Nastarenkaat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hsippe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No mulle ainakin yks nastoittaja melko tuskaisesti totes että ainoo mikä kestää jäistä spooria isältä pojalle olis ns tuumakokoinen Trellikka eli Mitas XT-444. Mutta se perinteinen XT-444 on vaan pöperössä melko "leijuva" eli huono(hko) pitoinen sekä painavahko. Mutta joo kestää se ja paljaahkossa jäisessä spoorissa menee kyllä hyvin.

Sitten X-Gripin Hulkyboyta on kehuttu ja se lieneekin hyväpitoinen ja ajettavuudeltaankin hyvä mutta arvaan ettei se nyt ainakaan tuon Mitaksen veroinen kestoltaan ole. Ja ainakin toi isompi versio on niin pullea että kannattaa varmistaa että se mahtuu omassa pyörässa pyörimään. Pienempää kokoa on ainakin Satapiikillä.

Tuntuu vaan että yhteen ja samaan eturenkaaseen ei mitenkään saa hyvää pitoa ja kestävyyttä...

Edit / jatketaan...
Metzelerin Unicross oli myös aikanaan suosittu kisamiesten keskuudessa ja minäkin yhden sellaisen ajoin loppuun. Oli pidoltaan ja ajoltaan yks parhaita millä oon ajanut mutta kesto sen sijaan oli huono eli reunanappulat lähti nopsaan. No näitä ei enää myydä mutta arvaan että seuraajansa MCE 6-days on samantapainen.
IRC:kin oli aikanaan mutta niitä ei enää taida olla missään myynnissä eikä senkään kesto nyt mikään ihmeellinen ollut.
Nyt pyörii alla Deli VX15 Maxigrip Kisarenkaan speciaali versiona (= lyhyemmät sivunastat), se on harva kuvioisena hyväpitoinen pöperölumellakin mutta saattaa olla että jäisen spoorin kesto ei oo taas ihan huippua. Sillä on nyt tää talvi ajettu eli noin 25h ja kaikki nastat ja nappulat on vielä tallella mutta parin nappulan tyvessä on jo jälkeä alkavasta murtumasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset mielipiteestä tuolta osin. Unicross unohtui, se on ollut myös joskus itselläni alla. Tykkäsin kovasti, mutta näitten preemium renkaiden osalta en ole koskaan ajanut uudella kumilla, joten ihan pränikästä ei ole kokemuksia.

Ac10 tekisi mieli ostaa varastoon, mutta sitä ei tiedä, vaikka pyörä vaihtuisi oikeaksi enduroksi ja sitten olisi 19'' renkaita hyllyssä, mutta ei vannetta.
 
Nastarenkaita ei kannata ostaa varastoon, ellei tiedä täsmälleen mihin pyörään ja mihin ajoon ne tulee.

Ei ainoastaan vannekoko:), vaan myös renkaan leveys ja korkeus nastoineen mahtumisen varmistamiseksi ovat tärkeitä ja usein jopa millimetristä kiinni nastaulkoneman takia.

Tilakysymyksen lisäksi hyvin toimiva nastoitus riippuu käyttöalueesta, asfaltilla paljon/vähän/ei lainkaa, spooria paljon/vähän ei lainkaan, jäällä/jäisillä teillä jne.

Eikä esim tuo usein toistuva edellä linkitetty Misukka tarjous ole mikään poikkeuksellinen, Suomessa nastoitettuja jopa tilaustyönä saatavia nastarenkaita myydään aika usein hintaluokassa 140 - 200€, vaikka yksi suuri toimija pitää nettikaupassa normihintoinaan lähes järjestään kakkosella alkavia hintoja.

Nettihinnastot eivät ole kiveen kirjoitettuja.

PS Unicross on jo historiaa, valitettavasti.
 
Taitaa noi melko mitättömät olla jos suositus nastaulkonema on vain 1mm. Tokihan rengaskin on melko matalakuvioinen joten ei niihin mitään hurjia nastoja saakkaan.
Jotta pito oli kohtullinen niin ulkoneman olis hyvä olla luokkaa 3-5mm silloin puhutaan ns rallinastoitetusta renkaasta.

Aikanaan kun noita ruuvattavia tuli kokeiltua niin ainoa toimiva oli Bestgrip. Niissä kärki on aitoa kovametallia eli karbidia ja nastan runko on karkaistua terästä, liitos on tehty juottamalla.
No ainakin silloin ne oli kyllä kalliitkin. Eli kokonaisen renkaan teko ruuvattavilla ei ollut järkevää.
Halpis nastat jotka on kokonaan terästä myös kärjen osalta ei kestä yhtään jäätynyttä maata / asfalttia.
 
Tieliikenteeseen sallittu nastan ulkonema taitaa olla enintään 2mm. Eikä minulla ole tietoa siitäkään kuinka pitkää nastaa tuohon renkaaseen voi upottaa, ettei rengas vaurioidu...

Bestgrip- merkkisiä nastoja huomasin olavan saatavilla, tosiaan vaan sen hintaisia ettei ole mielekästä kokeilumielessä laittaa.
 
Katuendurorenkaat tieliikennenastoilla reilun millin nastaulkonemalla tarjoavat hauskan "liukkaankelin" harjoitusmahdollisuuden jäällä. Ainakin takarenkaana, edessä en yrittäisi enkä ole yrittänyt.

Kaikilla kaasunasennoilla ja kaikilla vaihteilla rengas luistaa ( kohtalaisen hallitusti ) 100% ajasta pitkittäin tai poikittain ja useimmiten kumpaakin samaan aikaan.

Lähinnä pikkuhauskuutteluun jäällä, mutta ei enempään.

Pysytyy kuitenkin ajamaan aika vaivattomasti asfaltilla, mitä ei voi enskanastoitetusta renkaasta sanoa.
 
Joo, mulla oli pari syksyä sitten metsäkoneessa alkukauden katunasta, kun ei viitsinyt vielä Keski-Suomen alkutalveen pilata piikkirengasta. Vaikka oli tehoton nelari, niin ensilumilla sai näyttäviä, pitkiä luisuja. Kuitenkin antoi sen verran pitoja, että vauhtiin sai. Paljaalla syyskivikolla toimi lähes kuin nappula. Enemmän lunta ja jäätä, niin ei taas oikein kulkenut.
 
Jokos porukoilla on nastat väännetty alle?

Shercoon laitoin jo pari viikkoa sitten välikelin nastat ja nyt alkaa näyttää siltä että ensi
viikonlopuksi saanee laittaa alle jo oikeat pitkäpiikkiset enskanastat.
 
Jokos porukoilla on nastat väännetty alle?

Shercoon laitoin jo pari viikkoa sitten välikelin nastat ja nyt alkaa näyttää siltä että ensi
viikonlopuksi saanee laittaa alle jo oikeat pitkäpiikkiset enskanastat.

Lauantaina väänsin flunssan kourissa, joka on päällä edelleen. Saatana. Koko marraskuussa joutanut ajamaan.
 
Tänään tuli piikit ja torstaina pitäis opetella vaihtamaan ne vanteille, oon kuullut että ne on etenkin solukumin kanssa ihan tosi helppoja ja hauskoja vaihtaa:right:
 
Viime lauantaina tuli vaihdettua ainakin miljoona vuotta vanhat trellikat alle. Jäätävä homma takapallon kanssa.. Jos sitä viikonloppuna kerkeis ajamaan, lunta on ainakin riittävästi Kanta-Hämeessä.
 
Ei uusissa pitäis olla suurta huolta. Bead buddy, pari rautaa ja rengassaippuaa/ talkkia. Tarkkana vain vastapuolen reunan kanssa, että on joka puraisulla varmasti uraan tippuneena. Vannelukkoa ei kannata jättää viimeiseksi kohdaksi.

Solujen kanssa vaihdosta ei mitään hajua, kun en ole tarpeeksi rikas semmoisiin :D
 
Joo ehdottomasti vannelukko ekana jos yhdellä menee. Kahden lukon kanssa asennuksesta ei ole kokemusta. Kuumailmapuhaltimella saa myös renkulaa vähä notkeemmaksi. Ruuvipuristimet taas huolehtii vastapuolen urassa pysymisestä.
 
Ja kun aiempana oli puhe uusista nastallisista, niin päälle laittaminen saattaa olla todella helppoa.
Esimerkkinä Mitaksen pehmeäseoksinen/-runkoinen etukumi. Menee lähes sormivoimin paikalleen.
 
Joo noi "jeesuksen vanhat" Trellikat on kyllä pahimmat ja jotkut jäykät crossirenkaat myös.
Ja monesti hankalinta on vanhan renkaan pois ottaminen varsinkin jos se on ollut jo vuosia vanteella. Tuore ja notkea lumpsahtaa sitten paikoilleen yleensä helpommin.
Näitten ja varsinkin myös solujen kanssa olis hyvä olla jonkinlainen pukki jossa työkalu (vipusysteemi) renkaan reunan keskiuraan painamiseen:

Rabacondahan se paras olis:
https://rabaconda.com/collections/dirt/products/3-minute-mousse-changer
Mutta Motonetin versiollakin pärjää:
https://www.motonet.fi/tuote/mp-renkaanvaihtopukki?product=38-1530

Sitten vaan hyvä voitelu ja riittävästi rautoja niin hyvä tulee...
 
Onkos mestareilla ollu tapana kääntää rengasta välillä toisinpäin vanteelle? Meinaa olla piikit takasessa vähän nojallaan toiseen suuntaan ja mietin että vois saada vähän purevuutta lisää jos kääntäis. Vai alkaako ne ropista pois pyörimissuunnan vaihduttua?
 
Onkos mestareilla ollu tapana kääntää rengasta välillä toisinpäin vanteelle? Meinaa olla piikit takasessa vähän nojallaan toiseen suuntaan ja mietin että vois saada vähän purevuutta lisää jos kääntäis. Vai alkaako ne ropista pois pyörimissuunnan vaihduttua?

Hetken on pitoja, mutta nopeesti loppuu.
 
Back
Ylös