• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mp puunaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SiiliK
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

SiiliK

New member
Mielenkiinnolla uutta ketjua pystyyn. Kiinnostaisi tietää millä aineilla/vehkeillä porukka hoitaa normi pesut, ketjujen puhdistukset, vahaukset yms.

Itse vasta pyörän hommannut ja voi olla vielä alkuhuumaa, kun innostunut vahailemaan ja hieromaa :grin:. Itsellä pesut hoituu ihan painepesurilla ja sen mukana tulleella pesuainelevittimellä. Vaahdotin pistetty jo tilaukseen ja sitä nyt ootellaan kuumeisesti. Pesuaineena testissä korrecin vaahtoshampoo millä lika lähtenyt ihan ok ilman hieromista.

Vahaus ja kiillotus hommiin en ole vielä kunnolla sisälle päässyt, mutta autoglymin tuotteita kun valmiiksi löytyi hyllystä niin niillä on vähän testailtu. Koko pyörä hierottu glymin paint renovatorilla ja sen jälkeen glymin punaista päälle. Rätin kanssa hieroessa jätti ainakin vielä parantamisen varaa. Mitä vahoja porukka on pyöriinsä laittanut? Itsellä kun ei katteitakaan ole niin pinta-alaa on niin vähän, että voi vaikka kerta viikkoon vahailla :).

Sitten ketjujen puhdistuksesta. Itse isoimman liat pyyhkäsin alkuunsa ihan rätillä ja rost offilla. Ihan kivasti puhdistui jo näin. Ketju harja ostoslistalla, mutta mitä pesuainetta kannattaa käyttää? O-rengas ketjut ei taida ihan kaikenlaisista pesuaineista välittää?

Toivotaan, että saadaan jonkinnäköistä keskustelua aikaiseksi niin pysyy innostus tekemiseen paremmin :jpstyle:.
 
Painepesurilla saa kätevästi vettä paikkoihin mihin se ei kuulu. Esim renkaittenlaakerit ja ohjauslaakeri. Jos painepesurilla jatkat niin varo laakereita ja kytkimiä jme.
 
Painepesurilla saa kätevästi vettä paikkoihin mihin se ei kuulu. Esim renkaittenlaakerit ja ohjauslaakeri. Jos painepesurilla jatkat niin varo laakereita ja kytkimiä jme.


Ja varokaa ketjuja. Se painevesi menee kyllä o-renkaista välittämättä joka paikkaaan eikä tule pois. Oikeastaan älkää käyttäkö painepesuria muuhuin kuin auton pesuun. Matotkin onnistuu mutta mp ei.
 
Ja varokaa ketjuja. Se painevesi menee kyllä o-renkaista välittämättä joka paikkaaan eikä tule pois. Oikeastaan älkää käyttäkö painepesuria muuhuin kuin auton pesuun. Matotkin onnistuu mutta mp ei.

Itehän en pese ketjuja ollenkaan kun rasvari pitää ne puhtaana.
 
Juu, painepesuri voi olla vaarallinen.

Mun painepesurissa on sellainen suutin, jolla saa säädettyä vesisuihkun voimaa, onneksi. Sitten mulla on kaksi sellaista uloketta lantiossa kiinni, jalat vissiin. Niitä liikuttamalla säädään etäisyyttä pyörään.

Auto Glymistä sen verta, että sen punaisen päälle kovaa vahaa, eli kultaista, niin alkaa vahaus kestää pesujakin.

Wurthin tehopesu on pesuaineena. Sitä applikoin paineruiskulla.
 
Ketjun pesu lamppuöljyllä.

Painepesuri on aivan hyvä huuhtelemiseen, kunhan tosiaan katselee vähän mihin roiskii, eikä tykitä liian rajusti arkoihin paikkoihin.

Mustiin muoviosiin joku silikonipohjainen muviosain ehostin tai kojelautaroina on aivan ehdoton!
 
Ketjujen pesu lamppuöljyllä tai moottoriöljyllä.

Pyörän pesu letkulla ja sellasella käteen vedettävällä lumpulla (:blink:), pääsee myös ahtaisiin paikkoihin. Siis pyörässä. Ei lumpussa. Aineena perus Korrek shampoo tai mieto Pineline.

Tosi paskaiseen takavanteeseen vahva Pineline ja sieni, tai sitten Bilteman moottorinpesuaine.

Topsipuikoilla saa pienistä raoista paskat pois jos jää häiritsemään..

Vahaus sitten sillä mitä ikinä hyllyssä onkin :D Usein Korrek.
 
Painepesuri on hyvä ja pinelineä olen vaahdottimessa käyttänyt.
Mielummin jätän ahtaat ja arat paikat likaiseksi, kun sohotan liian läheltä painepesurilla. Eli mainitut laakerit ja sähköliittimet koittaa jättää rauhaan.

Ketjut ja rattaat kiiltäviksi lamppuöljyllä (ronskisti rättiin ja hinkkaamaan. Sit lisää lamppuöljyä rättiin ja jatkamaan, kunnes tulee hyvä). Lopuksi vetää ketjut kuivalla rätillä ja oon suihkinut ketjurasvaa perään. Jos oikein jaksaisi hifistellä, niin pitäisi ajaa hetken maktaaa, että ketjut lämpenee ja sit vasta laittaa sitä ketjurasvaa (mutta en oo vaan millään tätä jaksanut toteuttaa). Lamppuöljyllä voi putsata katteista ja vanteista tiukkoja likoja pois, mutta se jättää harmaan kalvon jälkeensä.

Viimeksi taisin vahata prätkän vuonna 2010. Joten siihen puuhaan ei kommentoitavaa.
 
Mitenkäs kokemukset mattapinnan hoidosta?
Itse pesin Bläkkärin ihan fairylla ja pintaan hieroin sellaisen Schollin mattapinnan hoitoaineen. Vielä en tiedä onko tuosta litkusta mitään hyötyä, mutta josko ei ötökät jäisi sitten kesällä niin tiukkaan kiinni...?
 
Painepesurilla tosiaan yrittänyt varovasti pestä. Tosin tuo oma ei kummoinen ole (100bar 440l/h), mutta tähän asti riittänyt.

Glymin kultaista käyn ostamassa kunhan saa pohjat senverran tyydyttäväksi, että viitsii vahat laittaa pintaan. Onko naarmun poistosta mitenpaljon kokemuksia porukalla? Jotain karkeampaa voisi tuohon tankkiin kokeilla.

http://m.motonet.fi/fi/tuote/389467/Scholl-Concepts-S3-Gold-250g

Uskaltaako esim. tuolla kokeilla tankkia hieroa?
 
Mulla on ollut sellainen tapa hoitaa mattapintaa, että kerran kesässä otan tankin irti pyörästä ja suihkuttelen siihen lisää Mastonin ykskaksykköstä.

Nyt ei ole kyse rottapyörän hoidosta tai luomisesta, vaan ihan toimivien moottoripyörien pesusta :D
 
Painepesurilla ensin pyörän kastelu. Sitten suihkuttelen joka paikkaan Motorexin Moto Clean-pesuainetta. Annan vaikuttaa 5 min ja sitten pesurilla paskat irti. Koko pesu kestää siis noin 15 min.
En erityisesti varo mitään laakereita, liittimiä yms. Näin olen toiminut tuon kanssa jo viisi vuotta, mittarissa on nyt vajaa 60tkm ja esim. pyöränlaakerit ovat yhä alkuperäiset.
 
Vesiletku + laimea pineline + tumb1:sen mainitsema lumppu.

Vahaus sitten maailman helpoimmalla ja minusta helppouteen verrattuna hyvää jälkeä antavalla turtle waxin wax it wetillä. Tuo vaha ruiskutellaan pesumärkään pintaan ja hinkkaillaan kankaalla kuivaksi, samalla litkulla vahaan myös kypärän visiiriä myöden eikä tartu ötökät pintaan eikä viihdy vesi visiirillä.

edit. Vaha: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10007269
 
Ja vahauksella ei tee tuon taivaallista kun pesee "vehkeen" hellästi ja useasti. Ötökät lähtee liottamalla ja edellen miksi pitää ketju paskoa ties millä roinalla kun rasvarit on keksitty?
 
Kannattaa myös kokeilla esim. colliniten 476s ja 915 vahoja. Mielestäni helppo työstää autossakin ja vahapinta kyllä kestää pesukertoja hyvin varsinkin kun tekee "hellästi". Itsellä riittää tosiaan pyörän puhtaaksi saamiseen pelkkä foam lancella esipesuaine (esim. bilthamber autofoam) paskaselle pinnalle ja huuhtelu. Kinnastelut sitten esim. ennen vahausta. Ei tosiaan tartte aina hieroa sitä pintaa siitä paskasta pois :;):
 
Tässäpä workflow mp:lle ja autollekkin

1. Laimea pineline painepullosta johon modattu vaahdottava suutin
2. Huuhtominen letkulla + semmosella pistoolisuuttimella
3. Pesu lampaanvillakintaalla, joko laimea pineline tai nyt testissä schollin shampol. 2 Ämpäriä jossa toisessa puhdas vesi kintaan huuhteluun
4. Huuhtelu ja kuivaus töpöttelemällä mikrokuituliinalla
5. Vahaus colliniten 915 ja kyllä kiiltää :rakastunut: Lisäksi muoviosiin muovinhoitoainetta

Autolle sitten ennen vahausta pien ja raudanpoisto, niin saa tuon "hiekkapaperiefektin" pois maalipinnasta ainakin osittain. Kerran kesään kun tuon jaksaa mp:seen tehdä niin riittää..
 
Painepesurilla ensin pyörän kastelu. Sitten suihkuttelen joka paikkaan Motorexin Moto Clean-pesuainetta. Annan vaikuttaa 5 min ja sitten pesurilla paskat irti. Koko pesu kestää siis noin 15 min.
En erityisesti varo mitään laakereita, liittimiä yms. Näin olen toiminut tuon kanssa jo viisi vuotta, mittarissa on nyt vajaa 60tkm ja esim. pyöränlaakerit ovat yhä alkuperäiset.

Tämän ole havainnut nopeaksi, helpoksi, toimivaksi ja turvalliseksi tavaksi pestä oma pyörä. Pesuaine vaan eri merkkinen.
 
Ei painepesuria mun mopon lähelle. Letkulla vaan reilusti huuhdellen alkuun. Jos kovin paskainen, Pineline tai vastaava esipesuaine, lähinnä moottorin pesuun. Pesuhanskalla ja autoshampoolla yleensä mennään jo pitkälle. Bilteman vahashampoo on hyvä aine, mutta nyt menossa iso pänikkä Orangea, kun halvalla sai Puuilosta ja toimiihan sekin.

Ei tämäkään ole mitään rakettitiedettä, ellei mene jonnekin pesukinnas.com:iin tekemään siitä sellaista.

Ai niin, valkosivurenkaat lisää hinkkaamisen tarvetta kivasti eli jos ei välttämättä tartte olla sellaiset, suosittelen välttämään. Nekin tosin lähtee puhtaaksi WD40:sellä jos sikseen tulee.
 
Kyllä kai se painepesuri on ihan ok, jos muistaa/osaa sen suihkutusetäisyyden kanssa pelata. Se paine pienenee nopeasti etäisyyden kasvaessa, ja jossain vaiheessahan se on pienempi, kuin mitä letkusta hanasta suoraan sohottaessa saa aikaiseksi. Mp-liikkeet taitaa järjestään käyttää painepesureita.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Back
Ylös