• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP onnettomuudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LTD
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joten ylistäkäämme omat ajotaidomme, ajetaan hurjaa ylinopeutta mutkapätkillä, virkavallan ulottomuudesta, koska meille ei satu mitään...  
tounge.gif
 ...tai jos sattuu, niin ainakin pidetään huoli siitä,että se oli jonkun hirven, poliisin, tai autoilijan vika...
Hmmm.. Oudot on ajatukset Grizzlyllä. Itse ainakin yritän pitää sen tilannenopuden oikeanlaisena, ettei sattuisi niitä onnettomuuksia. Voin rikkoa nopeusrajoituksia vaikka tuplanopeudella, jos se tuntuu topivalta vauhdilta siinä kohdassa. Toisessa kohdassa voinkin ajaa vaikapa 80km/h alueella 60km/h, jos tilanne (tie, muut tielläliikkujat, säätila, yms.) sitä vaatii. Nopeusrajoitukset eivät ole mitenkään Jumalallisen oikeita nopeuksia tienpäällä.

Aja sinä sitten ensi kesänä  niitten nopeusrajoitusten mukaan, välillä turhan hiljaisella tilannenopeudella, välillä taas aivan liian suurella tilannenopeudella. Itse varmaankin siis "kaahaan" pitkin teitä. Suosittelen varomaan, olen potentiaalinen  maailmanloppu.

Ne jotka ovat käyneet hirvimetsässä tietävät että siellä voi sattua vahinkoja, ja ne jotka käy siellä, tietää, että voi omallekin kohdalle sattua. He jotka eivät tiedä asiasta mitään, spekuiloivat siitä.
Minä en spekuloi, vaan luen hirvimetsällä tapahtuneista kuolemantapauksista sekä metsästysaseilla aiheutetuista vammoista. Kaikesta päätellen näyttääkin tuo tietämättömyys metsästysaseilla silkasta huolimattomuudesta aiheutetuista vahingoista olevan suurinta juuri metsästäjien itsensä keskuudessa.
tounge.gif
Niin, siinä on se paskatilanne, että se hirvi liikkuu, eikä välttämättä juokse passilinjaa pitkin, vaan voi myös tulla läpi. Sitten siellä metsässä voi olla ne ajoketjut, tai koiramiehet, ja ihmisiä on erilaisia. Jollain on hyvät hermot, jollain ei. Hyvä näkö, huono näkö, risu vaikuttaa pelottavan paljon kuulan lentorataan...Onnettomuuksia saattuu, myös maailman parhaille. Senna meni päin seinää...se oli kuitenkin aika hyvä kuski.
Joten ylistäkäämme omat ajotaidomme, ajetaan hurjaa ylinopeutta mutkapätkillä, virkavallan ulottomuudesta, koska meille ei satu mitään...
tounge.gif
...tai jos sattuu, niin ainakin pidetään huoli siitä,että se oli jonkun hirven, poliisin, tai autoilijan vika...
Milloin minä olen ajotaitojani ylistänyt? Sen sijaan olen kyllä todennut kaahaavani sekä prätkällä sekä autolla. Niinpä tietysti, pelkkiä vahinkojahan ne kaikki metsästysonnettomuudet tietysti ovat kuten myös näiden "reilujen" kuorma-auto- ja rekkakuskien aiheuttamat kuolonkolarit, sillä sehän on meille kaikille muille päivänselvää, että autohan se muiden päälle ajaa eikä kuski... Terveisiä vain eilen stadissa liikkuneelle Tehojakelu Oy:n auton CYU-xxx (en viitsi tässä kertoa rekkarin numero-osaa) kuljettajalle: Sinun ajosuuntaasi olivat punaiset valot palaneet jo sellaiset 3 sekuntia, mutta vielä vain piti ajaa punaisia päin, sillä kyllähän jalankulkijat ja henkilöautot, joilla on risteyksessä samaan aikaan vihreä valo väistävät, koska haluavat säilyttää henkensä.
grinning-smiley-036.gif

... Voin rikkoa nopeusrajoituksia vaikka tuplanopeudella, jos se tuntuu sopivalta vauhdilta siinä kohdassa...
Siinähän se yksi ongelma onkin; kun jokainen meistä on niin mahdottoman pätevä liikenteessä, että "kyllä MINÄ tiedän milloin voin ajaa ylinopeutta turvallisesti.."

Ihmeesti niitä onnettomuuksia vaan sattuu, ja vissiin enempi näille 'vähän lujempaa ajaville' kuin pelko persiissä ajaville uusiomotoristeille...
sad_orig.gif

Heh, keskustelut kehittyy, ihmiset ei
biggrin.gif
Onneks täällä sentään on joku valopilkku pimeässä, joka piristää tilanteita, ettei vaan päivä käy liian tylsäksi. Joskus on todella tylsää kirjoittaa suoraan mitä tarkoittaa, ei minkäänlaista henkistä haastetta lukijoille. Ei kaikkea kannata lukea kun piru raamattua... Jokainen ajaa omalla tavalla, Darwin-awardsin voittajat löytyy aina. Joskus voi sattua onnettomuus, ja silloin syytä haetaan. Itse ajan kuten huvittaa. Ei se välttämättä aina ole paras mahdollinen ajotapa maailmankaikkeuden ja omani turvallisuuteni takia, mutta ajotapa kuitenkin. Aina välillä ollaan sitten keräämässä jonkun "vetomiehen" metsästä, tai auton keulasta, tai mistä vaan. Ja harvoin uskon että kuljettaja ajoi ulos, tai auton kylkeen tahallaan, vaan hän on arvioinut, että tämä nopeus on just hyvä tähän mutkaan/risteykseen/mihin alueeseen tahaansa. Kirotaan niitä autoja jotka hyökkäävät kolmion takaa, tai muuten vaan jättävät noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan. Onko joka tapaus autoilijan vika? Veikkaan että aika monessa tapauksessa nopeus on "ehkä" ollut hieman yli sallittua. On tosi minunkin kohdalle sattunut että auto on hyökännyt eteen, vaikka olisi ollut väistämisvelvollinen, mutta onni on ollut matkassa tähän asti, ja oman nopeuteni kohdallaan. En toivo että kenellekään kävisi pahasti tuolla liikenteessä, mutta tyhmyydestä rangaistaan, ja joskus epäonnestakin.

minä puolestani totean, että asehullut (muistelen sinunkin aseista puhuneen joissakin kommenteissasi) ne vasta ihmisiä tappavat. Syksyn 2005 hirvenmetsästyksessä Suomessa eivät edellisvuosien tapaan edelleenkään pelkät hirvet riittäneet, vaan piti pistää lisäksi kylmäksi ainakin 2 lajitoveria eli ihmistä.
Hui hitto, kaksi vainaata, ilmeisesti siinä koko vuoden metsästysvainaasaldo. Montako motoristia meni samalla ajanjaksolla ja moniko omaa tyhmyyttään? Minä kirjoittelin tuossa aikaisemmin, että ikävä katsella, kuinka hetken jumi teetättää elinikäisiä seuraumuksia ja sinä suuressa kaikkivoipaisuudessasi olet eri mieltä?
sanoi:
Niinpä tietysti, pelkkiä vahinkojahan ne kaikki metsästysonnettomuudet tietysti ovat kuten myös näiden "reilujen" kuorma-auto- ja rekkakuskien aiheuttamat kuolonkolarit, sillä sehän on meille kaikille muille päivänselvää, että autohan se muiden päälle ajaa eikä kuski...
Ja motohan se sinne metsään kimpoaa kiihdytettyään ensin itsensä älyvapaisiin nopeuksiin, vaikka kuski kuinka survoi jarrua ja haki vapaata? Ja nythän on B-kortillisten liikenneasiantuntijoiden hyvä hehkuttaa, kun on sattunut ihan sellainenkin raskaan liikenteen kuolonuhreja vaatinut onnettomuus, jossa syypää löytyi raskaan kaluston kuljettajasta, yleensä kun ei näin ole. Tai ainakaan ei tilastollisesti, sinä varmaan tiedät paremmin?
Lisätään vielä loppuun, että asetta olen kantanut työssäni 80-luvulta lähtien ilman haavereita sen kanssa, en ole entinen, nykyinen tai tuleva poliisi ja en harrasta metsästystä.

Minä kirjoittelin tuossa aikaisemmin, että ikävä katsella, kuinka hetken jumi teetättää elinikäisiä seuraumuksia ja sinä suuressa kaikkivoipaisuudessasi olet eri mieltä?
Sen verran realisti olen, että en rupea koskaan esittämään kaitselmusta, mutta näyttäähän niitä sellaisiakin ihmisiä suureen joukkoon mahtuvan. En ole niin uteliaskaan, että haluaisin tietää ihmisten ammatit, mutta joku hölmö on tälläkin foorumilla paljastanut minulle olevansa poliisi (en tarkoita sinua), joten sen vuoksi olen varoittanut muita palstalla pyöriviä, että ei kannata huudella paikoista ja ajoista mitään, vaan toteuttaa ajosuunnitelmat ilman paskalakkien läsnäoloa, sillä se säästää paljon rahaa.
wink.gif

Minä kirjoittelin tuossa aikaisemmin, että ikävä katsella, kuinka hetken jumi teetättää elinikäisiä seuraumuksia ja sinä suuressa kaikkivoipaisuudessasi olet eri mieltä?
Sen verran realisti olen, että en rupea koskaan esittämään kaitselmusta, mutta näyttäähän niitä sellaisiakin ihmisiä suureen joukkoon mahtuvan.
Mielestäni ei ole kaitselmuksen esittämistä, jos tulee hautajaisissa haikea olo orpolapsia katsellessa tai pala kurkkuun, kun katselee loppuiäkseen halvaantunutta ajokaveria. Jos moiset eivät sinua liikuta, en voi kuin ihmetellä tunteettomuuttasi.

Tää menee kevyesti ohi varsinaisesta aiheesta, mutta menkööt.

Olen tätä palstaa seuraillut pidemmänkin aikaa ns. puskasta. On ollut varsin mielenkiintoista lukea ihmisten omia analyysejä ja tulkintoja esim. onnettomuuksien kuluista ja syistä. Itse en ole asiantuntija, enkä selvinnäkijä, joten olen pysynyt aiheista hiljaa.

Sitten otti ja kolahti. Vietiin rakas ihminen vierestä ja kyseistä onnettomuutta puitiin tietenkin myös täällä. Kun kyseessä oli iso vehje, huhut sai paljon ilmaa siipien alle. Tuntui melko kolkolle lukea ihmisten arvailuita kuskin osaamattomuudesta, kokemuksen puutteesta, liian isosta pelistä jne., kun sattuu tietämään, että kokemusta on valtavasti ja mopojakin on ajettu yhtä jos toista.

Nyt, monien kuukausien jälkeen, palasin tänne ja luin nuo kirjoitukset uudelleen. Melko naurettavaa, kun olen kuullut tilanteiden todellisen kulun ja mm. kolmion takaa eteen kaasuttaneen teinixin todellisen käyttäytymisen. Hän kun oli kaasuttanut täysillä, silminnäkijän mukaan "kuin mielipuoli", kolmionsa takaa motoristin eteen, jonka seurauksena yhteentörmäys oli tapahtunut. Täällä ja toisella palstalla asiat esitettiin hyvin eriävässä valossa.

Joka tapauksessa, on melko idioottimaista kotikoneen ääressä latoa tuomioita onnettomuuksista, joko mopoilijan omalle kontolle tai vastapuolelle, kun kukaan ei ole tilannetta näkemässä. Melko uskomattomatkin tapaukset on joskus todellisuudessa aivan muuta, kuin pienien tiedonmurujen pohjalta osataan päätellä. Okei, se on asia erikseen, jos ajetaan 200km/h kaiteeseen. Sitten voi jo sanoa, että on ollut kuskilla kusta lasissa.

Eikä siinä pelasta enää ammattikuskiakaan mikään, kun reaktioaika vedetään nollille. Tässä istuessa sitä voi kuvitella, että olisi heittänyt vastaohjaukset kehiin ja tehnyt sitä ja tätä, mutta todellisuudessa kaikki ei mee aina ihan putkeen. Jossain kohtaa vastaan tulee ihan yksinkertaiset fysiikan lait. Omaa tilannetta voi tarkkailla, mutta ne muun liikenteen muuttuvat tekijät saattaa olla kohtaloksi.

Sitten otti ja kolahti. Vietiin rakas ihminen vierestä...
Osanottoni tästä.

Tuntui melko kolkolle lukea ihmisten arvailuita kuskin osaamattomuudesta, kokemuksen puutteesta, liian isosta pelistä jne., kun sattuu tietämään, että kokemusta on valtavasti ja mopojakin on ajettu yhtä jos toista.

Nyt, monien kuukausien jälkeen, palasin tänne ja luin nuo kirjoitukset uudelleen. Melko naurettavaa, kun olen kuullut tilanteiden todellisen kulun ja mm. kolmion takaa eteen kaasuttaneen teinixin todellisen käyttäytymisen. Hän kun oli kaasuttanut täysillä, silminnäkijän mukaan "kuin mielipuoli", kolmionsa takaa motoristin eteen, jonka seurauksena yhteentörmäys oli tapahtunut.
Näissä kuolonkolarien "analysoinneissa" ei aina välttämättä ole kyse kolarin ajaneen taitojen tai reaktioiden kyseenalaistamisesta, vaan saatavilla olevien tietojen mukaisesta spekulaatiosta ja sitä kautta halusta oppia tapahtuneesta.

... on melko idioottimaista kotikoneen ääressä latoa tuomioita onnettomuuksista, joko mopoilijan omalle kontolle tai vastapuolelle, kun kukaan ei ole tilannetta näkemässä.
Siksi sitä oikeaa tietoa onnettomuuden kulusta, taustatekijöistä ja muista asiaan vaikuttaneista seikoista kaivattaisiinkin näille palstoille heti onnettomuuden jälkeen, mutta luonnollisesti läheiset ovat sekä surutyössään kiinni että yleensä nettipalstojen ulkopuolella.

Pyydän anteeksi kaikilta, joita mahdollisesti loukkasin kirjoituksellani. Halusin vain tuoda esiin sen näkökohdan, ettei näissä onnettomuuskeskusteluissa ole välttämättä kysymys mistään pahantahtoisuudesta, vaan yhteisön yhteisestä pyrkimyksestä parempaan turvallisuuteen.

sanoi:
Tuntui melko kolkolle lukea ihmisten arvailuita kuskin osaamattomuudesta, kokemuksen puutteesta, liian isosta pelistä jne., kun sattuu tietämään, että kokemusta on valtavasti ja mopojakin on ajettu yhtä jos toista.

Nyt, monien kuukausien jälkeen, palasin tänne ja luin nuo kirjoitukset uudelleen. Melko naurettavaa, kun olen kuullut tilanteiden todellisen kulun...

Joka tapauksessa, on melko idioottimaista kotikoneen ääressä latoa tuomioita onnettomuuksista, joko mopoilijan omalle kontolle tai vastapuolelle, kun kukaan ei ole tilannetta näkemässä.
Niin, viralliselta nimeltäänhän tämä on Turvallisuus -osio, mutta käytännössä tämä on edelleen orgin toinen p*skanjauhantaosio, ainoastaan vaan pikkaisen eri yleisölle suunnattu. Purkautumis- ja pätemispaikka yhdelle kuppikunnalle.
Jos joku läheiseni tai tuttuni joutuisi vastaavaan onnettomuuteen, pysyisin todennäköisesti kaukana juuri tästä osiosta.

On tosiaan valitettavaa, että läheisesi on moiseen onnettomuuteen joutunut. Mitkään näistä puheista ei tilannetta valitettavasti muuksi muuta, joten osanottoni tapahtuneen johdosta.

sanoi:
Näissä kuolonkolarien "analysoinneissa" ei aina välttämättä ole kyse kolarin ajaneen taitojen tai reaktioiden kyseenalaistamisesta, vaan saatavilla olevien tietojen mukaisesta spekulaatiosta ja sitä kautta halusta oppia tapahtuneesta.
Halusin vain tuoda esiin sen näkökohdan, ettei näissä onnettomuuskeskusteluissa ole välttämättä kysymys mistään pahantahtoisuudesta, vaan yhteisön yhteisestä pyrkimyksestä parempaan turvallisuuteen.
Heh, joopati joo, voishan sen asian varmaan noinkin ilmaista.
biggrin.gif

Itse taidan silti olla sen verran kyyninen ja poliittisesti epäkorrekti, että näen asiassa enemmän tuon ihmisten ikiaikaisen tarpeen groteskille viihteelle, eli mässäillä toisen epäonnella ja kuolemallakin. Lisäksi osalla on vielä se kova tarve olla aina oikeassa. Osa taas ei ilmeisesti halua uskoa/myöntää sitä, että kyseessä on oikeasti vaarallinen harrastus, jossa huonosti voi käydä kelle tahansa, vaikka valtio kuinka holhoaisi.

No, olkoonkin että koris voi olla ainakin osittain oikeassa, mutta melko usein ja melkoisen pian nämä 'speluloinnit' ja 'opiksi ottamiset' hukkuvat kyllä sen tavanomaisen jauhannan ja hymistelyviihteen alle. Samanlaista viihdettähän on tarjolla myös lehtipisteissä ja televisioissa.

Tämä ei ole herja korikselle, mutta tuo 'yhteisön yhteisestä pyrkimyksestä parempaan turvallisuuteen' olikin aika hyvä heitto, pitänee laittaa muistiin.
wink.gif

...näen asiassa enemmän tuon ihmisten ikiaikaisen tarpeen groteskille viihteelle, eli mässäillä toisen epäonnella ja kuolemallakin.
Myönnän heti suoraan, että seitsemänpäivää tyylinen journalismi tulee hyvin usein mieleen näillä palstoilla.

Siksi kirjoitinkin vähän varovaisesti, en "kaikkien" puolesta vaan siitä näkökulmasta, että meitäkin täällä on, jotka emme halua jeesustella onnettomuuksilla. Ei idealismi ole vielä kuollut.

Radio Jerevan päättää tällä erää tähän.

Ei idealismi ole vielä kuollut.
Tällä palstalla vaan se idealismi hahmottuu monen päässä sellaiseen muotoon, että onnettomuus ei ole koskaan, toistan, koskaan motoristin vika. Oli tilanne mikä tahansa, syy löytyy aina muualta. Yleensä autoilijasta tai poliisista, vaikk'ei kumpiakaan olisi tapahtumahetkellä kilometrien säteellä.

Ei idealismi ole vielä kuollut.
Tällä palstalla vaan se idealismi hahmottuu monen päässä sellaiseen muotoon, että onnettomuus ei ole koskaan, toistan, koskaan motoristin vika. Oli tilanne mikä tahansa, syy löytyy aina muualta. Yleensä autoilijasta tai poliisista, vaikk'ei kumpiakaan olisi tapahtumahetkellä kilometrien säteellä.
Tuskin nyt tämä foorumi on ainut paikka jossa syyllistytään moiseen. Moinen tapa on kaikilla elämän alueilla jollakin muotoa kohdattavissa... Valitettavasti.
Enpä pidä niitäkään yhtään kummempina, jotka ovat toisia moralisoimassa ja omaa sädekehäänsä kiillottelemassa... Tyylisuuntauksensa kullakin. Eihän paha pappi itsestään saarnaa.

Olin tossa kurssilla, jossa ensihoitaja kertoi karua tarinaa, mitä se aiheuttaa, kun ei osaa. En nyt ota kantaa siihen, kuka ei osaa.

Tämä todellisen datan saaminen mp-onnettomuuksista on vaikeaa. On monenmoista intimiteettisuojaa, joka estää sitä, joka tietää, kertomasta täsmällisesti, mitä tapahtui –ja mitä sitten seurasi. Siksi data tahtoo jäädä hämäräksi sille, joka ei ole ollut osapuolena. Se taitaa kumminkin olla se onnellisempi vaihtoehto.

Nämä karun työn ammattilaiset tietävät tapaukset. Sisäpiiritieto leviää. Kun siviili kysyy, vaikeneminen alkaa heti. Se on ymmärrettävää.

Jotenkin toi onnettomuussyyn tutkimisen ”julkistaminen” tulisi ratkaista ilman, että yksilön intimiteettiä loukattaisiin. Todellisen, karun datan levittäminen, lisäisi tuskaa, mutta ehkä myös viisautta. Myös vakuutuskorvausten julkisuus, kussakin tapauksessa, lisäisi faktaa ja vähentäisi fiktiota.

Jotenkin toi onnettomuussyyn tutkimisen ”julkistaminen” tulisi ratkaista ilman, että yksilön intimiteettiä loukattaisiin. Todellisen, karun datan levittäminen, lisäisi tuskaa, mutta ehkä myös viisautta. Myös vakuutuskorvausten julkisuus, kussakin tapauksessa, lisäisi faktaa ja vähentäisi fiktiota.
Kannatettavaa, mutta valitettavasti se veisi myös pohjan monien paremmin tietävien asiantuntemukselta ja saattaisi näinollen aiheuttaa masennusta, unettomuutta, hilsettä ja psykosomaattista jalkasilsaa.

Onnettomuuksia sattuu niin kauan kun yksikin ajoneuvo on liikenteessä. Se yksinäinenkin voi ajaa vaikka ulos tieltä.

Keskustelun aloituksessa ymmärtääkseni arvostelu kohdistettiin niihin, jotka tahallaan kohottavat onnettomuus riskiä. (esim. taannoin netissä pyörinyt pätkä Naantalista) Eiväthän hekään onnettomuutta ja loukkaantumista tai jopa kuolemaa halua.

Itse en ymmärrä mikä pistää yrittämään ennätyksiä normi liikenteen sekaan. Vaikka olisi millainen huippukuski, siellä liikenteessä vastapelurit ei sitä välttämättä ole. Ei ainakaan noilla nopeuksilla.

Jos tuntuu, että on huippukuski, niin ei muuta kun radalle ja mittaamaan taitojaan sinne......voipi jäädä kakkoseks!

Vakuutus yhtiöt taas rokottavat motoristeja törkeesti ja tilastothan saa aina muokattua sitä tukevaksi.

Jos tuntuu, että on huippukuski, niin ei muuta kun radalle ja mittaamaan taitojaan sinne......voipi jäädä kakkoseks!

Ottamatta kantaa aloitukseen, mutta ylläoleva lainaus varmaan pätee osaan kuskeista; valitettavasti
omg.gif

Ja kun ego ei anna periksi mennä radalle mittaamaan todellista taitoa/nopeutta; sitä täytyy harjoittaa muun liikenteen joukossa, ja joskus tunnetuin tuloksin
crazy.gif

Senpä takia näitä foorumien kovimpia kaaharisankareita ei juuri radoilla näe.
sanoi:
Ja kun ego ei anna periksi mennä radalle mittaamaan todellista taitoa/nopeutta; sitä täytyy harjoittaa muun liikenteen joukossa, ja joskus tunnetuin tuloksin
Ja sitten kun joku siitä mainitsee negatiiviseen sävyyn, nämä kovanaamat aloittavat välittömän "mä kyllä vastaan" ja "ikinä en oo vaarantanu" sekä v*tun kukkahattu, mitä säkään tajuut"-kampanjan.

Back