• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nopean ryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kriisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt tulevana ma-ti koetaan 40v odotuksen jälkeen, miltä tuntuu ajaa "täysiverisellä" kilpurilla slickseillä:thumbup:
 
Perjantaina olis tarkoitus tulla Kemoraan kokeilemaan ajoa nopeassa ryhmässä.
Jos ei vauhti riitä tai linjat mettässä niin näyttäis tuolla olevan vielä tilaa keskiryhmässäkin.

Koitan lähteä jonon hänniltä niin ei olla heti ekassa mutkassa tukkona.
 
Perjantaina olis tarkoitus tulla Kemoraan kokeilemaan ajoa nopeassa ryhmässä.
Jos ei vauhti riitä tai linjat mettässä niin näyttäis tuolla olevan vielä tilaa keskiryhmässäkin.

Koitan lähteä jonon hänniltä niin ei olla heti ekassa mutkassa tukkona.

Harvemmin siinä portilla jonoa on kun nopea ryhmä lähtee radalle. Yleensä porukka osaa jo valua radalle tossa kohtaa silleen pikkuhiljaa, että pahimmilta jonomuodostumilta vältytään. On se ohittaminenkin sitten helpompaa kun edessä (tai takana) ei ole kymmenen mopon häröpalloa.
 
Harvemmin siinä portilla jonoa on kun nopea ryhmä lähtee radalle. Yleensä porukka osaa jo valua radalle tossa kohtaa silleen pikkuhiljaa, että pahimmilta jonomuodostumilta vältytään. On se ohittaminenkin sitten helpompaa kun edessä (tai takana) ei ole kymmenen mopon häröpalloa.

Just noinhan se näytti olevankin. Ajoin tuolla Perjantaina ja osan päivää Lauantaina (äänenvaimennin paloi puhki)

Oma enkka tuolla ennen tuohon nopeaan ryhmään menoa oli 1:17,8

Aika hyvin aukesi ajo ja jo eka setti oli tasaista 1:23-1:22 aikaa (eka setti aina mulla huono) toisella alko olemaan matalaa 1:18 aikaa ja kolmannella 1:17 alkuista parhaan ollessa 1:16 korkea sellainen.

Palasin tuonne takasin Botnian Sunnuntain jälkeen ja ajelin tuolla vielä toisen viikon, ainoastaan, Keskiviikko jäi ajamatta kokonaan.
Viikon parhaaksi jäi Sunnuntaina tyhjällä radalla ajettu 1:15,90
Olis ehkä mennyt vielä paremminkin mutta yks paha välivapaa 6-5 vaihteiden välissä sotki rytmin aika pahasti (optimi 1:15,4)
 
Voisiko tän möderöidä esim. Bmw / luistonesto ja abs keskusteluun? :D myy mulle se kawa.. se on tilastojen perusteella terveellisempi harrastepeli.
Että mitä kö tuosta solarin poraamisesta pitäisi oppia? No, ehkä se, että jos biimerissä on hipo-hipo-luistokontrolli, ja se on säädetty erittäin nopeiden kisakuskien toimesta. Niin siinä vaiheessa kannattaa todellakin ottaa aikalisä, JA tutustua/ottaa selvää siihen miten ko systeemi on säädetty.
Koska, jos on yhtä tyhmä kuin minä, eli ajattelee jotta ko hipo-hipo systeemi ESTÄÄ kuskia tekemästä mitään tyhmää, niin on aika lähellä hi-sideria.

Kyseinen systeemihän oli nimenomaan säädetty siten että se ei estä kuskia mitenkään. Vaan käytännössä, mitä enemmän kuski vääntää kaasua, niin sitä enemmän systeemi sallii luistoa. Eli toimii erittäin hyvin nopealla kisakuskilla, joka on tottunut perän hallitsemiseen kaasulla/ nimenomaan haluaa ettei systeemi rajota mitenkään, vaan lopullinen käsky on kuskin kädessä.

Mutta sitten kun puikkoihin pistetään tyhmä nopean ryhmän kuski (joka luulee että systeemi on turvaverkko), niin catastrofee on valmis, vaikkei ko kuski sitä mitenkään edes yritä.

Noh, oppia ikä kaikki. Olen ajanut myöskin samalla vekeellä, siten että olen säätänyt systeemin turvaverkoksi. Ja itsehän en ajaessa huomannut milloin systeemi rajoittaa menoa. Kulku oli erittäin pehmeää ja sulavaa.
Sitten kun säädöt jäi vahingossa päälle, ja puikkoihin astui kuski, joka tykkää vetää sladissa apeksista ulos, niin ko kuski ihmetteli että mikä v***u mopoa vaivaa kun se ei lähe mihkään vaikka kuin vääntää.
Datasta katsoen lähes maksimi kallistus (45-50 astetta) ja maksimi kaasu (kahva 100%). Jokainen voi kuvitella mitä tonnari tekee tuossa tilanteessa ilman systeemiä...

Eli kaikki on mahdollista, JOS tietää mitä oikeasti tekee, eikä vain kuvittele/ oleta jotain ja jotain.


Enkä myy kawaa. :hanuria:
 
Kova usko kyllä pitää olla tekniikkaan, että lähtee ajamaan sitä vasten. Ei itellä ihan äkkiseltään kantti riittäs avata jos ei ole selkeetä tuntumaa takasen pitoon.
 
Vaikken nopean ryhmän kuski olekkaan, niin ajattein kyllä ihan samaa, että aika hurjalta kuulostaa vetää 100% kaasu auki 45 asteen kulmassa ajatellen "kyllä se sit luistonestoa vasten hakkaa".
 
Ihme kaveri tää Privateer kyllä. Kaveri tulee mestoille, ajaa 35 kierrosta ja tyrkkää reippaasti kympin puolelle. Hattua pitää nostaa.
Ja vieläpä ottaen huomioon että räplää kaasua amatöörimäisesti ennen apeksia ja apeksissa. Siitä saa vielä helppoja kymmenyksiä pois, ehkä jopa sekunnin pari, ku malttaa lopettaa ton kaasun räpläämisen väärässä paikassa.
Anteeksipyyntöni että alla vasta 35 kierrosta. Ei oo jarrupaikat iha optimaaliset vielä, eikä mutkanopeudet... näin ollen pitää pikkasen kompensoida noita virheitä mutkissa... Mä edustan tätä PlayStation-porukkaa joka ei opi asioita ihan 5 kierroksessa.
Sitäpä juurikin ajattelin, että sä varmasti tiedät pleikkaripohjalta että se jatkuva kaasun räplääminen ei mitenkään edistä sun etenemistä virtuaalisesti tai IRL? Ts tuskimpa sä pleikkarillakaan räpläät kaasua tolla tavalla?
Ja jos sä tolla kompensoinnilla tarkotat tota kaasun räpläämistä, niin päin vastoin se vain pahentaa tilannetta entisestään, ja huonontaa kerrosaikaa lisää.
Vaikka sulla on vasta 35 kierrosta alla, niin ei se silti tarkoita sitä että pitäisi ihan tarkoituksella olla tyhmä ja tehdä vääriä asioita väärissä paikoissa/ tehdä asioita mitä sä et pleikkarilla ajellessa tee.
En minä sillä kaasun räpläämisellä mitään kierrosaikaa yritä kompensoida hyvänen aika, vaan estää etten mee sisäpuolelta nurmikolle alinopeuden takia.

Kyllä sitä vois tietenki alinopeutta kauhoa koko mutkan läpi mutta toi on se mikä vaistomaisesti tulee.
Alinopeus on kierrosajan kannalta parempi kuin kaasun räplääminen, vaikka vaisto sanoo aivan toista/ vaistot kusettaa sua, ainakin tossa asiassa 100-0.
Edelleen, mä EN yritä pelastaa siinä kierrosaikaa, vaan sen etten aja sisäkautta lepikkoon.
Mainittakoon siis, että TEIN jo tämän tempun yhen kerran vikassa mutkassa Perjantaina. Liian pienellä nopeudella jälkimmäiseen apexiin ni mentiin nurmikon puolelta molemmat renkaat.

Siinä vaiheessa kun etsin jarrupaikkoja ja mutkanopeuksia ni en minä mitää kierrosaikaa vielä pommita.
Tota sun selitystä et usko edes sinä itse...
Ihmisluonteelle on myöskin hyvin tyypillistä se, että mitä typerämpiä virheitä se tekee, niin sitä typerämpiä valheita, tekoisyitä ja selityksiä se itselleen keksii, kun se pyrkii päässään kääntämään tilanteen niin että se tuntuisi olevan ok, vaikka todellisuudessa se on ihan päin helvettiä.
Siinä on myöskin yksi ero nopeammalla ja hitaammalla kuskilla, hitaampi valehtelee itselleen enemmän.
Sun luonteelle on näköjään mahdotonta ymmärtää se, että kaikilla meillä ei ole tarvetta päteä valehtelemalla.
Muutamat meistä ovat ihan niinku rehellisiä itselleen, joka edesauttaa kehittymisessä....
Tosin ethän edes tunne minua etkä oo viettänyt sekuntiakaan mun seurassa, ni sulla ei ole pienintäkään käsitystä siitä miten rehellinen ihminen mä olen.
Osu näköjään herkkään kohtaan ja sen takia pointti meni kokonaan ohi.
Edelleenkin, kyseessä on tavallisen ihmisen perusluonne/ miten vinoutuneesti tavallisen ihmisen aivot toimi, ei pelkästään sinun aivot.
Toki voit valehdella itsellesi olevasi rehellinen, mutta se on vain hyvä esimerkki tuosta tavallisen ihmisen perusluonteesta.
Jos taasen ymmärtää ja hyväksyy aivojensa todellisen tavan käsitellä asioita, niin se tekee oppimisen huomattavasti helpommaksi.

Pleikkariporukan edustajana olet ehkä jo huomannut sen että setin jälkeen omat "rehelliset" fiilikset on mitä on, ja kello/video/data kertoo jotain ihan muuta todellisuutta, ja sit onki kuski huuli pyöreenä:"Mut ku...."
 
Edit. Tossa omaa viteoo: https://www.youtube.com/watch?v=zDpT9xkwxOg

Virheitä tossakin, mutta aika tasasesti toistettuja virheitä.

Edit2: 100€ riihikuivaa käteen sille, joka pystyy kertomaan mulle toimivan ohjeen, jolla ton videon kierrosajasta otetaan 2 sekkaa pois kolmen päivän reenillä.
Tee suunnitelma jossa on otettu huomioon jokainen päivä, jokainen setti, jokainen kierros.
Sen jälkeen jaat tavoitteen esim pieneneviin osiin; ekana päivänä sekka pois, tokana 0.6s, kolmantena 0.4s.
Sitten jaat ekan päivän pieneneviin osiin per setti; esim +1, +0, -0.6, -0.4
Jokaiseen settiin mietit kapasiteettis puitteissa jonkun sopivan fokusalueen (koska tiedät mitä virheitä teet, ja mitä ominaisuuksia sinusta löytyy).
Sitten purat ko fokusalueen pienempiin paloihin, ja vertaat mitä teet nyt ja mitä pitää tehdä toisin.
Ja mielikuvaharjoittelulla luot itsellesi valmiit uudet erilaiset toimitamallit mitä toteutat radalla.

Ei se sen vaikeempaa ole. Vaatii vaan vähän aikaa, ja paneutumista, ja vaivannaköä. Jos siis ihan oikeesti haluu saavuttaa jotain.

Toinen vaihtoehto on pakata kamat ja mennä tontille ja vaan ajella vanhaan tuttuun tyyliin, ja sit jälkeenpäin selitellä itselleen kaikennäköstä diipadaapaa. Oha se paskan jauhaminen varikolla iha hauskaa ja kuuluu lajiin.
 
Tee suunnitelma jossa on otettu huomioon jokainen päivä, jokainen setti, jokainen kierros.
Sen jälkeen jaat tavoitteen esim pieneneviin osiin; ekana päivänä sekka pois, tokana 0.6s, kolmantena 0.4s.
Sitten jaat ekan päivän pieneneviin osiin per setti; esim +1, +0, -0.6, -0.4
Jokaiseen settiin mietit kapasiteettis puitteissa jonkun sopivan fokusalueen (koska tiedät mitä virheitä teet, ja mitä ominaisuuksia sinusta löytyy).
Sitten purat ko fokusalueen pienempiin paloihin, ja vertaat mitä teet nyt ja mitä pitää tehdä toisin.
Ja mielikuvaharjoittelulla luot itsellesi valmiit uudet erilaiset toimitamallit mitä toteutat radalla.

Ei se sen vaikeempaa ole. Vaatii vaan vähän aikaa, ja paneutumista, ja vaivannaköä. Jos siis ihan oikeesti haluu saavuttaa jotain.

Toinen vaihtoehto on pakata kamat ja mennä tontille ja vaan ajella vanhaan tuttuun tyyliin, ja sit jälkeenpäin selitellä itselleen kaikennäköstä diipadaapaa. Oha se paskan jauhaminen varikolla iha hauskaa ja kuuluu lajiin.
Hyvä ohje, mutta ei mitään uutta nykyiseen toimintamalliin verrattuna.
 
Satasen toivossa jaan minäkin viisauttani :D

Hinan nopeemman imuun, ja koita selviytyä.

Pitää kattoo jos mestoilla olis viikonloppuna nopeita ja käydä nykii hihasta. Kesseliltä on kyllä saanu hyviä vinkkejä kisaviikonloppuina.
 
Back
Ylös