• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nahka vai gore?

Nahkaa jo vuodesta 1982. Ei silloin muita ollutkaan. Jos näkis joskus edes yhden tyylikkään tekstiiliasun niin voisi edes harkita ostoa mutta kun ei...
Nahka-asun tulee olla tietysti tummahko ja yksivärinen, varsinkin jos ajaa ei-kyykyllä. Kirjava puku

Jäi tuo edellinen hieman kesken mutta kirjava puku käy sporttisten pyörien yhteyteen mutta tuolloinkin on kai parempi pysyä pyörän lähettyvillä, jotta sivullinenkin ymmärtäisi yhteyden. Sekaannus papukaijaan on ilmeinen.

Itse ostin muutama vuosi sitten texmex-puvun mutta enpä ole sille mitään järkevää käyttöä keksinyt - ainakaan mopoillessa...
Nahka on hyvä kaikissa olosuhteissa, pitää vettäkin hetken aikaa niin ettei pienellä tihkulla tai lyhyellä matkalla edes sadepukua tarvi. Kunhan muistaa pari kertaa vuodessa rasvata. Dainesen nahkoihin siis luotan maaliskuusta joulukuuhun. Jätetään tuo talvirengaskausi väliin...
wink.gif

Usein näyttää käyvän niin, että ensimmäisenä ostetaan gore kun "se käy joka kelille" ja ajatellaan ostettavan nahkaa sitten joskus myöhemmin kun on varaa. Kuitenkin helposti käy niin, että nahkojen oston jälkeen ne goret pysyy kaapissa
biggrin.gif
.

Päätöshän on jokaisen oma, neuvojia riittä kyllä kaikkien vaihtoehtojen puolesta...

Helppo juttu, päätät vain haluatko mennä pulkkamäkeen vai moottoripyöräilemään
wink.gif
Molempiin löytyy omat varusteensa; pulkkamäkeen toppapuku ja prätkäilyyn nahkaa.

Lasketteluun tai retkeilyyn kylmillä keleillä voisi hommata tex-mex-puvun. Moottoripyöräilyyn nahkapuku 1-tai 2-osaisena.

Seksuaaliselta suuntautuneisuudeltaan varmoille voi suositella joko yksi- tai useampiväristä nahka-asua, metroseksuaaleille ja muille seksuaalisuudestaan epävarmoille bemarikuskeille tms. yksiväristä nahka-asua hapsulilla tai ilman homobaarien läheisyydessä tai sitten ei
biggrin.gif

Ihan mistä oikeesti pitää, mutta totuus on kuitenkin selvä; kaikki kilpaukot ajaa nahkassa, EI goressa. Näkisimme varmasti GORE-GP-Osakilpailuja jos näin oikeasti olisi.

Laadukas nahkapuku antaa varmasti hyvän vastineen rahoille ja kaupanpäälle parhaan mahdollisen turvallisuuden.

Jos laadukkaan (Alpinestars, Dainese) nahkapuvun ostaa syksyllä/talvella, saa hinnastakin hyvässä lykyssä sopivan alennuksen. Laadukas nahkapuku ei ole omien kokemuksien mukaan liian kylmä nollakelissä, alle -5 kelissä en ole kokenut tarvetta ajaa kaksipyöräisellä.

Ennemmin näyn liikenteessä (ja näytän papukaijalta) kuin näytän kaappihomolta tai laskettelukaudesta myöhästyneeltä skimbaajalta kaikkine toppahousuineen.

A.D (papukaija)

Ihan ku tää keskustelu olis käyty jo aikaisemminkin...  
wink.gif
Lueskelin noita kaksi vuotta vanhoja topikkejakin, molempien materiaalien edut ja haitat tuli sielläkin esiin, ihan kuin olin aiemmin ne luetellutkin...ulkonäkö asia on jokaisen makuasia ja se kaikille sallittakoon...

Ja kuten aiemminkin jo totesin: Kukin arvioikoon itse mitä asioita haluaa painottaa ja tekee sen mukaan, molemmissa sekä hyvää että huonoa.

Enkä ole edes ottanut mitään omaa kantaa siihen kumpi olisi loppujen lopuksi parempi...vaikka siitäkin mua on jo syyttä suotta syytetty
wink.gif

Enkä ole edes ottanut mitään omaa kantaa siihen kumpi olisi loppujen lopuksi parempi...vaikka siitäkin mua on jo syyttä suotta syytetty
wink.gif
Eikös se niin mene, että syyttää saa melkein mistä tahansa, mutta syyttäjällä on toteennäyttämisvelvollisuus...eli ole huoleti, ei sua vielä ole tuomittu
biggrin.gif

Orgissa tuomitaan ja teloitetaan jo pelkästä epäilystä
wink.gif
tounge.gif
biggrin.gif

Vuosien varrella on kertynyt kumiakin asuja.. Gore on mainio vesisateella, tosin nahka on aivan huippu juttu... minulla on Halvarssonin 2 osainen nahkapuku ja Rukan goret... kummastakaan ei pahaa sanottavaa...

Mun mielestä kun puhutaan laadukkaista asuista, on aivan sama kummat ostaa. Molemmissa se itse mopoilulle tärkein asia, eli suojaavuus on kunnossa. Kaikki muu tulee sitten tuon seikan jälkeen ja niitä juttuja pitää jokaisen miettiä itsekseen.

Jos tykkää nahkasta, ostaa nahkaa, jos taas goresta, ostaa gorea. Kumpikaan ei ole sen enempää oikein tai väärin. Suojaavuuden jälkeen tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluu mielestäni istuvuus. Jos ei releet käy kroppaan, niin on ihan sama onko ne nahkaa vai gorea, aina on epämukavaa. Kannattaa siis sovitella useamman merkkisiä vermeitä, että löytää sen sopivan. Kolmanneksi asettaisin ehkä käytettävyyden. Gore on huoleton, mutta kieltämättä kuumalla kelillä lämmin. Nahka taasen vaatii enemmän huoltoa, mutta on pikkupyörityksessä aavistuksen mukavampi + vaatii pitkälle reissulle kortongin mukaan. Toisaalta taas jos asiaan osaa varautua, on ihan sama vaikka sataakin. Sadeasu menee esim. satulan alle ja kulkee näin ollen aina mukana. Sitten viimeisenä tulee ehkä se ulkonäkö. Itse pidän noita nahkavermeitä törkeän näköisinä normaali liikenteeseen. Kisat/ratakarkelot sitten erikseen. Sempä takia ajelen itse goreilla. Toisaalta koska kyseessä on makuasia, en millään muotoa arvostele nahka-asun valinnutta kanssamopoilijaa.

Voisi kait tiivistää asian siten, että releiden hankinta on ihan kuten itse mopottimenkin hankinta. Ensin koitetaan kattella ominaisuuksia ja sitä kautta perustella hankintaa, mutta loppujen lopuksi aina vedetään se lopullinen päätös ihan fiilispohjalta. Vaan mikäs tossa, kunhan kiinnittää laatuun huomiota, sovittaa ja valkaa silmää miellyttävän, ei voi mennä mettään. Se kun on kuitenkin itse kun niitä releitä pitää, ei siinä tarvii ketään muuta miellyttää/mielistellä.

Nahkoilla olen ajellu vuodesta -87 lähtien ja nyt ostin ensimmäisen gorepuvun. Molemmista ei ole kuin hyvää sanottavaa, paitsi tuo nahka+sadepuku: karmee, siis ihan p***ka yhdistelmä. Molemmissa asuissa on laatu tärkeää ja oikea koko: nahkakin lepatta, kuten myös kuratexikin, jos ne ovat liian isot. Ostin oikeankokoisen kurapuvun, eikä lepata lainkaan.
Ja mitä näihin kalvoihin tulee, niin ei ole olemassa kuin yksi toimiva kalvo: GoreTex. Kaikki muut ovat halpoja kopioita, eivätkä toimi. Duunissani oli testattavana kaikenlaisia mittatilausasuja tinkeltankeli-kalvoilla ja ainut, joka tosiaa toimi oli goretex. Sadeasusta ei ollu työssä mitään hyötä, kun tuli p***leellinen hiki, eikä tuolta 50 - 200m korkeudesta viitsi tulla alas varusteiden vaihtoon, joten työnantaja testautti käytännössä nuo kaikki kledjut.

Mun neuvo: osta ensin laadukas GoreTexasu (unohda ne porelle, hipora, ym. kalvot) ja myöhemmin nahkat lisäks (molempiin palaa n. 1000€ kpl). GoreTex toimii kaikilla keleillä: viileässä lämmin ja läpimällä lämmin (ilman vuoriakin), mutta läpimällä kannattaa sateessa kuitenkin pitää vuoret paikoillaan...

Ihan mistä oikeesti pitää, mutta totuus on kuitenkin selvä; kaikki kilpaukot ajaa nahkassa, EI goressa. Näkisimme varmasti GORE-GP-Osakilpailuja jos näin oikeasti olisi.
dooh, tuohon vois sanoa että Grönholmikin ajaa kuppipenkissä ja nelipistevöissä eli kisamiehet on erikseen special ajokkeineen ja varusteineen.

"dooh, tuohon vois sanoa että Grönholmikin ajaa kuppipenkissä ja nelipistevöissä eli kisamiehet on erikseen special ajokkeineen ja varusteineen."

Vetäs varmaan Bussekin nahkat päälle, jos avopösöllä työntäs menemään.
wink.gif
Palonsuoja on myös kaiken A ja O kotiloilla kilpaa ajaessa.

Alusta on kyllä lievästi sanottuna erilainen maastossa kuin asfaltilla ajettaessa. Hirveitä liukumisia ei enska/krossihommissa näytä tapahtuvan.

Varusteet eivät kyllä ole turhia kurapuolellakaan, rata voi olla kivikova paikoittain.

Edelleen pidän nahkapukua itselleni sopivampana kuin GORE-GP-asua. Voisin kyllä huolia LAADUKKAAT goret käyttöön ihan ajokauden alku- ja loppupäähän.

Itse kun on varusteet maksettava, pitäydyn nahkoissa.

"Kuka provoon tarttuu, se provoon hukkuu"
tounge.gif

Back