• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nopein?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pihu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei toki. Matkamersu on matkamersu. Hintaluokka vm kakstonnisissa on aika lailla samaa luokkaa.Mutta huoltovälillä on kuulemma kilometrien ero?
 
Ihan hyvä kysymys, kun joku vaan ensin määrittelisi tuon "sport touring" pyörän.

Oman määrittelyni mukaan siinä pitäsi olla ainakin seuraava varustus:
-laukkusatsi
-mahdollisesti matkustaja
-kardaaniveto
-mielellään sen kokoinen tankki, että sillä ajaa ko. varustuksella lähemmäs tai yli 300km tankaamatta, jotta ei tarvitse turhan usein pysäytellä
smile_org.gif


Taitaa vaan ehdokkaat olla noilla määreillä vähissä.

.
FJR 1300 passais noihin ehtoihin, mutta joko se luokitellaan homosohviin??  
tounge.gif
Kysäisin emännältä. Hänen mukaansa Cagivan vaihto Fjärrään ei ole muuttanut allekirjoittaneen seksuaalista suuntautumista laisinkaan. Lähtökohta oli 102% hetero.
 
Ei nopein (vain 263 km/h), mutta kaikkein sporttisin vaihtoehto sport-touring luokassa näkyy profiilissani. Mukava myös kaksin, eikä ole ruma keula
wink.gif
 
Jos nopeinta sport toureria tai matkapyörää yleensäkin etsit, niin huippunopeudella ei pitäisi olla suurtakaan merkitystä, koska sitä pystyy äärimmäisen vähän hyödyntämään, vaikka Saksan autobaania ajaisit koko ajan (mikä taas on enimmäkseen umpitylsää). Sen sijaan tulisi kiinnittää huomio niihin asioihin, joilla saadaan kuljettaja, ja jos on myös matkustaja mukana niin myös matkustaja, pysymään hyvässä ajovireessä. Silloin tarve taukoihin vähee ja kilometrejä per ajopäivä saa paljon enemmän aikaiseksi. Toinen on tietysti polttoainetankin suuruus suhteessa kulutukseen. Siinä minusta tavoite olisi päästä ainakin 300 km tankillisella, ettei joudu liian usein käymään juottopaikalla.

Nopeus tourerilla mitataan minusta km/vrk eikä km/h -asteikolla.
biggrin.gif
 
Jos nopeinta sport toureria tai matkapyörää yleensäkin etsit, niin huippunopeudella ei pitäisi olla suurtakaan merkitystä, koska sitä pystyy äärimmäisen vähän hyödyntämään, vaikka Saksan autobaania ajaisit koko ajan (mikä taas on enimmäkseen umpitylsää). Sen sijaan tulisi kiinnittää huomio niihin asioihin, joilla saadaan kuljettaja, ja jos on myös matkustaja mukana niin myös matkustaja, pysymään hyvässä ajovireessä. Silloin tarve taukoihin vähee ja kilometrejä per ajopäivä saa paljon enemmän aikaiseksi. Toinen on tietysti polttoainetankin suuruus suhteessa kulutukseen. Siinä minusta tavoite olisi päästä ainakin 300 km tankillisella, ettei joudu liian usein käymään juottopaikalla.

Nopeus tourerilla mitataan minusta km/vrk eikä km/h -asteikolla.
biggrin.gif
Eiköhän se sport -sana siinä nimessäkin tarkoita, että pyörässä tulisi olla urheilullisia ominaisuuksia.. Sen takia homosohvat on poissuljettuja.

Mä en ymmärrä, miks joku haluaa ajella sohvakalustollaan ympäri maanteitä.. Eikö se ole niin, että jos haluaa kaikkein vaivattominta ja mukavinta etenemistä, niin ajaa autolla?

Mä ottasin varmaan hajapusan. Bläkkäri on aika mitäänsanomaton pyörä (olen ajanut). Kawakin kyllä menis, mutta siinä ei ole silleen vääntöä kuin Busassa. Kyllä Busa on niistä paras ajattavuudeltaankin mun mielestä, XX ja Kawa on aika kankeita.
 
Bläkkäri on aika mitäänsanomaton pyörä (olen ajanut). Kawakin kyllä menis, mutta siinä ei ole silleen vääntöä kuin Busassa. Kyllä Busa on niistä paras ajattavuudeltaankin mun mielestä, XX ja Kawa on aika kankeita
AAMEN!!!!
wink.gif


Bemarin K 1200 S on myös matkaan ja mutkaan erinomainen valinta mutta Bussin karisma puuttuu. Ja ZX 12:ssa ei istu pitempää matkaa takana mielellään kuin alle 120 cm kokoinen henkilö, sekin on kokeiltu. Kyytiläisen kannalta noista on paras varmaan BMW sitten ehkä XX ja Bussissakin on kohtuullisen hyvä istua takana.

Eikös sport tourerilla pidä pystyä ajamaan vähän sporttia ja tourinkia. "Sohva" ei ole sellainen yleispyörä eikä "kyykky" myöskään. Kummallakin kyllä pystyy menemään radalle ja ajamaan matkaa mutta välimuoto, sporttourer, on kohtuullisen hyvä kumpaankin
 
...jostain syystä kallistuin busaan....hehiötä kehiin....
..kaikki noi kokeilleena,ei ollu edes vaikea valinta...päinvastoin!

Pihu,osta se Busa niin olet tyytyväinen,eikä tarvi mammankaa valitella takanaoloa....
thumbs-up.gif
 
Joo, se uus Bemarin K 1200 S voi olla kyllä kova sana myös! Onhan se aika paljon nykyaikasempi kuin Busa, voisin kuvitella, että ajettavuuskin on parempi. Tutut on sillä ajanu, ja kovasti kehunu. Ennen kuin voi itte sanoa, niin täytyis tietysti ajaa.
 
Ihan hyvä kysymys, kun joku vaan ensin määrittelisi tuon "sport touring" pyörän.

Oman määrittelyni mukaan siinä pitäsi olla ainakin seuraava varustus:

-laukkusatsi

-mahdollisesti matkustaja

-kardaaniveto

-mielellään sen kokoinen tankki, että sillä ajaa ko. varustuksella lähemmäs tai yli 300km tankaamatta, jotta ei tarvitse turhan usein pysäytellä
smile_org.gif


Taitaa vaan ehdokkaat olla noilla määreillä vähissä.

Joskus olen kavereille sanonut, että siinä vaiheessa kun meikäläinen on Goldwingiä hommaamassa, niin sitten saa toimittaa hoitoon
smile_org.gif


Eilen vaan tuli ajellessa mieleen, että alkaa tuo mukavuudenhalu ajamaan meikäläistäkin koko ajan enemmän siihen suuntaan...
Eli fjr... ennen oli xx eikä pitkällä matkalla voi puhua samana päivänä...

nostaa hyttiä kaasulla, kulkee ainaki 250km/h todellista, tankilla pääsee 450km (ajanut 393km pysähtymättä suomessa) ei kyytiläinenkään valitellu.. vääntöä alhaalla niinkö customissa keppiveto... yksinkertaisesti PARAS!
inlove.gif
 
Ihan hyvä kysymys, kun joku vaan ensin määrittelisi tuon "sport touring" pyörän.

Oman määrittelyni mukaan siinä pitäsi olla ainakin seuraava varustus:

-laukkusatsi

-mahdollisesti matkustaja

-kardaaniveto

-mielellään sen kokoinen tankki, että sillä ajaa ko. varustuksella lähemmäs tai yli 300km tankaamatta, jotta ei tarvitse turhan usein pysäytellä
smile_org.gif


Taitaa vaan ehdokkaat olla noilla määreillä vähissä.

Joskus olen kavereille sanonut, että siinä vaiheessa kun meikäläinen on Goldwingiä hommaamassa, niin sitten saa toimittaa hoitoon
smile_org.gif


Eilen vaan tuli ajellessa mieleen, että alkaa tuo mukavuudenhalu ajamaan meikäläistäkin koko ajan enemmän siihen suuntaan...
Eli fjr... ennen oli xx eikä pitkällä matkalla voi puhua samana päivänä...

nostaa hyttiä kaasulla, kulkee ainaki 250km/h todellista, tankilla pääsee 450km (ajanut 393km pysähtymättä suomessa) ei kyytiläinenkään valitellu.. vääntöä alhaalla niinkö customissa keppiveto... yksinkertaisesti PARAS!  
inlove.gif
Ei taida monessa sporttouring pyörässä olla keppiä: K 1200 S Bemu taitaa olla ainoa.

Jamppukin taitaa olla enempi touringpyörä mutta ei missään tapauksessa *sohva.


Mutta kysehän on vain käsitteiden määrittelemisestä...
 
Mukavasti 2 päällä matkattavista nopein on ZZR1200 (jos lähdetään siitä ZX12R ja Haja ei oo mukavia 2 päällä).

Toisaalta 290 nopeuksilla ei ole merkitystä laukut päällä, perä alkaa tulla levottomaksi jo kahessa sadassa eikä siitä ylitse kovin pitkiä matkoja viitsi ajella josenkin takia, että vaimo alkaa hakata selkään jo 180 jälkeen.
 
Mukavasti 2 päällä matkattavista nopein on ZZR1200 (jos lähdetään siitä ZX12R ja Haja ei oo mukavia 2 päällä).

Toisaalta 290 nopeuksilla ei ole merkitystä laukut päällä, perä alkaa tulla levottomaksi jo kahessa sadassa eikä siitä ylitse kovin pitkiä matkoja viitsi ajella josenkin takia, että vaimo alkaa hakata selkään jo 180 jälkeen.
Täysin samaa mieltä!  
biggrin.gif
 Itsellä in ZZR1100, eikä tuo "nuorempi sisko" voi olla yhtään ainakaan huonompi!

FJR EI ole SPORT/tourer (vaikka sillä varmaan on hyvät ajo-ominaisuudet), se on tourer - siis ainakin oman, tosin hyvin lyhyen, koeajon perusteella  
tounge.gif
  (se on se istuma-asento, liian pysty...siis "sohva")
Busa ei ole tourer (ei hyvä kaksi päällä) eikä myöskään mäyris (ZX-12), siihen ei myöskään saa sivulaukkuja  
tounge.gif

Mut bläkkäri tulee kyllä aika lähelle...  
wink.gif

Bemusta ei (vielä) mitään omakohtaista tuntumaa  
sad_orig.gif
 
Hitto, taisin puhua läpiä päähäni, piti oikein tarkistaa....

Bike 7/2002 testissä XX:lle mitattiin 280,8 ja Zetorille VAAN 278,8. Eli ZZR on hiukka hitaampi vaikka mitattuja heppoja on enemmän.

Sorry, mutta pitäähän sitä omaansa kehua vaikka välillä väärin perustein
tounge.gif
 
Mukavasti 2 päällä matkattavista nopein on ZZR1200 (jos lähdetään siitä ZX12R ja Haja ei oo mukavia 2 päällä).

Toisaalta 290 nopeuksilla ei ole merkitystä laukut päällä, perä alkaa tulla levottomaksi jo kahessa sadassa eikä siitä ylitse kovin pitkiä matkoja viitsi ajella josenkin takia, että vaimo alkaa hakata selkään jo 180 jälkeen.
Täysin samaa mieltä!  
biggrin.gif
 Itsellä in ZZR1100, eikä tuo "nuorempi sisko" voi olla yhtään ainakaan huonompi!

FJR EI ole SPORT/tourer (vaikka sillä varmaan on hyvät ajo-ominaisuudet), se on tourer - siis ainakin oman, tosin hyvin lyhyen, koeajon perusteella  
tounge.gif
  (se on se istuma-asento, liian pysty...siis "sohva")
Busa ei ole tourer (ei hyvä kaksi päällä) eikä myöskään mäyris (ZX-12), siihen ei myöskään saa sivulaukkuja  
tounge.gif

Mut bläkkäri tulee kyllä aika lähelle...  
wink.gif
 
Bemusta ei (vielä) mitään omakohtaista tuntumaa  
sad_orig.gif
eli tarkoitat kun istuma asento ratkaisee, että kaikki streetfighterit nakupyörät ENDUROT on sohvia???

toisekseen yamahan sivujen mukaan sillä ei mallistossaan yhtään touring pyörää
smile_org.gif
biggrin.gif
 
FJR EI ole SPORT/tourer (vaikka sillä varmaan on hyvät ajo-ominaisuudet), se on tourer - siis ainakin oman, tosin hyvin lyhyen, koeajon perusteella
tounge.gif
(se on se istuma-asento, liian pysty...siis "sohva")
Saman tyyppistä perustelua käyttäen Kawasaki ZZR, Busa ym muut eivät ole sport/TOURING-pyöriä, koska ne ovat ketjuvetoisia.

Se kardaanihan yleensä mielletään touring-pyörään kuuluvaksi varusteeksi.

Eiköhän tässä keskusteluissa mainituista merkeistä ja malleista kaikki ole ihan kohtuullisen hyviä kompromissejä eri käyttötapojen suhteen ihan niin kuin sport-touring pyörän pitää ollakin.

Minulla oli aikoinaan 91-mallinen zzr 1100 ja kieltämättä se on erittäin hyvä pyörä nopeaan matkailuun. Taitaa tällä hetkellä olla hinta/laatu-suhteeltaan varsin erinomainen laite euroopan matkailuun.

Tällä hetkellä minulla on mm. Bmw K1200s jonka ilmeisesti pitäisi olla tähän kategoriaan hyvä pyörä, mutta kyllä tehdas olisi saanut sitä hieman vielä "sivistää".

Tankki on mielestäni aivan liian pieni ja ruiskun toiminta pienillä kierroksilla jättää todella paljon toivomisen varaa.

Onneksi edes tuo jousitus sentään toimii mainiosti. On perhanan mukavaa ajaa kuoppaisia teitä ilman että tuo "sport"-puoli pääsee pilaamaan ,mitään ajonautinnosta.


PS. Huomenna sitten pitäsi lähteä Muhokselle oikealla touring-pyörällä, eli Guzzilla.
 
Uusin Cycle World huhuilee, että Kawasakilta tulisi jo ensi vuonna 190 heppainen ZZR 1300.

Eri puolilta on myös kuulunut juttuja Busan uudistumisesta ensi vuodelle.

Uutta Bläkkäriä on odoteltu kohta jo ainaski sata vuotta....ensi vuonna kenties?

Onkohan kilpailu pikku hiljaa heräilemässä uudestaan tässäkin luokassa?
062802jumpie_prv.gif
 
Onkohan kilpailu pikku hiljaa heräilemässä uudestaan tässäkin luokassa?
062802jumpie_prv.gif

Kyllä olisi aikakin. Ei tässä luokassa ole paljoakaan uutta ole viime vuosina tullut.

FJR (joka on mun luokittelussa sporttituureri, joskin paino jälkimmäisellä sanalla) on oikeastaan ainoa merkittävä todellinen uutuus viimeiseen pariin vuoteen.
confused_orig.gif
 
Back
Ylös