Nykypyöristä klassikoiksi ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja imppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Gsxr 1000 K1 laittaisin yhden orkkis kuntoisen säästöön pahan päivän varalle.

Samoin ekan korimallin räpeltämätön r6 sinisenä tai punavalkoisena. Näen siinä jopa enemmän potentiaalia, kuin vastaavassa r1.
 
S1000RR puimuri. Onko se sitten se eka, vaiko 2015/2016 milloin ne avustimet nyt muuttuivat merkittävästi parempaan.

Ne kahvalämppärit vakiona. Nice touch!
 
Samoin ekan korimallin räpeltämätön r6 sinisenä tai punavalkoisena. Näen siinä jopa enemmän potentiaalia, kuin vastaavassa r1.

Ei, koska mr. Yamahan joku aivopieru oli laittaa R6:n usd-keula vasta -05. Näyttää vaan niin väärältä.

02-03 R1 on ulkonäön puolesta mun mielestä se klassikko. Musta-hopeisena pelkkää pornoa.
 
KTM 950 Super Enduro (valm. 2006-2008), viimeinen kaasarimörkö. Voisi etäisesti verrata jopa CR500 kulttimaineeseen.
 
Onko tämä oireellista moottoripyörien iästä Suomessa, vai missä ovat maininnat 2010-2021 pyöristä tässä nykypyöräketjussa? S1000RR ja uusin-nopein Ducati on mainittu mutta that's it. Nyt nykypyöriä kehiin!
 
Heitetään omaa kortta kekoon kun kerran yllytin (ja olihan siellä B-King ja Z900RS mainittu ihan rehellisyyden nimissä kun uusiksi luin). B-Kingin voin minäkin klassikoksi uskoa, ainakin kulttiklassikoksi.

Mä luulen että facelift-ZZR1400 on klassikko. Eka oli eka, mutta tää viimeinen teki kaiken vähän paremmin ja on eniten, paremman näköinen ja tehoisampi. Ja yhtäkkiä näyttää siltä että vastaavaa genreä ei enää tehdä. En laske H2:sta samaan kategoriaan.

Musta nimittäin tuntuu että tehokas räärääpyörä jäänee jäljelle markkinoille, mutta muuten päättömimmät tehomallit menevät kohti turmiota. Toki en ole ensimmäinen joka tätä ounastelee: Jo A.D. 1988 muuan Vance & Hines-niminen firma laittoi yhden ZX-10:n säilöön ajatuksella "tämä on jo liikaa, kohta nämä kielletään" joten samalla pelkolinjalla jatketaan. Luulen vaan että syyksi koituu viherpiiperrys eikä turvallisuus.

Kulttiklassikkostatus on nykyisin kyllä vähän vesittynyt. Facebookkiryhmiä on melkein joka mallille ja lähes kaikki ovat ainakin ryhmän jäsenten mielestä vähintään kulttiklassikoita, meriiteistään tai niiden puutteesta huolimatta. Silti oli ihan kiva nähdä omalla kohdalla etten ole ainoa joka intoilee Eliminaattori-Kawoista siinä missä useimmat näyttävät samantyyppisistä vehkeistä ennemmin fanittavan V-Maxia.
 
Suzukin RG sekä GSX-R sarjat 80-luvulta ovat jo klassikkoja. Tätä peilaten väittäisin alkuperäiskuntoisen k5-k6 Suzuki GSX-R 1000 olevan klassikko vuonna 2035 :)

Suzuki B-Kingissä on jo selkeästi klassikon tuntomerkkejä. Ainakin hinnat on olleet nousussa jo jonkin aikaa sekä orkkisulkonäkö sellainen, ettei jätä ketään kylmäksi viha/rakkauslinjalla.
 
Jos jätetään tyyliin Superleggerat pois laskuista, ei vuosien 2020-2021 pyörissä kovin montaa tosi klassikkoehdokasta mun silmissä ole. Uusi Rocket 3. Iso Gessu on liian tusinakamaa, ne ei lopu ikinä, mutta olisiko esimerkiksi R1250R riittävän erikoinen, mutta silti riittävän tuttu? Myös Streetfighterissa on otetta. Tenere 700 ja vähän vanhemmista Africa Twin 1000 on sellaisia, että hyväkuntoiset tulee varmasti olemaan haluttuja 25 vuoden päästä. Ja siipi-RSV, mutta sekin on tyyliä Lamborgini Countach.

Ehkä tämä kertoo siitä, että mitään tosi päräyttävää ei ole vähään aikaan nähty. Lähinnä hienosäätöä ja invavarusteiden kehittelyä nämä uudet tuppaa olemaan.
 
Jokohan täällä on mainostettu Kawaa??. Jo klassikko taitaa olla Kawasaki ZRX-1100R ELR mallina. Sit kovaa vauhtia samainen 1200R ELR. Molemmat tietysti onkseny limen vihreenä se oikee väri.:dunno::paikallatuulee:
 
Sori Siki, ZRX-intoilu loppuu siihen paikkaan, kun sun ikäiset puskee koiranputkea. Mun mielestä Kawalla on 2000-luvun puolella kolme ehdokasta: Ninja H2, 04 ZX-10R ja ZZR1400. Näistä viimeisestä ei tule Hayabusan veroista klassikkoa, vaikka se pyöränä kaikin puolin parempi onkin.
 
Sellainen vielä, että JOS Aprilia RS 660 onnistuu käynnistämään katusporttien suosion uudelleen, on siitä ehdottomasti klassikoksi. Erityisesti (toivottavasti) tulossa olevasta Factory-mallista.

Toinen ilmeisesti tulossa oleva klassikkoehdokas olisi M1000XR, jos sen tehot pysyvät kolmannella sadalla.

Nyt ollaan jo tulevissa malleissa, onko riittävän tuoretta :D
 
Sori Siki, ZRX-intoilu loppuu siihen paikkaan, kun sun ikäiset puskee koiranputkea. Mun mielestä Kawalla on 2000-luvun puolella kolme ehdokasta: Ninja H2, 04 ZX-10R ja ZZR1400. Näistä viimeisestä ei tule Hayabusan veroista klassikkoa, vaikka se pyöränä kaikin puolin parempi onkin.

Ninja H2, kyllä. Älytön mopo, tyyliin me tehdään tämä, koska voidaan, ja haistakaa te muut vittu.
 
Sori Siki, ZRX-intoilu loppuu siihen paikkaan, kun sun ikäiset puskee koiranputkea

Tää intoilusysteemikin on jännä, kun usein asioissa ensin putoaa yksi sukupolvi välistä ja vasta sitten seuraava intoilijapoppoo löytyy jotka uudelleen huomaavat asian hienouden.

Nyt ollaan jo tulevissa malleissa, onko riittävän tuoretta :D

Joo, nyt meni sokerihiivaseoksen juomisen puolelle, kun spekuloidaan malleilla jotka EHKÄ on tulossa ja ilmiöillä jotka EHKÄ tapahtuvat. :)

Kelasin vähän systemaattisemmin asiaa. Tsekkasin viimeisen 10 vuoden "parhaat prätkät" äänestyksiä maailmalta, ja jo mainittujen lisäksi löytyi seuraavia yllätyksiä:

- Keskiluokka-adventure/wannabe-dualsport pyöriä tyyliin Tiger 800 XC, Versys 650, V-strom 650, Moto Guzzi V85 (????), KTM 790 Adventure
- Yamaha Niken
- Yksittäisiä vetoja kuten Versys 1000, Super Duke 1290 GT, 790 Duke
- Jatkuvasti maailman lehdissä toistuva Triumph Street Twin
- Honda Rebel 300 / 500 ja joitain muita aloittelupyöriä kuten Versys 300

Näistä voin Nikenin kyllä nostaa varmasti tulevaksi klassikoksi, riippumatta siitä käykö luokalle hyvin vai huonosti. Tietenkin se pitää moottoripyöräksi hyväksyä. Pelinmuuttajapisteet ovat korkealla. 100% klassikko.

Keskiluokan adventuret, unohtuuko vai korostuuko tulevaisuudessa, tässä voi käydä kummin päin tahansa. Ainakin ovat jokapäiväiseen käyttöön optimoituja vehkeitä joissa ei maksa kuutioista joita ei koskaan käytä. Uskon että klassikkoa ei tästä joukosta nouse eli potentiaali sille 0%.

Noista yksittäisistä en osaa sanoa, onko klassikoksi ainesta jos on UJM-versiointi Gessusta kuten Versys 1000, matkaviritetty rähinäpyörä kuten SD1290GT, tai Duke-luokan Duke. Mielestäni Duke on käsite, riviDuke onkin kokematta mutta vaikuttaa kalliilta. SD1290GT kuullostaa eniten omintakeiselta systeemiltä tyyliin Tuono Touring joten kokeilematta veikkaisin tätä vahvimmaksi ehdokkaaksi. Arvio 60% mahdollisuus klassikoksi.

Street Twin jää varmaan Suomessa marginaaliin ja rikkaammat, sivistyneemmät MP-maat, etenkin UK ja Ruotsi vetävät tätä proomua eteenpäin Pohjanmerellä, Suomesta löytyy kaksi hammaslääkäriä ja yksi lakimies jotka hommaavat tuollaisen sunnuntaiajeluilleen kun se muistuttaa faijan vanhasta brittipyörästä joka omassa nuoruudessa makasi navetan perällä eikä koskaan toiminut. 0% potentiaali Suomessa klassikoksi.

Minä toivoisin, että tästä Rebel 500-tyyppisestä osastosta muodostuisi klassikkoja siitä syystä, että uusi motoristisukupolvi / uudelleensyntynyt motoristisukupolvi saisi siitä sopivan kipinän harrastuksen alkuun. 300-kuutioisia ei kotimaassa taideta pahemmin myydä ja vielä vähemmän arvostetaan. Rebelistä voisi kai klassikko tullakin jos se onnistuu. 25%.

RS660:sta toivon toki myös paljon, ja onhan se H-D Bronx ja muut downsizingharrikat vähän näytön paikka koko bisnekselle. Toivotaan klassikkoja 50-60.

Edit: Editoin vähän tuota klassikkopotentiaalia tähän lisää ettei jäänyt ihan listaukseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tää intoilusysteemikin on jännä, kun usein asioissa ensin putoaa yksi sukupolvi välistä ja vasta sitten seuraava intoilijapoppoo löytyy jotka uudelleen huomaavat asian hienouden.
Pysyn ZRX-kannassani. Sille, miksi jengi innostuisi yhtäkkiä siitä, eikä vaikkapa XJR-Yammusta tai GSX-Suitsasta, ei ole mitään syytä. Harrastajaystävällinen peli ilman muuta ja mainio aihio rakenteluun, mutta niin ovat myös XJR ja GSX. Sinänsä yleisellä tasolla UJM-konseptin mukaiset pyörät ovat varmasti tulevaisuudessakin suosittuja, mutta en usko, että yksittäisistä malleista mitään elämää suurempia klassikoita tulee. UJM-klassikoiden aika oli tuutin esittelystä ehkä jonnekin 80-luvun puoliväliin.
 
..Iso Gessu on liian tusinakamaa, ne ei lopu ikinä, mutta olisiko esimerkiksi R1250R riittävän erikoinen, mutta silti riittävän tuttu?...

Klassikko nimikkeellä ja mallin myyntimäärillä, yleisyydellä / harvinaisuudella ei ole mitään yhteyttä.

Klassikko voi olla ihan yhtä lailla harvinainen (esim joku -60 luvun Ferrari) kuin kansan malli (VW kupla, alkuperäinen Mini)

Eli jos joku malli on tusinakamaa (esim mainittu Gessu), ei se mitenkään estä sen mahdollista nimeämistä klassikoksi. Sen määrää ihan muut kriteerit.

Esim onko Suzuki RE-5 klassikko?
 
Okei olen eri mieltä. Milloin näit viimeksi Minin tai Kuplan? Gessun rasite on se, että ne näyttävät olevan harrastepeleinä niin luotettavia, että ei ne lopu ikinä. Tämän takia niille ei tule erityistä haluttavuutta kuin vasta todella myöhään.

Kun nyt autot otit esimerkiksi, niin Porsche 996. Vasta ihan viime aikoina niiden hinnat on alkaneet nousta. 10 vuotta sitten sata tonnia ajetun auton sai Suomesta kahteen kymppiin. Siis noin 10 vuotta vanhan Porsche 911:n! Boxstereita saa tänäkin päivänä Saksasta alle kympillä.
 
Kyllä kakkoskoppainen ZZR 1400 on mielestäni eräänlainen klassikko.Melko valmis,varma,sopii silmään muotoilultaan,ei vielä liikaa elektroniikkaa,niinkuin uusissa vilkkuvalonäyttönappulahirviöpyörissä.
Kestää aikaa,kulkee riittävästi,helppo harrastaa.
 
Back
Ylös