Navigaattori hankinnassa ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ilkka76
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se on vaan jos omalla rahalla haluaa ostaa tuollaisen tabletin ja ei ole muuta käyttöä kun moottoripyöräily tuo äkkiä katsottuna 700 E hinta voi tuntua korkealta.

Juu, niin tuntuu, en ostais noin kalliilla...
Reilusti alle 600e, huomattavasti yhden tempun navia monipuolisemmasta laitteesta, suomesta.

Jos aikoo käyttää tablettia tai puhelinta navigaattorina niin kannattaa huomioida pari seikkaa. Nimittäin näytön kirkkaus. Se ei useimmissa laitteissa riitä kirkkaalla auringon paisteella. Näytöstä ei näe silloin juuri mitään. Lisäksi on tuo latauspiuhan ja laitteen latausliittimen rikkoutuminen tärinästä ja heilumisesta ilmavirran sitä riepotellessa.

Tuon takia kannattaakin valkata ulkokäyttöön tarkoitettu laite, ei tarvitse usb:n kautta latailla ja näytössä riittää kirkkaus, ja toimii hanskat kädessä.

Itselläni ollut tuon edeltäjä eli Active Tab 2 käytössä ja nyt seuraajaksi hankittuna juurikin tuo Active Tab 3 8" LTE.

Miltä navimarkkinat näyttävät 2023 vuodelle? Ilmeisesti mitään uutuuksia ei ole tulossa, vaan paremmuuskamppailua käydään edelleen Garmin Zumo XT ja TomTom Rider 550 kesken?

Yllättävän vähän tuotteiden yhteydessä on tietoa itse kiinnitysmahdollisuuksista ja virransyötöstä. Luotetaan kai siihen että kuka tahansa kuluttaja kyllä rakentaa tee-se-itse hengessä telineet ja selvittää virtakytkennät, ja sitten ihmetellään jos tuotteiden myyntiluvut ei ole tavoitteissa.

Miltä navimarkkinat näyttävät 2023 vuodelle? Ilmeisesti mitään uutuuksia ei ole tulossa, vaan paremmuuskamppailua käydään edelleen Garmin Zumo XT ja TomTom Rider 550 kesken?

Yllättävän vähän tuotteiden yhteydessä on tietoa itse kiinnitysmahdollisuuksista ja virransyötöstä. Luotetaan kai siihen että kuka tahansa kuluttaja kyllä rakentaa tee-se-itse hengessä telineet ja selvittää virtakytkennät, ja sitten ihmetellään jos tuotteiden myyntiluvut ei ole tavoitteissa.
Taitaa nykypäivänä olla kuoleva markkina tuo navigaattori bisnes.
Nykyään ostetaan tapletti ja siihen tanko napit.
Sillä sitten navikoidaan, katsellaan netfliksit, maksetaan laskut ja luetaan päivänlehti. Tai mitä nyt ikinä äpin kehittäjät keksii. Jos on valmiiksi parempi laite taskussa(puhelin) niin miksi kukaan ostaisi vain navia:)

Jos on valmiiksi parempi laite taskussa(puhelin) niin miksi kukaan ostaisi vain navia

Pari asiaa puoltaa oikean mp-navin hankintaa:
1. Ne on vedenpitäviä, sade ei haittaa
2. Navin kosketusnäyttö pelittää hanskat kädessä sitä säädettäessä
3. Eivät tarvitse nettiyhteyttä paikannukseen

Miinuspuolena tietty hinta ja joutuminen 3-4 BT-laitteen (mp, puhelin, navi, kypäräpuhelin) helvettiin. Monissa puhelimissa myös moottoripyörän tärninästä helposti särkyvä optinen kuvanvakain. Toki moni tulee toimeen pelkällä puhelimella, kun huomioi sen puutteet mp-käytössä.

Miinuspuolena tietty hinta ja joutuminen 3-4 BT-laitteen (mp, puhelin, navi, kypäräpuhelin) helvettiin. Monissa puhelimissa myös moottoripyörän tärninästä helposti särkyvä optinen kuvanvakain. Toki moni tulee toimeen pelkällä puhelimella, kun huomioi sen puutteet mp-käytössä.

4. Kunnon navin latausliitinsysteemi on robusti eikä hajoa niinkuin bluetooth-littimet. Kuten esimerkiksi Zumo XT:n mp-telineessä

Allekirjoitan tuon useamman BT-laitteen h**vetin.

Ja jos kaikki toiminnot ymppää yhteen laitteeseen (esim. puhelin), niin sitten kun se kypsähtää värinöistä (latausjohto lienee herkin), niin sitten on ilman laitetta. Itse olen aatellu että navi on navi ja riittää jos se sen homman hoitaa. Sijainti ja reititys on aina käytettävissä kun näyttöä ei tarvitse muihin asioihin. Pääsee vähemmällä käpälöinnillä.

Enkä nyt tarkoita sitä että nykyiset navit olisi täydellisiä, olisi niissäkin parantamisen varaa. Mutta niiden telineet, virransyöttö, näyttö jne ovat melko hyvällä tolalla jo nyt.

Voisihan sitä ajatella että kun kännyllä saa hyvää videota, siinä on hyvä kuvanvakautus ja monet ovat myös vesitiiviitä niin miksi hankkia action-kamera erikseen. Lopputulos on erilainen kun laite suunnitellaan yhteen tarkoitukseen, ei tarvitse tehdä niin paljon kompromisseja.

Navi:ssa näkyy kuka soittaa ja siitä on helppo soittaa myös itse kun luettelo nimistä näkyy helposti myös kirkkaassa valossa isosta näytöstä.

Toi kaikki hoituu kännykällä mutta siitä pukkunäytöstä onkin mukava tihrustaa ajo-ohjeita.

Kännyllä pärjää mutta toiset pärjää ladallakin vaikka mersujakin on kaupoissa.

No ainakaan mun tabletti ei kärsi moisista ongelmista. Ainoa ongelma on kova pakkanen. Siitä tuo ei tykkää.

No ainakaan mun tabletti ei kärsi moisista ongelmista. Ainoa ongelma on kova pakkanen. Siitä tuo ei tykkää.
Latausliitin magneettipäällä ja tiivistys usb-porttiin kuumaliimalla poisti muut latausongelmat paitsi pakkasen itsellä.

Ja pakkaseen auttoi tuommoinen tabletin ja kuoren väliin
KjOBAtA.jpg

Ja muita ongelmia ei olekaan, tottelee hanskoja ja toimii sateen ja iskunkestävänä.

Käytettävyys aivan eri luokkaa kuin navissa.

Mitenkäs tuo tärinä?

Isot pojat kertoilee että mopon tärinä tappaisi mm. kännykän liikeanturin hyvinkin nopeasti, niin kaiketi se tabinkin liikeanturi siitä kuolee ihan samalla tavalla jos on kovin tiukasti mopoon köytettynä. Siksi kännyköihin ainakin on jo tullutkin noita joustavia telineitä, jotka vaimentavat edes hiukan sitä tutinaa pois. Tai jos käyttää jotain suojapussia tms. niin silloinhan se pussi jo itsesäänkin vaimentaa sitä tärinää jo melkoisesti, känny pääsee heilumaan siellä pussin sisällä pikkasen ihan itsekseen.

N 10 000 kilsaa on sama androidkännykkä ollut tankoon kiinnitettävässä pussukkakuoressa navigaattorina.
Ainoa todellinen ongelma on ollut Suomen kuumimpina kesäpäivinä puhelimeen tulleen lämpöhalvauksen, jonka johdosta puhelin pimenee kokonaan, kunnes on jäähtynyt tarpeeksi.
Ehkä umpipussi lämmittää puhelinta kuumimmalla kesähelteellä liikaa.

Juniorille hankittiin samanlainen puhelin samaan aikaan, hänellä on menossa jo kolmas luuri, joten en sanoisi että mp-navigointi on käynyt kovasti puhelimen kestävyydelle.

Kurviger on ylivoimainen navigoinnin suosikkiappi. Osaa reitittää sellaisia pikkuteitä, joita ei ikinä vierailla seuduilla löytäisi. Onko plussaa vai miinusta, riippuu toki pyörän ja kuljettajan soratiehaluista.

Siksi kännyköihin ainakin on jo tullutkin noita joustavia telineitä, jotka vaimentavat edes hiukan sitä tutinaa pois.

Minulla on SP-Connectin puhelinkiinnike, jossa sellainen vaimenninkumi. Omena kun on ja Apple on kieltänyt puhelimen kiinnityksen moottoripyörään takuun raukeamisen uhalla. Puhelin vielä toimii, joskin se on yleensä povitaskussa ajon aikana. Silloin harvoin, kun puhelimen navigointia käytän niin turvaudun yleensä navisovelluksen oraaliseen neuvontaan kypäräpuhelimen kautta :)

Oukitelilta löytyy moneen hintaan iskun- ja vedenkestäviä kännyköitä.
Itsellä ei nyt ihan noin karua työkalua sentään kännykäksi, mutta toistaiseksi Nokia XR20 on täyttänyt kaikki tarpeet niin mekaanisen kestävyyden kuin vedeneristyksenkin suhteen :thumbup:

NokiaXR20_1_AlexKidman_Finder_900x500.jpg

Oukitelilta löytyy moneen hintaan iskun- ja vedenkestäviä kännyköitä..

https://oukitel.fi/collections/iskun-ja-vedenkestavat-puhelimet

.. ja isompaa kaipaaville 10" tabletti, josta ei tarvitse maksaa niin suolaista hintaa kuin joistain ns. merkkituotteista.

https://oukitel.fi/collections/tabletit

itsellä tuo RT1, jykevän tuntuinen tabi, jota ei tarvitse päivän aikana latailla ison akun ansiosta... sillä tuossakin latausliitäntä saisi olla tiiviimpi käytössä.

Hinta ei ole paha ja tukevan näköisiä vehkeitä. Mut voiko käyttää hanskat kädessä ja riittääkö 400 nits päivänpaisteessa?

Itse olen kyllä todella pettynyt TomTomin karttoihin ainakin Suomen osalta. Vaikka soratiet on kieltolistalla, niin lähes joka mutkatie reissulle niitä sorateitä kuitenkin tarjotaan.

Back