Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Busa tuli markkinoille 20 vuotta sitten, joten mikä on NYKYpyörän ikäraja?

retrot cb1300, kawa z900rs
Mä en usko, että retroista koskaan tulee samanlaisia klassikoita kuin niiden innoittajina toimineista malleista.
Tarpeeksi pitkälle kun mennään ajassa eteenpäin, niin jokainen ehjä ja ajokuntoinen yli 50v vanha pyörä on klassikko.
Toisissa on sitä enemmän kuin toisissa. Se, että on jossain ensimmäinen, nopein, tehokkain tai erikoinen, parantaa klassikko-statusta tulevaisuudessa. Klassikoksi voi päästä myös syntymällä "oikeassa" maassa tai oikeaan aikaan.
Tulevat sukupolvet määrittävät sen, mitä nyt täällä arvaillaan.
Minusta erityisen klassikoita ovat ekat GSX-R (750 ja 1100)
V-MAX, Rocket, BMW R 80 GS, Honda 1100R, Honda CB ja M-G Daytona.
Vähän sama kuin cover-bändi alkaisi coveroimaan cover-bändiä...
Tuleva klassikko on nykyinen Honda Goldwing GL 1800.
Mulla vähän pessimismiä. Ettei vaan käy niiinkuin jenkkilän muskeliautoille 60/70-luvun taitteessa. Tehot ja v8-koneiden koot kasvo pikkuhiljaa kunnes oltiin lukemissa tilavuutta 7,5 l ja tehoo päälle 400 hv. Sitten tuli äkkipysäys: öljykriisi, turvallisuus- ja saastemääräyksiä, vakuutusmaksuja.
En ihmettelisi ollenkaan, vaikka nämä nykyajan pyörät tulevat jäämään samanlaisiksi erään aikakauden huipentumiksi kuin mitä muskeliautot olivat. Ajatelkaa nyt: kustomeissa pitää olla vähintään puolentoista litran kone ettei haukuttaisi starttimoottoriksi, mielellään yli 2 l. Kunnon sporttipyörässä puolestaan pitää olla väh 150 hv, muuten kyseessä aloittelijan ensipyörä tai eläkeukon rollaattori.
Omia veikkauksia:
- H-D V-rod (eka vesijäähdytteinen H-D, aloitti uuden aikakauden, ehkä maailmalla isompi juttu kuin Suomessa)
- Buell kaikki (jotain aivan muuta)
- Ducati Monster (loi uuden pyörätyypin)
- Triumph Rocket III (iso kone)
- Honda Goldwing (jatkoi edellisten wingien viitoittamalla tiellä)
- Suzuki Hyajabusa (ulkonäkö, jonkinlainen tehokunkku pitkään)
- Yamaha V-max
- Kilokyykyt ja tiukat 600:t yleisesti mitään mallia erikseen korostamatta (tiukka hevosvoimasota)
niinKlassikko on arvostettu ja esimerkillinen teos miltä tahansa taiteen tai tieteen alueelta.