Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tästä haluaisin faktaa eli jos vaihetaan putkisto ja tehdään muut "näpertämiset" (ecusäätö,airbox mod) VS vaihetaan vakio pyörään pelkät nokat?Nokka-akselimuutokset on oikeaa virittämistä, putkiston vaihtaminen yms. näpertämistä joka ei oikeastaan vaikuta yhtään mitään......
Riippuu ihan moottorista johon nokat vaihdetaan.Vaikee kyllä tuota uskoa et pelkällä nokkien vaihdolla saadaan sama huipputeho ja yhtä hyvin ajettava/vääntävä/kaasuunvastaava moottori.
Kun pyörästä johon vaihdetaan putkisto ja ilmaboxi muokataan sopivaksi sekä säädetään ecu molempien pyttyjen osalta erikseen kohdalleen.
Toki jos noin on niin hyvä sitten,mutta en kyllä usko ennen kun itse nään.(niinkuin en paljon muutakaan)![]()
Tuottoahan on tarpeeksi jos paine on riittävä ?Pelkkä painehan ei riitä jos tuottoa ei ole tarpeeksi.
Väärin, verrataan vaikka ihan kotikompressoriin jossa on pieni säiliö ja sen täyttyminen 10bar kestää 2min. Sitten otetaan iso teollisuuskompressori, edelleen mäntätyyppinen, niin se täyttää 20 kertaa suuremman säiliönsä samassa ajassa, ero on tuoton määrässä, eli enemmän kulkee läpi. Eli paine on vain kuvaava tekijä, jollain virtausmäärällä paine lähtee putoamaan, eli silloin kun pumpun tuotto loppuu vaadittavalla paineella.Tuottoahan on tarpeeksi jos paine on riittävä ?Pelkkä painehan ei riitä jos tuottoa ei ole tarpeeksi.
Sliparin yms. putkimuutosten jälkeen ei mitään tarvetta, sen sijaan jos imuputkistolla on kuristettu 25% koneen tehoista niin tarvitsee.^Aloita mielellään ketju varoitukseksi kaikille, jotka kyselevät: "Tarvitseeko mopo säätää slipari/suotimen/alushousujen vaihdon jälkeen?"
Yllättävän hyvin tuo motti on kyllä tuupannut noillakin puristuksilla. Mielenkiinnolla odotan tuloksia korjatusta moottorista.
Kyse on tekniikasta, mitä vain voi sattua sattumalta. Mutta siis teknisesti vaarallisen laiha seos riippuu palotilan mallista, joku hemipalotilainen polttaa laihan seoksen niin hitaasti että venttilivauriot on aina käsillä, sen sijaan nykyaikainen runsaspyörteinen palotila kuten vaikka Suzukin TSCC, joka muuten aikanaan kehitettiin jotta ilmajäähdytteisiä koneita voisi ajaa laihoillakin seoksilla vaaratta korkeammillakin viritysasteilla, rikkaiden seosten ongelma on jatkuva tulppien kanssa roplaaminen, on lähes täysin immuuni liian laihoille seossuhteille, hitaasti palava seos on sitten jo niin laiha että lämpökuorma jää palavan seoksen vähyydestä turvalliseksi jokatapauksessa.Otatko vastuun väittämästä kun joku vaihtaa ilmansuodattimen, putkiston ja venttiilit palaa? Omanikin oli muutettu vastaamaan ilmakuristusten poistoa katsoen, mutta ei mitään muuta ajatellen.
Höpöhöpö. Et voi tuota koskaan tietää ennenkuin seokset mitattu.Sliparin yms. putkimuutosten jälkeen ei mitään tarvetta, sen sijaan jos imuputkistolla on kuristettu 25% koneen tehoista niin tarvitsee.
Joo, noi kaikki olikin tiedossa, kun ei mulla ole nostanut keulaa kuin ykkösellä vähän heikosti. Tehot on riittänyt tähän asti mutta nyt lähin selvittämään kun jotain on vialla ja aina vaivannut.TLS:n tietää olevan kunnossa, jos kakkosella nostaa keulaa satasesta(~7000rpm), kun esim seisoo tapeilla ja vaan vääntää kaasua.![]()
noita TL koneita on levinnyt sen verran, että luulis, että löytäisit sylinterit ja männät ja kannet jostain halvalla. kun yleensä ne pysyy kunnossa.
jos leväytät koneen, niin kannattaa vaihtaa kiertokangen alapään laakerit, tai ainakin tarkistaa ne.
vesipumpun akselin tiivisteet kannattaa laittaa, ne vuotaa helposti.
öljypumpun kourun metallikylkeä voi lyhentää pari senttiä, se ottaa silloin öljyä vähän taaempaakin.
muistaakseni jotkut pienentää squishia, jättämällä sylinterin alatiivisteen pois ja laittamalla tiivisteliimaa sen tilalle. tai tekemällä ohuemman tiivisteen. jotkun myös poisti kannentiivisteistä yhden metallisiivun (kolme normaalisti)
en itse tekis mitään noista. se on kunnossa ihan hyvän tehokas.
TLS:n tietää olevan kunnossa, jos kakkosella nostaa keulaa satasesta(~7000rpm), kun esim seisoo tapeilla ja vaan vääntää kaasua.![]()
16/40 niin ei tarvi ruveta seisoskeleen vaan kaasulla nousee![]()
Nitrousin jo tuossa ylempänä penäämät perustelut kiinnostaisivat minuakin.Ja sitten säädättämisessä on myös eräitä tosi epäilyttäviä asiasta tietämättömien kusetuspiirteitä, eli esimerkiksi 40% ja 60% kaasunavaustehokäyrät. Osakaasulla moottorille on pelkästään eduksi laihat seokset ja rikkaat myrkkyä...
Ylirikas seos eli se 13:1 on tarpeellinen vain palotilan lämpötilan kurissa pitämiseksi, eli rikkaampi seos viilentää palotapahtumaa ja vähentää nakutusriskiä täydellä kuormituksella jolloin nakutus on lähimpänä. Vanha perinteinen seossäätökin otti jo tuon huomioon, eli seos pidettiin rikkaimmillaan vääntöhuipussa ja laihennettiin korkeammilla kierroksilla, em. tyyliin säädettyjä kuvattiin aikanaan ns. lean and mean, eli muutama kaakki tehoja löytyy aina huippukierrosten laihalla seoksella lisää rikkaaseen verrattuna. Joka kaasarissa on em. tarkoitukseen lisäilmasuutin jolla laihennetaan huippukierrosten seosta.Eli miksi osakaasulla rikas (vaikka se wanhan kansan Dynojettimiesten 13:1) seos on mielestäsi moottorille myrkkyä?