"Oikein" vaihtaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joikhu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kysymykseen oma mielipide (siis ei vastaus):

Riippuu tilanteesta, onko kyseessä
- rata- vai liikenteessä ajaminen.
- moottoriöljyt kylmät vai ajolämpöset
- millanen pyörä, kuinka herkkätoiminen vaihteisto
- senhetkinen ajorytmi

Joskus kaverin kanssa tuosta saunassa puheltu, ja se ihmetteli ku kerroin et ite vaan hipasen kytkintä, ja samalla aavistuksen heilautan kaasurannetta ja vaihdejalkan nilkkaa. Ylöspäin vaihtaessa kaasua hetkellisesti aavistuksen vähemmälle, ja alaspäin vaihtaessa päinvastoin, silleen ihan nopee blip.

Kaveri kun taas sano, et se vetää kytkimen kokonaan pohjaan ennenku jalka heilahtaa, ja samalla kierrokset muuttuu melko paljon.

Tapoja on monia ja useimmilla pääsee eteenpäin vallan mainiosti.
 
Viimeksi muokattu:
Minä vaihdan aina silloin tällöin ilman kytkinta. Ei siihen mitään erityisempää syytä ole. Ainoastaan se, että vaihteet napsahtelevat niin kivasta paikoilleen ilman kytkintä vähän kaasua hölläämällä. Tämä siis ihan katuajossa maltillisilla kierroksilla.
 
En kyllä ymmärrä mikä järki tässä ilman kytkintä vaihtamisessa ylipäätänsä on...? Kuten äkkiseltään artikkelin pohjalta ymmärtää että vaihtaminen on teknisesti mahdollista mutta siihen liittyy riskejä. Mikä tästä tekee sitten tavoittelemisen arvoista jos kerta mpstä löytyy se kytkin myös joka sulkee pois vaihteiston rikkoutumis riskit? Onko kyse jostain egoilusta jolloin voit kaartaa sinne esson pihaan ja leuhkia kavereille että "ajoin tänne muuten käyttämättä kytkintä kertaakaan ja vaihteistokaan ei menny paskaks.."?.

Ku ajetaan kovvoo tai kilipaa, niin etua tulee siitä, että veto katkeaa mahdollisimman pieneksi aikaa ylös- tai alaspäin vaihtaessa. Stabiilimpi meno, kun koneen ja vaihteiston kierrokset mätsää eikä tule katkoksia kiihtyvyyteen tai hidastuvuuteen, seuraa myös parempi kiihtyvyys tai hidastuvuus.

Esson pihalle puksutellessa aivan sama. Kaikenlaista voi opetella aikansa kuluksi.
 
Kaasu pohjaan ja ylöspäin nousevalla vääntökäyrällä niin ettei savu katkea ja alaspäin niin että aina lähtee käppyrä nousemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Metsäteitä tapeilta ajaessa tulee hyvin usein vaihdettua ilman kytkintä molempiin suuntiin koska se helpottaa ajamista kun ei tarvii kytkintä käyttää ja vaihtamiset on nopeampia koska tilanteet välillä muuttuu äkisti, katukäytössä ei juuri koskaan. Ei ole sattumaa että moottoripyörissä on suorakytkentä vaihteistot.
 
Välikaasulla ilman kytkintä, miten se on mahdollista vai onko shifteri käytössä?
Miten niin "miten se on mahdollista"? Sehän on AINOA tapa vaihtaa alaspäin jos kytkin sattuisi esim. olemaan rikki.

Okei, tässä yksinkertainen selitys mitä tapahtuu:
- Tulet mutkaan ja päästät kaasun. Sulla on kolmonen päällä ja kierroksia 13000.
- Nyt pitäisi vaihtaa kakkonen päälle mutkaa varten
- Vaihdat sen vaihteen vaikkapa tilanteessa jossa sulla on kierroksia enää 7000rpm.
- Tässä tilanteessa täytyy muistaa että siinä nopeudessa missä kolmosvaihde pyörittää 7000rpm ni kakkosvaihde pyörittää noin 10000rpm (hatusta heitettynä).
- Eli jos yrität vaihtaa alaspäin ilman kytkintä tai välikaasua ni vaihde ei mene mitenkään päälle koska kakkosvaihteen ratas pyörittää aivan liian kovaa suhteessa kolmosvaihteeseen jotta vaihde putoaisi paikalleen.
- Jotta se vaihde menisi paikalleen, niin täytyy "matchata" vaihdelaatikon kierrokset, tai toisella tavalla sanottuna täytyy "unload gearbox"... eli vaihdelaatikolta täytyy saada vaihdon ajaksi kuorma pois, eli se kuorma joka aiheuttaa moottorijarrua.
- Kun käännät kaasua vain juuri sen verran että vaihdelaatikosta lähtee kuorma pois, eli sen verran kaasua joka kakkosvaihteella vastaisi kyseistä nopeutta, ja samalla nostat vaihdevipua, niin vaihtelaatikko tiputtaa vaihteen vaivattomasti paikalleen

Tässä esmes mun Alastaron enkka jossa vaihdan pelkästään välikaasulla alaspäin, en käytä kytkintä kertaakaan.
 
No nyt selkis, välikaasua perinteisesti annetaan kun voimansiirrolla on nollakuorma ja siksi ihmettelin miten välikaasun antaminen on mahdollista koska suorakytkentälaatikossa on aina veto tai jarrutus päällä ilman välivapaita. Mutta tuossa olikin kyse vedon sovittamisesta eikä varsinaisesta välikaasusta, sellaisena kun ite ymmärrän termin -välikaasu-.

Eli aika samalla tavalla kun ite toimin alas vaihtaessa, kaasulla vähän keventää vaihtoa.
 
^ Juurikin samaa ihmettelin itsekin. Nimimerkillä sykronoimattomalla vaihteistolla varustettua autoa joskus ajanut...
 
Back
Ylös