• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nakupyörä matka-ajossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Askemux
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaipa tuo makuasia on, mutta minulla ei ole mitään nakufillaria vastaan matkakäytössä. Vanhalla ER-5 Kawallani vetelin pahimmillaan 1200km yhteen settiin. Ilman pleksiä, edellinen omistaja sellaisen oli halunnut mutta minusta ilmavirta rintaan on pienempi riesa kuin pyörteen aiheuttamat paukkeet kypärässä. Sen kun nojasi vaan eteenpäin ja antoi ilmavirran pidellä, ihan kaikki kotimaiset nopeudet sujuivat hyvin. Pituutta mulla on 184cm, eli onhan tossa pinta-alaa tuulelle tuivertaa mutta minua ei ole haitannut.

JOvvain....
sport05.gif

Ei mullakaan mitään nakupyörää vastaan ole epsanjassa mutta kun net kelit tahtoo olla tämmösiä niin kummasti siinä tulee katteet ja thuulilasit (sekä nestejäähdytys) mieleen
biggrin.gif

Määrittele ensin matka-ajo
biggrin.gif

1k vai 10k?
Kyllähän se on kaikista tärkeintä hommata ensin rautaa alle, sitten voi murehtia
062802moto_prv.gif

Jotku ovat ajaneet monkey hondilla Nordkapista Gipraltarille miksei siis nakulla matkaa vois taittaa...
nixweiss.gif

No just tuli ajettua nakulla 2500km Norjan reissu, eikä mulle ole mikään ongelma. 100-120kmh tuntuu viel iha hyvältä matkavauhilta. Vaatetta vaan pitää olla sopivasti jottei vilu iske
smile_org.gif

Hyvin se kuussatkukin menee kun ei stressaa kierroksista, earit vaan korviin ja antaa koneen pyöriä reilusti niin löytyy sieltä sitä tehoa. Vaihteistohan on sitä varten että saa sitä momenttia muunnettua tarvetta vastaavaksi turha sitä on olla käyttämättä.
Nakulla pärjää, pienelläkin. Justiinsa takana Peikkoralli Norjassa, +1600km. Varusteena takalaukku, tavararulla sekä teltta takapenkillä, pieni tankkilaukku ja pieni pleksi. Ohituksissa 2-4 pykälää pienemmälle niin homma toimii reippaasti ja pysyy "isojen" pyörien vauhdissa ihan komiasti
biggrin.gif
.
Pisin päivämatka Hornetilla on Rovaniemeltä Turkuun, yli 800km. Tappavan tylsää 8-tietä ja yli puolet matkasta satoi, ajoaikaa meni n. 10,5h.

Hyvin onnistuu matkanteko nakulla. Heinäkuussa ajoin viikonlopun aikana 1500 km. Ainut ongelma oli persauksen puutuminen, mutta se on varmaan harjotuksen puutetta. Kunnon ajokamppeet päälle, niin pysyy ukko lämpimänä. Pyöränä Z750 ja sillä mittarin mukaan 120-130 km/h on vielä ihan ok vauhti.

Aikaisemmin ajelin thundercatilla ja siinä ilman pyörteily aiheutti ylimääräisiä suhinoita kypärään, mutta kun vaihdoin Z750:seen, niin kypäräkin hiljeni  
biggrin.gif

Heikot on lihakset, mutta niillä se on vaan ajeltava. Vaikka sitten 1000 kilometrin päivämatka, joka onkin nakupyörällä jo paljon lihaksia vaativa homma...
Muutaman kerran olen ajanut 1000 mailin päivämatkan nakulla, rautaperseillessä, ja ei siinä ainakaan lihaksia mihinkään tarvinnut, riitti kun istui kyydissä ja välillä vaihtoi asentoa. Tarpeeksi oikeanlaisia vaatteita niin niillä voi korvata katteet. Keskellä yötä pimeässä vesisateessa Michelin-ukkona 7 kerrosta kuteita päällä
biggrin.gif

Marjanpoimijat tarvii tietysti taksiautokyydin jos matka käy pidemmälle kuin lähikiskalle  
tounge.gif
062802moto_prv.gif

Oma ajokauteni kestää maaliskuun loppupäästä lokakuun loppuun enkä vielä ole katteita kaivannut vaan olen mennyt sitten autolla...Rautapersekin sujui hienosti vaikkei pyörässä ole mitään "tuuliohjaimia" tai muita lasikuitu -kilkattimia..Kypärän pyörteilyyn auttoi kypärämerkin vaihto,ei heilu pää enää rekan takapuskurissa roikkuessa(yleensä en siinä kauaa roiku muutenkaan  
wink.gif
)
Kunnon ajovarusteet vaan päälle,eihän niistä katteista vesisateen sattuessa kauheasti suojaa ole..

Itse kaipailisin lähinnä kahvanlämppäreitä kun meinaa näpit (sateella) jäätyä vaikka on hyvät ajohanskat..

Mulla on kaks nakua: FZS1000 ja B-king. Ajelen Fazerilla joka kesä Alpeille ja normaalisti välttelen motareita, mutta kyllä Fasu hetkellisesti kulkee kaks markkaa ja silloin se ei enää tunnu aina mukavalta matkavauhdiksi, lyhyenä kokemuksena kyllä. 160 menee pyörän puolesta, mutta muista syistä matkavauhti putoaa käytännössä.

Kotosuomessa, Kingillä ajellessa, ei oo ongelmaa, näissä "maailman hitaimman kansan nopeuksissa". Parempi kun en täällä mainosta motarinopeuksiani Suomessa.

Pienet katteet parantaa ratkaisevasti nakun ominaisuutta matkamopona.

Ducati SF menis helposti ajoasentonsa puolesta matka-ajossa, mutta moottorin luonne ei ole ihan oikein sopiva siihen
biggrin.gif
. Liian levoton ja liian hätäinen
tounge.gif
. Semmoinen kuminauhakone, kuten jossain 1250 Bandiitissa, siinä on matkapyörä
033102beer_1_prv.gif
!
Dukati SF..heh... NO ei kyllä mee, ihan susi siihen tarkoitukseen...kaupunki ja rata hommiin omiaan ei juuri muuhun

B-King soveltuu loistavasti matkakäyttöön reipas 5000 euroopassa todisti sen loistavaksi matkamopoksi...

No HEh!! kyllähän SF.llä tekee matkaa yhtä hyvin kuin kinkyllä,heinäkuussa tuli itävallassa faitterilla käytyä,keväällä oli vielä b-king eli vertailupohjaa löytyy..faitterissa on muuten paremmat tilat polville.  
tounge.gif

Back