• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP:n talvihuollot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hepa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hepa

New member
Olen ajatellut viedä moponi (gsxr 750 srad vm. 97) talvihuoltoon, kun ite ei vielä oikein kunnolla luota omiin taitoihin. Olisi tarkoitus vaihtaa öljyt ja suodattimet sekä tulpat myös venttiilien säätö voisi olla paikoillaan lisäksi vaihtaisivat jarrunesteet ja syylärin nesteet + joitain tarkastuksia. Kaasaritkin voisi säätää kun on tullut vaihdettua slipari paikoilleen. Osaatteko kertoa mitä liikkeet keskimäräisesti veloittavat tälläisestä huollosta?
Itse asun Turussa ja soittelin kahteen eri paikkaan. Flywheel sanoi hinnaksi dynosuuttimien kanssa hinnaksi 850e + mopon kuljetus 50e eli 900e. Mp-team salonen taas antoi hinnaksi ilman dynoja (kun ei kuulemma tarvitse kun ei ole vaihdettu kun pelkkä slipari, jos olisi ilmanputsari ja koko putki vaihdettu niin sitten) huoltoineen n. 150- 200e ja lupasivat tulla mopon vielä hakemaan paikanpäältä.

Mielestäni valtava hinnan ero jo kahden liikkeen välillä.
Kokemuksia mitä kyseisenlaisesta huollosta olette maksaneet olisi kiva kuulla.

Jo kovasti kesää odotellen

Hepa
062802moto_prv.gif
xmas.gif

Oma suositukseni on että rohkeasti vaan hankit pyöräsi korjauskäsikirjan ja teet nuo perusjutut itse. Ne eivät ole loppujen lopuksi vaikeita ja edellyttää vain paikkaa missä tehdä homman sekä pientä investointia työkaluihin.

Itse tekemällä voit olla takuuvarma että kaikki on myös tehty ja jääpähän rahaa sitten vaikka hankkia niitä muita tarvikkeita mihin ei ole muuten varaa tai tehdä kerran kesässä vähän pitempi reissu
smile.gif

Tekemällä oppii vaikka välillä tulee tunaroituakin
biggrin.gif

Totta uskon että kaikki muut onnistuvat paitsi venttiilien säädöstä en ymmärrä yhtään mitään.

Onko noita korjauskäsikirjoja suomenkielellä?

Hyvät tilat ja työkaluja löytyy jonkinverran (bilteman isosatsi) ei ehkä parhaimpia laadultaan, mutta uskon niillä selviäväni.

Jotenkin tekisi mieli huoltoon viedä, kun on kysymys ekasta pyörästä ja tietäisi ammattimiesten huoltaneen pyörän niin ei välttämättä tulisi heti alkukesästä ongelmia
smile.gif
.

Toinen totuushan on ettei sitä opi jollei joskus huoltamista itse aloita.
biggrin.gif

Ei se öljynvaihto ja tulpanvaihto mitään vaikeeta todellakaan ole, mutta sais edes katteet pois ehjänä.
withstupid.gif

Taitaapi huolloissa olla aika suosittua toi valohoidon antaminen, joka on myös halvempi tehdä kotona. Ja ei se haittaa vaikka ei niitä katteita ehjänä saisikaan irti. Siitä vaan vääntämään fighteriä
tounge.gif

Korjauskäsikirjoja taitaa olla aika heikosti kotimaan murteella, mutta lontoonkielisiä löytyy sitten paremmalla prosentilla. Sit jos haluu pitää hauskaa, niin ostaa vaikka ranskankielisen korjausoppaan
biggrin.gif

Hommaa suitsan alkuperäinen manuaali. On täälläkin kehuttu ja ei muuta kuin tutustut rauhassa ja sitten hommiin.

Kehoitan myös manuaalin ostoon ja itse tekemään.. nämä kotimaisten huoltoliikkeiden hinta/laatusuhde on syvältä sieltä jostain, ilmeisesti kilpailua ei ole tarpeeksi kun huollot tehdään "vähän sinne päin" tyylillä ja hinnat huimaavat ainakin minua..

jos menee sormi suuhun niin ei muuta kuin kysymään apuja, kyllä se siitä...
blush.gif

Mistäs sitä alkuperäistä manuaalia kannattaisi lähteä etsiskelemään?

Vakavissani koitan itse aloittaa mopoa viilaamaan ja jos en osaa onneksi isä ja monet motoristiystävät Turun seudulla ovat luvanneet auttaa ja opastaa.
smile.gif
smile.gif
062802moto_prv.gif

Musta tuntuis että vähän kerrallaan tekee sen mitä itse saa tehtyä, venttiilien säädötkin. Luin että oli jossain Yamahan merkkihuollossa säätäneet uuden koneen venttiilit (asiakkaan nuristua äänistä) liian pienille välyksille, ja se taas oli turmellut nokka-akselit...

Yamahat kuulemma tuppaa niksuttelemaan aika uusinakin, mutta se ei ole huolen aihe, vaan se ettei niksutuksia kuuluis.

Aina voi siis sattua.

Suitsan manuaalin saat Suitsaa myyvästä liikkeestä tilaamalla. Itse hommasin Kawan originaalin manuaalin, joka on ainakin zx-10:iin kattavampi kuin Alfamerin. Luulisin näin olevan myös Suitsan kohdalla.

Suzuki GSX-R750, GSX-R1100, GSX600F, GSX750F, GSX1100F (Katana) Fours
Tuotenro: H2055
ISBN: 345020551X
Kieli: englanti
Hinta: 33,3 e

Saatavuus: aina varastossa, toimitus 3-4 päivää

GSX-R750, GSX-R1100, GSX-R1100, GSX600F, GSX750F, GSX1100F ilmajäähd.
Haynesin englanninkielisissä oppaissa on selkeät kuvitetut ohjeet eri osajärjestelmistä: purkaminen, tarkastus, korjaaminen ja asennus.Lisäksi oppaissa on huolto-ohjeet, tekniset tiedot sekä vianetsintätaulukot.

... olisko tuo ?

Kirja tilaukseen vaan: tosi mopohemmo purkaa ja kasaa moponsa tunnissa vaikka pikkulusikalla
wink.gif
wink.gif
wink.gif

Back