varmaan olikin vain toinen otettu irti ettei voi luulla, että esim. ratailun takia olisi irroitettu. Varmaan tuollainen pikku koukku ja katsottu kuinka tarkkaan se pyörä syynätään läpi.

JV-Motorsportista pelkästään hyvää sanottavaa, ystävällistä palvelua. Vanhasta pyörästä myös jotain huoltoon sisältymätöntä pikkuvikaa korjattiin ilman eri korvausta.

Ps. Sijaitsee muuten Vantaalla, ei Vaasassa
wink.gif

Jos kysessä oli 1000 km sisäänajohuolto, on se yleensä vedetty käytännössä vasemmalla kädellä, koska pyöriin ei mitään vikaa tule tuossa ajassa. Öljyt vaihdetaan ja leima paperiin..
Muuten olen sitä mieltä, että jos ostan laatikollisen olutta ja laatikossa onkin ilmoitetun 24 sijasta vain 8 tölkkiä, on kyseessä huijaus.

Jos kysessä oli 1000 km sisäänajohuolto, on se yleensä vedetty käytännössä vasemmalla kädellä, koska pyöriin ei mitään vikaa tule tuossa ajassa. Öljyt vaihdetaan ja leima paperiin..
Muuten olen sitä mieltä, että jos ostan laatikollisen olutta ja laatikossa onkin ilmoitetun 24 sijasta vain 8 tölkkiä, on kyseessä huijaus.
Pitäishän se silti tarkastaa huolto-ohjelman mukaan... Siitähän se asiakas maksaa.

Ja se tuntosarven poisto liittyy juurikin siihen, että testataan kuinka tarkkaan se pyörä syynätään läpi. Huoltomiehen tehtävää helpottaakseen olivat ottaneet sen pois vasemmalta, eli seisontatuen puolelta, jolloin sen olisi pitänyt helpommin huomata (seisontatukea rasvillessa ja ketjua rassatessa...)

Kannattaa vielä muistaa että huoltoasemien ilmaletkujen mittarit tuppaa näyttämään mitä sattuu; jos siellä on liikaa/liian vähän ilmaa tulisi ainakin kysyä oliko tarkoituksellista.
Aivan! Itse olen ainakin todennut, että huoltsikkamittareissa on hirveät heitot ja niinhän se Tekniikan Maailma myös totesi joskus testissään. Kyseisen testin osalta on myös huomioitava, että tehtaalta lähtiessä renkaissa on yleensä reilut ylipaineet, jotka sitten korjataan luovutushuollossa oikeiksi. Mikäli luovutushuolto on tehty huolimattomasti, on ensihuolto viimeinen hetki korjata rengaspaineet. Samoin esim. juuri tärkeiden pulttien ja muttereiden kireys, jotka myös kuuluvat luovutushuollon piiriin. Toki käyttäjän velvollisuus on huolehtia säännöllisestä rengaspaineiden tarkistuksesta samoin kuin muistakin "päivittäistarkistuksista", mutta ei sitä nyt sentään 1000 km:n välein tarvitse tehdä ellei sitten pyörä seiso pitempiä aikoja. Tuo 1000 km tulee täyteen monilla jo viikossa. Olen samaa mieltä, että mikäli asentaja toteaa tuollaisen heiton rengaspaineessa, tulee hänen ainakin selvittää, onko se tarkoituksella. Samoin myös jalkatapin pultin puuttuminen yms. Eipä ole iso homma kirjoittaa tekstiä huoltotulosteeseen tai vaikkapa tarralappu pyörän päälle, jos ei pääse kysymään asiakkaalta suoraan. Kaikkihan nämä ovat vain viitsimisestä kiinni.

Suomalaiset on kyllä jännän munattomia valittamaan huonosta palvelusta. Kärsitään vain nahoissaan ja valitellaan takana päin. Tääkin taitaa olla peruja sieltä kun ensin ruotsalaiset ja sitten venäläiset kyykytti satoja vuosia ....

Kannattaa vielä muistaa että huoltoasemien ilmaletkujen mittarit tuppaa näyttämään mitä sattuu; jos siellä on liikaa/liian vähän ilmaa tulisi ainakin kysyä oliko tarkoituksellista.
Tämä on vähän ohi aiheen, mutta voitko suositella jotain taskurengaspainemittaria jota hyvä käyttää huolsikalla asioidessa?

Ihan kauhean hyvin ei mikään noista liikkeistä tästä testistä selvinnyt.
No eihän toikaan nyt ihan pidä paikkaansa, kyllähän siellä kärki kaksikko ihan pätevän tuntuisia laitoksia oli.

sanoi:
Oikeampi otanta olisi vaikka ja edes 10 huoltotestausta / paikka.
No ei varmasti ole. Yksi tarpeeksi huolimattomasti tehty huolto saattaa tuhota pyörän/kuljettajan jne.
Eikä mun hermorakenne ainakaan kestä yhtä todella huonoa, tai kahta melkohuonoa kokemusta enempää, varmasti vaihtuu kiska.

Tämä on vähän ohi aiheen, mutta voitko suositella jotain taskurengaspainemittaria jota hyvä käyttää huolsikalla asioidessa?
Oma on vanhaa varastoa työpaikalta ja vaatii ison taskun mahtuakseen joten paha sanoa, toi autoliiton laite voisi olla asiallinen. Ne sähköiset jättäisin kauppaan, niistä on kuitenkin patteri loppu kun niille olisi käyttöä...

Autoliiton mittari. Samaa mittaria saa virikaupoista 16€-20€.

Tulipas hyvään aikaan tämä testi... Juuri pari viikkoa takaperin lähetin tekniikan maailman toimitukselle viestiä että tehkää tällainen testi.
thumbs-up.gif

Renkaiden / rengaspaineiden tarkastus on kyllä kiistatta eräs huoltokohde.

Mutta se on myöskin kiistatta sellainen kohde, josta pyörän käyttäjän tulee itse osata huolehtia, muussa tapauksessa kannattaisi ehkä mennä esimerkiksi bussilla, ettei vaan satu mitään. Ja määräaikaishuoltoväli on ilman muuta aivan liian pitkä etäisyys rengaspaineiden tarkistamiseen.

Ja täytyy sanoa, että minustakin vain +0.5 kg rengaspaineen lisääminen kuulostaa hiukan tarkoitushakuiselta hommalta. Se ei juuri näy päällepäin, eikä välttämättä edes pahemmin tunnu koeajossa, vaikka ammattilaisia ovatkin. Tuskin niillä koeajoilla mitään pidon rajoja haeskellaan.

Ne rengaspaineet eivät tosiaankaan lisäänny itsekseen. Ja lisäksi 0.5 kg on vielä muutenkin sen verran pieni ero, että joku voi jopa ihan tarkoituksella käyttää vaikkapa takana tuon verran enemmän painetta (säästääkseen rengasta kulumiselta, ja/tai suojellakseen vannetta iskuilta kuoppaisella tiellä, jos esimerkiksi ajelee sellaisia teitä erittäin raskaalla kuormalla). Olen mm. itse tehnyt näin monet kerrat, ja sen ainoa haittapuoli on renkaan käyminen liian kovaksi, mikä heikentää pitoa. 0.5 kg tosin vielä aika vähän.

Olisivat vieneet sinne huoltoon vaikka puolityhjällä renkaalla, niin ei olisi pätkääkään epäselvää, olisiko "pitänyt" huomata.

Tuo vain 0.5kg (ja nimenomaan liikaa) painetta on kyllä melkolailla juuri siinä rajalla, olisiko, ja siksi se on mielestäni kehno ´tehty vika´. Kyseessä siis vain oma mielipiteeni, ei sen enempää.
Mutta eikös ne silti pidä huollossa tarkistaa??? Jos ne kerran maahantuoja on huolto-ohjelmaan laittanut? Totta kai jokainen kuski ne tarkistaa, mutta pitäisi siihen huoltoonkin pystyä luottamaan. Tämähän on osoitus vain laiskuudesta. Mennään mistä aita on matalin ja pääsisi helpommalla.
Minusta tuo huoltotesti osoitti vakavaa piittaamattomuutta. Kuka on valmis maksamaan vaikka minulle 100 Euroa, sanon vain että huolto on tehty, mutta sattui nyt vain huono päivä, jäi homma tekemättä.

Jyrki

Tuo orgin webshopissakin myytävä mittari on toiminut ihan mukavasti. Hintaakaan ei tainnut olla kuin 15€.

tekisivät joskus täällä pohjoisemmassaki noita testejä, eikä vaan sielä etelässä.

täällä huolloissa on hieman enemmän monopolia, ku huoltoliikkeet on harvemmassa. eli jos liike on paska, sillä kuiten on asiakkaita koko ajan, ku pakko käyttää siellä huollossa takuun piirissä..

Renkaiden / rengaspaineiden tarkastus on kyllä kiistatta eräs huoltokohde.

Mutta se on myöskin kiistatta sellainen kohde, josta pyörän käyttäjän tulee itse osata huolehtia, muussa tapauksessa kannattaisi ehkä mennä esimerkiksi bussilla, ettei vaan satu mitään. Ja määräaikaishuoltoväli on ilman muuta aivan liian pitkä etäisyys rengaspaineiden tarkistamiseen.

Ja täytyy sanoa, että minustakin vain +0.5 kg rengaspaineen lisääminen kuulostaa hiukan tarkoitushakuiselta hommalta. Se ei juuri näy päällepäin, eikä välttämättä edes pahemmin tunnu koeajossa, vaikka ammattilaisia ovatkin. Tuskin niillä koeajoilla mitään pidon rajoja haeskellaan.

Ne rengaspaineet eivät tosiaankaan lisäänny itsekseen. Ja lisäksi 0.5 kg on vielä muutenkin sen verran pieni ero, että joku voi jopa ihan tarkoituksella käyttää vaikkapa takana tuon verran enemmän painetta (säästääkseen rengasta kulumiselta, ja/tai suojellakseen vannetta iskuilta kuoppaisella tiellä, jos esimerkiksi ajelee sellaisia teitä erittäin raskaalla kuormalla). Olen mm. itse tehnyt näin monet kerrat, ja sen ainoa haittapuoli on renkaan käyminen liian kovaksi, mikä heikentää pitoa. 0.5 kg tosin vielä aika vähän.

Olisivat vieneet sinne huoltoon vaikka puolityhjällä renkaalla, niin ei olisi pätkääkään epäselvää, olisiko "pitänyt" huomata.

Tuo vain 0.5kg (ja nimenomaan liikaa) painetta on kyllä melkolailla juuri siinä rajalla, olisiko, ja siksi se on mielestäni kehno ´tehty vika´. Kyseessä siis vain oma mielipiteeni, ei sen enempää.
Mutta eikös ne silti pidä huollossa tarkistaa??? Jos ne kerran maahantuoja on huolto-ohjelmaan laittanut? Totta kai jokainen kuski ne tarkistaa, mutta pitäisi siihen huoltoonkin pystyä luottamaan. Tämähän on osoitus vain laiskuudesta. Mennään mistä aita on matalin ja pääsisi helpommalla.
Minusta tuo huoltotesti osoitti vakavaa piittaamattomuutta. Kuka on valmis maksamaan vaikka minulle 100 Euroa, sanon vain että huolto on tehty, mutta sattui nyt vain huono päivä, jäi homma tekemättä.

Jyrki
Lähinnä kritisoin tuota "vikakohteena" siksi, ettei se oikeastaan edes ole täysin päivänselvä sellainen.

+0.5 kg kun on tosiaan vielä siinä marginaalissa, jota voidaan ihan tarkoituksella pitää renkaassa.

Niinpä siinä on voinut käydä myös niinkin, että paineet ON tarkastettu, mutta näin vähäiseen eroon ei ole puututtu, koska on esim. oletettu, että asiakas haluaa pitää tällaiset paineet (kyllä toki asiasta mainitseminen olisi silti ihan paikallaan).

Joten paljon fiksumpiakin "tehtyjä vikoja" kyllä löytyisi. Esimerkiksi 0.5kg alle suosituspaineen - siinä on paljon vähemmän selittelyvaraa/´harmaata aluetta´.

Pitäishän se silti tarkastaa huolto-ohjelman mukaan... Siitähän se asiakas maksaa.

Ja se tuntosarven poisto liittyy juurikin siihen, että testataan kuinka tarkkaan se pyörä syynätään läpi. Huoltomiehen tehtävää helpottaakseen olivat ottaneet sen pois vasemmalta, eli seisontatuen puolelta, jolloin sen olisi pitänyt helpommin huomata (seisontatukea rasvillessa ja ketjua rassatessa...)
Totta mooses pitäisi tarkistaa ja jos ei tarkista, syyllistyy petokseen samalla tavoin kuin silloin jos myy puolityhjän olutlaatikon täytenä. Huoltofirmat vaan ottavat tietoisen riskin, koska ovat huomanneet, ettei pyöriin tule mitään vikaa noin lyhyessä ajassa, eikä asiakkaalla ole myöskään mitään hajua siitä, onko työt oikeasti tehty vai ei. Hommahan ratkeaisi, jos petokseen syyllistyneet pakotettaisiin esimerkiksi maksaan tekemättömästä työstä perityt rahat takaisin tai tekemään työt uudestaan. Nythän tilanne on se, että pahimman mahdollisen skenaarion toteutuessa joutuu ainoastaan tekemään sen työn, mistä on jo maksunkin saanut.

Nopeasti lukaisin jutun ja osa noista huoltokohteista ei kyllä mielestäni kuulu huoltamon hommiin. Esim eräs "vika" oli se että takarenkaassa oli 0.5bar yli "suosituksen" ilmaa, jos sinne on joku laittanut liikaa sitä ilmaa niin eiköhän sillä joku tarkoitus ole ollut mielessä eikä sitä sinne ainakaan mitenkään ajan saatossa ole vahingossa voinut kertyä
biggrin.gif
Itseä ainakin vituttaisi jos menisivät huolossa sörkkimään rengaspaineita enköhän minä itse tiedä minkälaiset paineet haluan sielä pitää.
Samaa mieltä.  
bowdown.gif

Eri asia jos paineet olisivat liian alhaiset.

Esim. Motonetistä löytyy jo montaa erilaista, samoin Biltemasta. Itellä on muutamakin erilainen - kannattaa kattoa että ko. mittari sopii fyysiseltä kooltaan tarkoitettuun paikkaan. Toisen ostin joskus Allrightistä ja toisen Osaset-varaosaputkasta.

Back