• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

nokkakepit ja säätö

wannabe-rider

New member
nokka-akselin ja syttypyörän asennus ruiskupyörään. asentaja lupailee että ne laittaa odottaessa ( pari tuntia ) ja pyörä toimii kuten ennenkin niiden laiton jälkeen. penkitys ja komentajan säätö myöhemmälle.

näkyykö sudenkuoppaa vai voiko elämä olla noin helppoa?  
smile_org.gif

Kyllä kyllä.... ja lehmät lentää
tounge.gif
.
Pitää vaan muistaa, että ne myös tyhjentää suolensa sieltä
tounge.gif
.

Et kerro mistä pyörästä kyse ja kuinka rajusta nokkamuutoksesta. Auttaisi kertomaan mitä tapahtuu. Mutta nokkamuutoksillahan yleensä huipputehoa haetaan, kyllä pyörällä ajamaan pystyy edelleen mutta huipputehoalueella en hirveästi laulattaisi. Esim. omassa tapauksessa tällaiset tehoerot nokka- ja kansimuutoksilla, ajelin pari viikkoa ennen säätöä: http://www.hiekkalaatikko.org/gallery/project_10/2009_vs_2010_tehot

Ps. syttypyörä ruiskupyörään???
nixweiss.gif

Et kerro mistä pyörästä kyse ja kuinka rajusta nokkamuutoksesta. Auttaisi kertomaan mitä tapahtuu. Mutta nokkamuutoksillahan yleensä huipputehoa haetaan, kyllä pyörällä ajamaan pystyy edelleen mutta huipputehoalueella en hirveästi laulattaisi. Esim. omassa tapauksessa tällaiset tehoerot nokka- ja kansimuutoksilla, ajelin pari viikkoa ennen säätöä: http://www.hiekkalaatikko.org/gallery/project_10/2009_vs_2010_tehot

nixweiss.gif
aika pieniä puuhia olen miettinyt, busat on ihan erikseen varmastikin. suitsa kuitenkin eli 1250 rosvo. kokoränni,pc ja vapariputsari josta noin vähän reilu 120 hp:tä koneelta. siihen siis stage 1 yoshi-japan kepit.

tuo sun viittaus vaikutti ihan siltä ettei ruiskupeli ja syttypyörä sopisi yhteen?? mä vaan toistelen mitä "paikallisesta pajasta" neuvoivat. oma praktiikka kun ei juuri vanteen ketjujen kiristystä korkeammalle yllä..
thumbs-up.gif

nixweiss.gif
aika pieniä puuhia olen miettinyt, busat on ihan erikseen varmastikin. suitsa kuitenkin eli 1250 rosvo. kokoränni,pc ja vapariputsari josta noin vähän reilu 120 hp:tä koneelta. siihen siis stage 1 yoshi-japan kepit.

tuo sun viittaus vaikutti ihan siltä ettei ruiskupeli ja syttypyörä sopisi yhteen?? mä vaan toistelen mitä "paikallisesta pajasta" neuvoivat. oma praktiikka kun ei juuri vanteen ketjujen kiristystä korkeammalle yllä..  
thumbs-up.gif
Nokkakepit kyllä vaihtaa melko rivakkaan, mutta jos niistä haluaa hyvät niin ajoituksia tartteis säädellä, mittailla ja ihmetellä. Eli vahvasti epäilen lopputulosta, jos vaan pelkkä vaihto tehdään.

No jos mopossa on PC, niin ennemmin sitten vaikka ignition moduli, kuin syttypyörä, löytyy säädettävyyttä ja ennakoita huomattavasti enempi, myös säätämistä on enempi. Ja lopputuloksesta saapi paremman.

Itse en ole mikään ammattilainen, mutta jos joku tarjoaa ruuttamopoon ennakoiden lisäämiseksi tai muuttamiseksi syttypyörän vaihtoa, niin epäilisin koko hommaa melkoisen paljon.... tuoksahtaa mun nokkaan rahastukselle...

nixweiss.gif

thumbs-up.gif
Nokissa tulee yleensä nokkakortti mukana. Pyydä, että laittavat siinä mainittuihin ajoituksiin, niin ovat suht varmasti melko hyvin alueella.

Itselläni on ollut parissa pyörässä Yoshin nokat, toisessa ST-1 (GSX 1400) ja toisessa ST-R Type-R (GSX-R K5 1070). Jälkimmäiseen laitettiin Yoshin antamat lukemat ko. nokille ja tuli kyllä todella mainio tehokäyrä koko alueelle. GSX 1400 nokkia en laittanut itse, ja muistaakseni edellinen omistaja kertoi, että niissä ei ollut säädettäviä nokkapyöriä.

Jotkut ST-1 nokat tulevat kiinteillä nokkapyörillä (ns. bolt-on nokat), eli ajoituksia ei voi muuttaa. Mutta ilmeisesti nuo sun ST-1 -nokat tulevat säädettävillä nokkapyörillä, silloin ajoitukset pitää säätää sinne itse.. Ja erittäin hyvä vaihtoehto ilman sen laajempaa testailua on käyttää Yoshin antamia arvoja. He ovat ko. arvot kuitenkin testeissään sopiviksi todenneet.

Kyllähän ne sinne tosiaan kahdessa tunnissa laittaa, jos ovat bolt-on -nokat, mutta jos eivät ole, niin kahdessa tunnissa en kyllä usko että saavat niitä ajoitettua tiettyihin arvoihin.. Eli onko sulla niissä säädettävät nokkapyörät ja kerroitko asentajalle, että nokat pitää samalla laittaa tiettyihin arvoihin? Kysehän voi yksinkertaisesti olla siitä, että ko. asentaja ei tiedä, että sulla on säädettävät nokat ja haluat ne tiettyihin arvoihin..? Veikkaan vieläpä lisäksi sitä, että läheskään kaikilta asentajilta ei edes nokkien ajoittaminen onnistu, eli kannattaa varmistaa vielä se, että ko. kaveri tietää miten nokat ajoitetaan.. Ajoittamalla nokat väärin teho/vääntökäyrästä voi tulla huono ja usein myös venttiilit saattavat ottaa mäntiin kiinni (eli tulee romua).. Tässäkin topikissa joillain on muistaakseni kokemusta ko. asiasta
tounge.gif

Itse en ole mikään ammattilainen, mutta jos joku tarjoaa ruuttamopoon ennakoiden lisäämiseksi tai muuttamiseksi syttypyörän vaihtoa, niin epäilisin koko hommaa melkoisen paljon.... tuoksahtaa mun nokkaan rahastukselle...

Juurikin näin, ruiskupyörässä kun ei (yleensä/koskaan?) ole syttypyörää vaan sytytysajoitus tehdään lukemalla kampiakselin asentoa. Ja näin on myös ruisku Banditissa...

Ajoittamalla nokat väärin teho/vääntökäyrästä voi tulla huono ja usein myös venttiilit saattavat ottaa mäntiin kiinni (eli tulee romua).. Tässäkin topikissa joillain on muistaakseni kokemusta ko. asiasta  
tounge.gif

Joo... vaatimattomat 20 astetta (=hampaan verran) pakonokka pielessä ja heti ottaa venttiilit mäntiin? On se tarkkaa...  
tounge.gif

laadukas ignitionmoduuli siis tarvittaisiin pcv:n kaveriksi. niitä on varmaan sen sataa eri merkkiä, ei mitään vinkkiä saisi mikä olisi hyvä?!?

taisi komanderin sivuilla olla ettei se niiden vehje pelaisi kuin pcIII:n kanssa mutta sitten olikosse hardracing tai vastaava nettikauppa myi sitä juurikin vitosen kaveriksi.eli se voisi kai olisi sitten yksi vaihtoehto.. melkein uskon sitä hardracingiä kun komanderin sivut väittävät myös ettei se pcv edes sopisi mun pyörään mutta pelaahan se ilman virhekoodeja.  
thumbs-up.gif

laadukas ignitionmoduuli siis tarvittaisiin pcv:n kaveriksi. niitä on varmaan sen sataa eri merkkiä, ei mitään vinkkiä saisi mikä olisi hyvä?!?

taisi komanderin sivuilla olla ettei se niiden vehje pelaisi kuin pcIII:n kanssa mutta sitten olikosse hardracing tai vastaava nettikauppa myi sitä juurikin vitosen kaveriksi.eli se voisi kai olisi sitten yksi vaihtoehto.. melkein uskon sitä hardracingiä kun komanderin sivut väittävät myös ettei se pcv edes sopisi mun pyörään mutta pelaahan se ilman virhekoodeja.  
thumbs-up.gif
Itse heittäisin sen PC:n hitoille ja laittaisin Bazzazin siihen orkkis ecun rinnalle.

Toki, rahaahan se taas nielasee enempi, mutta toimii mielestäni paremmin.

ymmärsin  ettet ole ihan joka nyanssista samaa mieltä, voisitko vähän vielä tarkentaa?  
biggrin.gif
Vastaushan oli täsmälleen yhtä tarkka nyanssien suhteen
kun alkuperäinen kysymyksenasettelukin
biggrin.gif
.

Jälkeenpäinhän asiat ovat tarkentuneet huomattavasti ja
kommentoinnit ihan johdonmukaisia.

Ei nyt vielä käynyt ilmi, onko ne käsissä olevat kepit
"säädöillä" vai ei.
Jotenkin niissä on kuitenkin sama haju kun gsx 1400:n kepeissä
biggrin.gif
.

Yhtä kaikki, vaikea keksiä yhtään pätevää syytä, miksi ei
keräisi "kaikki romut kasaan" ja tekisi homman alusta
loppuun kerralla valmiiksi asti..... myös muutaman
katuvedon osalta... niin saisi siihen keskialueellekin
niin hyvän tuntuman kuin mahdollista.

Yleinen vitsaus näissä projekteissa tahtoo olla se, että
hommat jää eri syistä ns. puolitiehen ja tulos sen mukaiseksi.

Toki, kun Nipponin vehkeistä on kyse tällä tasolla, homma
menee sutjakkaasti "maaliin" jos joku jossain on aikuisten
oikeesti tehnyt hommat jo kertaalleen huolella samoilla
komponenteilla..... paino sanalla JOS.

säädettävät on. se kysymyksenasettelu johtui ihan kysyjän tietotaidon tasosta ( eli sen puutteesta ). ne nokat on liikkeessä siihen asti että saan ostoslistan valmiiksi.. Aloitteellinen myyjä kertoi niistä pyöristä heti, luuli tietysti että se tieto olisi merkinnyt minulle jotain. mutta hyvä niin että ovat säädettävät.

Sitten "tylyä tietä" eteenpäin ja romut jollekin joka
oikeesti ymmärtää mitä on tekemässä niin tulee rahalle ja ajalle oikeata katettakin.
(ps. oikeasti ymmärtää tarkoittaa sitä, että
tehdään ne hommat muusta lähtökohdasta kun siitä, että
poka saa käteensä dynolapun joka näyttää alkuperäistä
paremmalta..... ja "tietäjä" rahansa)
Muutoin kannattaa vaan jäädä pihanurmelle vetää
kuperruskeikkoja
biggrin.gif
.

niinpä.. mihin sinä veisit jos varsinais-suomen alueella asuisit? kai se olis kysyttävä siltä asentajalta mikä ignitionboxi olis hyvä ja mistä hällä olis kokemusta.

niinpä.. mihin sinä veisit jos varsinais-suomen alueella asuisit? kai se olis kysyttävä siltä asentajalta mikä ignitionboxi olis hyvä ja mistä hällä olis kokemusta.
Jaa... joku sit aina tykkää kyttyrää kun ei tule mainituksi
biggrin.gif
.

Tuota noin, lähde siitä, että kaverilla ei ole enää korvantaukset märkänä, mielummin touhunnut/ajanut kilpaa
muiden kuin strippivehkeiden kanssa jne.

Ei muutama ylimääräinen kilometri ole kriteeri noissa hommissa
kun hyvää haetaan. Se on väärä tapa säästää tai arvottaa.
Turku-Tampere-Pääkaupunkiseutu on ihan asiallinen
alue etäisyyksien suhteen.

Kyllä tuolta varsinais-suomen suunnaltakin löytyy useampi
vanha seppä joka tietää mitä tekee.... ja jos ei tiedä,
ottaa selvää eikä vedä hihasta... ja pokaa hanuriin.

Tuota noin, lähde siitä, että kaverilla ei ole enää korvantaukset märkänä, mielummin touhunnut/ajanut kilpaa
Monessa RR-luokassa ei juuri moottoria saa virittää, toisin kuin DR:ssä. Eli siinä mielessä homma saattaa olla juuri päinvastoin.

Lisäksi mielestäni ikä ei tuo "bonusta" tuossa suhteessa (kunhan nyt ei ole ihan junnu). Moni vanha jarru on tosiaan jäänyt sinne 80-luvun tasolle teknisessä osaamisessa ja muutenkin saattavat olla tapojensa orjia, valitettavasti. Kyllä kyse on ihan tyypistä ja ko. kaverin kiinnostuksesta, eli mitä osaa ja kuinka hyvin..

Monessa RR-luokassa ei juuri moottoria saa virittää, toisin kuin DR:ssä. Eli siinä mielessä homma saattaa olla juuri päinvastoin.

Lisäksi mielestäni ikä ei tuo "bonusta" tuossa suhteessa (kunhan nyt ei ole ihan junnu). Moni vanha jarru on tosiaan jäänyt sinne 80-luvun tasolle teknisessä osaamisessa ja muutenkin saattavat olla tapojensa orjia, valitettavasti. Kyllä kyse on ihan tyypistä ja ko. kaverin kiinnostuksesta, eli mitä osaa ja kuinka hyvin..
Nykyipäivän RR -luokissa ei enään oikein saa tehdä muuta kuin sytkä / PA -karttojen muutoksia, kansipahvin ohentamista ja nokkien ajoittamista. Näin siis Stock600 ja NSB -luokissa. Lehtiventtiilikoneissa virittäminen onkin sitten ihan toista luokkaa.

Eli joku sellainen joka on laittanut noita SM:n kärkiukkojen laitteita lauluun, varmasti osaa tehdä tuollaisen savotan katupeliinkin.

Back