• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP-öljy vs. autoöljy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Earthend
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Sori nyt vaan etukäteen, mutta ihan vaan kommenttina VIELÄ noista jarrunesteistä. Jos radalla käyt niin samalla tavalla saat jarruista tunnon pois on siellä sitten hondan dot4 tai bilteman dot4 nesteet. Ei tartte uudellakaan pyörällä tehdä (lue: yrittää) pari endoa niin johan kahva uppoo paljon syvemmälle. Kyllä vikaa hakisin ihan muista kun nesteistä, vaikka kalibeerien stefoista, ilmauksesta tai letkuista. Kyllä ne autojenki jarrut kuumenee, mun järjen mukaan jopa enemmän kun pyörässä, tietysti autojen nestetilavuuksista en mene takuuseen."

höpö höpö. Motulin nesteillä saa tahkota endoja päiväkaupalla ja rataa rassata ja toimii. riippuu tietysti jarrujenkin tehdaslaadusta. En olekkaan väittänyt hondan dot4:sen olevan mitään ihme ainetta. Käsittääkseni se on melko tavallista dot4:sta.

dot4 on standardi jonka täyttää määrätyt ominaisuudet omaava neste. Esim motul synteettinen jarruneste on yhteensopiva dot4 systeemiin, mutta tarjoaa huomattavasti enemmän ominaisuuksia dot4 perusvaatimusten päälle.

Kisakuskit käyttää sitä. en väitä olevani kisakuski, mutta kyllä tuokin lujaa kulkee ja painaa enemmän kuin kisapyörä, joten jarrut joutuu koville.

Jos harrastaa paljon mopolla kikkailua niinkuin jaket:kin taitaa tehdä, niin kyllä ne jarrut haluaa pitää niin hyvässä iskussa kuin mahdollista.  
Siitä vaan jokainen treenaamaan vaikkapa jarrua vasten keulimista bilteman jarrunesteillä ja jollain paskoilla jarrupaloilla. Itse en menisi.
Snagarin kiertämisessä ne varmaan toimii ihan mainiosti...
sport05.gif

Jos harrastaa paljon mopolla kikkailua niinkuin jaket:kin taitaa tehdä, niin kyllä ne jarrut haluaa pitää niin hyvässä iskussa kuin mahdollista.
Siitä vaan jokainen treenaamaan vaikkapa jarrua vasten keulimista bilteman jarrunesteillä ja jollain paskoilla jarrupaloilla. Itse en menisi.
Snagarin kiertämisessä ne varmaan toimii ihan mainiosti...
sport05.gif
Kukainen saa pistää rahat mihin tahtoo, ihan turha vaan alkaa toisteleen "varmana tietona" prätkäliikkeen myyjän sanoja että bilteman jarrunesteet ja tarvikejarrupalat pilaa pärrän ja nokat hioutuu jos delvaccia on sisällä.

Mä voisin maksaa 100 euroa sille joka huomaa jarruissa eron tarvikepalojen ja alkuperäisten välillä (jos nyt ei kuitenkaan kisakuskeista puhuttais
smile_org.gif
), ja snagaripyöritykseen nyt kelpaa vaikka lastulevyn palaset. No, toisaalta, samapa mulle mitä kukanenkin tekee, mun mielestä "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa".

Mä voisin maksaa 100 euroa sille joka huomaa jarruissa eron tarvikepalojen ja alkuperäisten välillä (jos nyt ei kuitenkaan kisakuskeista puhuttais
smile_org.gif
)
Laitanko tilinumeron YV:llä?
Moton etujarrussa oon joskus kokeillut varmaan kaksia tai kolmia eri tarvikepaloja ja mitkään ei toiminut lähellekkään niin hyvin kuin orkkikset. Enään en oo jaksanut tapella, vaan oon ostellut aina alkuperäisiä varsinkin etujarruihin.

Mä voisin maksaa 100 euroa sille joka huomaa jarruissa eron tarvikepalojen ja alkuperäisten välillä

Oikeasti? Tulee ainakin halvat ylimääräiset palat ja jää vielä vähän voitollekin jos testaamaan lähdetään. EBC:n palat vs Suzukin alkuperäis(saippua)palat, jopa meikäläisen puuperse huomaa eron. Pyörähän jopa pysähtyy kun jarruttaa eikä tarvitse edes hampaat irvessä puristaa kahvaa. Sintteriä sen olla pitää. Kirskukoon jarrut mun puolesta mutta pysähtyy ainakin paremmin mitä orkkispaloilla.

Orkkispaloissa oli pintaa vielä reilusti jäljellä, ne vaan oli tunnottomat ja mun mielestä paskat. Tosin eipä nuo sintteritkään sateella niin rapeat ole, kuka nyt sateella muutenkaan ajaisi? Töistäkin voi pitää aina etäpäivän jos vettä tulee.

Onkohan taannoinen Man-Oil vielä toiminnassa, sillä kaverilla oli omasta mielestään öljyasiat hanskassa.

Onkohan taannoinen Man-Oil vielä toiminnassa, sillä kaverilla oli omasta mielestään öljyasiat hanskassa.
Olikos Man-Oil tämä legendaarinen Karpossakin esitelty Nilsiän Öljysheikin lafka?

EDIT: Ja jottei menisi ihan täysin OT:ksi niin mulla on Teboilin Super HPD 10W-40:t pilaamassa 750 gixun konetta.

smile_org.gif
)
Moton etujarrussa oon joskus kokeillut varmaan kaksia tai kolmia eri tarvikepaloja ja mitkään ei toiminut lähellekkään niin hyvin kuin orkkikset. Enään en oo jaksanut tapella, vaan oon ostellut aina alkuperäisiä varsinkin etujarruihin.
Mulla toimi Ferodon sintterit paljon paremmin kuin orkkikset.. Taisin jo mainitakin sen, mut mainitsin nyt varmuuden vuoks uudestaan
tounge.gif

K3:ssa alkuperäiset palat oli uutena tosi pitkään aivan *askat. Ei mitään tehoa eikä tuntumaa. Palojen sisäänajo vei niin pitkään ettei voinut käsittää... Sisäänajettunakaan ei ne mitkään ihmeelliset ollu.

Sitten heitin ne Ferodon sintterit kiinni. Sisäänajo sujui hetkessä ja jarruista tuli selkeesti paremmat.

K5:ssä myös nuo orkkikset eivät tunnu miltään erikoisilta. Taidanpa heivata ne!

Eli kyllähän nuossa paloissa huomaa eroa, olen ihan samaa mieltä kuin Hermanni. Siitä en ole samaa mieltä, että orkkiset olis aina ne parhaat. Joissain tapauksissa voi toki olla näin, eiköhän nuo ole ihan orkkispalan laadusta kiinni.

Olikos Man-Oil tämä legendaarinen Karpossakin esitelty Nilsiän Öljysheikin lafka?

EDIT: Ja jottei menisi ihan täysin OT:ksi niin mulla on Teboilin Super HPD 10W-40:t pilaamassa 750 gixun konetta.
Nimenomaan Nilsiän öljysheikki.
Mutta asiaan, itse olen pienen ikäni luottanut sokeasti öljypuulaakien alkemisteihin ja käyttänyt mopoille tarkoitettuja öljyjä eikä ongelmia ole ollut.

Mulla toimi Ferodon sintterit paljon paremmin kuin orkkikset.. Taisin jo mainitakin sen, mut mainitsin nyt varmuuden vuoks uudestaan  
tounge.gif

K3:ssa alkuperäiset palat oli uutena tosi pitkään aivan *askat. Ei mitään tehoa eikä tuntumaa. Palojen sisäänajo vei niin pitkään ettei voinut käsittää... Sisäänajettunakaan ei ne mitkään ihmeelliset ollu.

Sitten heitin ne Ferodon sintterit kiinni. Sisäänajo sujui hetkessä ja jarruista tuli selkeesti paremmat.

K5:ssä myös nuo orkkikset eivät tunnu miltään erikoisilta. Taidanpa heivata ne!

Eli kyllähän nuossa paloissa huomaa eroa, olen ihan samaa mieltä kuin Hermanni. Siitä en ole samaa mieltä, että orkkiset olis aina ne parhaat. Joissain tapauksissa voi toki olla näin, eiköhän nuo ole ihan orkkispalan laadusta kiinni.
Mun mielestä sintterit puree vähän liiankin äkäisesti ja tuntuma on huonompi, mutta kai se on makuasia... Kawassa ainakin toimii orkkispalat niin hyvin, että ei edes viitsi kokeilla mitään muita. On muuten parhaat jarrut mitä oon kokeillut.
thumbs-up.gif

Takana mulla on kawassa nyt ollut parit Ferodon platinumit elikkäs orgaaniset palat ja ne on toiminut hyvin. Motolla on tullut eri takapaloja kans vertailtua ja en tykännyt sinttereistä takanakaan. Liian äkäset ja syö levyäkin aika reippaasti.

Todella hyvä vaihtoehto (mp-varaosa diilerisi taputtaa olalle) on ostaa Hondan GN 4:sta yhden litran purkeissa eli maksaa sen 15 ekee purkki. (yritin saada ironisen sävyn aikaan, en käytä sitä itse)
wink.gif

smile_org.gif
)
Ääääh, ihan miten vaan
smile_org.gif
biltema on perseestä ja alkuperäisosat rules, ostellaan osat sieltä mistä tahdotaan. Ehkä voin ottaa ton 100 euron tarjouksen pois, sillä tosi jätkät peruu aina sanansa
smile_org.gif
. No, tietty järkevästi ajateltuna hukkasin vaahdotessani pointin; tottahan tuntumassa on eroa, mutta lähinnä tarkoitin (kuten joku sanoikin) että en usko että kukaan pystyy haukkumaan pystyyn jotkut tarvikeosat. On se sitten jarrupaloja tai kytkinlevyja.

Pääasiahan tässä on että jokainen saa pärränsä toimiin kuten haluu sen toimivan, ja se että valinnanvaraa on.

Tämä oli tämmönen diplomaattinen loppukommentti.

Kävin just vilkasemassa Delvacin hintaa: 57 egee/20 litraa. Joku puhui merkittävästi halvemmasta...
nixweiss.gif

Kävin just vilkasemassa Delvacin hintaa: 57 egee/20 litraa. Joku puhui merkittävästi halvemmasta...
nixweiss.gif

Hintasi mukaan 2.85€ / l. Eli omassa tapauksessani kympillä pyörän öljynvaihto. Tällä hetkellä kinnerissäni sisällä Wirallisen Huollon kaatamat Castrol GPS 10W40 Allrightin hinnaston mukaan 9.75€ / l, neljän litran kannussa. Eihän tuo Castrol olekaan kuin reilu 3 kertaa kalliimpaa. Voisin ehkä jopa ilkeästi sanoa että kyllä se on mielestäni merkittävästi kalliimpaa litrahinnaltaan.

En löytänyt mistään GPS:n hintaa isommissa pöntöissä, hinta varmasti tippuu mutten tiedä paljonko. Jokuhan kuittaa tähän että persaukisten valitusta jos pitää öljyn HINNASTA tinkiä mutta kyllähän se syö miestä jos turhasta joutuu maksamaan. Sitä paitsi luo se edes vähän paineita hinnanpudotuksille jos ei käärmeöljy teekään enää kauppaansa entiseen malliin.

Toisaalta vittuako sitä tässä tyhjään jankuttamaan, ajaa sillä öljyllä millä ajaa. Mitäpä se muille kuuluu kunhan laitteet toimii.

Back