• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mp puunaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SiiliK
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä aloin viime kesänä käyttää Korrekin tuotteita autossa ja hyvin toimii myös mopossa. Korrek Pro foamilla esipesu vaahdotuksella tai ilman ja sen jälkeen painepesurilla puhtaaksi, tämä yleensä riittää. Jos ei riitä niin kinnastan pyörän Korrek Reloadilla joka on pinnoittava pesuaine, jättää likaa hylkivän pinnan joka lähtee helposti puhtaaksi.

Vahauksen lopetin sen jälkeen kun kokeilin Korrek Polymatrix pinnoitetta, älyttömän helppo laittaa kaikkiin pintoihin ja tekee pinnat likaa ja vettä hylkiväksi.

Ja ei, mulla ei ole Bernerin osakkeita, en myy noita tuotteita enkä saa niitä sponssina. Tuli kokeiltua ja todettua että turhaan ostan kolmeakymmentä eri kemikaalia ja vahaa eri tarkoituksiin, noilla onnistuu kaikki pesusta suojaukseen, ja on helppoa.
 
Syksyllä ostin uuden pyörän ja ajattelin panostaan sen pesemiseen ja vahaamiseen vähän enemmän. Olen nyt lukenut tätä ja muita ketjuja ja yrittänyt saada parhaimmat vinkit. Onko kellään kokemusta Motul Moto Washista?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/602764/Motul-Moto-Wash-1-l
Onko tuosta mihinkään?

Kukin tyylillään, mutta jos purkissa lukee Motul, hinta on tupla normaaliin. Jos lukee motul + moto, hinta on 2x2= nelinkertainen normaaliin :)

Noissa normikemikaaleissa kannattaa välttää kaukkea,missa lukee moto. Jäähdytysnesteet, jarrunesteet, pesuaineet jne.

Auton tuunaajat ostavat kemikaalinsa autodudelta. Siellä on mieletön repertuaari pesuaineita, vahoja, travikkeita ja mitä vaan. https://www.autodude.fi/fi
 
Viimeksi muokattu:
Itte olen käyttänyt S100-merkkistä noin 30 vuotta. Muoviosatkin tulee siisteiksi. Kostutus sumutinpullolla (noin 10% seos), muutaman minuutin kuluttua huuhtelu painepesurilla, pikakuivaus lehtipuhaltimella niin näkee heti jos jonnekin jäi tahroja. Niihin kohtiin uusi ruiskaus ja pyyhkäisy pehmeällä harjalla. Vahaa en ole juurikaan käyttänyt.

Takavanne tarvii vähän tymäkämpää ainetta jos sen haluaa näyttelykuntoon. Ehkä nykyään on parempiakin aineita mutta S100 on toiminut.
 
Kiitos vinkeistä. :)

Tarkennan vähän ongelmaani ja kysymystäni. Tavoitteena olis pestä pyörä seuraavalla taktiikalla: kastan pyörän, suihkin jotain ainetta, odottelen kahvikupillisen verran ja huuhdon pois. Tarvittaessa harjaus, ennen huuhtelua. Painepesuri kyllä löytyy, mutta en ole ihan varma uskallanko sillä alkaa pesemään. Kun en ole näin teknisenä naisena täysin varma osaanko säätää painetta tarpeeksi pienelle. :right:
Suihkutettavia aineita kun koitan verrata, en tiedä mitä eroa niillä on. Vai onko muuta kuin merkki ja hinta? Esim. Motox Liuotinpesuaine 4,99€ ja Motul Moto Wash 11,90€.
 
Oma resepti:

Wurth pineline powerwash+turtle wax big orange 50/50 foam lanceen, vaahdotus, pari minsaa odotus, sienipesu lämpimän vesiämpärin kanssa, huolellinen huuhtelu, säämiskäkuivaus, autoglym super resin polish vaha päälle, kiillotus käsin koska laikka jättää aina pyörteitä, vuorokauden odotus että vaha on kunnolla kuivanut, nopea kiillotus varmistaa vahajäämien poiston, viimeisen kiillon antaa Kenotek Showroom Shine spray-pikakiilloke. Jos vahaus on tehty hiljattain voi sen työvaiheen poistaa ja pesun+säämiskän jälkeen arvioida tarvitseeko pinta pikakiilloketta sillä kertaa vai ei.

Laitatko vettä lainkaan siihen vaahdottimeen? Itse juuri ostin vaahdottimen niin kokemuksia ei ole vielä kertynyt juurikaan. Yhdessä vaahtopesuainepurkissa sanottiin että joku olikohan se 4-10 % seos niin sekoitetaanko siihen purkkiin tuollaista vai otetaanko siinä oletus että painepesurista tulee se vesi?
 
Osta kannu jotakin laimentamatonta pesuainetta ja pumppupullo. Lantraa itse seos pumppupulloon ja suihki sillä. Tuollainen valmis sumupullo on 10% samaa tavaraa + 90% kallista vettä.

Pelkällä suihkeella ja huuhtelulla ei oikein lähde lika jos oikeaa likaa. Harjaa en suosittele. Voi naarmuttaa. Kädenlämpöistä vettä ämpäriin ja sienellä hellä pesu, sitten huuhtelu. Hifimiehet eivät salli sientäkään, vaan jokin angorakanin kinnas pitää olla.
 
Hifimiehet eivät salli sientäkään, vaan jokin angorakanin kinnas pitää olla.

Ja kaksi ämpäriä, toisessa huuhdellaan likainen angorakanin kinnas ja toisessa on puhdas pesuneste :blink:


Itse puunannut kerran kesässä painepesurilla suurimmat paskat pois. Jos tuntuu ettei lähde niin korrekkia motonetistä ja vähän sienellä lääppii.
 
Laitatko vettä lainkaan siihen vaahdottimeen? Itse juuri ostin vaahdottimen niin kokemuksia ei ole vielä kertynyt juurikaan. Yhdessä vaahtopesuainepurkissa sanottiin että joku olikohan se 4-10 % seos niin sekoitetaanko siihen purkkiin tuollaista vai otetaanko siinä oletus että painepesurista tulee se vesi?

Itse en laita vettä sekaan, tuolla 50/50 miksillä saa aikaan melkoisen paksun vaahdon joka pysyy pinnassa kohtalaisen hyvin eikä sitä tarvii ampua siihen koko pullollista, pieni surautus yleensä riittää. Sillä litran pullolla vaahdottaa helposti kuorma-auton parikin kertaa.
 
Totesin omien laitteiden kohdalla, että liuotinta tarvitsee vain takavanteeseen (ketjumopo). Painepesurilla tehdyn alkuhuuhtelun jälkeen Autoglym Motorcycle Cleaneria keulaan pehmentämään ötökkäjämät + vähän pehmeällä tiskiharjalla auttaen. Sitten painepesurilla saippuapesu, likaisimmat kohdat jälleen kevyesti tiskiharjalla ja huuhtelu. Vartin homma ja aina oli pesun jälkeen puhdas. Enempää ei tarvitse kun alla on hyvä vaha tai vastaava. Vahaus riitti mun ajoilla kerran vuoteen. Liuotinpesu syö vahan vauhdilla, eikä mun elämässä ole ollut tarpeen muussa kuin öljyn ja rasvan poistamisessa. Ketjun rasvausta miettimällä liuotinta tarvitsisi hyvin harvoin.
 
Ja kaksi ämpäriä, toisessa huuhdellaan likainen angorakanin kinnas ja toisessa on puhdas pesuneste :blink:


Itse puunannut kerran kesässä painepesurilla suurimmat paskat pois. Jos tuntuu ettei lähde niin korrekkia motonetistä ja vähän sienellä lääppii.

Juuri näin. :thumbup: Ja se pesuämpäri mieluiten sellainen, jonka pohjan yläpuolella on ritilä. Pesukintaan mukana kulkeutuva kiinteä aines putoaa ritilän läpi ämpärin pohjalle eikä jää pyörimään pesuliuoksen sekaan.
 
Hifistelijöillä on jokaiselle panelille kinnas, autossa +/-12kpl. Yhdellä kintaalla pestään yksi paneli kuten vaikka katto jonka jälkeen kinnas hylätään ja otetaan ämpäristä puhdas kinnas seuraavalle panelille. Sama juttu pyörien kanssa ja vanteille on kokonaan omat kintaat.

Näitäkin on nähty, onneksi itellä ei ole mennyt ihan noin hifistelyyn vaikka käsin pesen kaikki kulkupelit.

Vilijonkka, painepesuria voit käyttää pesussa aika huoletta täydellä paineella kunhan et somota suurin kiinni pestävässä pinnassa. Pidät suuttimen pestävästä kohteesta riippuen 15-40cm päällä kohteesta, sähköosat, laakerit ja ketjut vähän kauempaa ja muita paikkoja voi somottaa vähän lähempää. Älä myöskään pese läheltä tarroja tai teipattuja pintoja jos ne eivät ole lakan alla, voi muuten lähteä teipit irti. Tämä normi painepesureilla joita porukoilla yleensä on kotona, rajummat pesurin on asia erikseen ja niilläkin pystyy pesemään kun ymmärtää mitä on tekemässä.

Ja ihan turha alkaa piipittämään painepesurin vaarallisuudesta laakereille, sähköosille ja ketjuille. Jos ei osaa käyttää painepesuria niin on parempi tyytyä eturauhasvaivaiseen puutarhaletkuun. Järkevästi käytettynä painepesuri ei ole vesisadetta vaarallisempi pyörälle mutta lika irtoaa paremmin kun vesiletkulla.

Mutta, jos käyttää hyviä esipesuaineita niin lika irtoaa helpommin eikä välttämättä painepesuria edes tarvitse, paitsi kuraisessa pyörässä pesuri on selkeästi parempi kun letkun kanssa nyhrääminen.

Varmaa on ettei ole yhtä ainoaa toimintamallia ja jokaisella on oma näkemys miten pestä pyörä ja mitä kaikkea kemikaaleja mihinkin nippeliin pitää käyttää. Mulla pyörän pesu on välttämätön paha joten en tee siitä yhtään vaikeampaa kun se on, ja siksi pesut ja pinnoitukset tehdään mahdollisimman yksinkertaisesti ja kolmella eri aineella.
 
Varmaa on ettei ole yhtä ainoaa toimintamallia ja jokaisella on oma näkemys miten pestä

Se on niin ajatusta herättävää, kun vanhempi isäntä Proisman parkkipaikalla alkaa pyyhkiä korollan kylkiä kurasta lumiharjalla, joka on kätevä huuhtoa ja kastella viereisessä lätäkössä...:thumbup:
 
Ihan toimivaa on Motulin suihke mitä ei tarvitse huuhtoa. Pyyhitään vaan pois. Jos ei ole pesupaikka niin hyvä ratkaisu.
 
Se on niin ajatusta herättävää, kun vanhempi isäntä Proisman parkkipaikalla alkaa pyyhkiä korollan kylkiä kurasta lumiharjalla, joka on kätevä huuhtoa ja kastella viereisessä lätäkössä...:thumbup:

Puhumattakaan niistä jotka huoltsikalla pyyhkäisee tankin korkin luota valuneet dieselit ikkunapesurilla... ja sen jälkeen pestään ikkunat samalla pesurilla, eikä se siihen pääty, hinkataan rekkari jonka jälkeen siirrytään maalattaviin pintoihin ja pölykapseleihin.

Miksi auton pesusta tekee tuon vaikempaa ja vielä ilmaiseksi?
 
Kiitos vinkeistä! Tänään päätyi Motonetissa ostoskoriin Motulin Moto Wash, pesuämpäri jossa sihti, Autoglymin punainen ja kultainen tökötti ja Motulin ketjuspray. Enköhän niillä pääse alkuun. Painepesuristani olen kuullut sanottavan, että olen ostanut tehoiltaan tyttöjen mallin. :)- Että enköhän mä uskalla sillä pestä Koheltajan antamilla vinkeillä. :thumbup:
 
Painepesuristani olen kuullut sanottavan, että olen ostanut tehoiltaan tyttöjen mallin.

Voit seuraavalla kerralla sanoa että on loukkaavaa tytötellä mun painepesuria:rant::D

Jos se on mopompi pesuri niin voit sohottaa lähempää, pienemmillä pesureilla 40cm etäisyys ei tee muuta kun kastelee pinnat.
 
Kiitos vinkeistä! Tänään päätyi Motonetissa ostoskoriin Motulin Moto Wash, pesuämpäri jossa sihti, Autoglymin punainen ja kultainen tökötti ja Motulin ketjuspray. Enköhän niillä pääse alkuun. Painepesuristani olen kuullut sanottavan, että olen ostanut tehoiltaan tyttöjen mallin. :)- Että enköhän mä uskalla sillä pestä Koheltajan antamilla vinkeillä. :thumbup:

Kahdessa tuotteessa ns.tyttöjen malli on prätkissä kohdallaan; painepesuri ja akkulaturi...
 
Kukin tyylillään, mutta jos purkissa lukee Motul, hinta on tupla normaaliin. Jos lukee motul + moto, hinta on 2x2= nelinkertainen normaaliin :)

Noissa normikemikaaleissa kannattaa välttää kaukkea,missa lukee moto. Jäähdytysnesteet, jarrunesteet, pesuaineet jne.

Auton tuunaajat ostavat kemikaalinsa autodudelta. Siellä on mieletön repertuaari pesuaineita, vahoja, travikkeita ja mitä vaan. https://www.autodude.fi/fi

Autonhoitokauppa on myös hyvä: https://www.autonhoitokauppa.fi/

Pesukinnas on hyvä keksintö ja samoin sellainen isohko mikrokuitupyyhe kuivaamiseen. Pesuaineet on kuin p-reikä, jokaisella on oma suosikkinsa, jollain kirsikan hajuisella vaahdolla, olisko ollut Turtle Waxia, olen pessyt kevyet pölyt, Motulin Insect removerilla kärpänraadot, Muc-offilla vähän perusteellisemman pesun, lamppuöljyllä ketjut, jollain hiilivetyliuottimella jos on enemmän rasvaa pitkin poikin ja sillä vedettömällä Motulin peuaineella auton ovien välit. Niin joo, jollain paint renovatorilla hinkannut maalipinnat kerran vuoteen puhtaaksi ja päälle tollanen : https://www.autonhoitokauppa.fi/finish-kare-hi-temp-paste-wax-bwm101-412-g sealantti. Antaa hienon ja kestävän pinnan myös tummiin autoihin. Irtoaa likakin paremmin.
 
Tähän https://www.autonhoitokauppa.fi/kwazar-venus-super-foamer-2-l noin 4% seos tätä https://www.autonhoitokauppa.fi/bilt-hamber-auto-foam-5-l ja hetken saa vaikuttaa sit painepesurilla huuhdonta sen jälkeen vettä ämpäriin ja pesuaineeksi tätä https://www.autonhoitokauppa.fi/chemical-guys-mr-pink-473-ml ja taas painepesurilla huolellinen huudonta.
Kun halutaan vahata ,ei tarvii kun kerran vuodessa kun vahana käyttää tätä https://www.autonhoitokauppa.fi/collinite-476s-super-doublecoat-auto-wax-266-ml ja tää on riittoisaa , less is more 😉
 
Ku lutraatte veden kanssa niin wd-40.

Oikeastaan kaikkiin pultteihin, jotka näkyvät ja miksei ketjuihin ja vaikka pitkin koneenposkia.

Oikeastaan laitteen vois upottaa semmoiseen kylpyyn :D
 
Back
Ylös