MV Agusta Brutale

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Turder
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Komia laite. Osaatko sanoa mikä Commenderi tuohon meni ja mimmosta hyötyä tuli säädön jälkeen?

Ei ole nyt muistikuvaa, ja paperit on talvisäilös pyöränkera.

Mutta pitäis olla kulutus jonkunverran tippunnut, ja tais olla penkkilappu että 134hp/97nm takapyörältä.
 
Teuwo. Minulle kerrotun perusteella tuossa hankkimassani mallissa on takalaakerointi hoidettu paremmin, samoin kun vaihteensiirtäjän jousi joka on vanhemmissa temppuillut.
Sittenhän sen näkee kun pääsee kunnolla ajamaan. Laite on talvisäilytyksessä ja koeajokin jäi 10 min mittaiseksi.Oli kieltämättä hyvin viihdyttävä kymmenminuuttinen. Oikein odottamalla odottaa kevättä että pääsisi ajelemaan. Ei ole meinaan vuosiin ollut tälläistä poltetta :)
Hienon laitteen Jonezikin hommasi...Onnittelut. Ei muuta kuin morotetaan kun nöhdään, ei noita brutaleja meinaan ruuhkaksi vastaan tule.
Josko se lähtisi innostus uudestaan. Kaikki kamppeetkin joutuu hankkimasn uusiksi kun ovat vääränlaisen säilytyksen vuoksi kutistuneet, ja ne varusteet mitkä olisivat voineet olla vielä käypäsiä on raiskattu jälkipolven mopotouhuissa.

Kivasti muuten org hiljentynyt viime vuosina. Täällä oli ihan mahdoton sutina aikoinaan. Aktiivista ja osallistuvaa väkeä vaikka kuinka paljon ja marginaalimerkkienkin kohdalla riitti keskustelua. Varmaan taantuman syytä osittain.
Kaipaan edelleen niitä vanhoja sivuja ja ilman mainoksia :)
 
Kivasti muuten org hiljentynyt viime vuosina. Täällä oli ihan mahdoton sutina aikoinaan. Aktiivista ja osallistuvaa väkeä vaikka kuinka paljon ja marginaalimerkkienkin kohdalla riitti keskustelua. Varmaan taantuman syytä osittain.
Kaipaan edelleen niitä vanhoja sivuja ja ilman mainoksia :)

Eikös viim. 10v. aikana ole motoristien määrä Suomessa kasvanut 100.000 sierainparilla?
Kyllä palstan nuivettumisen syyt on muualla ku pienissä notkahduksissa uusien pyörien myynnissä.
 
Mun mielestä täällä on enemmän juttua kun vuonna 2009 paikkeilla, jolloin taisin itse alkaa seurailemaan.
 
Oikein odottamalla odottaa kevättä että pääsisi ajelemaan. Ei ole meinaan vuosiin ollut tälläistä poltetta :)

Se on oikein!

Sitä takavannetta kannattaa nitkutella vähän aina kun pyörä on takapukin varassa, siitä kun muodostuu tapa niin harvenevat takapyörän laakerit eivät varmasti jää huomaamatta ajoissa.

Etulampun lasia kannattaa myös koetella toisinaan, että lonksaako se.
Jos lonksaa niin vetää sen irti kokonaan ja liimaa vaikka saniteettisilikonilla takaisin umpioon - jonka jälkeen se kestää suunnilleen kunnes maan aurinko sammuu.

Samaten kannattaa erittäin voimakkaasti harkita laittavansa kaatumatatit siihen sylinterikansi - runko kiinnityspultin paikkaan. (As in itse en ajaisi Rutaleella lainkaan ilman näitä.)
Pyörän ei tarvitse kemahtaa paljoakaan nurin jotta se holkki johon runkoputket yhtyvät kuluu basaksi, joka tarkoittaa rungon uusimista, jokahan maksaa tonneja. Tatteja saa Agustalta ja jälkimarkkinakamana, ei maksa paljoa - ellei halua hienoja - ja hyöty on merkittävä jos kellahtaa.

Samaten kampikammion päihin kannaattaa laittaa jonkinlaiset kaatumasuojat.
Pääöljykanavan pää on lähellä ja lohkot pitää vaihtaa parina jos vain alempikin paskoittuu = kallis ja iso työ.

Se laittaako tatteja akseleihin on jossain määrin omasta innosta kiinni.
Sprocket carrierin puoleinen mutteri laahaa suht. helposti ja jos jenka akselin päästä menee pilalle, tarkoittaa se akselin uusimista ennemmin tai myöhemmin - joka ei ole ihan halpa.
 
Kiitoksia vinkeistä, omaan kaatumatatit oliki jo hankinnassa. Ainakin LSL:n valmistamia löytyy.
 
Tuli sitten tilattua erikoishylsy takarenkaalle, kaatumatappien kiinnityssarja sekä lyhyet jarru ja kytkinkahvat.

... Ei pitäs mennä selaa ebaytä ollenkaan.:p

Eihän tuo eturengas vaadi mitään erikoistyökalua?
 
Teuwo. Minulle kerrotun perusteella tuossa hankkimassani mallissa on takalaakerointi hoidettu paremmin, samoin kun vaihteensiirtäjän jousi joka on vanhemmissa temppuillut.
Sittenhän sen näkee kun pääsee kunnolla ajamaan. Laite on talvisäilytyksessä ja koeajokin jäi 10 min mittaiseksi.Oli kieltämättä hyvin viihdyttävä kymmenminuuttinen. Oikein odottamalla odottaa kevättä että pääsisi ajelemaan. Ei ole meinaan vuosiin ollut tälläistä poltetta :)
Hienon laitteen Jonezikin hommasi...Onnittelut. Ei muuta kuin morotetaan kun nöhdään, ei noita brutaleja meinaan ruuhkaksi vastaan tule.
Josko se lähtisi innostus uudestaan. Kaikki kamppeetkin joutuu hankkimasn uusiksi kun ovat vääränlaisen säilytyksen vuoksi kutistuneet, ja ne varusteet mitkä olisivat voineet olla vielä käypäsiä on raiskattu jälkipolven mopotouhuissa.

Kivasti muuten org hiljentynyt viime vuosina. Täällä oli ihan mahdoton sutina aikoinaan. Aktiivista ja osallistuvaa väkeä vaikka kuinka paljon ja marginaalimerkkienkin kohdalla riitti keskustelua. Varmaan taantuman syytä osittain.
Kaipaan edelleen niitä vanhoja sivuja ja ilman mainoksia :)

Itse en olisi noin luottavaisella mielellä. Omassa 990R:ssä paukahti vaihteensiirtäjän jousi viime kesänä. Tämän perusteella veikkaisin, että tuossa vanhemmassa 989r:ssä samanlainen jousi odottaa tilaisuutta isomman remontin aiheuttamiseen.
 
Eihän tuo eturengas vaadi mitään erikoistyökalua?

No ei muuten, ellei sellaiseksi laske tarpeeksi syvää hylsyä että saa kaksiosaisen etuakselin kiristettyä kootessa oikeaan momenttiin momenttiavaimen kanssa.

Tuon ikäisessä on jo 1" ~25mm etuakseli joten ihan tavallinen syvä hylsy voi piisata tuurista riippuen.
(2010 F4 tarttee 52mm syvän 32mm hylsyn, en muista sata varmaksi onko Rutaleessa sama).

[Vanhakopissa, joissa on vielä vanha Showa keula ja iso etuakseli (luokkaa ~35mm) tarttee joko varta vasten tehdyn hylsyn, taikka kaivaa tavallisesta syvästä hylsystä vähän vingulla kamaa pohjalta ettei akselin pää pohjaa sinne. Samoilla lämpöisillä kannattaa hioa hylsyn suulta viiste liki kokonaan pois koska avainväli on hyvin kapea. Tai sitten vaan ostaa tosiaan sen erikko työkalun tähän tarkoitukseen.]

Tosin '07 910 "R" mallissa on erilainen se Marzocchin keulan alapää, kuin tavismallin Showassa, joten avainvälit voipi olla ihan akselin ulkopäässäkin. Parhaiten selviää kun katsoo itte moposta.
Pyöränlaakerit on vielä isolle akselille, mutta Marzocchi/radiaali brembo kombon kanssa akselin ja laakerin välissä on ihan tehtaan jäljiltä sovikeholkit.

2010=> Marzocchissa (ainankin F4ssa, mahd. 1090 Brutalessakin) etuakseli on sitten taas vanhaan tyyliin pikakiinnitys"läpillä" kiinni keulaputkien alapäässä, eikä sitä työnnetä halkaistuun reikään ja pyöränlaakerit on suoraan ohuelle akselille.
Samaten keulaputket ovat lähempi toisiaan, joten sovikeholkit eivät mahdu väliin - eli tuommoiseen keulaan ei käy vanhakopan etuvanteet oikein mitenkään.

Takavanteet käy ristiin '99=> koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa huomata että tietoa löytyy harvinaisemmastakin moposta...
Eikös tuo vaihteensiirtäjän jousi ole (ollut) takaisinkutsu-listalla ?
Palstan seuraaminen aktivoituu vuoden vaihteen jälkeen kun tulen reissusta kotiin ja saan mv:n noudettua talliin. Tää on vähän surkeaa kännykän välityksellä.:)
Hankintalistaan kuuluu siis heti alussa takapukin ja kaatumatattien hankinta.
 
En tiedä jousesta sata varmaksi - joku joka sen kanssa on punnertanut varmaan tietää MV virallisen politiikan.

Itse olen taas vuodenvaihteen jälkeen Japanin takahikiällä pyörimässä, mutta jos bitti juoksee ja satun ongelmista tietämään niin vastailen parhaan kykyni mukaan.
 
Vaihteensiirtäjän palautusjousesta oli joku vuosi sitten tehtaalta jonkin sortin takaisinkutsu tai korjausohje. En tiedä mitä malleja ja tuotantoeriä tuo koski. Liikkeellä oli huhua että kyseessä olisi ollut jokin/jotkin jousen valmistuserät. Edelliseen Agustaani (F4) tehtiin tuolloin vaihto takuuna. MP-Racingissa ja Tuusmotorissa saattavat tietää, eri asia mitä voivat kertoa.
 
No niin. Brutale on tallissa sekä huollettu seuraava huolto etukäteen. Pääsee kesän ajot loistavasti. Takarengas vaihdettiin Pilot poweriin. Bikeliftiltä tilattu takapukki + agustan sovitinsarja (semmoinen kuulemma tarvitaan). Seuraava projekti on kaatumatattien asentaminen, ja vaikka kuinka ajattelin orginaalina pitää niin kilpiteline haluttaisi vaihtaa. Samoin vilkutkin hieman sirompiin. Eikös se niin ollut, että ledien vaihdon yhteydessä täytyy laittaa vastus väliin, vai kuuluuko se vilkkupakettiin semmoiset ostaessa.
Ei näköjään onnistunut kuvien liittäminen, mutta jos saisi edes linkkinä toimimaan. Ahtaassa tallissa pari surkeaa kännyräpsyä:

https://lh3.googleusercontent.com/PCaghiz4P_ljcrlvzt0l1INbdvvb7Zurz-SYEBsEAEB987cM_-JyYk2xOeySivAcf1d_lOlW7Z5dEq6c5bxppC4Ltq4I8qzadLwzFZUl3I9AXQ_4Mw_YMya6rhypxeJARiPlao_Ssv0YTT6xQLRWkY_91yPyDLdnUnr1wT4dkVSOblip1drxGx0E1h45gXFSBPSp0SNGNVvpcycLyB8FgEtdS4i5GlQxqgHo5AjMMAPJHO7KUlW960EplGy1JvkCXzlEwt1PRQHmCXTIV5qCnbdHUufxIFlNjPEnR4rNP-8UGdRgnhaSRbZN3UkNj8uvWOnXQXUUW4CrgZiPclSKRwUJc1uLcz3zUmyam8P9zn3M-hVlpS8LH7l1xcDjnp5DqMy9elPa89Wr8X1mv1H7vxg9--xS1XHpETPoLkNsuIRhJObc-GV0p3ZKLF4bilbw7RrDR4un-ERebNSaymuWdNo2qO51r_I5NFL04YLv9nF2JsIcY8Mpgl3_9MxejWiPgduJ0rkp-PiCV-j1LNC2flH80K0PtseTITxHfhY15WUigZgbwvVrk5gwKeavNnI3wqyY=w516-h916-no

https://lh3.googleusercontent.com/QX9LR5rw4yeHC1e_EnS6UbjEPEISW3tdnTjTvF-P5EFCYFvAkSWYmxOvq44UXWL9A5mCnkzSqRG9EmuIKGw-p3aKXxqYuDCXxzxvS7-K-bwpffgdaRn9elCFbWzZEs4Y88vCOr_0kJKPdkCkjLOlSFK6-Eksen3A5RyIRpOvsaMeeS3Jw8TJD6dmvDUWcAYsTU2Fv9pF5YqIOrQ7rRPri_hqg--LVR6l83rWGOU_1n5sZrAsM1mfWWBA4m6ERSLnI-O7tAL4T7TmnJteBG17yNnTrD7BG-rtfVLPMnC_DVeDK31w7YYXg7bxWRB2NpPbGcTBdG0VLbFk3G6C9qNFD6_EcGcxCDuXWaS0yjDhZVlPjnW9qbM8BT8ti58pUbbBWUFSQQwhMqD3eMxRytOiRFBtLecgMfZo_coZeF4945MnYG-VxbcFfOW7YzwHt7eLgRpG1wrGAOGvcw1zH9yprI-UhYFrzp4avXwaKWUY3y5uTo2zRtE6xstIu0-QtY4bzM6-yUwjzJZ2azPhnHiuHnbp7EWyFpkqAqnxxm1Mgo6FAllrAEQOD_YzOoJKtXmjigDF=w1628-h916-no
Onpa pitkiä google-kuvien linkit (?).

Hyvä on ollut huolenpito aikaisemmalla omistajalla.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös