Multistrada V4

En saanut Oneplus Nordiin Ducati connection appia toimimaan ollenkaan. Poistin sen ja paritin normaalisti, toimii Spotifyit ja puhelin. On kyllä täydellinen pyörä lukuunottamatta Euro 5 pakoputkea ja korjeahkoa kulutusta.

Bensa näyttää maistuvan kun näytti 7,8 l/100km kulutusta vaikka ajelin sisäänajoa rauhallisesti.

Mielenkiintoista kuulla miten akra+ecu vaikuttaa kulutukseen, jos maltat jakaa havaintosi.
On käynyt mielessä että jos laittaisi pelkän ecun, mutta eipä tässä ole vielä pyörääkään, ja saapa nähdä minne kulutus asettuu omassa ajossa.

Itse ajoin 800km ennen kuin luovuin pelistä, siihen saakka ajotietokone antoi keskikulutuksen 6,3 l/100km.

Oikeasti toivoisin että olisin voinut jakaa Mikon mielipiteen laitteen hyvyydestä.

Emme olleet luotuja toisillemme ja jatkoimme eri teitä.

Nyt voisit kyllä vähän avata. Mikä siinä ei tuntunut hyvältä? Pleksi/kate on paras mitä olen ikinä ajanut, moottorin luonnekin on hyvä touringilla kun laittaa enginen high, luistonestoa muutaman pykälän pois ja samoin vähentää keulimisenestoa. Tutkat ja adaptiivinen vakkari toimii kuin ajatus. En keksi mitään muuta moitittavaa kuin äänet vakioputkella ja kulutus. No ehkä se kiertää aika paljon, mutta kierrokset ei häiritse samalla tavalla kuin esim. S1000XR:ssä. Alavääntö ei ole niin vahvaa kuin V2:ssa, mutta se on tasaisempaa.
Elektroniikkaa voi tieten olla liikaakin, mutta ei asetuksia tarvitse muutella kun löytää hyvät.
Kulutus on ollut reilusti yli 7, vaikka olen pyrkinyt ajamaan rajoitusten mukaan.

Pahin ongelma oli värinät, 300km ajon jälkeen kädet, perse ja jalat oli puuduksissa, en voinut kuvitellakaan useamman päivän Euroopan turneen tekemistä, matkapyöräksi sen kuitenkin kuvittelin soveltuvan.

Muita enemmän tai vähemmän itseäni ärsyttäviä ominaisuuksia oli pitkä lista:

1. Lyhyet välitykset, satasen vauhdissa jo yli 4.000rpm jolloin värinät alkavat
2. Todella ohut/voimattoman tuntuinen veto alle 4.000rpm, joten värinäaluetta oli vaikea vältellä
3. Säksättävä moottoriääni, se ainoa ääni mitä sieltä kuuli oli epämiellyttävän epäilyttävä
4. Ketjujen ruoskiva rallatus ja pomppiminen, ikään kuin olisi tosi löysällä vaikka ei ollutkaan. Tätä ääntelyä ei voinut olla kuulematta.
5. Ducati Connect systeemi kokonaisuudessaan, yhteyksien katkoilu ja yleinen toimimattomuus
6. Puhelinkotelon pienuus, lukitsemattomuus ja kuumuus (yhteys katkeaa puhelimen kuumentumisen takia)
7. Keyless ride ei ylety tankinkorkkiin eikä laukkuihin
8. Märällä ajon roiskeet ihan joka paikkaan
9. Bensankulutus ja sitä myöden range tankillisella
10. Blind spot radar toimii vain takaa saapuvien osalta, ei esim ohitettavien osalta
11. Pienet/lyhyet jalkatapit
12. Adaptiivisen vakkarin toiminta mutkateillä

Pahin ongelma oli värinät, 300km ajon jälkeen kädet, perse ja jalat oli puuduksissa, en voinut kuvitellakaan useamman päivän Euroopan turneen tekemistä, matkapyöräksi sen kuitenkin kuvittelin soveltuvan.

1. Lyhyet välitykset, satasen vauhdissa jo yli 4.000rpm jolloin värinät alkavat
2. Todella ohut/voimattoman tuntuinen veto alle 4.000rpm, joten värinäaluetta oli vaikea vältellä
3. Säksättävä moottoriääni, se ainoa ääni mitä sieltä kuuli oli epämiellyttävän epäilyttävä
4. Ketjujen ruoskiva rallatus ja pomppiminen, ikään kuin olisi tosi löysällä vaikka ei ollutkaan. Tätä ääntelyä ei voinut olla kuulematta.
5. Ducati Connect systeemi kokonaisuudessaan, yhteyksien katkoilu ja yleinen toimimattomuus
6. Puhelinkotelon pienuus, lukitsemattomuus ja kuumuus (yhteys katkeaa puhelimen kuumentumisen takia)
7. Keyless ride ei ylety tankinkorkkiin eikä laukkuihin
8. Märällä ajon roiskeet ihan joka paikkaan
9. Bensankulutus ja sitä myöden range tankillisella
10. Blind spot radar toimii vain takaa saapuvien osalta, ei esim ohitettavien osalta
11. Pienet/lyhyet jalkatapit
12. Adaptiivisen vakkarin toiminta mutkateillä

Sitähän sattuu, että kemiat ei natsaa varsinkaan kun ei ole koeajanut ennen kauppaa. Parempi onkin erota heti. Alla omia kantoja kyseisiin seikkoihin:
Onpa outoa nuo värinät, minä olen pitänyt aivan värinättömänä. Jos ihan tarkka olen niin eturengas ei ole ihan täysin tasapainossa. 1. Välitykset on minusta aivan normaalia, että kierroksia on yli 4000 satasen vauhdissa. 2. Voimaa on hyvin kun ottaa rajoittimia pois, keula kevenee aina. 3. Säksätys on totta, mutta Ducatit säksättävät. Multistrada 1200 ääneen en tottunut minäkään, se vaan ei ollut hyvä vaika vaihtoi vaimenninta. Tämä kuulostaa välillä jopa vähän samalta kuin Desmosedici. Odotan Akran myötä parannusta asiaan. 4. Ketjut kuuluvat joskus, mutta en ole huomannut häiriöksi kun on oikea vaihde päällä. 5. Ducati Connect on susi, en saanut toimimaan mutta syytin asiasta minun huonoa puhelinta. En tiedä mihin tarvitsisin Connect appia niin otin pois samantien. 6. Puhelinkoteloon laitoin kaikkea muuta pientä kuin puhelimen, mm. Korvatulpat, maskeja ja laturin. 7. Keyless ride toimii tankinkorkkiin, laukkuhin ei. Olisi kyllä hyvä laukkuihinkin. 8. Sateessa kastuin normaalisti. 9. Bensaa syö paljon ja olen myös moittinut sitä. Tankillisella pääsee varmaan 300 km. 10. Blind spotin pitääkin toimia vain takaa tulevien osalta. Jos ohitan niin tiedänhän minä, että ne on siinä. Minua häiritsisi, jos ohitettavatkin näkyisivät. 11. En ole huomannutkaan, pitää katsoa. 12. Minusta adaptiivinen vakkari toimii täydellisesti ja paremmin kuin monissa autoissa. Olen positiivisesti yllättynyt. Ei sen ehkä tarvitsisi toimiakaan tosi mutkaisella tiellä, esim. jos en pitäisi tavallistakaan vakkaria kyseisellä tiellä niin en varmaan tätäkään.

Mitä ajattelit tilalle?

Sitähän sattuu, että kemiat ei natsaa varsinkaan kun ei ole koeajanut ennen kauppaa. Parempi onkin erota heti. Alla omia kantoja kyseisiin seikkoihin:
Onpa outoa nuo värinät, minä olen pitänyt aivan värinättömänä. Jos ihan tarkka olen niin eturengas ei ole ihan täysin tasapainossa. 1. Välitykset on minusta aivan normaalia, että kierroksia on yli 4000 satasen vauhdissa. 2. Voimaa on hyvin kun ottaa rajoittimia pois, keula kevenee aina. 3. Säksätys on totta, mutta Ducatit säksättävät. Multistrada 1200 ääneen en tottunut minäkään, se vaan ei ollut hyvä vaika vaihtoi vaimenninta. Tämä kuulostaa välillä jopa vähän samalta kuin Desmosedici. Odotan Akran myötä parannusta asiaan. 4. Ketjut kuuluvat joskus, mutta en ole huomannut häiriöksi kun on oikea vaihde päällä. 5. Ducati Connect on susi, en saanut toimimaan mutta syytin asiasta minun huonoa puhelinta. En tiedä mihin tarvitsisin Connect appia niin otin pois samantien. 6. Puhelinkoteloon laitoin kaikkea muuta pientä kuin puhelimen, mm. Korvatulpat, maskeja ja laturin. 7. Keyless ride toimii tankinkorkkiin, laukkuhin ei. Olisi kyllä hyvä laukkuihinkin. 8. Sateessa kastuin normaalisti. 9. Bensaa syö paljon ja olen myös moittinut sitä. Tankillisella pääsee varmaan 300 km. 10. Blind spotin pitääkin toimia vain takaa tulevien osalta. Jos ohitan niin tiedänhän minä, että ne on siinä. Minua häiritsisi, jos ohitettavatkin näkyisivät. 11. En ole huomannutkaan, pitää katsoa. 12. Minusta adaptiivinen vakkari toimii täydellisesti ja paremmin kuin monissa autoissa. Olen positiivisesti yllättynyt. Ei sen ehkä tarvitsisi toimiakaan tosi mutkaisella tiellä, esim. jos en pitäisi tavallistakaan vakkaria kyseisellä tiellä niin en varmaan tätäkään.

Mitä ajattelit tilalle?

1. Mutta kun ne värinät alkaa siitä satasen vauhdista, niin matkavauhti jää melko matalaksi
2. Rajoittimia? Vältellessäni yli neljän tonnin kierroksia voimaa on ohuesti
3.
4. Oikea vaihde, ettei ketjujen ruoskiminen ja rallatus olisi kuulunut, ei ollut ainakaan silloin kun kierrokset alle neljän tonnin
5. Connect appia mainostetaan gepsin korvaavana, sillä pitäisi voida navikoida vaan ei voi
6. Maskien pitoon se ehkä sopisikin [emoji1787], muuten hyödytön, tosin usb laturia ei tarvi maskeille [emoji1]
7. Tankinkorkkiin ei keyless ride toimi, paitsi jos investoi sen 400 euroa lisävarusteeseen, vakiona sitä ei missään versiossa
8. Sitä vettä roiskuu joka paikkaan kun ns kurasuojat puuttuu
9. Se bensankulutus sinänsä pikku juttu, mutta olematon range rasitti
10. Ohitettavista aina joskus joku urpo saa päähänsä kiihdyttää
11. Riippunee myös kengänkoosta
12. Makuasia ja tottumiskysymys, mielestäni puuttuu liian hanakasti vauhtiin kun hiemankin enemmän kallistaa mutkaan

Eipä noita vaihtoehtoja kovin montaa ole, kun kaikki em. ärsyttävät piirteet koettaa eliminoida. Satasen vauhdissa nyt 2.000 rpm [emoji41]

...

Kiitos. Tuota katsellut varovaisesti sillä silmällä...koeajopaikkoja ei hirveästi ole.
Kaikki omaan kokemukseen perustuva kiinnostaa.

Hienoa kuulla kokemuksista.

Hieman ihmettelen noita värinöitä, niistä en löytänyt mitään mainintaa vaikka kahlasin ennen tilausta läpi kaikki videot mitä löysin. Oma saapuu ilmeisesti huomenna Treelle joten viikon kuluttua saatan olla viisaampi. Kulutuksesta sen verran että eipä vanhallakaan (1200) olisi juuri yli 300 päässyt, hinkillä kävi mielellään siinä 250-270km paikkeilla (on se reissussa vähän niukasti).

No, viikon päästä viisaampi, toivottavasti.

Edit: ketjuista... ettei vaan olis käyny vanhanaikaiset eli ketjut kiristetty. Silloin varmasti värisee ja nypyttää. Ei olis ensimmäinen kerta kun uudesta pyörästä pitää ensi töikseen säätää (löysätä) ketju.

Viimeksi muokattu:
Oli pakko käydä testaamassa ja yrittämässä etsiä värinöitä. Niitä ei ole. Ei millään kierrosalueilla. Kajlla on täytynyt olla virheellinen pyörä. Lähinnähän tuo on sähkömoottoria. Tsekkasin myös kierrokset 100 km/h TomTom Raiderissa on 107 mittarissa ja kierroksia näyttäisi olevan n. 4400 rpm. En myöskään pidentäisi kokonaisvälitystä tai haluaisi pidempää kuutosta, kuten esim. KTM pilasi 1290 Superadventuren. Hyvin tuo liikkuukin kun keula kevenee ainakin nelosella vielä. Ei se kyllä mitenkään räjähtävää voimaa ole, mutta minusta aika sopiva tuommoiseen pyörään.
Voin myös suositella Cardon Freecom 4+ kypäräpuhelinta. Parhaat soundit mitä olen kypärässä testannut ja parani vielä kun laitoin JBL 45 mm audio kitin. Radiokin toimi mitä tuossa testasin toisin kuin vanhassa Scalariderissa.
Mietin vielä sitä kastumista. Huggeri on iso ja takalokari rekkariin asti peittää hyvin. Mutta vettä voi tosiaan tulla suoraan kintuille ja syliinkin niistä trendikkäistä spoilereista tai ilmanohjaimista. Mulla ne jää kaatumarautojen alle niin en oikeastaan huomannutkaan niitä. Nehän ohjaa kaiken suoraan renkaasta ylös downforcen ohella. No ehkä ne viilentää Italiassa. Harrikassa noissa olisi jotkut perhosläpät varmasti. Ehkä joku alkaa tekemään tähänkin läppiä.

Tee Mikko sellainen testi maantie vauhdissa, laita vakkari päälle ja aja ilman käsiä, niin näet kuinka peilit tutisee yhtäkkiä [emoji50]

Tee Mikko sellainen testi maantie vauhdissa, laita vakkari päälle ja aja ilman käsiä, niin näet kuinka peilit tutisee yhtäkkiä [emoji50]

Tein sen ja siitä päättelin, että eturengas ei ole ihan tasapainossa. Ei peilit paljon tärise eikä riipu vaihteesta tai kierroksista vaan vauhdista se vähä minkä huomaa eli tasapainotus tai renkaan pyöreysongelma. Niin vähän ettei viitsi ruveta tasapainottamaan. Nimenomaan peilien varsista ja peilin nurkasta tunnustelin mahdollisia värinöitä.

Peili/tanko yhdistelmällä on aina joku resonanssitaajuus. Heikkokin sillä taajuudella tuleva heräte aikaansaa väpätystä, etenkin kun häviöt on pienet. Jos käsi on tangolla, häviöt kasvaa ja resonanssitaajuus muuttuu. Kahvanpääpainolla voi myös muuttaa resonanssitaajuutta (alemmas).

No anyway, mulle se ei passannut, joten se siitä ja mä hävisin 5 tonnia. Poistun tästä keskustelusta.

Matka jatkuu ilman moisia ongelmia, eilen ja tänään yhteensä liki tuhat km.

Kiitos. Tuota katsellut varovaisesti sillä silmällä...koeajopaikkoja ei hirveästi ole.
Kaikki omaan kokemukseen perustuva kiinnostaa.

Tietääkseni rm heinolla on koeajopyörä. Soita ja kysele.

Koeajo kannattaa, tosin tilasin omani lähinnä netistä löytyvän tiedon perusteella, niitä vertasin omaan mts1200s:ään ja päättelin että tuskin se huonompikaan on. Maanantaina eli ylihuomenna pitäis hakee oma.

Back