Multistrada 1000DS

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kurapolku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tosi hauska ajaa ja asento on oikein mukava ainaki sen perusteella mitä tuon normaalin 45min koeajon perusteella voi tehdä johtopäätöksiä. Siinä on tieten lyhyt akseliväli tai sitte siinä koeajo moposa oli tosi tiukaksi vedetty takaiskari kun se oli niin altis pyrkiin pystyyn.

Ja sehän on vielä ihan perhanan komea. Ja mahtaa siihen jostaki saada jo isompaa vannetta eteen.
 
Päällimmäisenä tulee mieleen, että edes Ducati ei osaa tehdä hyvän näköistä allround-pyörää...
 
Ulkonäkö... erilainen, karu, toimivan näköinen.
Pikainen koe ajo... Ensimmäisissä multeissa matala pleksi? ajoviima meni suoraan kaulaan ja kypärään. Kaupungissa hyvänäkyvyys. Vain asfaltilla kokeiltu, mutta tuntui että soratien eteen osuessa ei tarvitsisi palata takaisin.
 
Heips.

Nyt ilmestyi viestiketju, johon on pakko osallistua. Eli tallissa on nyt reilun kuukauden majaillut 1000 DS, vuosimallia 2005. Kilometrejä takana karkeasti n. 3000 ja on ollut aivan hemmetin KIVAA.

Toisena pyöränä tallissa on KTM 640 Adventure ja MTS tuntuu aivan uskomattomalta "kyykyltä". Ajo-ominaisuudet ovat todella loistavat tälläiseksi allround-pyöräksi, ainoa moite todellakin tuo pystyyn pyrkiminen. Lääkkeet kyllä varmasti löytyvät jousituksen säädöllä ja rengastuksen valinnalla.

Käväisimme porukalla Jänkhallä jytisemässä (jossa näkyi kyllä viimoisen päälle hieno Monsteri MS 4:nenkaikilla mausteilla, tankit ym.). Viikonlopun aikana ajoa n. 1700 km, mukana paluumatkan kiva pätkä Kemijoen itäpuolta Rovaniemeltä Iihin. Tällä pätkällä hiekkatietä & tietyötä n. 30 - 40 km ja kivaa oli. Eihän se patikossa aivan Kotkan lailla mene, mutta kun muistaa joustomatkojen rajallisuudet niin aivan mainio soratiepyörä tuo on. Tätä ei varmaan pysty sanomaan monestakaan Ducatin muusta mallista.

Katteesta sen verran, että itselleni (187 cm) kate on aivan täydellinen. Ei melua, ei pyörteilyä, mutta hyvä suoja yläkropalle. Samoin istuin on todella hyvä. Itse asiassa reissun päätteeksi jäi kovat ajohalut ja matkaa olisin jatkanut, jos joku olisi seuraksi lähtenyt. Ainoat pienet miinukset kevyestä ja nopeahkosti reagoivasta kaasusta (ollee ruiskujen ominaisuus, ranne hieman väsyy) ja hieman korkeahkosta bensan kulutuksesta (n. 6 l / 100 km, katsotaan kun pyörä notkistuu).

Ajo-ominaisuudet ja jarrut ovat loistavat ja molempia tarvittiin. Ivalon ja Inarin välillä poronvasaan jäi matkaa muutama metri, kun matkailuauton ohituksen jälkeen emä vasoineen ylitti tien. Itse jarrutus pysyi näpeissä koko ajan helposti, enemmän katsoin taustapeiliin, ettei se matkailuauto tai takaa tullut kaveri aja päälle. Paluumatkalla autojonoa ohittava ambulanssi tuli samaa kaistaa mutkassa vastaan. Väistö pientareelle sulkuviivan ja soran väliselle 5 cm:n kaistaleelle ja homma klaarattu. Pyörä antoi tuossakin tilanteessa niin notkean ja tukevan kuvan, että pystyin rekisteröimään nopeudenkin eikä mittarinopeus laskenut alle sadan. Varsinkin jälkimmäisessä tapauksessa kiitän osaltaan myös Excelsiorin kouluttajia, kun kevään koulutuksessa painottivat, että tiellä on aina pyörälle tilaa, kun vain sen löytää.

Kaiken kaikkiaan 1000 DS on ollut todella mukava tuttavuus. Uskalla kyllä suositella Ducatisteille, jotka ovat valmiita vaihtamaan suorituskykyä ja rataominaisuuksia monipuolisuuteen ja matkanteon helppouteen. Toisaalta 620:nen on isompaan pyörään siirtyvälle varmasti hyvä valinta.

Ja mitä ulkonäköön tulee, niin kuvissa niin perskuleen ruma pyörä on luonnossa todella hyvän näköinen (oma ja varmasti puolueeton näkemys). Vai onko vika todellakin minussa, sillä nähdessäni KTM:n adventuren ekan kerran siunasin, että onpa siinä ruma pyörä, nyt tallista löytyy molemmat...
sport05.gif
 
Itse olen miettinyt mp:n vaihtoa ja tuo multistrada on kummitellut mielessä heti sen esittelyn jälkeen. Ulkonäkö on tosiaankin luonnossa parempi, kuin kuvissa. Multistradassa mietityttää tuo kyytiläisen penkki, koska se vaikuttaa aika pieneltä. Minkälaisia kokemuksia multistrada kuskeilla on kyydittämisestä?
 
Päällimmäisenä tulee mieleen, että edes Ducati ei osaa tehdä hyvän näköistä allround-pyörää...
Niin, tosin sehän on pitkälle makuasia. Toisaalta, kukas muukaan sellaista sitten 'osaa' tehdä? Japanilaisista allround -pyöristä veestormeineen nyt ei viitsi edes puhua, eikä eurooppalaisetkaan 'norsut' kuten Caponord tai KTM 990 Adventure kovin kummoisia ole. Ehkä Triumph Tiger on ainoa positiivisesti erottuva poikkeus tuossa norsukategoriassa. Tosin harva kait sitä mopottia pelkän ulkonäön perusteella hankkii, etenkään noita nk. allroad-pyöriä.

Kieltämättä tuo MS on etenkin kuvissa hiukan omituisen näköinen, ainakin ennenkuin silmä siihen tottuu. Ehkä siihen sopiikin parhaiten tuo hopeanharmaa väri perinteisen punaisen sijaan. Mutta jos Multistradaa vertaa noihin norsuluokan muihin ehdokkaisiin, niin ainakin se on niitä vähemmän massiivisen näköinen. Se näyttää ja ehkä tuntuukin sirommalta ja kevyemmältä norsumopoksi, samoin kuin yksi 90-luvun norsumopo eli Cagiva Gran Canyon, sattumoisin muuten saman suunnittelijan tekele. No, ehkä kotari on toinen sirompi, mutta ainakin minusta multistraadaa selvästi karseamman näköinen.

Kylläpä tuo isojen allroad-pyörien luokka ja etenkin ne sirommat eli Multistrada tai jopa se Cagiva kiinnostavat ja kaivertavat takaraivossa aina välillä. Ainakin jos olisi kunnolla varaa pitää kahta uudehkoa pyörää, niin MS olisi aika johdonmukainen valinta toiseksi. Nuohan ovat Suomen oloissa varsinaisia järkipyöriä. Tosin se pysty ajoasento matka-ajossa kyllä hiukan arveluttaa, kun etukenoinen tuntuu luontevammalta, nimenomaan matka-ajossa.

Ihan kiva että omaperskohtaista kokemusta rupeaa löytymään jo Multistradastakin, eli ei muuta kun lisää vaan.
Mites muuten tuo isomman stradan ajoasento suhteutuu siihen pienempään 620:een? Ainakin oma tuntuma oli sellainen, että se stongan ja satulan väli tuntui tosi lyhyeltä ja ahtaalta, stonga tuli kuin syliin, hiukan turhan lähelle. Voi toki olla tottumiskysymyskin, mutta esim. Aprilian enskamalleissa ajoasento tuntui luontevammalta. Juuri sitä 1000DS -mallia en siis vielä ole päässyt kokeilemaan, joten kertokaas ne jotka ovat sen ajaneet.

Niin ja mites undertow nuo stradan laukut, tuleeko aina mukana, vai pitikö ostaa erikseen? Mitäs moiset maksaa erikseen hankittuina? Entäs tuo katteen hiljaisuus, jääkö kypärä siis vapaaseen ilmavirtaan, vai heittääkö kate pyörteet potan yli noinkin pitkällä kuskilla?

Niin ja onkohan muuten kukaan vaihtanut moiseen matalampaa tankoa, á la Monster? Siis originaalikatteiden kanssa, eli tuo sinänsä härskinhiano Kämna-strada poislukien.
 
Ruma ja huono. En tykännyt. Koeajettu on. Jokainen kuitenkin ostaa oman pyöränsä..
 
Koeajoin perättäin ST3:sen ja Multistradan: Valintani olisi EHDOTTOMASTI ST3 noista kahdesta. En tykkää MS:n  muodoista luonnossakaan, saatikka kuvissa. Joillekin käy, mulle ei!  
confused_orig.gif
 
Canepazzolle ja muillekin kiinnostuneille:

Ajoasento on juuri yksi niistä asioista mistä pyörässä pidän. Toki mieltymyksiin aivan varmasti vaikuttaa vuodet Kotarin sarvissa. Se paras puoli ajoasennossa on sen mukautuvuus halujen ja tilanteen mukaan. Eli munat tankissa ajaen on selkä suorassa ja pää pystyssä ja käytännössä kaikki paino käsiltä pois. Toimii hitaassa ajossa (<80 km/h) todella mukavana lepuuttajana eikä city surffailukaan käy niskan päälle.

Vauhdin noustessa voi liu'uttaa takamusta stoppariin saakka, jolloin saa vauhdikkaampaan matkantekoon sopivan ajoasennon. Nämä ovat kuitenkin niin yksilökohtaisia asioita, että toiselle ajoasento on aivan kauhea...

Niin, ja yksi asia oli unohtua. Jos aivan puutuminen uhkaa, niin kaikki kasikympin ja sitä pienemmät nopeusrajoitusalueet seisten ajaen saa kummasti veren kiertämään kankussa. Onnistuu aivan kelvollisesti. Sama toimii tietysti isoimpien routaheittojen ja sadevesireikien ylityksissä.

Laukkuja en ole hommannut. Hommasin pyörän hieman hurlumhei - meiningillä ja ilman sen suurempia suunnitelmia. Nyt on kuitenkin todettava, että laukkusatsin hintoja on jo tullut katseltua...

Syksyä varten hommasin kuitenkin kahvasuojat ja -lämppärit ja molemmat hankinnat maksoivat itsensä jo Saariselän keikalla takaisin. Ja veikkaa, että lokakuun loppupuolella niistä iloitaan tosissaan. Samoin keskiseisontatuki on ihan pop, toki poistettava, jos radalle mielii.

Mikä todellakin yllätti oli katteen toiminta. Kate ei heitä ilmavirtaa yli, eikä toisaalta jätä päätä täysin puhtaaseen ilmavirtaan. Ilmeisesti kate ohjaa ilman niin puhtaasti, ettei siihen synny melua aiheuttavia pyörteitä. Tämäkin on asia, jonka itse kukin joutuu omakohtaisesti testaamaan. Eli ei muuta kuin koeajolle. Veikkaan, että Hailacin poijaat syksyä vasten ilomielin toivottavat tervetulleeksi.

Muuten, olenko tällä foorumilla AINUT MTS:ään hurahtanut? Antakaahan kuulua itsestänne.
 
eilen tuli haettua uusi mts kaupasta.
tounge.gif
vaihdoin st:n tuohon pikku stradaan ja kyllä olen tykännyt.
biggrin.gif
eilen tuli melkein 300km kun lähdin viiden jälkeen hailacista ennenkuin malttoi lopettaa. huomenissa pitäisi lähteä klaukkalasta tampereelle ja sieltä edelleen kuopioon ja sunnuntain aikaan takas himaan.
062802moto_prv.gif
eiköhän sitä jo osaa sitten paremmin kertoa tuntemuksia.

kävin koeajolla jo toukokuussa ja tykästyin pyörään heti. tuli vaihdettua se kuitenkin vasta nyt. sivulaukut piti ottaa ettei tarvi joka ilta reissussa ostaa uusia kalsareita. muistaakseni erkki sano niitten hinnaks jotain 7-800e.

ja on muuten saatanan nätti
buttrock.gif
 
sydän sykkii rakennelluille pyörille - näin taannoin multistradan Öhlins-jousituksella, keveillä vanteilla ja kaikenlaisilla herkkuosilla sekä Pirellin Supercorsa-renkailla... ah mikä laite!
cool.gif
 
sydän sykkii rakennelluille pyörille - näin taannoin multistradan Öhlins-jousituksella, keveillä vanteilla ja kaikenlaisilla herkkuosilla sekä Pirellin Supercorsa-renkailla... ah mikä laite!  
cool.gif
Ettei se sit ollu vaan "S"-malli?
Ei, koska se oli ennen kuin S-mallia edes oli esitelty, jokunen vuosi sitten. Mutta sama ideahan siinä oli osittain, enempi vaan special-osaa...
 
Itte olen ajanut MTS:llä 10 minuutin pikatestin ja olihan se pirun mukava ja näppärä ajettava. Italiassa juttelin yhden Saksalaisen tyypin kanssa, joka oli vaihtanut ST4S:tä MTS:ään ja kehui sitä maasta taivaaseen lyhyen matkan matkamopona. On kuulemma parhammillaan erityisesti heikkokuntoisilla alppiteillä ja se on helppo uskoa.

Pitkään kattelin pikku MTS:ää kaupunkimopoksi, mutta tuo ulkonäkö on "vähän" tökkinyt. Toki se on livenä paremman näköinen kuin kuvissa, mutta silti se ulkonäkö tökkii. No, nyt tuo Hyperi on tulossa ensikaudella myyntii ja jos hinta osuu kohdalleen, niin taitaapa autotalliin tulla toinen Ducati.
 
Taitaa meitä hyperin odottajia olla useampia..
Talvi aikaa kasata projekteja nippuun tallista ts. tilaa uudelle..
Tuleva kahden Ducatin loukku ei muuten edes pelota! Mikä uusi protokuvina nähty laite sitten on, vaikuttaa valintaan paljon.

idea3.gif


-t
 
Back
Ylös