• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Naarmut vanteessa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja The Dude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

The Dude

New member
Moi!

Miten yleistä on, että takarenkaan vaihdossa rengaskone naarmuttaa vanteen ulkoreunaa n. 30 cm matkalta?
Maalatuista uusista (2018) virheettömästä vanteesta lähti maali, harmittaa!
En viitsi laittaa huollon nimeä tähän kun en vielä tiedä miten huolto aikoo korjata asian.

Miten olette reagoineet vastaavassa tilanteessa?
 
Viimeksi muokattu:
Lähtien liikkeelle tehdasmaalipinnan tavallisesta kestävyydestä, tuollainen naarmu on armotonta hutilointia, pikkujäljet tavallista hutilointia ja huolellisella rengastyöllä ei käytännössä tule jälkeäkään.

Joko uudelleenmaalauksessa ei ole onnistuttu saamaan maalille riittävää tartuntaa tai sitten renkaanvaihtaja on hutiloinut todella räikeästi.
 
Tässäpä yksi syy miksi hoidan nykyään renkaan vaihdot ja tasapainotukset itse. Toinen syy on se, ettei kertakaikkiaan jaksa kattella rengasliikeissä aikuisten miesten märisemistä jos on tilannu kumit euroopasta ja tulee laitattaan liikkeeseen niitä alle...:D

Pari rengasrautaa, vannesuojat niille ja tasapainotuslaite mallia painovoima. Youtubesta löytyy hyviä videoita joiden kautta pääsee tekniikkaan käsiksi. Nyt pari kummia vanteille vaihtaneena täytyy todeta jotta on helppo homma kun vaan malttaa vääntää oikein. Omien vanteiden kanssa tulee oltua huolellinen jne jne. Harmittaa ettei tätä tullut keksittyä jo vuosia sitten.

Ja siis meidän perheen mopot on mallia Busa & Thundercat. Joten ihan normaaleista katukumeista on kyse. Mä olin itse pitkään siinä uskossa, että tällanen rengasraudoilla vaihtaminen on lähinnä vain enskamiesten juttuja. Ettei niiden kanssa kannata alkaa katukumeilla leikkimään... Noh, täyttä puppua oli sekin uskomus. :blink:
 
Viimeksi muokattu:
En ihan ymmärrä edellistä kommenttia.
Teinkö siis lähtökohtaisesti väärin, että menin märisemään huoltoon renkaani kanssa enkä vaihtanut sitä itse?
Kaikki eivät viitsi, osaa, halua kuluttaa aikaa jne pyörän laittoon vaan tarjoavat työtä alan liikkeille.

Mitkä muut työt pitäisi tehdä itse, eikä mennä huoltoon märisemään?
 
Jos on oikein sikajäykällä rungolla varustettu rengas, joka ei halua pysyä keskiurassa, se saattaa vääntää laadukkaankin rengaskoneen aisaa vannetta kohti. Siinä on melko helppoa saada pieniä jälkiä vanteeseen kyllä, jos ei ole tarkkana. 30 senttiä on kyllä melko paha jo, luulis huomanneen vaikka kuinka kiiressä tekis. Kannattaa olla yhteydessä liikkeeseen.

Sivuhuomautuksena mainittakoon, että joskus kun näitäkin tuli rahansa eteen tehtyä, jäi rengasrasvat eräässä tapauksessa syystä X putsaamatta vanteen toiselta puolelta. Asiakas tuli kovin hiilenä antamaan palautetta renkaanvaihdossa naarmuuntuneesta vanteestaan, mutta sävy muuttui paria naksua nöyremmäksi ja asiallisemmaksi, kun otti rätin ja pyyhkäisi "naarmut" pois.
 
Mitkä muut työt pitäisi tehdä itse, eikä mennä huoltoon märisemään?

:p Pyörän peseminen, öljynvaihto (suodatin kanssa), venttiilien välysten tarkistus ja säätö, rattaiden ja ketjujen vaihto, ketjujen kiristys, kaasuvaijerien öljyäminen, jarrunesteen vaihto, kytkimen säätö (kahvasta että koneen kyljestä), jarrupalojen tarkistus ja vaihto, jäähdyttimen nesteen tarkistus ja mahd. täydennys, kolhujen korjaus & maalaus (jos semmosii on joku tehny!?!?), renkaiden vaihto ja tasapainotus, ohjauslaakerin tarkistus, voitelu, kiristys tai vaihto, kaasarien puhdistus ja synkronointi, tulppien tarkistus ja mahdollisesti vaihto, ohjaustangon korotus & jarruletkujen vaihto, jalkatappien madallus ja ko operaatioon liittyvien jarrun & vaihtajan vivun tankojen pidennys (oikeestaan kannattaa tehä säädettävä, niinku alkuperäinenkin).

Sitten, jos ei ole tiloja eikä vaan jaksa, niin sitte teettää jollakulla.

Mulle noista jutuista osa oli aiemmin kaukaista utopiaa, mutta kun on kaikenlaista tehnyt ja kiinnostusta riitti, niin yritin ja onnistui. Ihmettelin itsekin, kun pyörä käynnistyi kaiken huoltamisen jälkeen. Ylimääräisiksi jääneet osat kannattaa laittaa laatikkoon, johon laittaa lappusen muistoksi, että missä huollossa osat oli jääneet yli - löytyy paremmin tarvittaessa... :D

Mutta jotkut harrastaa postimerkkeilyä, jotkut ajelee motskarilla, jotkut pelkästään rakentelee niitä ja onpa niitäkin, jotka sekä ajelevat että huoltavat. Vaikka ei huono ole ratkaisu sekään, että pelkästään ajelee. Mutta nytkin on sadepäivä! Siis renkaiden vaihtopäivä.

Sit jos on tuttuja huollossa, niin voi mennä lainailemaan niiltä erikoistyökaluja. Mutta tuohon suhteeseen pääsee helpoimmin silleen, että on sen verta vanhoja autoja, joita joutuu säännöllisesti korjauttamaan - olettaen, että huoltopaikassa huoltavat myös motskareita. Työkalujen lainaus on ikäänkuin kanta-asiakasetu :p
 
^^ Lisäksi kaikkien epämääräisten käyntihäiriöiden/vikojen etsiminen, korjaamo kun tekee nuo tuntitöinä, ja lasku saattaa olla närästystä aiheuttava, vaikka vika ei selviäisikään.
 
En ihan ymmärrä edellistä kommenttia.
Teinkö siis lähtökohtaisesti väärin, että menin märisemään huoltoon renkaani kanssa enkä vaihtanut sitä itse?
Kaikki eivät viitsi, osaa, halua kuluttaa aikaa jne pyörän laittoon vaan tarjoavat työtä alan liikkeille.

Mitkä muut työt pitäisi tehdä itse, eikä mennä huoltoon märisemään?

Taisi tarkoittaa Zeniitti niin päin, ettei jaksa katsoa aikuisten rengasasentajamiesten märisemistä kun asiakas tuo uudet renkaat mukanaan? Näin ainakin itse ymmärsin
 
Toinen syy on se, ettei kertakaikkiaan jaksa kattella rengasliikeissä aikuisten miesten märisemistä jos on tilannu kumit euroopasta ja tulee laitattaan liikkeeseen niitä alle...:D

Miun rengasliikkeessä sanovat, että tilaa ne Pirellit netistä, niin laitetaan alle.
Jostain kumman syystä heidän kataloogin hinnasto näyttää Pirelleille melko tavattomia hintoja.
Metzeler ja Michelin olis nettiin verrattuna melko kilpailukykyinen, mutta eihän Italialaiseen voi laittaa kuin kiinalaisia Pirellejä...
Toki sama rengasliike rengastaa molemmat autot ja vaihtaa kaikkiin prätkiin renkaat, joten taidan olla kanta-asiakas...
 
Mulla on aivan samanlainen kokemus. Puolihullu asentaja teki vanteeseen kymmenkunta jälkeä painellessaan vannetta irti. Rengasliike osti uuden vanteen joka oli noin 1000Euron hintainen.
 
Ai niin. Reklamoit vahingon ja menet pyörän merkkihuoltoon / vahinkotarkastajalle arvioimaan korjauksen hintaa. Mihinkään paikkamaalauksiin yms. ei kannata suostua jos kyseessä on oma silmäterä.
 
Taisi tarkoittaa Zeniitti niin päin, ettei jaksa katsoa aikuisten rengasasentajamiesten märisemistä kun asiakas tuo uudet renkaat mukanaan? Näin ainakin itse ymmärsin

Juurikin näin... Ensimmäistä kertaa kun törmäsin ilmiöön niin menin ihan sanattomaksi. Siinä aikuinen 45-55v hemmo ihan tosissaan oli mieltänsä pahoittamassa kun toin heille töitä. Mitä siinä sanoisi? Kun pitäis olla tutti taskussa jotta sais lyödä suuhun, sen tutin siis... :;)::grin:

Mutta täytyisi palata kiittämään, sillä kannustivat ottamaan asioista selvää! :bisseä:
 
Taisi erän merkittävä Suomessa toimiva rengasketju päivittää viime vuonna rengastyöhinnastonsa niin, että asiakkaan tuomissa renkaissa on lähes tuplamaksu.
 
Pahoittelut Zeniitille. Ymmärsin kommentin väärin.

Valitsin tuon huollon ihan google mapsin hyvien arvostelujen perusteella. Näköjään aina ei voi työ onnistua mutta tietty harmittaa kun epäonnistuminen osuu omalle kohdalle.
Jos korjaavat epäonnistumisensa ja hoitavat vanteen kuntoon niin asia on kunnossa. Niin mielestäni vastuullinen huoltoliike toimii.
Reklamaatio on jo tehty ja saa nähdä miten kantavat vastuunsa.
 
Päivitys tarinaan:
Huoltoliike hoiti vastuunsa asiallisesti ja maksoi merkkihuollon korjauksen kustannusarvion mukaisen korvauksen tililleni heti.
Vanteen hoidan kuntoon määräaikaishuollon yhteydessä syksyllä.

Vahinkoja sattuu, pääasia, että ne korjataan asiallisesti.
 
Päivitys tarinaan:
Huoltoliike hoiti vastuunsa asiallisesti ja maksoi merkkihuollon korjauksen kustannusarvion mukaisen korvauksen tililleni heti.
Vanteen hoidan kuntoon määräaikaishuollon yhteydessä syksyllä.

Vahinkoja sattuu, pääasia, että ne korjataan asiallisesti.

Olisiko ollut toinen vaihtoehto.
Olla hiljaa aiheesta ja avautua vasta, kun toinen osapuoli teki oman päätöksen...

Jos toisen osapuolen päätös olisi ollut mieleinen, niin kiitos.
Jos toisen osapuolen päätös olisi sotinut omaa mielipidettä vastaan, niin aloittaa somelynkkaus.
 
Päivitys tarinaan:
Huoltoliike hoiti vastuunsa asiallisesti ja maksoi merkkihuollon korjauksen kustannusarvion mukaisen korvauksen tililleni heti.
Vanteen hoidan kuntoon määräaikaishuollon yhteydessä syksyllä.

Vahinkoja sattuu, pääasia, että ne korjataan asiallisesti.

Hyvä, että tuli hoitoon :thumbup:
 
Olisiko ollut toinen vaihtoehto.
Olla hiljaa aiheesta ja avautua vasta, kun toinen osapuoli teki oman päätöksen...

Jos toisen osapuolen päätös olisi ollut mieleinen, niin kiitos.
Jos toisen osapuolen päätös olisi sotinut omaa mielipidettä vastaan, niin aloittaa somelynkkaus.

MUTTA, eihän tässä ole lynkattu? Vai löytyykö tämän kyseisen huollon tietoja tästä ketjusta? Mun mielestä ketjun aloittaja juuri alussa mainitsi, ettei vielä viitsi tietoja laitella koska asia on kesken... Joten mun mielestä tämä meni lopulta ihan OK, asia tuli kuntoon ja liike pysyi anonyymina = ketään ei ole lynkattu. :;):

Hyvää keskustelua ja hienoa jotta liike tosiaan pysyi vastuussaan. Meitä on moneksi ja liikkeitä vähintään yhtä moneksi, joten ei se kaiketi shaibaa kaikkialla ole tämäkään homma. :blink:
 
Taisi erän merkittävä Suomessa toimiva rengasketju päivittää viime vuonna rengastyöhinnastonsa niin, että asiakkaan tuomissa renkaissa on lähes tuplamaksu.

Se on silloin bisneksen paikka jollekin muulle alkaa vaihtamaan netistä ostettuja renkaita entiseen/halpaan hintaan. Ei vaan aina käsitä mikä tarve kotimaisilla toimijoilla on hinku äänestää markkinataloutta ja -kehitystä vastaan. Sitten ulistaan kun netti tappoi busineksen.
 
Se on silloin bisneksen paikka jollekin muulle alkaa vaihtamaan netistä ostettuja renkaita entiseen/halpaan hintaan. Ei vaan aina käsitä mikä tarve kotimaisilla toimijoilla on hinku äänestää markkinataloutta ja -kehitystä vastaan. Sitten ulistaan kun netti tappoi busineksen.

Näissä tapauksissa vaan puhtaasti unohdetaan perusasiat... Eli se, että lopulta rengasbisneskin on vain asiakaspalvelua. Täytyisi pystyä mukautumaan ja kehittymään, mut se tuppaa unohtumaan ja sen sijaan jämähdetään, ylpistytään ja löydetään syyllisiä ulkopuolelta. Kun tarttis ainoastaan pitää huoli siitä, että joka ikinen asiakas lähtisi omasta liikkeestä ulos tyytyväisenä. :thumbup:
 
Back
Ylös