MP-välittäjiä Ruotsista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vma
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko joku saanut tänä vuonna positiivisen kokemuksen pyörän hausta. Joko tilaamalla tai itse hakemalla? Kiitos.

On saanut, pitkällisen kirjeenvaihdon ja selvitysten jälkeen kaikki on kunnossa. Pyörä oli sellainen kuin piti. Yksityiselta ja myös joiltain MP liikkeiltä on vaikea ostaa, eivät halua myydä. Siinäpä on ostaja ihmeissään setelitukon kanssa. Niin muuten, kahiseva ei niille kelpaa, vaan pankkisiirto. Itse kävin hakemassa Sprinterillä. Ruotsalaiset eivät luota suomalaisiin, pitävät vieläkin alamaisinaan. Ajatus tuntuu olevan että aina on "ketunhäntä" kainalossa. Pyhä kolmio, Ruotsalaiset- suomalaiset- virolaiset, siinäpä luottoketju.

Aamulla matkaan hakemaan auto, yksityiseltä. Laitoin runkonumerolla vakuutuksen päälle, käyttöönottoilmoitus ja asemalta siirtokilvet. Rahat siirsin jo aiemmin myyjän tilille. Myyjä ajaa mun vakuutuksilla lentokentälle vastaan. Lähetin vakuutusyhtiön todistuksen, että vakuutus on päällänsä.

Kattellaan huomenna mitä tuli ostettua. Itse prosessi on helppo, viime syksynä edellisen auton toin. Ruotsin laput veks ja tarrat paikkaan. Siirtolupa lomake on 2-kielinen joten polisenkin ponjaa jos pysäyttävät kun matkaa on vajaa 500km.

Kohdalle sattunut myyjä ollut suomipoikaa kohtaan ihan jees, ei ole pelännyt myyntiä tänne

Itse hain auton Ruotsista vuodenvaihteessa. Autoliike palveli kaiken kuntoon, pyysi postittamaan kilvet vaan sinne takaisin. Tämä oli kymmenen kertaa helpompaa, kuin pyörän osto Saksasta. Myyjä ei halunnut edes allekirjoitustani mihinkään, riitti, kun rahat oli tilillä. Ja ihan merkkiedustus oli.

Itse hain auton Ruotsista vuodenvaihteessa. Autoliike palveli kaiken kuntoon, pyysi postittamaan kilvet vaan sinne takaisin. Tämä oli kymmenen kertaa helpompaa, kuin pyörän osto Saksasta. Myyjä ei halunnut edes allekirjoitustani mihinkään, riitti, kun rahat oli tilillä. Ja ihan merkkiedustus oli.

Ei sinulta nimeä kauppakirjaan?

Mitä tuo autoliikkeen palvelu piti sisällään ja kustansi?

Mitä tuo autoliikkeen palvelu piti sisällään ja kustansi?

Ei laskuttanut mitään lisää. Englanniksi palveli puhelimitse, sähköpostilla ja lopuksi naamakkain ihan kiitettävästi. Kerroin haluavani viedä auton Suomeen, ja tinkasin talvirenkaat pakettiin. Hinnasta neuvottelin vielä hieman pois, ja sovimme noudon tapahtuvan n. viikon kuluttua. Rahat siirsin myyjän tilille etukäteen ja he tekivät kaikki tarvittavat rekisteröintiin liittyvät toimet Ruotsin päässä. Niitä rekisteröintipapereita piti odotella pari päivää, siksi sovimme noudonkin muutaman päivän päähän. Auto oli katsastettu ja huollettu pari viikkoa aiemmin, joten täällä päässä rekisteröintikatsastuskin sujui jouhevasti. Suomen katsastuskonttorit pääsevät näkemään Ruotsinkin tiedot. Eniten vaivaa oli järjestellä itselleni kyyti ko. paikkakunnalle halutulle ajankohdalle mahdollisimman edullisesti.

Sellainen muistutus näin talvi-iltojen Blocket.se surffailuihin että motskarilla täytyy olla ajettu yli 6000km jotta siitä ei mene uuden laitteen ALVia maksuun sen ajoneuvoveron lisäksi ! Myöskin ei saa olla alle 6kk vanha ettei taas pärähdä ALVit maksuun.

Arvatkaa kuka osti 5911km ajetun motskarin.. Tuli pikkuinen yllätys kun lähetin ajoneuvoverohakemuksen.

onhan tuo nyt ihan pelleilyä, 5911 on kyllä 6000, enemmän kuin 0.

mutta ei yllätä mikään, jos jonkun voi tulkita väärään suuntaan niin se varmasti niin tehdään. Virkamies pelkää ainoastaan virkavirhettä. jos sitäkään. Pitää mennä pykälien mukaan. Jos pykälä on 6000, niin sentinkin alle ei ole 6000. Harkinnan käyttö on kielletty, ellei sitä ole erikseen mainittu, että voi käyttää.

Ruotsista eikä muistakaan kannata tuoda romua. Sielläkin on iso kirjo pidossa ja huolloissa, autokin voi olla päällepäin siisti ja tuore, mutta ruosteinen pohjasta, kun on leasing ja ajettu suolassa 247

huono maksaa suhteellisesti liikaa, kun hyvän ja huonon yksilön hintaero ei kuitenkaan ole suuri. Verokin on sama, kun se menee kilometrien ja iän mukaan enimmäkseen.

moottoripyörissä tietysti se suola ei ole niin isossa osassa. :orgmp2:

Jossakin se raja aina on, nyt se on tuossa kohti. Helppo tulkita, 6000 km. Tietysti kun se omalle kohdalle sattuu, niin se sattuu.

Viimeksi muokattu:
Mulla ainakin kysyttiin ajokilometrit pyöristettynä lähimpään tuhanteen. Eikös tuo ole silloin 6000 ajettu?

Tietääkö joku poikkeaako verotus tai tuontisäännöt, esim. tuo 6kk/6000km sääntö, mitenkään mikäli tuotavan moottoripyörän käyttövoima on sähkö?

Back