• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nahka vai gore?

pomppukeinu

New member
Olen tässä kovasti itselleni ajoasua hommaamassa, vähän suuntaa kumpaa kannattaa ruveta laittaa nahka- vai gorepukua?
nixweiss.gif
. Tiedän mielipideasia  
biggrin.gif
mutta hiukan tuollaista vertailun poikasta, hyviä ja huonoja puolia.

Joo`o nahkoja olen itselleni haaveillut, mutta kun mutta kun en löydä itselleni sopivan kokoisia
confused_orig.gif
(kokoa 32, todella pieni 32). Uudet on niin jyrkeleen kalliita ja käytetyt on sitten venyny ja vanunu "muodottomiksi" kun en kuitenkaan haluisi mitään nahkalökäreitä
wink.gif
.

Goret on kivat kylmällä ja sateella, nahkat taas hyvällä säällä ja kovaa ajaessa. Kaatumista kokeillut vaan goreissa ja suojasivat hyvin, silti uskon hyvien nahkojen suojaavan vielä paremmin.
Jos rahaa löytyy niin osta molemmat.
thumbs-up.gif

Ostatko hanskoja? Mulla ainakin gorehanskoissa kädet hikosi kuumalla ilmalla märäksi. Nykyisin nahkahanskat, ja ovat paljon mukavammat...

NAHKAT - mun mielestä.
thumbs-up.gif

Ovat turvallisemmat jos kaatuu, ja luonnonmareriaali on aina elävämpi ja hengittävämpi kuin mikään -tex. Lisäksi nahka on huomattavasti kestävämpää, periaatteessa ikuista, kun hoitaa kunnolla.
idea3.gif
Mulla on menossa vasta toiset nahkareleet, ostin uudet sen takia, että niissä oli paremmat suojat ja uudempi muotoilu, en sen takia, että vanhat olisivat olleet mistään rikki... Sitäpaitsi nahka on paremman näköistä
buttrock.gif

Tokihan nahka vaatii hiukan huoltoa; rasvausta muutaman kerran ajokauden aikana ja aina, jos kastuu, mutta se on pieni vaiva.

Niin ja tosiaan tietysti, tää on mun mielipide.
biggrin.gif

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
-A-
wink.gif

Prätkäily on muutenkin jonkun verran rahaa vievää puuhaa, niin osta ensin kunnon goret - niillä selviät joka säässä ja sitten myöhemmin nahat - Voit sitten valita fiiliksen, kelin ja matkan mukaan missä vetimissä lähdet baanalle..

Ise suosin pitkässä matka-ajossa goreja, vedenpitävyyden ja "helppouden" takia ja sitten pienemmissä pyrähdyksissä erillisiä nahkabyysia ja rotsia. Maku asia siis tämäkin.

Eikun osta ensin kunnon nahkapuku + sadepuku, niin pärjäät mukavasti joka säässä.
biggrin.gif

Sitten syksyllä kun on kylmä ja jos kiinnostusta ajoon riittää niin käyt alennuksesta ostaan Gorepuvun. Tai sit vasta talvella hommaat sen kevään ekoja ajoja ajatellen.

Kesällä nahkoille on kuitenkin paljon enemmän käyttöä ja ovat mukavammat kuumalla kelillä.

Sit kun olet vauhtiin päässyt harrastuksessa niin käyt hommaan kolmannen puvun kaupunki kruisailuun. Joku esim Alpinestarin Airflow takki ja jotkut kevyet byysat suojilla. Ja taas oli hyvä syy ostaa täytettä vaatekaappiin.
biggrin.gif

Näin mä tekisin. Tosin itse tein väärinpäin ja ostin ekaks goren, joka on nytkin vielä melkein kuin uus. Ei paljon kiinnosta nahkojen jälkeen!
confused_orig.gif

Koitin tuossa löytää edellistä keskustelua Nahka vs Core, mut ei ihan heti löytynyt. No anyway osta sellaset mitkä tuntuu hyvältä päällä that's it.

Goret
+ pitää vettä
+ pitää tuulta
+ lämpimät
+ enemmän värivaihtoehtoja (?)
+ irrotettavat vuoret (helteellä pois, kylmällä takas)
+ ulkonäkö
+ helppohoitoisuus
+ edullisuus

- lepattaa (HUOM. jos on ostanut liian isot, villapaitoja, fleesejä ym varten)
- suojien paikallapysyvyys (HUOM. jos ostanut liian isot...)

Nahka
+ asfalttiliukumissa kulutuskestävämpi (?)
+ helteessä viileemmät
+ suojien paikallaanpysyvyys (?)

- kylmällä säällä kylmät
- melko usein tosi törkeen/naurettavan näköiset
- kalliit
- ei pidä vettä (sadeasu kuljetettava mukana)
- hoito-ongelmat (?)

Kukin arvioikoon itse mitä asioita haluaa painottaa ja tekee sen mukaan, molemmissa sekä hyvää että huonoa.

Helteessä "kunnon ajoasu" on aina aika tukala, farkkutakin sijasta kannattaa kuitenkin käyttää esim. verkkotakin tyyppistä mieluummin...esim. Joe Rocket Phoenix 3.0

Sen verran väittäisin vastaan, että omasta mielestäni nahat on (myös) lämpimämmät kuin Goret. Tosin itselläni on erilliset housut ja takki ilman mitään kangasjoustovyöhykesysteemejä, joista ilma pääsee läpi (?). Ja Goretkin löytyy, mutta ne pysyy kaapissa, jos ei sade uhkaa.

Ja ylläolevaan vielä vastauksena: Nahka-asuja saa (esim Louisilta) todella halvallakin, eli eivät ole välttämättä kalliit. Toisaalta Goreasuista saa halutessaan maksaa hyvinkin paljon.
Värivalikoima on nahka-asuissa hyvinkin monipuolinen, väittäisin laajemmaksi kuin Goreissa.
Omassa nahkatakissani (kuten monissa useimmissa muissakin) on irrotettava vuori. Ulkonäöstä voi tietysti keskustella, mutta omasta mielestäni Gorepuku näyttää lasketteluasulta. Ja vielä vedenpitävyydestä: pari vuotta sitten käytiin kavereiden kanssa Itävallassa. Koko Saksan läpiajon ajan satoi ja kaikilla oli päällä "vedenpitävät" Gorepuvut. Paluumatkalla kaikki (,jotka ehtivät ajoissa paikalliseen tarvikeliikkeeseen) ostivat sadeasut. Jos tuntikausia joutuu sateessa ajamaan, niin jostain se vesi sisään tulee, vaikkei kankaan läpi pääsisikään.

Käytän kyllä Gorea lyhyillä matkoilla, jos sade uhkaa, kun ei jaksa sitä sadekortsua vetää päälle, mutta pidemmillä matkoilla en.

Olen tässä kovasti itselleni ajoasua hommaamassa, vähän suuntaa kumpaa kannattaa ruveta laittaa nahka- vai gorepukua?
nixweiss.gif
. Tiedän mielipideasia  
biggrin.gif
mutta hiukan tuollaista vertailun poikasta, hyviä ja huonoja puolia.
Niin monta on mielipidettä kuin käyttäjää.. MIeti itse vähän seuraavia juttuja mitkä on SINULLE tärkeitä:

Tuletko ajamaan paljon maantiella matka -ajoa vai onko ajo kruisailupainotteista kaupunki / lähimaastopyöritystä. Onko ajaminen vaan hyvän päivän hupia vai tuletko ajamaan vaihtelevissa olosuhteissa kurakelistä auringonpaisteeseen. Eksytkö koskaan hiekkatielle & lähimetsään vai ajatko 100%sesti asfaltilla... Millainen pyörä sinulla on, kumpi asu sopii paremmin kokonaisuuteen ja pyörän käyttötarkoitukseen(customcruiser / kyykky / matkaenduro)?

Turvallisuus on nykyisissä asusteissa samaa tasoa, oli kyseessä goretex puku tai nahkainen asuste. Hyvissä goretex puvuissa on hankaus & iskunvaimennus suojat kriittisissä paikoissa ja uusien materiaalien repeytymis ja hankauskestävyys on jo niin hyvä että ero nahkaan on marginaalinen normaalikäyttäjän kannalta. Turvallisuudessa ei tarvitse varmasti tinkiä kummassakaan valinnassa vaan vaakakupissa painaa muut ominaisuudet. Aidolla goretex asusteella on "ikuinen takuu" sen kalvon toimivuuden osalta ja mm. rukka antaa 5v takuun asusteilleen.

Itse olen matkaenskaharrastaja ja mulla on rukan gorepuku mikä on palvellut käyttötarkoituksessaan kuten pitääkin. Plussat mulle on helppohoitoisuus (koneeseen vaan jos paskaantuu), monikäyttöisyys (jos sattuu satamaan niin ei haittaa, vesi pysyy ulkona vaikka sateessa ajaminen ei mikään nautinto olekkaan...), lämmöneristyksen säätely helppoa alusvaatteiden kanssa.

Saa niitä nahkojakin irrotettavalla vuorella. Ja mitä ulkonäköön tulee....no onhan ne nahat tyylikkäämmät kun joku kangas pussi. Ja kyllä se nahkakin tuulta pitää.
wink.gif
Ja pieni sadekkin pysyy ulkona jos vaan on hoidettu pukua. Ei mulla ole sadeasu ollut mukana kuin pitemmillä reissuilla.

Eli Goret

+hinta
+lämpimät kylmällä
-kuumat kuumalla
-kesto
-lepattaa
-Michelin ukko vaikutelma
tounge.gif

Nahat:
+kuumalla viileämmät
+suojat pysyy paikallan
+ei lepata
+kestää hoidettuna isältä pojalle
+suojaavuus

-hinta
-reissuun sadepuku mukaan

Nim. tällä kaudella kerran gorepukua käyttänyt

Saa niitä nahkojakin irrotettavalla vuorella. Ja mitä ulkonäköön tulee....no onhan ne nahat tyylikkäämmät kun joku kangas pussi. Ja kyllä se nahkakin tuulta pitää.
wink.gif
Ja pieni sadekkin pysyy ulkona jos vaan on hoidettu pukua. Ei mulla ole sadeasu ollut mukana kuin pitemmillä reissuilla.

Eli Goret

+hinta
+lämpimät kylmällä
-kuumat kuumalla
-kesto
-lepattaa
-Michelin ukko vaikutelma
tounge.gif

Nahat:
+kuumalla viileämmät
+suojat pysyy paikallan
+ei lepata
+kestää hoidettuna isältä pojalle
+suojaavuus

-hinta
-reissuun sadepuku mukaan

Nim. tällä kaudella kerran gorepukua käyttänyt
Hyvät Goret maksaa saman mitä nahkapuku. Tietty halvalla saa mitä halvalla voi olettaa saavan. Mulla on yksi Gore takki jota käytän vain jos ihan pakko. Nahat päällä muuten aina. Viime kesänä 6 tuntia vesisateessa ja vain yläosassa oli sadetakki, siis ihan normaali sadetakki enkä kastunut. Tärkeimmät asiat sadekelillä on ajokengät ja hanskat... Osta vaikka Gore takki ja nahkahousut sillä pärjää pitkälle ja ei tarvii kantaa mukana sadetakkia milloinkaan...

Minä sangen suuresti ihmettelen ja kummastelen noita +/- listojanne joissa goret ovat kuumalla tukalammat kuin nahka???
Itse olen kyllä ihan erimieltä, siis jos puhutaan kuumasta, yli +30. Kyllä silloin nahka päällä on kuin saunassa ajamista, hyvissä goreissa on aina mahdollisuus saada ilma kiertämään puvun sisälle ja viilentämään ajon aikana.
Paikallaan ollessa kaikki kamppeet ovat kuumia jopa t-paita.

Toi kyselijä on nainen ja toisaalta kaikki kisakuskit on sitten varmaan "niitä".... Pidä sinä Gorea niin minä pidän nahat  
biggrin.gif
Goren hyvät puolet on ihan samat, käyttää niitä mies taikka nainen
wink.gif

Sitten kun me kaikki muutkin ollaan yhtä nopeita kuin "kisakuskit", siirrytään nahkoihin
tounge.gif

Kyllä silloin nahka päällä on kuin saunassa ajamista, hyvissä goreissa on aina mahdollisuus saada ilma kiertämään puvun sisälle ja viilentämään ajon aikana.
Paikallaan ollessa kaikki kamppeet ovat kuumia jopa t-paita.
Saa sen ilman kiertämään hyvissä nahoissakin.
wink.gif

Goren hyvät puolet on ihan samat, käyttää niitä mies taikka nainen  
wink.gif

Sitten kun me kaikki muutkin ollaan yhtä nopeita kuin "kisakuskit", siirrytään nahkoihin.
tounge.gif

Mut naisia on paljon kivempi katsella nahoissa kuin goreissa.
tounge.gif

Sitten kun siirrytään enduroihin vedetään goret niskaan.
omg.gif

No joo alkaa ketju karkaamaan lapasesta. Mut osta nahat ja näytä hyvältä.
062802moto_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
Niin ja vappuja!
033102beer_1_prv.gif

Voin vilpittömästi suositella molempia
062802jumpie_prv.gif

Mikäli hommaat laadukkaat Goret / nahat niin ...

Kun on viileet kelit (+2 - +15) niin Gore on poikaa koska alla ei tarvita kuin t-paita ja pitkät kalsarit.

Kesällä hyvä nahka on paras koska muuten voipi olla hitusen kuuma tai paikat (gore ei yleensä ole tiukka) lepattaa
bowdown.gif

Itsellä on Yokon Optima kevät / syksy ja kesällä mennään Dainesella. Voin todella suositella koska suojaus / mukavuus on näin aina SOPIVA
062802moto_prv.gif

Toki tämä kaikkihan riippuu siitä mikä rakkine on alla
withstupid.gif

Back