• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Muksahdus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sartre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
höpöhöpö.

Reaktioaika = esteen havaitsemisesta jarrutuksen aloitukseen. (=autolla ajettaessa mistä alkaa jäljet)

0,5s on helvetin hyvä aika. Jollain f1-kuskilla lienee parempi, mutta on varmaan herkemmät jarrupolkimetki.

Olin taannoin testissä näytösluontoisesti, jossa kuvattiin auton siirtymistä reaktioajan aikana. Tulos oli että aika tasan sekunti, vaikka tiesin että pian tulee este.
Vänkään nyt vieläkin, sorry vaan
biggrin.gif

Oliko sulla jalka valmiina jarrulla? Jos ei, niin toki silloin sitä aikaakin kuluu enemmän. Takerruin nyt tässä vaan siihen, että jos pyörällä on valmistautunut mahdolliseen jarrutukseen ja sormet siellä kahvalla valmiina, missä ne kuuluu ollakkin, niin kyllä sekunti on pitkä aika..

Tai mistä mä mitään tiedän kun en ole koskaan kellottanut, eikä noissa äkkitilanteissa ole aikaa ollutkaan. Eli ihan mutuna vaan.

Ja tosiaan, en laskenut tuota aikaa siihen jarrutusjälkien alkamiseen vaan siihen kun sormet alkaa jarrua puristaa. Siinä mielessä ehkä sitten puhun väärästä termistä.

Vänkään nyt vieläkin, sorry vaan
biggrin.gif

Oliko sulla jalka valmiina jarrulla? Jos ei, niin toki silloin sitä aikaakin kuluu enemmän. Takerruin nyt tässä vaan siihen, että jos pyörällä on valmistautunut mahdolliseen jarrutukseen ja sormet siellä kahvalla valmiina, missä ne kuuluu ollakkin, niin kyllä sekunti on pitkä aika..

Tai mistä mä mitään tiedän kun en ole koskaan kellottanut, eikä noissa äkkitilanteissa ole aikaa ollutkaan. Eli ihan mutuna vaan.

Ja tosiaan, en laskenut tuota aikaa siihen jarrutusjälkien alkamiseen vaan siihen kun sormet alkaa jarrua puristaa. Siinä mielessä ehkä sitten puhun väärästä termistä.
Ei ollut jalka jarrulla kun autolla painetaan kaasua samalla jalalla.
biggrin.gif
Mutta yllätysefektiäkään ei ollut. Ja mä pystyin painaa tallan pohjaan suoraan, mopolla tuskin voi.

Joka tapauksessa se reaktioaika on sen vähintään sekunnin uskoakseni aina liikenteessä. Itsekkin toki nähdessä auton sivutieltä tulevan painan sen verran etujarrua että ottaa jo kiinni ja jarruvalotkin palavat.

Mut tällästä
smile_org.gif

Reaktiosi on siis tapahtunut vajaassa puolessa sekunnissa, loistava suoritus
cool.gif
0,5 sec on huono jos on valmistautunut jarrutukseen..

Esmes jos formuloissa tuon ajan käyttäisi reagointiin niin maaliin asti ei olisi asiaa..

Ja tosta testiä perään
Mielenkiintoinen tuo reaktiotesti. Ensimmäinen tulos aika huono kun odotin sitä vihreää valoa
tounge.gif
Mutta loppujen lopuksi tulos oli "pretty good".
<u>Oikeassa liikenteessä se on onnistuttava ekalla kerralla. Voi olla, jos
ekalla kerralla epäonnistuu niin toista kertaa et ole enää tekemässä
yhtikäs mitään. </u>

Testit ovat testejä eikä niillä ole mitään tekemistä todellisuuden
kanssa - valitettavasti. Vormulakuskit ovat koko ajan valmiina
kaikkeen mahdolliseen ja ovat muutenkin maailman parasta
reagointiporukkaa. Tuolla oikeassa liikenteessä ne todelliset asiat
mitataan.

Testit ovat testejä eikä niillä ole mitään tekemistä todellisuuden
kanssa - valitettavasti. Vormulakuskit ovat koko ajan valmiina
kaikkeen mahdolliseen ja ovat muutenkin maailman parasta
reagointiporukkaa. Tuolla oikeassa liikenteessä ne todelliset asiat
mitataan.

Kyllä Wurz taisi olla aika puulla päähän lyöty, kun Coulthard päätti hypätä Wurzin auton yli Australiassa... Eli eiköhän nekin varaudu vaan niihin "normaaleihin" kisatapahtumiin. (Tosin Wurz sai kyllä kädet pois ratiltaan, liekö rautaiset reaktiot vai pelkkä vaistomainen teko)

Liikenteessähän on vähän sama juttu, yleensä odotetaan että kaikki käyttäytyvät niinkuin säännöt sanoo. Sitten tulee yllätyksiä ja sitten tulee niitä tilanteita, mihin vaan ei voi mitenkään varautua. Elämä on.

0,5 sec on huono jos on valmistautunut jarrutukseen..
Ei varmasti ole. Sanon kokemuksella, sekunti menee helposti vaikka olisi kuinka valmis. Muistan yhden tilanteen missä eteen tuli yllättävä este, viesti saapui aivoihin ja kesti vielä n. puoli sekuntia ennen kuin aloitin jarrutuksen vaikka aivot huusivat että "jarrua perkele!". Se oli ikävää valua sitä estettä kohden ja odottaa että lihakset alkaisivat jotain tehdä.
confused_orig.gif
Eli aika kauan menee että ensinnäkin aivot tajuaa jotain ja että se viesti vielä menisi selkäydintä pitkin sinne lihaksiin. Tositilanteessa sen sitte huomaa.

Tere,

Onneksi ei käynyt henkilöhaveria, ainakaan henkisiä hiertymiä suurmpaa...
062802jumpie_prv.gif

Minä olen sitä mieltä, että ihmisen reaktioaika on kovasti kiinni siitä, onko ns. "hereillä". tarkoitan tätä sillä, että esim. huippujuoksijan refleksit oikein treenattuina kuuntelemaan starttipistoolia jotain 0,1 - 0,3 s välillä. Em. ajan alittaminen katsotaan varaslähdöksi. Mutta, kun huippujuoksija on liikenteessä ja tekee sellaista suoritusta, joka ei ole rutiinia, hänen reaktioaikansa putoaa samalle tasolle, kuin tavallisilla sukan kuluttajilla.

Tästäpä pääseekin näppärästi siihen asiaan, että miten ihminen pystyy suojelemaan itseään liikenteessä ja minimoimaan mahdollisuuden siihen, että oma reaktioaika voi olla rankan työpäivän jälkeen ja pomon v-mäisen kyykyttämisen jälkeen ihan mitä vaan... Ja koska oma liikenteessä ajaminen on enemmän ja vähemmän "ei rutiini suoritus", pitää edelläajavaan jättää tilaa reagoinnille. Ja koska on tilastollisesti hyvin todennäköistä, että jokainen meistä joutuu ikävään tilanteeseen, jossa reaktioita tarvitaan, tarvitaan asian ratkaisuksi oikea "liikenneasenne". Tuolla asenteella saadaan omaan ajamiseen sellaista rutiinia, jolla voidaan suojautua liikennetilanteessa odottamattomilta ylläreiltä. Tää vaan tuntuu niin hemmetin helpolta sanoa täältä käsin, mutta oma pyrkimykseni on tuo asennoitumisen takominen omaan nuppiin.

Mulla kuoli mun hyvä ystävä vuonna -94 kehä 1:llä loppukesästä liikennetilanteessa, jossa auto oli toisena osapuolena. Tuo tilanne pakotti itseni ajattelemaan, että sitä on oikeasti autojen armoilla tuolla pyörällä liikkuessa. Mulle itselle on sattunut pari tilannetta, että olisin leiponut pyöräilijän ihan vahiongossa, mutta jokaisen tilanteen on pelastanut se, että pyöräilijä on ollut "hereillä".

terkuin,

-Masa

Tere vaan Masa, pelkkää asiaa tuo sinun kommenttisi
bowdown.gif

Kait minäkin voin sitten samaan hengenvetoon myöntää mutuineni olevani väärässä
tounge.gif
vaikka se sekunti silti tuntuu pitkältä ajalta
confused_orig.gif

Esim. nyrkkeily olisi hauska laji seurata, jos nyrkkeilijöiden reaktioaika olis ottelun aikana sekunnin luokkaa. Aika lyhkösiä otteluita taitaisi tulla.
Jostain luin kerran, että autoilijoille vaarallisin matka on juuri työmatka. Rutiinilla ajetaan samaa reittiä paivästä toiseen ja opitaan liikennevalot ja risteykset ulkoa. Sitten kun tapahtuu jotain poikkeavaa, niin menee hetki pohtiessa, että eihän tässä kohtaa tuollaista pitäisi tapahtua ja sitten vasta on jalka jarrulla. Siinä menee se sekunti tai enemmän.
Mopolla ajellessa ainakin ite oon jotenkin enemmän hereillä pitemmilläkin matkoilla.

Alkuperäistä aihetta sivuten. Tulipa sitä sitten mentyä nenälleen täälläkin.
Meitä oli jonossa 3 ajoneuvoo. Kaksi autoa edessä ja minä. Ensimmäinen auto oli pistänyt vilkun päälle ja hidastanut risteykseen. Toinen ei ollut huomannut sitä ja teki äkkijarrutuksen eteeni. Sama tilanne kävi mulle, mutta sillä seurauksella että etupyörä lähti alta ja kylkimyyryä liusuttiin sen edessä jarruttaneen auton alle.
No joo...joku siitä turvavälistä jaksaa taas muistutella, mutta tosiasiassa pyörä ois varmaan pysähtynyt ennen edellämenevän puskuria jollei se ois lähtenyt alta. Oisko sitten syynä ollut paska tienpinnassa tms.
Jokatapauksessa ajokauteen tuli X-päivää kestävä tauko, riippuen vakuutusyhtiön sedistä.
Eikäkö...turvallista matkaa itse kullekin säädylle.
smile_org.gif

Liikenteessähän on vähän sama juttu, yleensä odotetaan että kaikki käyttäytyvät niinkuin säännöt sanoo. Sitten tulee yllätyksiä ja sitten tulee niitä tilanteita, mihin vaan ei voi mitenkään varautua. Elämä on.
Omasta mielestäni kaikkein tärkein liikenneturvallisuusasia on
ennakoitavuus. Juuri tästä syystä on nopeusrajoitukset ja kaikki
muutkin merkin ja säännöt - esim. väistämissäännöt ovat olemassa.

Mihin muuhunkaan tämä tähtää kuin ennakoitavuuteen:
15 §
Väistämisen osoittaminen.

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on
väistämisvelvollinen, on <u>hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai
pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa
velvollisuuttaan</u>. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden
ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei
aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on
sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny,
jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.

biggrin.gif
Eipäs, vasurilla jarrutetaan oikeaoppisesti  
wink.gif

No joo, vänkääminen täältä tähän..

biggrin.gif
nojoo, ei mun ainakaa tartte rallikuski olla liikenteessä, vasuri lepää kun kytkintä ei edes ole  
tounge.gif
Automaatilla mäkin ajan, kaasutan oikealla jalalla ja jarrutan vasemmalla.

Itse peesaan kyllä tuota ½-1s reaktioaikaa. Suurimman viiveen omassa reaktiossani teki tilanteen käsittäminen. Ei meinannut millään upota kupoliin miksi edellä ajava lyö liinat tiskiin. Käsi oli valmiiksi jarrulla ja jarrutus aloitettiin lähestulkoon samaan aikaan edellä olevan kanssa, sitä vaan ei odottanut että edellä ajava aikoo oikeasti pysähtyä, eikä vaan hiljentää. Suurin viive aiheutui siitä, että tajusi myös itse tehostaa jarruttamistaan. Itse jarrutusmatkahan on ihan naurettavan lyhyt.

Tässä eräänä päivä töihin ajellessa sattui seuraavaa: Jono eteni hitaasti nykien pienehköllä kadulla. Jonossa edessäni oli joku enduro-mallinen mopo. Jono teki tyypillistä haitariliikettä kiihdytyksen ja jarrutuksen muodossa. Oli mielenkiintoista huomata, kuinka itse kiinnitti 2-3 pykälää edellä menevien autojen jarruvalojen syttymiseen ja edessäni ajaneen mopon kiihkeään kiihdytykseen, että pysyisi jonossa mukana. Ei tainnut mopopoika keskittyä muuhun kuin kahvan nurin kääntämiseen. Sai sitten ihan viime hetkellä mopon seis, mutta oli jo aivan edellä ajavan puskurissa kiinni ja mopokin komeesti kallellaan. Eleistä huomasi, että tais kaverilla tulla kalsaripyykkiä. :-)

Muksahduksista puheen ollen.. Ajoinpa eilen eka kerran moottoripyörällä, tyhjällä parkkipaikalla harjottelin. Ensimmäiset noin 20metriä meni ihan hyvin, hitaasti totuttelin ja sitten tapahtu jotain ja nurin mentiin käännöksessä... vauhtia ei kyllä ollu ku jotain viis m/s, hitaasti kuitenki menin.

Pientä pintanaarmua tuli sekä kuskille ja pyörälle, ei onneksi pahempaa. Olin kyllä jo aikaisemmin ajatellu käydä ottaan ajotunteja autokoulussa, tämä tunne vahvistui
wink.gif
Kyllä autolla ajaminen on vaan paljo helpompaa!

Alkuperäistä aihetta sivuten. Tulipa sitä sitten mentyä nenälleen täälläkin.
Meitä oli jonossa 3 ajoneuvoo. Kaksi autoa edessä ja minä. Ensimmäinen auto oli pistänyt vilkun päälle ja hidastanut risteykseen. Toinen ei ollut huomannut sitä ja teki äkkijarrutuksen eteeni. Sama tilanne kävi mulle, mutta sillä seurauksella että etupyörä lähti alta ja kylkimyyryä liusuttiin sen edessä jarruttaneen auton alle.
No joo...joku siitä turvavälistä jaksaa taas muistutella, mutta tosiasiassa pyörä ois varmaan pysähtynyt ennen edellämenevän puskuria jollei se ois lähtenyt alta. Oisko sitten syynä ollut paska tienpinnassa tms.
Jokatapauksessa ajokauteen tuli X-päivää kestävä tauko, riippuen vakuutusyhtiön sedistä.
Eikäkö...turvallista matkaa itse kullekin säädylle.
smile_org.gif
Se oli "tarkoituksella kaato" kuten jossain muussakin yhteydessä on ollut juttua.Tosihan se on että ns paniikkitilanteessa voi pyörä luiskahtaa kyljelleen eikä se enää kovin hyvin sillä kitkalla pysähdy.Näitä muksahduksia sattuu varsin usein ja tärkeintä ettei kukaan loukkaannu fyysisesti.henkinen puoli eriasia.
Ohi jutun,täytyy sitä kaljan tarjoomistakin ilmeisesti siirtää tulevaisuuteen,pidetään kuitenkin mielessä.

biggrin.gif
Eipäs, vasurilla jarrutetaan oikeaoppisesti  
wink.gif

No joo, vänkääminen täältä tähän..

biggrin.gif
nojoo, ei mun ainakaa tartte rallikuski olla liikenteessä, vasuri lepää kun kytkintä ei edes ole  
tounge.gif
Automaatilla mäkin ajan, kaasutan oikealla jalalla ja jarrutan vasemmalla.
Jos kuskilla on kolme jalkaa , niin kyllä se riittää että yks`lepää
biggrin.gif

Back