Mitkä muut työt pitäisi tehdä itse, eikä mennä huoltoon märisemään?

Pyörän peseminen, öljynvaihto (suodatin kanssa), venttiilien välysten tarkistus ja säätö, rattaiden ja ketjujen vaihto, ketjujen kiristys, kaasuvaijerien öljyäminen, jarrunesteen vaihto, kytkimen säätö (kahvasta että koneen kyljestä), jarrupalojen tarkistus ja vaihto, jäähdyttimen nesteen tarkistus ja mahd. täydennys, kolhujen korjaus & maalaus (jos semmosii on joku tehny!?!?), renkaiden vaihto ja tasapainotus, ohjauslaakerin tarkistus, voitelu, kiristys tai vaihto, kaasarien puhdistus ja synkronointi, tulppien tarkistus ja mahdollisesti vaihto, ohjaustangon korotus & jarruletkujen vaihto, jalkatappien madallus ja ko operaatioon liittyvien jarrun & vaihtajan vivun tankojen pidennys (oikeestaan kannattaa tehä säädettävä, niinku alkuperäinenkin).
Sitten, jos ei ole tiloja eikä vaan jaksa, niin sitte teettää jollakulla.
Mulle noista jutuista osa oli aiemmin kaukaista utopiaa, mutta kun on kaikenlaista tehnyt ja kiinnostusta riitti, niin yritin ja onnistui. Ihmettelin itsekin, kun pyörä käynnistyi kaiken huoltamisen jälkeen. Ylimääräisiksi jääneet osat kannattaa laittaa laatikkoon, johon laittaa lappusen muistoksi, että missä huollossa osat oli jääneet yli - löytyy paremmin tarvittaessa...
Mutta jotkut harrastaa postimerkkeilyä, jotkut ajelee motskarilla, jotkut pelkästään rakentelee niitä ja onpa niitäkin, jotka sekä ajelevat että huoltavat. Vaikka ei huono ole ratkaisu sekään, että pelkästään ajelee. Mutta nytkin on sadepäivä! Siis renkaiden vaihtopäivä.
Sit jos on tuttuja huollossa, niin voi mennä lainailemaan niiltä erikoistyökaluja. Mutta tuohon suhteeseen pääsee helpoimmin silleen, että on sen verta vanhoja autoja, joita joutuu säännöllisesti korjauttamaan - olettaen, että huoltopaikassa huoltavat myös motskareita. Työkalujen lainaus on ikäänkuin kanta-asiakasetu
