Yleinen herkempi tendenssi tank slapper-tyyppiseen oskillointiin ja herkempi ohjaus riippumatta kaasun käytöstä. En ole niin ihmeissäni tästä pyörien lähtökohdat huomioiden, toinen on monster johon on laitettu katteet ja toinen on panigale josta on poistettu katteet, tietäväthän ne tehtaalla ammattimiehet mitä tekevät. Mielenkiintoista vain että jättö menee päinvastoin kuin kuvittelisi.
Ja jarruun aikana/ apeksiin mennessä tuskin on tank slapper-tyyppistä oskillointia ja kaasun käyttöä?
Eli tuossa sinun tarkoittamassa tilantessa ei ole olleenkaan pääosassa varsinainen ohjusgeometria/ etujättö/ tarvittavan ohjausvoiman suuruus/ mopon kallistuminen ja kääntyminen.
Ts puhut ihan eri asiasta.
Tuossa sinun tarkoittamassa tilanteessa, ohjauksen hermostuneisuus avauksessa, etujätöllä ei ole läheskään niin suurta merkitystä, joten siksi tuossa tilanteessa ei voi ensisijaisesti katsoa sitä etujätön suuruutta ja vertailla sen perusteella eri mopoja.
Tyypillisesti suurin tekijä tuossa sinun tarkoittamassa tilanteessa on kuski itse. Ajoasento, missä kohtaa kuski istuu, ja kuinka pystyssä selkä on. Ja isoin tekijä ehkä se, kuinka paljon kuski roikkuu ohjaussarvissa, ja sitä kautta häiritsee mopon ohjausta. Esim jos kuski ei saa tukea satulasta, ja roikkumisen määrä sarvissa lisääntyy kun kuski väsyy setin aikana, niin myöskin mopon hermostuneisuus lisääntyy setin aikana.
Tuon syy-yhteyden kun tietää etukäteen niin voi sitäkin tarkkailla omassa ajossa, ja miettiä sitä missä kohtaa ja milloin mopo hermostuu. Se on vain vinkki siitä että mopo ei tykkää siitä mitä kuski tekee.
Jos kuski ei osaa/ halua/ pystyy muuttamaan toimintaansa, niin sitten vaan ohjausiskarista naksua tiukemmalle. Oikea tapahan se ei ole, mutta tekniikallahan niitä kuskien virheitä tupataan peittelemään.
Vastaavasti jos haluaa parantaa sitä omaa ajamistaan, niin aina kun mopo alkaa hermostumaan, niin kuvainnollisesti pitäisi pystyä irrottamaan toinen käsi kokonaan ohjaustangosta, ja ohjata vain kaasukädellä. Silloin kuski ei käytännössä pysty roikkumaan tagossa ja häiritsemään mopon ohjausta.
Toinen iso seikka on tyypillinen pystyselkäisyys avauksessa. Kuski luulee että on leuka tankissa, mutta käytännössä tankin ja leuan välissä on puoli metriä ilmaa. Tuo siirtää kropan painopistettä "aavistuksen" taakse ja ylöspäin, ja keula kevenee. Iso tekijä suuremmissa nopeuksissa on ilmanvastus, joka tuohon purjeeseen osuessa pyrkii myös keventämään keulaa.
Eli mopo keulii, ja kun kuski häiritsee ohjausta, niin soppa on valmis, oli etujättö mitä tahansa. Varsinkin tonnareilla tuon huomaa helposti. Jossain kusiaisessa ei tyypillisesti ihan niin pahasti koska tehon puute.