naukkis
New member
Tuo lontoonkielinen kaveri ei tiedä mistä puhuu, rumpulaatikossa on pykälän sisäänmenoa varten erillinen jousi joka ampuu vaihteen päälle. Vaihtaminen on nopeinta ja laatikolle kaikken turvallisinta nimenomaan silloin kun kyseinen jousi on esijännitetty veto päällä ja vedon katkeaminen laukaisee vaihteen sisään, vaihdemissi ko. tavalla toimittaessa on melkein mahdottomuus hyvin suunnitellulla ja kunnossa olevalla laatikolla.(pienillä vaihdeväleillä alaspäinvaihdotkin pitäisi onnistua kivuttomasti...) Sen sijaan jos päästetään kaasu ensin ja vasta sen jälkeen aletaan virittelemään rummun vaihtojousia vaihdemissin todennäköisyys kasvaa huomattavasti eli vanha pykälä lähtee pois pesästä ennenkuin jousi on täysin virittynyt ja loota vaihtaa pykälää paljon hitaammin kuin mitä tapahtuisi täydellä jousivoimalla ja puolittain kytkeytynyt vaihde on se mikä sen lootan hajottaa jos hajottaa.I’m also going to dispel another common bit of moto folklore, namely the practice of preloading the shifter. Yes, this may hasten the shift process and may even seem to make the shifts more positive in their engagement, but think about what it’s doing to the transmission. You’re now applying pressure to the shift selector mechanism and one of the shift forks. The transmission doesn’t shift yet because it’s in an acceleration or deceleration state. In fact, if you backed off the throttle momentarily, the transmission would likely complete the gear change just like any other clutchless shift. A lot of old timers will tell you this is the way to go. The problem is most of them don’t know how the transmission operates. I also see a lot of them complaining about how their transmission jumps out of gear if they don’t preload between shifts. If you need to preload the shifter to get the transmission to successfully complete shifts, chances are good it’s already damaged and needs repairs. Don’t preload the shifter, OK?Eli sitä vaihtajaa ei pidetä koko ajan pohjassa, vaan silloin kuin ruvetaan vaihtamaan vaihdetta, niin ensin paine päälle, sitten veto pois ja naks vaihde menee päälle itsestäänkin, mutta ei se nyt asiaa haittaa vaikka sitä vaihtajaa hiukan painaakin. Ei voimalla vaan kevyesti.
Jep jep..![]()
Ja mopon suorakytkentävaihteisto on suunniteltu nimenomaan nopeisiin vaihtoihin, hitaasti kytkimen kanssa vaihdetta vaihdettaessa vaihteen kytkeytyminen voi olla niin ja näin, tosin lootalle siitä ei suurempaa vaaraa synny, mitä nyt kytkentätapit kuluvat ajanmyötä. Vaihteen mennessä ilman kytkintä tai kytkimen kanssa ilman rutinoita sisään vaihto on onnistunut eikä aiheuta lootalle vahinkoa, sen sijaan jos täyskaasulla vaihdetaan pykälää esijännittämättä lootan tuhoava vaihdemissi on mahdollinen. Se pikashifterikin toimii nimenomaan niin että sytytys/polttoaineen katkaisu tapahtuu vasta sen jälkeen kun rummun vaihtojousi on jännitetty....
Niin ja shifteri esijännitettynä lootassa kytkeytyneenä olevan vaihteen siirtäjällä on momentti vetää pykälä ulos ja ikinä en ole kuullut että siltä puolelta siirtäjä/ratas olisi kulunut korjausrajalle, tokihan paikat voi saada ylikuumiksi jos ajaa pykälä X sisässä tuntikaupalla sifteri esijännitettynä yhtäkyytiä mutta muuta rasitusta lootalle esijännityksestä ei mun käsittääkseni ole, nimenomaan loota on suunniteltu vaihtamaan miten ekassa lainauksessa on selostettu.
Niin ja jos kruisailee vasen käsi perseen alla niin silloin ilman kytkintä vaihtaessa ei tarvitse esijännittää sifteriä, pienillä kierroksilla tapahtuvissa vaihdoissa ilman vetoa vaihtaminen tapahtuu ihan riittävän nätisti ja nopeasti muutenkin, eikä shifteriä ylipäätään saa esijännitettyä kuin täysi veto tai moottorijarrutus päällä.