"Oikein" vaihtaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joikhu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli sitä vaihtajaa ei pidetä koko ajan pohjassa, vaan silloin kuin ruvetaan vaihtamaan vaihdetta, niin ensin paine päälle, sitten veto pois ja naks vaihde menee päälle itsestäänkin, mutta ei se nyt asiaa haittaa vaikka sitä vaihtajaa hiukan painaakin. Ei voimalla vaan kevyesti.
I’m also going to dispel another common bit of moto folklore, namely the practice of preloading the shifter. Yes, this may hasten the shift process and may even seem to make the shifts more positive in their engagement, but think about what it’s doing to the transmission. You’re now applying pressure to the shift selector mechanism and one of the shift forks. The transmission doesn’t shift yet because it’s in an acceleration or deceleration state. In fact, if you backed off the throttle momentarily, the transmission would likely complete the gear change just like any other clutchless shift. A lot of old timers will tell you this is the way to go. The problem is most of them don’t know how the transmission operates. I also see a lot of them complaining about how their transmission jumps out of gear if they don’t preload between shifts. If you need to preload the shifter to get the transmission to successfully complete shifts, chances are good it’s already damaged and needs repairs. Don’t preload the shifter, OK?

Jep jep..  
033102beer_1_prv.gif
Tuo lontoonkielinen kaveri ei tiedä mistä puhuu, rumpulaatikossa on pykälän sisäänmenoa varten erillinen jousi joka ampuu vaihteen päälle. Vaihtaminen on nopeinta ja laatikolle kaikken turvallisinta nimenomaan silloin kun kyseinen jousi on esijännitetty veto päällä ja vedon katkeaminen laukaisee vaihteen sisään, vaihdemissi ko. tavalla toimittaessa on melkein mahdottomuus hyvin suunnitellulla ja kunnossa olevalla laatikolla.(pienillä vaihdeväleillä alaspäinvaihdotkin pitäisi onnistua kivuttomasti...) Sen sijaan jos päästetään kaasu ensin ja vasta sen jälkeen aletaan virittelemään rummun vaihtojousia vaihdemissin todennäköisyys kasvaa huomattavasti eli vanha pykälä lähtee pois pesästä ennenkuin jousi on täysin virittynyt ja loota vaihtaa pykälää paljon hitaammin kuin mitä tapahtuisi täydellä jousivoimalla ja puolittain kytkeytynyt vaihde on se mikä sen lootan hajottaa jos hajottaa.

Ja mopon suorakytkentävaihteisto on suunniteltu nimenomaan nopeisiin vaihtoihin, hitaasti kytkimen kanssa vaihdetta vaihdettaessa vaihteen kytkeytyminen voi olla niin ja näin, tosin lootalle siitä ei suurempaa vaaraa synny, mitä nyt kytkentätapit kuluvat ajanmyötä. Vaihteen mennessä ilman kytkintä tai kytkimen kanssa ilman rutinoita sisään  vaihto on onnistunut eikä aiheuta lootalle vahinkoa, sen sijaan jos täyskaasulla vaihdetaan pykälää esijännittämättä lootan tuhoava vaihdemissi on mahdollinen. Se pikashifterikin toimii nimenomaan niin että sytytys/polttoaineen katkaisu tapahtuu vasta sen jälkeen kun rummun vaihtojousi on jännitetty....

Niin ja shifteri esijännitettynä lootassa kytkeytyneenä olevan vaihteen siirtäjällä on momentti vetää pykälä ulos ja ikinä en ole kuullut että siltä puolelta siirtäjä/ratas olisi kulunut korjausrajalle, tokihan paikat voi saada ylikuumiksi jos ajaa pykälä X sisässä tuntikaupalla sifteri esijännitettynä yhtäkyytiä mutta muuta rasitusta lootalle esijännityksestä ei mun käsittääkseni ole, nimenomaan loota on suunniteltu vaihtamaan miten ekassa lainauksessa on selostettu.

Niin ja jos kruisailee vasen käsi perseen alla niin silloin ilman kytkintä vaihtaessa ei tarvitse esijännittää sifteriä, pienillä kierroksilla tapahtuvissa vaihdoissa ilman vetoa vaihtaminen tapahtuu ihan riittävän nätisti ja nopeasti muutenkin, eikä shifteriä ylipäätään saa esijännitettyä kuin täysi veto tai moottorijarrutus päällä.
 
Itse vaihtelen sillon tällön ilman kytkintä, lupsahtelee nuo vaihteet sisään kyllä yllättävän helposti...Aluksi luulin että paukkuu ja ratisee, vaan eipä siinä mitään erikoisia ääniä kuulu ja hyvin tuntuu pelittävän. En kumminkaan mikään kisakuski ole, niin tulee useammin kyllä kytkintä käytettyä.
 
Eli sitä vaihtajaa ei pidetä koko ajan pohjassa, vaan silloin kuin ruvetaan vaihtamaan vaihdetta, niin ensin paine päälle, sitten veto pois ja naks vaihde menee päälle itsestäänkin, mutta ei se nyt asiaa haittaa vaikka sitä vaihtajaa hiukan painaakin. Ei voimalla vaan kevyesti.
I’m also going to dispel another common bit of moto folklore, namely the practice of preloading the shifter. Yes, this may hasten the shift process and may even seem to make the shifts more positive in their engagement, but think about what it’s doing to the transmission. You’re now applying pressure to the shift selector mechanism and one of the shift forks. The transmission doesn’t shift yet because it’s in an acceleration or deceleration state. In fact, if you backed off the throttle momentarily, the transmission would likely complete the gear change just like any other clutchless shift. A lot of old timers will tell you this is the way to go. The problem is most of them don’t know how the transmission operates. I also see a lot of them complaining about how their transmission jumps out of gear if they don’t preload between shifts. If you need to preload the shifter to get the transmission to successfully complete shifts, chances are good it’s already damaged and needs repairs. Don’t preload the shifter, OK?

Jep jep..
033102beer_1_prv.gif
Tuo lontoonkielinen kaveri ei tiedä mistä puhuu, rumpulaatikossa on pykälän sisäänmenoa varten erillinen jousi joka ampuu vaihteen päälle. Vaihtaminen on nopeinta ja laatikolle kaikken turvallisinta nimenomaan silloin kun kyseinen jousi on esijännitetty veto päällä ja vedon katkeaminen laukaisee vaihteen sisään, vaihdemissi ko. tavalla toimittaessa on melkein mahdottomuus hyvin suunnitellulla ja kunnossa olevalla laatikolla.(pienillä vaihdeväleillä alaspäinvaihdotkin pitäisi onnistua kivuttomasti...) Sen sijaan jos päästetään kaasu ensin ja vasta sen jälkeen aletaan virittelemään rummun vaihtojousia vaihdemissin todennäköisyys kasvaa huomattavasti eli vanha pykälä lähtee pois pesästä ennenkuin jousi on täysin virittynyt ja loota vaihtaa pykälää paljon hitaammin kuin mitä tapahtuisi täydellä jousivoimalla ja puolittain kytkeytynyt vaihde on se mikä sen lootan hajottaa jos hajottaa.

Ja mopon suorakytkentävaihteisto on suunniteltu nimenomaan nopeisiin vaihtoihin, hitaasti kytkimen kanssa vaihdetta vaihdettaessa vaihteen kytkeytyminen voi olla niin ja näin, tosin lootalle siitä ei suurempaa vaaraa synny, mitä nyt kytkentätapit kuluvat ajanmyötä. Vaihteen mennessä ilman kytkintä tai kytkimen kanssa ilman rutinoita sisään vaihto on onnistunut eikä aiheuta lootalle vahinkoa, sen sijaan jos täyskaasulla vaihdetaan pykälää esijännittämättä lootan tuhoava vaihdemissi on mahdollinen. Se pikashifterikin toimii nimenomaan niin että sytytys/polttoaineen katkaisu tapahtuu vasta sen jälkeen kun rummun vaihtojousi on jännitetty....

Niin ja shifteri esijännitettynä lootassa kytkeytyneenä olevan vaihteen siirtäjällä on momentti vetää pykälä ulos ja ikinä en ole kuullut että siltä puolelta siirtäjä/ratas olisi kulunut korjausrajalle, tokihan paikat voi saada ylikuumiksi jos ajaa pykälä X sisässä tuntikaupalla sifteri esijännitettynä yhtäkyytiä mutta muuta rasitusta lootalle esijännityksestä ei mun käsittääkseni ole, nimenomaan loota on suunniteltu vaihtamaan miten ekassa lainauksessa on selostettu.

Niin ja jos kruisailee vasen käsi perseen alla niin silloin ilman kytkintä vaihtaessa ei tarvitse esijännittää sifteriä, pienillä kierroksilla tapahtuvissa vaihdoissa ilman vetoa vaihtaminen tapahtuu ihan riittävän nätisti ja nopeasti muutenkin, eikä shifteriä ylipäätään saa esijännitettyä kuin täysi veto tai moottorijarrutus päällä.
Ei millään pahalla, mutta ei MP:n vaihteistossa ainakaan yleensä ole mitään vaihtojousia. Vaihdepoljin liikuttaa rumpua, rumpu siirtajiä ja siirtäjät rattaita. Yksinkertaista.
 
mitään asiasta tietämättä, tunnen velvollisuudekseni puhua paskaa tälläkin palstalla..

Kytkin katkaisee vedon, jotta vaihteiston rattaiden pyörimisnopeus hiljenisi ja yhdenmukaistuisi eli synkronoituisi.. Kun rattaat pyörivät synkrossa, eli yhtä nopeasti, vaihtaminen onnistuu. Se, käytetäänkkö vaihdossa kytkintä tai ei, ei ole perseenkään väliä, jos rattaat vain saa pyörimään samaan tahtiin. Vaikka käyttäisi kytkintä vaihtaen nopeasti ja huolimattomasti, rattaiden nopeudet saattavat olla erilaiset ja siitä seuraa se kolahdus. Toisaalta taas jos vaihtaa ilman kytkintä ja rattaat pyörivät samaa tahtia, kuuluu vain slurp..

Jos vaihtaa oikein ja ohjaa rattaiden nopeutta kaasulla, rattaat kytkeytyvät toisiinsa käyttipä sitten kytkintä tai ei.. Aivan samalla tavalla.. Arvailen, että kytkimen käytöstä on oikeasti hyötyä vain silloin, jos vaihtaminen tapahtuu rauhallisesti, jolloin kytkimen käyttö oikeasti vaikuttaa rattaiden pyörimisnopeuteen.

Tämä oli täyttä mutua.. korjatkaa jos olen väärässä..
062802moto_prv.gif
 
Hmmm.... toisaalta ....

Matkasportilla kytkimen kanssa vaihdettaessa saa kyllä pidettyä paremmin takapyörän kiinni tiessä, ilman sitä tuntuu että pienimmästäkin väärästä vaihdosta tulee pieni nykäys joka irrottaa renkaan jota ketjujen vähän liian iso välys vielä lisää. Ainakaan sateella ja kaarreajossa (jota tietysti ei koskaan suositella) ei ilman kytkintä uskalla vaihtaa.

Toisaalta kytkimen käytössä on ongelma että joskus huolimattomasti vaihdettaessa kytkintä tulee luistatettua ja kierrokset pääsee nousemaan ja jos sitten päästää kytkimen liian nopeasti niin keula nousee irti tiestä. Puhumattakaan siitä että tasakaasulla lähtiessä (esim kierrokset 3000-4000rpm) niin kytkimellä ei ole tasainen vetoalue. Tällöin liikkeelle lähtiessä saa olla tarkkana ettei keula nouse kun kytkin ensin luistaa ja sitten ottaakin äkkiä kiinni.

Ja siis tässä kysymys ei tosiaankaan ole mistään rata-ajosta vaan ihan normaaleista nopeammista lähdöistä liikennevaloista ja mutkateistä ;-))

Päätä nyt sitten tässä että kumpi olisi parempi ... vaihtaa ilman vai kytkimen kanssa ?

EDIT: Liikennevaloissa on kyllä parempi pitää pyörä vapaalla - niin kauan kuin jalankulkijoilla on vihreä. Kerrankin morjestin vastaan tulevaa pyöräilijää ja unohdin että hups vaihde on päällä, onneksi oli jalka jarrulla - mutta sitten tuleekin kiire pistää vaihdetta silmään kun takana tuleva auto alkaa puskemaan perään jos ei heti ole lähdössä kun valot vaihtuu.

;-))))
 
Ei millään pahalla, mutta ei MP:n vaihteistossa ainakaan yleensä ole mitään vaihtojousia. Vaihdepoljin liikuttaa rumpua, rumpu siirtajiä ja siirtäjät rattaita. Yksinkertaista.
No rumpuvaihteistossa on pakko olla joku systeemi joka pyörittää rummun aina oikeaan kohtaan. Esimerkiksi vanhassa GSX-Suzukissa vaihdepoljin vaikuttaa suoraan rumpuun mutta rumpu on lukittu tappi-rulla-jousipakalla paikalleen ja vaihdepolkimelta tulevan momentin ylittäessä tuon lukitinsysteemin paikallaan pitävän momentin rumpu pyörähtää ja pyörähdyksen määrästä riippuen kyseinen jousiviritelmä pyöräyttää rummun joko seuraavalle pykälälle tai takaisin samalle, mihinkään väliasentoon rummun ei pitäisi jäädä. Jäykistämällä tuota lukitusjousta lootan vaihtamisvarmuus paranee vaihteensiirron jäykkyyden kustannuksella ja vanhemmiten kyseisen jousen kuoleentuminen lisää vaihdemissien mahdollisuutta.

Mutta jokatapauksessa tuo vaihdepolkimeen veto päällä vedettävä momentti lisää vaihtotapahtuman nopeutta, ja lisäksi vaihdon alkaessa samalla hetkellä kun moottori alkaa laskea kierroksia todennäköisyys sille että lootan akselien pyörimisnopeudet ovat riittävän lähellä vaihteen kytkeytymiseen kasvaa.

Ja lootassa ei synny mitään erikoisempia rasituksia tuosta esijännityksestä, sen sijaan kerran jos korvakin kertoo että vaihde menee ko. tavalla vaihdettuna paremmin sisään kertoo samalla myös sen millä keinoin vaihdettuna loota selviää kytkimettömästä vaihdosta mahdollisimman vähin vaurioin.
 
mitään asiasta tietämättä, tunnen velvollisuudekseni puhua paskaa tälläkin palstalla..

Kytkin katkaisee vedon, jotta vaihteiston rattaiden pyörimisnopeus hiljenisi ja yhdenmukaistuisi eli synkronoituisi.. Kun rattaat pyörivät synkrossa, eli yhtä nopeasti, vaihtaminen onnistuu. Se, käytetäänkkö vaihdossa kytkintä tai ei, ei ole perseenkään väliä, jos rattaat vain saa pyörimään samaan tahtiin. Vaikka käyttäisi kytkintä vaihtaen nopeasti ja huolimattomasti, rattaiden nopeudet saattavat olla erilaiset ja siitä seuraa se kolahdus. Toisaalta taas jos vaihtaa ilman kytkintä ja rattaat pyörivät samaa tahtia, kuuluu vain slurp..

Jos vaihtaa oikein ja ohjaa rattaiden nopeutta kaasulla, rattaat kytkeytyvät toisiinsa käyttipä sitten kytkintä tai ei.. Aivan samalla tavalla.. Arvailen, että kytkimen käytöstä on oikeasti hyötyä vain silloin, jos vaihtaminen tapahtuu rauhallisesti, jolloin kytkimen käyttö oikeasti vaikuttaa rattaiden pyörimisnopeuteen.

Tämä oli täyttä mutua.. korjatkaa jos olen väärässä..
062802moto_prv.gif
tuosta nyt saa sellaisen kuvan, että puhut kytkentähampaista rattaina, tai sit oo auton lootassa menossa.
 
No rumpuvaihteistossa on pakko olla joku systeemi joka pyörittää rummun aina oikeaan kohtaan. Esimerkiksi vanhassa GSX-Suzukissa vaihdepoljin vaikuttaa suoraan rumpuun mutta rumpu on lukittu tappi-rulla-jousipakalla paikalleen ja vaihdepolkimelta tulevan momentin ylittäessä tuon lukitinsysteemin paikallaan pitävän momentin rumpu pyörähtää ja pyörähdyksen määrästä riippuen kyseinen jousiviritelmä pyöräyttää rummun joko seuraavalle pykälälle tai takaisin samalle, mihinkään väliasentoon rummun ei pitäisi jäädä. Jäykistämällä tuota lukitusjousta lootan vaihtamisvarmuus paranee vaihteensiirron jäykkyyden kustannuksella ja vanhemmiten kyseisen jousen kuoleentuminen lisää vaihdemissien mahdollisuutta.

Mutta jokatapauksessa tuo vaihdepolkimeen veto päällä vedettävä momentti lisää vaihtotapahtuman nopeutta, ja lisäksi vaihdon alkaessa samalla hetkellä kun moottori alkaa laskea kierroksia todennäköisyys sille että lootan akselien pyörimisnopeudet ovat riittävän lähellä vaihteen kytkeytymiseen kasvaa.

Ja lootassa ei synny mitään erikoisempia rasituksia tuosta esijännityksestä, sen sijaan kerran jos korvakin kertoo että vaihde menee ko. tavalla vaihdettuna paremmin sisään kertoo samalla myös sen millä keinoin vaihdettuna loota selviää kytkimettömästä vaihdosta mahdollisimman vähin vaurioin.
Toki onhan siellä. Vaihderummussa. Vanhassa Yamahassa oli jousikuormitteinen kuula ja nykyisessä Hondassa "vipu", jotka sitten osuvat rummussa oleviin loviin vaihteiden kohdalla ja näinollen pitävät vaihteen paikoillaan.

Jos vaihde vaihtuu jouhevasti ja mahdollisimman nopealla vaihdevivun liikkeellä, ni sitä pienemmät rasitukset ja kulumiset, aivan sama vaihdatko sen kytkimen kanssa vai ilman. Kytkimen käyttö vaan helpottaa voimien tasaamista ja hyvin todennäiköisesti pidentää vaihteiston ikää. Tuskin kenelläkään jokainen vaihto ilman kytkintä virheittä onnistuu. No ehkä jollain, mutta ei ainakaan minulla.
baaa.gif
 
Toki onhan siellä. Vaihderummussa. Vanhassa Yamahassa oli jousikuormitteinen kuula
Kuulostaa pitkälti samanlaiselta systeemiltä kuin oli raisun legendaarisessa motori minarellissa. Suzukin vaihdesysteemi sen sijaan on aivan toista luokkaa varmuudeltaan, eli siinä vaihderummussa on kuulalaakerin kuulakehää vastaava uritus ja jousi vetää laakeroitua holkkia sitä vasten. Eli jousivoima pyörittää aina rummun jollekin vaihteelle ja välivapaalle jääminen on erittäin epätodennäköistä, samaten vaihde pyrkii aina lukittumaan jousivoimalla eli minarelli-tyylinen välivapaalle pomppiminen jää melkein kokonaan pois kunhan kytkentähampaat ovat edes jonkinlaisessa kunnossa.
 
mitään asiasta tietämättä, tunnen velvollisuudekseni puhua paskaa tälläkin palstalla..

Kytkin katkaisee vedon, jotta vaihteiston rattaiden pyörimisnopeus hiljenisi ja yhdenmukaistuisi eli synkronoituisi.. Kun rattaat pyörivät synkrossa, eli yhtä nopeasti, vaihtaminen onnistuu. Se, käytetäänkkö vaihdossa kytkintä tai ei, ei ole perseenkään väliä, jos rattaat vain saa pyörimään samaan tahtiin. Vaikka käyttäisi kytkintä vaihtaen nopeasti ja huolimattomasti, rattaiden nopeudet saattavat olla erilaiset ja siitä seuraa se kolahdus. Toisaalta taas jos vaihtaa ilman kytkintä ja rattaat pyörivät samaa tahtia, kuuluu vain slurp..

Jos vaihtaa oikein ja ohjaa rattaiden nopeutta kaasulla, rattaat kytkeytyvät toisiinsa käyttipä sitten kytkintä tai ei.. Aivan samalla tavalla.. Arvailen, että kytkimen käytöstä on oikeasti hyötyä vain silloin, jos vaihtaminen tapahtuu rauhallisesti, jolloin kytkimen käyttö oikeasti vaikuttaa rattaiden pyörimisnopeuteen.

Tämä oli täyttä mutua.. korjatkaa jos olen väärässä..
062802moto_prv.gif
tuosta nyt saa sellaisen kuvan, että puhut kytkentähampaista rattaina, tai sit oo auton lootassa menossa.
niin puhun. Rattaissa ne hampaatkin on kiinni, joten puhun rattaista.. Ja jos kovin kolauttelee vaihteita päälle, nuo hampaat kuluvat ja akseleiden laakeripesät paukkuvat halki hampaista puhumattakaan..
 
Ite viime kesänä kokeilin loppukesästä vaihdella ilman kytkintä ja vaihteet meni päälle niinku ajatus eli paremmin kuin kytkimellä vaihtaessa. Kawan vaihdelaatikko vaatii kytkimellä vaihtaessa tiettyä rivakkuutta ja joutuisuutta jotta se imaisee sen vaihteen päälle joten huomasin että joskus on parempi vaihtaa ilman kytkintä.
Joten kyllä sitä kannattaa kokeilla mutta vaihtaminen täytyy olla määrätietoista ja todella löysätä sitä kaasua sopivasti. Mutta en ota vastuuta rikoutuneista vaihdelaatikoista jokainen saa korjata ne itse ja päättää miten ne rikkoo
biggrin.gif

Mutta omaani en riko ilman kytkintä vaihtamalla koska se ei selvästikkään siitä mene rikki
Omat vähäiset kokemukset on saman suuntaisia. Hemmetisti helpommin - ja pehmeämmin- loksahtelee pykälät päälle ilman kytkintä rivakassa kiihdytyksessä kun kaasun kanssa osaa pelata. Toisaalta, olen koittanut nyt opetella myös tuota pehmeää vaihtamista kytkimen kanssa, mutta eihän se ole kuin pieni "blip" mitä sitä (kytkin)kahvaa voi käyttää.. eli äkkiä tuntuis että ihan sama käyttääkö vai ei?

Njoo.. nää on kaikki uusia asioita mulle, notta älkäätten vetäkö mitään johtopäätöksiä tästä
biggrin.gif
 
Tätä aihetta lueskellessa alkaa väkisinkin harkitsemaan vakavasti ihan ihka-uuden pyörän hankkimista käytetyn sijasta, vaikkei perse sitä kestäiskään...
nixweiss.gif
Ite en aio ikinä kokeillakaan vaihteen vaihtoo ilman kytkintä, teki se sit hallaa askille tai ei. Enpä jaksa uskoo että se pitemmän päälle askin käyttöikää ainakaan lisää jos ilman kytkintä vaihtaa, eikä tuo nyt niin iso homma oo jos siitä hantaakista vemppaa samalla kun vaihtaa...
 
Suuri tuntuu olenvan huoli ihmisillä sen loppukäyttäjän fiiliksistä 20 vuoden kuluttua, kun laatikko alkaa olla valmis. Vaihteita voi vaihtaa raakana tai kytkimellä oikein ja päin persettä. Jos taitoa ja ymmärrystä tekniikan toimivuudesta ei löydy, kannattaa tehdä rauhallisia vaihtoja kytkimen kanssa. Jos jonkinlaista teknistä ja motorista lahjakkuutta löytyy, voi vaihtaa nopeasti ja ilman kytkintä tai sen kanssa. Alkaa nimittäin välillä v*tuttaa kun itketään 6tkm ajetun pyörän mekaanisista äänistä tms ja kysellään onko se rikki, ja toisaalta ollaan täällä jeesustelemassa toisten vaihtotyyleistä. Jos siinä käytetyssä pyörässä pysyy koeajolla vaihteet silmässä, on se niiltäosin kunnossa. Jokainen saa tehdä omilla vehkeillään ihan mitä haluaa.

Loppuun vielä voimasana:

P*rkele.  
veryangry.gif
 
Tätä aihetta lueskellessa alkaa väkisinkin harkitsemaan vakavasti ihan ihka-uuden pyörän hankkimista käytetyn sijasta, vaikkei perse sitä kestäiskään...
nixweiss.gif
Ite en aio ikinä kokeillakaan vaihteen vaihtoo ilman kytkintä, teki se sit hallaa askille tai ei. Enpä jaksa uskoo että se pitemmän päälle askin käyttöikää ainakaan lisää jos ilman kytkintä vaihtaa, eikä tuo nyt niin iso homma oo jos siitä hantaakista vemppaa samalla kun vaihtaa...
Niin no... Otetaan vaikka esimerkiksi mun vanha AS-3. Mittarissa jotain 60tkm, todennäköisesti kerran(ainakin) pyörinyt ympäri ja kuskia on varmasti ollut jos jonkinlaista... Vaihteistossa ei niin mitään vikaa, toimi kuin unelma. Kaikki muut varmasti hajoais ennen sitä laatikkoa. Toki voimat on isommilla nykypyörillä jotain ihan toista. Nykyisellä Hondalla ajettu 65tkm ja aski toimii mainiosti. Täytyy vaan ihmetellä miten joissakin se kakkonen ei tahdo pysyä päällä, vaikka mittarissa on jotain 40tkm...???
 
Täytyy vaan ihmetellä miten joissakin se kakkonen ei tahdo pysyä päällä, vaikka mittarissa on jotain 40tkm...???
Ei sitä tarvitse ihmetellä. Asialla ovat vain olleet 'osaavat' kuskit, jotka vaihtavat ilman kytkintä kuten kisakuskit, ja koska se on sikamakeeta. Vauhti ei tosin lisäänny. Ja rikkinäinen/rikkoutuva vaihdelaatikko on seuraavan omistajan/jälleenmyyjän asia, eikä asian osaavan teron.
wink.gif
 
Täytyy vaan ihmetellä miten joissakin se kakkonen ei tahdo pysyä päällä, vaikka mittarissa on jotain 40tkm...???
Ei sitä tarvitse ihmetellä. Asialla ovat vain olleet 'osaavat' kuskit, jotka vaihtavat ilman kytkintä kuten kisakuskit, ja koska se on sikamakeeta. Vauhti ei tosin lisäänny. Ja rikkinäinen/rikkoutuva vaihdelaatikko on seuraavan omistajan/jälleenmyyjän asia, eikä asian osaavan teron.
wink.gif
kai hondalta tulee kohta joku vaihtohelppi sellaisille, jotka ei itse osaa vaihtaa...jarruihinhan se tuli jo ajat sitten
tounge.gif
 
Tätä aihetta lueskellessa alkaa väkisinkin harkitsemaan vakavasti ihan ihka-uuden pyörän hankkimista käytetyn sijasta, vaikkei perse sitä kestäiskään...
nixweiss.gif
Ite en aio ikinä kokeillakaan vaihteen vaihtoo ilman kytkintä, teki se sit hallaa askille tai ei.
Eikä kannata myöskään koskaan kiihdyttää kaasu pohjassa, kone hajoo
wink.gif
 
Kummallista kuinka noihin normaaliajamiseen liittyvät asiat jätetään opettelematta ja keskitytään rata-ajon sekunnin murto-osien jahtaamiseen. Suurin osa wannabe-ratakuskeista ei osaa edes jarruttaa oikeaoppisesti eikä vaivaudu sitä edes opettelemaan
biggrin.gif
Juu, taas motogp:ssä lähes kaikki kuskit jarruttivat sinun mielestä "väärin", vain etujarrua käyttäen. Olisivat varmaan menneet ringin puolisekkaa nopeammin takajarrua mukana käyttäen.
biggrin.gif
 
Kyl meikäläisen loota ainakin on runnomiset kestänyt, kytkimellä ja ilman. Mut koskaan en oo ajanutkaan yli 80km/h ja kierroksia nostanut yli 4000
biggrin.gif
 
Kummallista kuinka noihin normaaliajamiseen liittyvät asiat jätetään opettelematta ja keskitytään rata-ajon sekunnin murto-osien jahtaamiseen. Suurin osa wannabe-ratakuskeista ei osaa edes jarruttaa oikeaoppisesti eikä vaivaudu sitä edes opettelemaan
biggrin.gif
Juu, taas motogp:ssä lähes kaikki kuskit jarruttivat sinun mielestä "väärin", vain etujarrua käyttäen. Olisivat varmaan menneet ringin puolisekkaa nopeammin takajarrua mukana käyttäen.
biggrin.gif
höh, jätkät ei osaa lukea ohjekirjaa
tounge.gif
 
Back
Ylös