MP:n turbottaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trapezoid
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Trapezoid

New member
Itselläni ei ole tiloja eikä taitoa ainakaan vielä, mutta alkoi näin ihan vain ajatuksena kiinnostamaan kuinka vaikeaa on saada turbopyörää rakennettua ja Suomessa leimalle?

Kiinaihmeitä pienessä koossa saa jo edullisesti. Tuo linkitetty on ilmeisesti pienimpiä turboja markkinoilla. Jos tuollaisen asentaa niin kuinka kauan se kestää maltillisilla ahdoilla? Eikö noin pienissä turboissa lagi/viive ole aika maltillinen?

Pyörässä on jo PowerCommander, virtaavammat sliparit ja vapaavirtausilmansuodatin eli periaatteessa pakolliset kaverit turbolle olisi jo valmiina  
smile_org.gif
 
Aika monta mutkaa on luvassa matkaan.
Tietoa löytyy parhaiten tuolta bomber -foorumilta. Kuten kokemuksiakin laidasta laitaan.

Pelkkä turbo ei riitä eikä tieto turboviiveestä. Eikä edes siitä, että lainsäätäjä on tehnyt muutamia kommervenkkejä matkan varrelle, jois aiot leimata mopon. Rahaa tulee palamaan jokunen tonni, minimissään. Ja lisäksi tarvitaan lehmän hermot.

Toisaalta, jos sitten innostut tekemään tuommoisen viritelmän ja saat sen hyvin toimimaan, niin sitten on hauskaa luvassa. Ja paljon. Mutta meinaa käydä kortin päälle.

t. Repa
 
Tuosta lemaamisesta lyhyesti:

Jos mopo on rekisteröity ennen vuotta 1991, se on helppo saada leimattua.

Sen jälkeenrekisteröityjä mopoja on leimattu jonkin verran, mutta homma väheni, kun testauspaikka lopetti homman.

Uudemmissa pitää täyttyä pakokaasumääräykset ja niiden testauksen järjestäminen on ollut vaikeaa ja kallista. 2006 tuli euro3 normitukset pakokaasujen osalta ja ne ovatkin jo suhteellisen tiukat eikä tuon jälkeen rekisteröityjä mopoja montaa ole suomessa turbotettuna leimallisina. Kaksi tiedän varmasti, voipi olla useampikin. Hintaa leimalle on molemmissa tunnetuissa tapauksissa kertynyt ymmärtääkseni tuhansia.

t. repa
 
Itselläni ei ole tiloja eikä taitoa ainakaan vielä, mutta alkoi näin ihan vain ajatuksena kiinnostamaan kuinka vaikeaa on saada turbopyörää rakennettua ja Suomessa leimalle?

Kiinaihmeitä pienessä koossa saa jo edullisesti. Tuo linkitetty on ilmeisesti pienimpiä turboja markkinoilla. Jos tuollaisen asentaa niin kuinka kauan se kestää maltillisilla ahdoilla? Eikö noin pienissä turboissa lagi/viive ole aika maltillinen?

Pyörässä on jo PowerCommander, virtaavammat sliparit ja vapaavirtausilmansuodatin eli periaatteessa pakolliset kaverit turbolle olisi jo valmiina  
smile_org.gif
Pienessä ahtimessa on pienempi viive mutta isolla ahtimella on helpompi ajaa kun ei ole heti hyttä pystössä kun nousee mittari paineen puolelle. Esim TD05 käytetään aika paljon.

Aika paljonhan siiihen joutuu laittaan uutta palikkaa, painekoteloa, lisärikastinta, lisäsuutinta,  puristuspaineen lasku (paksu kansipahvi), cooleria/vesiruiskua, pakosarjaa, pakoputkia, ahtoputkea, bensapumppua? jne..
Mainistsemallasi vapaavirtaus suodattimellahan ei tee sit mitään ku ilman otto tulee ahtimelta  
cool.gif
 
Itselläni ei ole tiloja eikä taitoa ainakaan vielä, mutta alkoi näin ihan vain ajatuksena kiinnostamaan kuinka vaikeaa on saada turbopyörää rakennettua ja Suomessa leimalle?

Kiinaihmeitä pienessä koossa saa jo edullisesti. Tuo linkitetty on ilmeisesti pienimpiä turboja markkinoilla. Jos tuollaisen asentaa niin kuinka kauan se kestää maltillisilla ahdoilla? Eikö noin pienissä turboissa lagi/viive ole aika maltillinen?

Pyörässä on jo PowerCommander, virtaavammat sliparit ja vapaavirtausilmansuodatin eli periaatteessa pakolliset kaverit turbolle olisi jo valmiina  
smile_org.gif
Pienessä ahtimessa on pienempi viive mutta isolla ahtimella on helpompi ajaa kun ei ole heti hyttä pystössä kun nousee mittari paineen puolelle. Esim TD05 käytetään aika paljon.

Aika paljonhan siiihen joutuu laittaan uutta palikkaa, painekoteloa, lisärikastinta, lisäsuutinta,  puristuspaineen lasku (paksu kansipahvi), cooleria/vesiruiskua, pakosarjaa, pakoputkia, ahtoputkea, bensapumppua? jne..
Mainistsemallasi vapaavirtaus suodattimellahan ei tee sit mitään ku ilman otto tulee ahtimelta  
cool.gif
höpö höpö, kaverillahan on jo turbon pakolliset kaverit
smile_org.gif
 
Itselläni ei ole tiloja eikä taitoa ainakaan vielä, mutta alkoi näin ihan vain ajatuksena kiinnostamaan kuinka vaikeaa on saada turbopyörää rakennettua ja Suomessa leimalle?

Kiinaihmeitä pienessä koossa saa jo edullisesti. Tuo linkitetty on ilmeisesti pienimpiä turboja markkinoilla. Jos tuollaisen asentaa niin kuinka kauan se kestää maltillisilla ahdoilla? Eikö noin pienissä turboissa lagi/viive ole aika maltillinen?

Pyörässä on jo PowerCommander, virtaavammat sliparit ja vapaavirtausilmansuodatin eli periaatteessa pakolliset kaverit turbolle olisi jo valmiina  
smile_org.gif
Käyhän vilkaisemassa Proboostin sivuilla. Muistaakseni Rovaniemellä jollain on/oli GSX1400 -07 (voin muistaa vuosimallin väärin...) turbotettuna ja papereissa. Juttua taisi olla jopa Bike lehdessä.

Tietenkin, jos ei kiinnosta itseä ropata niin www.speedhouse.fi
 
Itselläni ei ole tiloja eikä taitoa ainakaan vielä, mutta alkoi näin ihan vain ajatuksena kiinnostamaan kuinka vaikeaa on saada turbopyörää rakennettua ja Suomessa leimalle?

Kiinaihmeitä pienessä koossa saa jo edullisesti. Tuo linkitetty on ilmeisesti pienimpiä turboja markkinoilla. Jos tuollaisen asentaa niin kuinka kauan se kestää maltillisilla ahdoilla? Eikö noin pienissä turboissa lagi/viive ole aika maltillinen?

Pyörässä on jo PowerCommander, virtaavammat sliparit ja vapaavirtausilmansuodatin eli periaatteessa pakolliset kaverit turbolle olisi jo valmiina  
smile_org.gif
Käyhän vilkaisemassa Proboostin sivuilla. Muistaakseni Rovaniemellä jollain on/oli GSX1400 -07 (voin muistaa vuosimallin väärin...) turbotettuna ja papereissa. Juttua taisi olla jopa Bike lehdessä.

Tietenkin, jos ei kiinnosta itseä ropata niin www.speedhouse.fi
Tuo suitsa on toinen maineitsemistani mopoista jotka tiedän täyttävän euro3 normit ja on leimassa.

Tuo Suzuki on vm. 2007, säädetty ja katsastettu Turengissa.
Lisätietoja taitaapi saada osoitteesta jani.parkkinen@gmail.com, joka lupasi 3.000 euron hintaan kokeilla katsastaa valmiiksi turbotettua mopoa. Kannattaa kysyä ajankohtaisemmat tiedot janilta suoraan.

Toinen mopo onkin sitten minulla. BMW K1200S / vm. 2006.

t. Repa

ps. BeersTheAnswer voisi ensin vähän tutustua tekniikkaan, ennen kuin kommentoi asiaa josta ei mitään ymmärrä
 
Mä tiedän kolmannenkin mopon joka kilvissä!Hayabusa
Kilvissä olevia turbomopoja Suomesta löytyy varmaan toistasataa. Näistä varmaan max kolmannes leimattuja (täysin hihasta vedetty arvaus, mutta itse olen joitakin kymmeniä turbomopoja nähnyt ja kuskeja jututtanut. Ei ole noissa montaa leimattua ollut...

Kyse oli leimatuista euro3 -normit täyttävistä turbomopoista.
Ne ovat kortilla.

Mutta tuo leimattu turbobusa voi hyvinkin olla olemassa. En itse ainakaan ole nähnyt, vaikka huhuja olen joskus kuullut. Turbobusia näkee kyllä, vaikkei ihan joka kulmalla.

t. Repa
 
Itselläni ei ole tiloja eikä taitoa ainakaan vielä, mutta alkoi näin ihan vain ajatuksena kiinnostamaan kuinka vaikeaa on saada turbopyörää rakennettua ja Suomessa leimalle?

Kiinaihmeitä pienessä koossa saa jo edullisesti. Tuo linkitetty on ilmeisesti pienimpiä turboja markkinoilla. Jos tuollaisen asentaa niin kuinka kauan se kestää maltillisilla ahdoilla? Eikö noin pienissä turboissa lagi/viive ole aika maltillinen?

Pyörässä on jo PowerCommander, virtaavammat sliparit ja vapaavirtausilmansuodatin eli periaatteessa pakolliset kaverit turbolle olisi jo valmiina  
smile_org.gif
Käyhän vilkaisemassa Proboostin sivuilla. Muistaakseni Rovaniemellä jollain on/oli GSX1400 -07 (voin muistaa vuosimallin väärin...) turbotettuna ja papereissa. Juttua taisi olla jopa Bike lehdessä.

Tietenkin, jos ei kiinnosta itseä ropata niin www.speedhouse.fi
Tuo suitsa on toinen maineitsemistani mopoista jotka tiedän täyttävän euro3 normit ja on leimassa.

Tuo Suzuki on vm. 2007, säädetty ja katsastettu Turengissa.
Lisätietoja taitaapi saada osoitteesta jani.parkkinen@gmail.com, joka lupasi 3.000 euron hintaan kokeilla katsastaa valmiiksi turbotettua mopoa. Kannattaa kysyä ajankohtaisemmat tiedot janilta suoraan.

Toinen mopo onkin sitten minulla. BMW K1200S / vm. 2006.

t. Repa

ps. BeersTheAnswer voisi ensin vähän tutustua tekniikkaan, ennen kuin kommentoi asiaa josta ei mitään ymmärrä
Olikos tää se vehje, joka oli Lahden messuilla näytillä?
 
Itselläni ei ole tiloja eikä taitoa ainakaan vielä, mutta alkoi näin ihan vain ajatuksena kiinnostamaan kuinka vaikeaa on saada turbopyörää rakennettua ja Suomessa leimalle?

Kiinaihmeitä pienessä koossa saa jo edullisesti. Tuo linkitetty on ilmeisesti pienimpiä turboja markkinoilla. Jos tuollaisen asentaa niin kuinka kauan se kestää maltillisilla ahdoilla? Eikö noin pienissä turboissa lagi/viive ole aika maltillinen?

Pyörässä on jo PowerCommander, virtaavammat sliparit ja vapaavirtausilmansuodatin eli periaatteessa pakolliset kaverit turbolle olisi jo valmiina  
smile_org.gif
Käyhän vilkaisemassa Proboostin sivuilla. Muistaakseni Rovaniemellä jollain on/oli GSX1400 -07 (voin muistaa vuosimallin väärin...) turbotettuna ja papereissa. Juttua taisi olla jopa Bike lehdessä.

Tietenkin, jos ei kiinnosta itseä ropata niin www.speedhouse.fi
Tuo suitsa on toinen maineitsemistani mopoista jotka tiedän täyttävän euro3 normit ja on leimassa.

Tuo Suzuki on vm. 2007, säädetty ja katsastettu Turengissa.
Lisätietoja taitaapi saada osoitteesta jani.parkkinen@gmail.com, joka lupasi 3.000 euron hintaan kokeilla katsastaa valmiiksi turbotettua mopoa. Kannattaa kysyä ajankohtaisemmat tiedot janilta suoraan.

Toinen mopo onkin sitten minulla. BMW K1200S / vm. 2006.

t. Repa

ps. BeersTheAnswer voisi ensin vähän tutustua tekniikkaan, ennen kuin kommentoi asiaa josta ei mitään ymmärrä
Olikos tää se vehje, joka oli Lahden messuilla näytillä?
Joo


t. Repa
 
Mä tiedän kolmannenkin mopon joka kilvissä!Hayabusa
Kilvissä olevia turbomopoja Suomesta löytyy varmaan toistasataa. Näistä varmaan max kolmannes leimattuja (täysin hihasta vedetty arvaus, mutta itse olen joitakin kymmeniä turbomopoja nähnyt ja kuskeja jututtanut. Ei ole noissa montaa leimattua ollut...

Kyse oli leimatuista euro3 -normit täyttävistä turbomopoista.
Ne ovat kortilla.

Mutta tuo leimattu turbobusa voi hyvinkin olla olemassa. En itse ainakaan ole nähnyt, vaikka huhuja olen joskus kuullut. Turbobusia näkee kyllä, vaikkei ihan joka kulmalla.

t. Repa
Kyllä mäkin tiedän pari kilvissä olevaa turbobusaa mutta ei siellä otteessa pakoputkimuutoksista mitään mainita!tässä kyseisessä mainitaan ja kaverin omien sanojen mukaan viime kesänä olis ollu suomessa kaksi laillista turbobusaa!
 
Mä tiedän kolmannenkin mopon joka kilvissä!Hayabusa
Kilvissä olevia turbomopoja Suomesta löytyy varmaan toistasataa. Näistä varmaan max kolmannes leimattuja (täysin hihasta vedetty arvaus, mutta itse olen joitakin kymmeniä turbomopoja nähnyt ja kuskeja jututtanut. Ei ole noissa montaa leimattua ollut...

Kyse oli leimatuista euro3 -normit täyttävistä turbomopoista.
Ne ovat kortilla.

Mutta tuo leimattu turbobusa voi hyvinkin olla olemassa. En itse ainakaan ole nähnyt, vaikka huhuja olen joskus kuullut. Turbobusia näkee kyllä, vaikkei ihan joka kulmalla.

t. Repa
Kyllä mäkin tiedän pari kilvissä olevaa turbobusaa mutta ei siellä otteessa pakoputkimuutoksista mitään mainita!tässä kyseisessä mainitaan ja kaverin omien sanojen mukaan viime kesänä olis ollu suomessa kaksi laillista turbobusaa!
Paljon mahdollista. Ei vain ole tullut itselle vastaan leimattua busaa.

Leimanhan saattaa saada joko tuon tuon Janin avulla, käyttämällä Ruotsissa tai Saksassa testissä ja jos menee läpi, niin sitten katsastamaan vaan Suomeen.

Ja onpa huhujen mukaan taas mahdollista saada testit tehtyä Suomessakin. Tämä on suht tuore juttu, eikä minulla ole faktoja käsillä.

Ja jokuhan voi tuoda muuttopyörän ja senhän saa ilman muuta leimaan.

Eli vaihtoehtoja löytyy.

t. Repa
 
Mä tiedän kolmannenkin mopon joka kilvissä!Hayabusa
Kilvissä olevia turbomopoja Suomesta löytyy varmaan toistasataa. Näistä varmaan max kolmannes leimattuja (täysin hihasta vedetty arvaus, mutta itse olen joitakin kymmeniä turbomopoja nähnyt ja kuskeja jututtanut. Ei ole noissa montaa leimattua ollut...

Kyse oli leimatuista euro3 -normit täyttävistä turbomopoista.
Ne ovat kortilla.

Mutta tuo leimattu turbobusa voi hyvinkin olla olemassa. En itse ainakaan ole nähnyt, vaikka huhuja olen joskus kuullut. Turbobusia näkee kyllä, vaikkei ihan joka kulmalla.

t. Repa
Kyllä mäkin tiedän pari kilvissä olevaa turbobusaa mutta ei siellä otteessa pakoputkimuutoksista mitään mainita!tässä kyseisessä mainitaan ja kaverin omien sanojen mukaan viime kesänä olis ollu suomessa kaksi laillista turbobusaa!
Paljon mahdollista. Ei vain ole tullut itselle vastaan leimattua busaa.

Leimanhan saattaa saada joko tuon tuon Janin avulla, käyttämällä Ruotsissa tai Saksassa testissä ja jos menee läpi, niin sitten katsastamaan vaan Suomeen.

Ja onpa huhujen mukaan taas mahdollista saada testit tehtyä Suomessakin. Tämä on suht tuore juttu, eikä minulla ole faktoja käsillä.

Ja jokuhan voi tuoda muuttopyörän ja senhän saa ilman muuta leimaan.

Eli vaihtoehtoja löytyy.

t. Repa
Vehje on tuotu saksasta muuttopyöränä.Kaveri oli käyttäny pyörän liikkeessä jossa palikat oli asennettu.siitä leimalle ja läpihuutojuttu!
 
Tuosta lemaamisesta lyhyesti:

Jos mopo on rekisteröity ennen vuotta 1991, se on helppo saada leimattua.
Tästä vuodesta lähtien saa myös uudempia. MMAF
Tämä helpottaa monien vuosimallien osalta aina vuoteen 2004 asti. Siitä alkaen katsastaminen hankaloituu olennaisesti ja 2006 tiukentuu lisää noiden pakokaasumääräysten vuoksi eli periaatteessa samat määräykset kuin aiemminkin näiden uusimpien osalta. Mutta ei mahdottomat.

t. repa
 
Tuosta lemaamisesta lyhyesti:

Jos mopo on rekisteröity ennen vuotta 1991, se on helppo saada leimattua.
Tästä vuodesta lähtien saa myös uudempia. MMAF
Tämä helpottaa monien vuosimallien osalta aina vuoteen 2004 asti. Siitä alkaen katsastaminen hankaloituu olennaisesti ja 2006 tiukentuu lisää noiden pakokaasumääräysten vuoksi eli periaatteessa samat määräykset kuin aiemminkin näiden uusimpien osalta. Mutta ei mahdottomat.

t. repa
Tuo kyllä muuttaa oleennaisesti ainakin allekirjoittaneen halukkuutta
tehdä turbohimmeli itselle ajoon.
91 on ollut hengenvaarallinen aihio, mutta esim kilosuiza K3-4 olisi ihan ajokelpoinen kikotin potkurillakin.

Eli ainakin Turun suunnalla on yksi laite harkinnassa.
 
Vehje on tuotu saksasta muuttopyöränä.Kaveri oli käyttäny pyörän liikkeessä jossa palikat oli asennettu.siitä leimalle ja läpihuutojuttu![/quote]


jaa tää kuullostaa ihan mun busalta,,muuttopyörä mc-express turbo sarja(tüv-hyväksytty) siis Saksassa pitää sarjalla olla toi hyväksyntä jolloin saa leimaan,kait ainoa sarja jolla leima? Suomeen viikon papereiden tulkkauksen jälkeen leimaa otteeseen,tosin nyt polte uudesta saattaa tulla myyntiin luvallinen turbo-busa(asia jota varmaan kadun,kun kerran saa maistaa voimaa...)
062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös