Jaa mitä tuohon alkuperäiseen aloitukseen voisi sanoa? No todetaan sitten että on tainnut alkaa vappusiman maistelut jo aikaisin...
Muutamia lainauksia oheisesta linkistä
Sukupuolierot
"Jos katsotaan ihan sukupuolieroja liikenteessä niin Sirkku Laapotti suomalainen liikennepsykologi teki tutkimuksen naisista kuljettajina. Laapotin "tutkimustuloksista" uutisoitiin laajalti lehdissä, radiossa ja televisiossa. Keskustelua sävytti yhteisesti sanoma: Naiskuljettajat ovat turvallisempia kuljettajia. Miehet kilometreihin suhteuttuna ajaisivat enemmän onnettomuuksia.
Norjalainen Transportekonomiska institut on puolestaan tehnyt tutkimuksen, jossa muun muassa väitetään, että naisilla on vaikeuksia käyttää vaihteita samalla kun he seuraavat liikennettä. Muutenkin naiset tekevät TØI:n mukaan enemmän ajovirheitä kuin miehet.
Ilta-lehdessä: " Laapotti on yhtä mieltä norjalaisten kanssa siitä, että nuorten miesten suuriin kolarilukuihin, verrattuna nuoriin naisiin, on yhtenä suursyynä se, että miehet ajavat paljon enemmän ja että heillä on ajokortteja enemmän. On kuitenkin tehty vakioituja tutkimuksia, joissa onnettomuuslukuja on verrattu ajokilometreihin. Silti miehet osoittautuvat onnettomuusalttiimmiksi."
Tästä voisi siis päätellä, että yhtä paljon ajavista miehistä ja naisista – miehet ajavat enemmän onnettomuuksia ? Miten olisi jos tutkijat julkaisisivat nyt lausuntojensa tueksi kilometrimäärät ja onnettomuusmäärät ?
Tutkija Laapotti osallistui tutkimusraportin (NUORTEN MIES- JA NAISKULJETTAJIEN LIIKENNEASENTEET VUOSINA 1978 JA 2001) tekoon, jossa todettiin mm. seuraavaa:
"Ajomäärät selittivät osittain miesten ja naisten liikennevahinkojen määrän eroja: kun tarkastelu tehtiin jakamalla kuljettajat kuukaudessa ajetun ajokilometrimäärän mukaan, miehet ja naiset erosivat itse aiheutettujen vahinkojen määrässä ainoastaan kahdessa ajokilometriluokassa vuonna 1978 ja vain yhdessä ajokilometriluokassa vuonna 2001"
Itse asiassa jos tätä raporttia tutkii tarkemmin saa selville mm. seuraavat asiat:
Miehet: Vastaajia: 1531 | Keskimäärin ajetut kilometrit: 17353 km | Vähintään yksi itse aiheutettu vahinko: N. 28 % (428,68 kpl)
Naiset: Vastaajia: 1684 | Keskimäärin ajetut kilometrit: 7129 | Vähintään yksi itse aiheutettu vahinko: N. 22% (370,48 kpl)
Kuinka monen kilometrin välein kuljettajat ajoivat onnettomuuksia (jos ne jakautuisivat tasaisesti) ?
Miehet: 17353*1531 (koko ryhmän ajama matka yhteensä) / 428,68 (onnettomuuksia aiheuttaneet) = 61975 km
Naiset: 7129*1684 / 370,48 = 32405 km
Jos näistä tutkituista ryhmistä muodostettaisiin joukkueet ja ajettaisiin vaikkapa miljoona kilometriä – voisi tästä päätellä, että naiset ajaisivat kaksi kertaa enemmän onnettomuuksia ko. matkalla. Onko minulla erilainen taskulaskin kuin tutkijoilla vai vääristelevätkö he tarkoituksella tietoa saadakseen haluamiansa tuloksia ? "
Totta on kyllä se että naiset yleensä ovat hieman varovaisempia kuskeja kuin miehet niin autoilla kuin pyörillä mutta toisiakin esimerkkejä löytyy ihan omista työkavereista/tuttavapiireistä.