• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nopean ryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kriisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitos hyvistä vastauksista. Olen tähän mennessä ajanut kaikki radat samoilla välityksillä 15-45 (Alastaro, Ahvenisto, Motopark, Kymiring). Kymiringille aika passeli. Kutonen on lähellä rajoittajaa. Alastarossa käytän 1-5 vaihteita. Mutta nyt tuun muuttamaan Lemminkäisen jälkeistä osiota Alastarossa paljonkin ja koitan ajaa sen kolmosella kakkosen sijasta, MIKÄLI saan välitykset tarpeeksi tiuhaksi ja ne jotenkin sopii siihen paikkaan. Rajoitinta mulla on nostettu, 180-60-17 rengas ja 15-45 välit antaa rajoittimella nopeutta 257 km/h. GPS-nopeutta kymiringin takasuoralla on menty 247 km/h. Nyt on kikat selvillä, millä sitäkin saa nostettua :)

Gearingcommander on generoinut dataa hullun lailla, kun olen sillä pyöritellyt eri pyörämalleja ja välityksiä.


Vertailutaulukoissa renkaat kaikissa 180-55-17. Gearing commanderin antama vakio M.P.RPM (max power rpm, eli eniten hp. Kierrosrajoitin on ylempänä). Kaikissa rattaat vakiosta -1 eteen ja +2 taakse.

Vertailutaulukko

Tässä muuten näppärä työkalu, jos haluaa katsoa hieman akselivälin muuttumista sekä vähän fiilistellä, miten anti-squat saattaa muuttua. 520-ketjussa Pitch = 0,625".
https://www.blocklayer.com/chain-sprocket.aspx
 
Viimeksi muokattu:
Oli tuolla Discordin puolella kaipailu datalle. Nää nyt ei oo mitään SM-kärjen suorituksia, mutta semmosta seminopeeta hölkkää silti.

Alastaron, Kymin ja Motoparkin setit on ajettu museo-Suzukilla (k9) ja Kemora -14 mallin 10R kawalla.
Kemoran (2020) ja Motoparkin (2019) setit on kisassa ajettuja, Alastaro on 2019 aika-ajosta. Kymi on mun ensimmäiset (ja ainoot) kierrokset Kymillä millään järkevällä laitteella. Ajettu tutustumiskäynnillä 2019 lopulla radan ollessa todella likainen, joten rentoa kruisailua rataan tutustuen.

Kannattaa huomioida, että kisassa ajetuissa on tod. näk. edellä menevää aika lähellä edessä ja esim. ohitus(yritysten) takia joillain kierroksilla linja vähän kummallinen. Saattaa sisältää myös peittelyä.

Suzukilla ajetuissa on mukana myös kaasunasentoa, jarrupainetta yms.

Noita pääsee ihmettelemään esim. ilmaisella circuit tools ohjelmalla. Toivottavasti on iloa jollekin, vaikka paljon virheitä noistakin on löydettävissä.

Edit. Oli pakko zipata noi, kun foorumi ei tykänny .vbo -tiedostopäätteestä.
 

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu:
Gearingcommander on generoinut dataa hullun lailla, kun olen sillä pyöritellyt eri pyörämalleja ja välityksiä.
Tähän sellainen varoituksen sana että kannattaa esim omassa pyörässä ottaa GPS tallentava gopro päähän, käy vetää ykkösellä rajoittimeen ja kato paljonko GPS anto vauhtia, ja vertaa sit gearingcommanderin antamaan lukuun.

Itellä nimittäin Honda CBR1000RR vm 2011 ni gearingcommander antaa täysin päi helvettiä kaikki nopeusarvot tietyillä ratastuksilla... Vasta sit ku primary drive ratiota ruuvaa pikkuhiljaa etsimällä sellaiseksi että gopron videolta pysty varmentamaan nopeuden ni sit voi alkaa ratastuksia kattelee.

Mulla nimittäin kävi 2018 silleen että luotin commanderin antamaan ratastukseen ja ostin sen kokoisen takarattaan ja hämmästys oli melkoinen ku pyörä meni motoparkissa kutosella rajariin jo ennen bussipysäkkiä...
 
Tähän sellainen varoituksen sana...

Kiitos kommentista. Empä tullut ajatelleeksikaan, että tuossakin voi olla virhettä. Mutta tottakai siellä voi olla infot millaisia vaan.

Mulla oli 15-45 välitykset ollut tähän mennessä. Nyt ruuvasin 15-47 kiinni. Katsotaan vaan, milloin pääsee radalle. Pitäisi yksi lapsi auttaa maailmaan lähiviikkojen aikana, niin se vie huomiota tällä kaudella aikalailla.

Mutta kauden viimeiseen jokkikseen kyllä tulossa mukaan! Pahimmassa tapauksessa kylmiltään viivalle :jpstyle:
 
Ei se sairaalalasku kisabudjettia kaada, et vie laitokselle vain, vaikka näppärä oletkin.
 
Mulla nimittäin kävi 2018 silleen että luotin commanderin antamaan ratastukseen ja ostin sen kokoisen takarattaan ja hämmästys oli melkoinen ku pyörä meni motoparkissa kutosella rajariin jo ennen bussipysäkkiä...

Hitto kun ei tullut videolle viime syksynä Motoparkissa pääsuoran 285 mittarissa ja 15000+ rpm :D, Pieni kallistus muuttaa asioita aika paljon, ei kai siinä oikeasti ollut kuin 230 korkeintaa, kun on heittoa välitysten vaihtamisesta ihan hemmetisti, mutta näytti hupaisalta.
Tuossa Gearing Commanderissa saattaa rengaskoko hieman hämätä, numeroiltaan saman kokoinen Pirelli ja Dunlop ovat todellisuudessa aika eri kokoiset muistaakseni.
 
Ei se sairaalalasku kisabudjettia kaada, et vie laitokselle vain, vaikka näppärä oletkin.

Loistava kommentti! :grin::bisseä:
Rahaa on, vai miten se meni.

Mutta joo. Kyllä sitä yritetään kesän aikana jonkin verran kurvailla ympyrää. Alastaroon tekee mieli niin perkuleesti. Pari juttua ois tarkoitus muuttaa ajolinjassa ja ajotekniikassa, niin koitan niillä nappaa sekunnin pois. Jos kuu, aurinko ja tähdet ovat oikeassa asennossa, niin ehkä enemmänkin. Helppoja sekunteja ovat kuitenkin.

- Ykkösmutkan jarrulinja erilaiseksi
- Kolmosmutkassa keskitytään entistä enemmän ulostuloon, vaikka sisäänmenon kustannuksella.
- Nopea oikea kovempaa läpi
- Palmasin jarru uudella jarrulinjalla ja mutkan ajolinja enemmän v-mäiseksi
- Kikkamutkan jarru aivan uusiksi
- Kahvilan sisäänmenolinja erilaiseksi

Vielä pitäisi opetella jarrutusasento sekä miten puristetaan jarrukahvaa oikein. Mutta eikö nuo olleet ne kaikista helpoimmat asia oppia? :;):
 
Viimeksi muokattu:
Hitto kun ei tullut videolle viime syksynä Motoparkissa pääsuoran 285 mittarissa ja 15000+ rpm :D, Pieni kallistus muuttaa asioita aika paljon, ei kai siinä oikeasti ollut kuin 230 korkeintaa, kun on heittoa välitysten vaihtamisesta ihan hemmetisti, mutta näytti hupaisalta.
Tuossa Gearing Commanderissa saattaa rengaskoko hieman hämätä, numeroiltaan saman kokoinen Pirelli ja Dunlop ovat todellisuudessa aika eri kokoiset muistaakseni.
Joo ton takia rengasnopeus ei oo luotettava ku kallistus muuttaa kaiken. Täytyy olla pyörä täysin pystyssä ku rajoittimeen vetää jotta nopeus on oikein sitä rpm vasten.

Ja rengaskoko ei vaikuttanut asiaan juurikaan. Jos rengaskoolla ois korjannu virheen pois ni renkaan halkaisijaa piti kasvattaa tyyliin 4cm ...
 
Joo ton takia rengasnopeus ei oo luotettava ku kallistus muuttaa kaiken. Täytyy olla pyörä täysin pystyssä ku rajoittimeen vetää jotta nopeus on oikein sitä rpm vasten.

Ja rengaskoko ei vaikuttanut asiaan juurikaan. Jos rengaskoolla ois korjannu virheen pois ni renkaan halkaisijaa piti kasvattaa tyyliin 4cm ...
Tonninen luultavasti suttaakin sen verran että renkaan kehänopeudella ja nopeudella ei ole suoraa yhteyttä ole.
 
Tonninen luultavasti suttaakin sen verran että renkaan kehänopeudella ja nopeudella ei ole suoraa yhteyttä ole.
Ei mut vaik sen ottais eturenkaasta, ni ei ois väliä. Ku pieniki kallistus muuttaa kehää niin paljon että nopeus vääristyy aivan helvetisti. Mut ei se sutiminen normaalisti suoran päässä montaa % ole.
 
Ei mut vaik sen ottais eturenkaasta, ni ei ois väliä. Ku pieniki kallistus muuttaa kehää niin paljon että nopeus vääristyy aivan helvetisti. Mut ei se sutiminen normaalisti suoran päässä montaa % ole.
Niin, ei sillä mitään väliä olekkaan. Renkaan kehänopeuteen viittasin vain siksi kun se on tavallaan paljon lukitumpi mittari suhteessa kulkuun kuin rpm+välitykset.

Oli joskus tarkoitus laittaa anturi takavanteeseen laskemaan niin vois vähän piirtää käppyröitä luistosta, mutta renkaan muodonmuutokset ja profiili ja kallistuskulma olis pitäny tuntea myös. Sitten olis vielä jonkinlainen kasa epätarkkuuksia jäänyt jäljelle.

scuubaaa?
 
Niin, ei sillä mitään väliä olekkaan. Renkaan kehänopeuteen viittasin vain siksi kun se on tavallaan paljon lukitumpi mittari suhteessa kulkuun kuin rpm+välitykset.

Oli joskus tarkoitus laittaa anturi takavanteeseen laskemaan niin vois vähän piirtää käppyröitä luistosta, mutta renkaan muodonmuutokset ja profiili ja kallistuskulma olis pitäny tuntea myös. Sitten olis vielä jonkinlainen kasa epätarkkuuksia jäänyt jäljelle.

scuubaaa?
Pysty vs lintassa, eturenkaan kehä -5%, takarenkaan -10%.
Noin abaut.
Ja 10% vastannee noin 1,4 piikkiä edessä tahi 4,5 piikkiä takana. Abaut.
Eli sanoisin että aika paljon.

Jah tossa muutama datapiste.
Eka ruut abaut apeksi, kolme ruutua avauksessa, yks ruutu suoralla, viimenen kontrolliruutu.

datapisteet.png
 
Viimeksi muokattu:
Pysty vs lintassa, eturenkaan kehä -5%, takarenkaan -10%.
Noin abaut.
Ja 10% vastannee noin 1,4 piikkiä edessä tahi 4,5 piikkiä takana. Abaut.
Eli sanoisin että aika paljon.

Jah tossa muutama datapiste.
Eka ruut abaut apeksi, kolme ruutua avauksessa, yks ruutu suoralla, viimenen kontrolliruutu.

datapisteet.png
Mistä toi suoralla mitattu heitto johtui? Oliko antureissa kalibrointi virhettä, vai kuinka sekä etu että takarenkaan vauhti poikkesi gps:stä?
 
Mistä toi suoralla mitattu heitto johtui? Oliko antureissa kalibrointi virhettä, vai kuinka sekä etu että takarenkaan vauhti poikkesi gps:stä?
100% kaasu ts veto päällä, longitudinaalinen kiihtyvyys 5.07ms/s2 eli noin +0.5G -> aiheuttaa ns painonsiiron, eli:
Painoo enemmän takasella -> takapyörä painuu kasaan -> pienempi kehä -> isompi pyörintänopeus
Painoo vähemmän etusella -> etusen profiili "kasvaa" -> isompi kehä -> vähemmän pyörintänopeutta.
Lisäksi hieman takapyörän luistoo, kuten aina veto päällä.
 
Oli joskus tarkoitus laittaa anturi takavanteeseen laskemaan niin vois vähän piirtää käppyröitä luistosta, mutta renkaan muodonmuutokset ja profiili ja kallistuskulma olis pitäny tuntea myös. Sitten olis vielä jonkinlainen kasa epätarkkuuksia jäänyt jäljelle.
Esim bimmerein luistokontrollissa noi epätarkkuudet on niputettu kokonaisluistoon @ tietty kallistuskulma, ja mun mielestä se toimii paremmin kuin keskiverto nopeen ryhmän kuskin kaasukäsi.
Eri asia on sitten rataenkka +-1sek kisakuskit. Niitä tommonen niputus vain häiritsee.
Motojeejeessähän homman nostaa uudelle levelille voimansiirrossa oleva vääntövoima-anturi, mut se kaipaa jo sitten kokopäiväistä datanikkaria hyödyntämiseen, koska luistokontrollin ulottuvuudet räjähtää joka suuntaan exponentiaalisesti.
Että siinäkin suhteessa toi bimmerin systeemi on toimiva perus datahifistelijälle. Siinä käytännössä kahdella kaksiulotteisella erittäin simppelillä kartalla hoidetaan koko homma. Eli sallittu luisto per kallistuskulma, ja kuinka nopeasti ja miten paljon luistoon reagoidaan.
Toki jos haluaa niitä viimeisiä kymmenyksiä tuonkin avulla puristella pois, niin vaatii jatkuvaa säätöä. Mutta jos riittää se muutaman kymmenyksen marginaali, niin samoilla kartoilla voi ajella lähes radalla kuin radalla, ja renkailla kuin renkailla. Nollakelit, siitepölyt ja sateet sitten erikseen.
Kerhokisoihin toki kannattaa pistää se 3-4% sallivampi kartta ja lappurengas, niin saa irti saman riskikertoimen kuin 100-200 kierrosta ajetulla renkaalla, mutta hieman paremmalla kierrosajalla.
 
100% kaasu ts veto päällä, longitudinaalinen kiihtyvyys 5.07ms/s2 eli noin +0.5G -> aiheuttaa ns painonsiiron, eli:
Painoo enemmän takasella -> takapyörä painuu kasaan -> pienempi kehä -> isompi pyörintänopeus
Painoo vähemmän etusella -> etusen profiili "kasvaa" -> isompi kehä -> vähemmän pyörintänopeutta.
Lisäksi hieman takapyörän luistoo, kuten aina veto päällä.
Hiton hyvä selvennys! :thumbup: En oo nimittäin ikinä tullu ajatelleeks että ku pyörän paino siirtyy taakse ni se rengas painuu huomattavasti litteempään. Ja tää ei siis ollut millään tavalla vittuilua vaan toteamus että eipä oo tuotakaan tullu ajatelleeks. Ei siinä että se mihinkää säätöihin tms ois vaikuttanu ratkaisevasti, mutta huomaa tosta telemetriasta että aika huomattava ero.
 
Ku ryhmän rajat onny tämmöset niin pokkana videota tänne vain :D

Toka päivä, ja enkka parani viime syksystä kympin. 1.29.2 ja päälle 1.29.5

Käännetty kaavio ja uudet vielä vähän jäykät monot sekä shifteri saattavat kyllä kypsyttää apinan lootan vielä tänä kesänä :D

 
Siin olis vajaatehoselle sinne tänne roiskimista Alastarosta 27-kyytiä. Tossa on tälle vuotta ekat kierrokset 4-10 Alastarossa ja tekeminen vähän sen näköstä.
 

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös