• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Öljyä Virtalukkoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cubix
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Cubix

New member
Minkä laista öljyä voi virtalukkoon laittaa? Ihan ase öljyä on jotkut käyttäneet mutta onkos siihen ihan oikeata öljyä, kun toi zetorin lukko vähän takkuaa välillä  
blush.gif


Mopona on ZZR-600 -04
 
Vuosikausia olen aseöljyllä lukot hoitanut ja toimii mainiosti. Kai se CRC saman asian ajaisi, mutta tota nyt sattuu olemaan käsillä ja on helppoa käyttää
 
Rubberduck meinaa varmaa virtalukon pohjaa, siinä on
kyllä virtaa ja muute ennevanhaa on
sähköosiakin suojattu rasvalla.
Kaikemparasta lukkoon on semmone öljy mikä ei
puhdista. vaikka tippa täyssynteettistä moottoriöljyä.
Ompelukone-, aseöljy jne.

Nii ja lukkoöljy
idea3.gif
saa lukkoliikkeestä
 
Oikeastaan noissa on sellanen toiminnallinenkin ero että CRC:llä on kyky irrottaa jumiutuneet osat ja aseöljyllä on puolestaan kyky suojata pinnat mm. kosteudelta. Eli kyllä takkuavaan lukkoon CRC lienee se paras vaihtoehto
nixweiss.gif


Niin ja halvalla aseöljylläkin on tapana jättää sellainen tahmeahko öljykerros tuohon pintaan => esim. pöly tarttuu pintaan ihan kiitettävästi
confused_orig.gif
 
Autokoulun opettaja oli ruikannut virtalukkoon jarruöljyä samalla, kun sitä jarruille lisäsi. Ei kuulemma ollut hyvä idea :)
 
Jarrunestettä oli joku kehottanut laittamaan auton lukkoihin, mutta en oikein jaksa uskoa, että se toimisi kunnossa. Etenkin kun sillä on maalipintaa tuhoava vaikutus ja sen laittaminen siististi ei liene oikein helppoa. Pakkasnestettä olen myös kuullut käytettävän, mutta ainakin abloy-lukoissa se on huonoa.

Lähtisin kyllä itse liikenteeseen ihan CRC:llä, koska silläkin on voitelevia ominaisuuksia aika paljon. Ainakin useimmissa käytöissä se on toiminut (tai WD-40, ei kai niissä hirmuisesti eroa ole). Voiteleva lukkosulakin lienee aika toimivaa...
 
:D samaa rasvaa kuin koneeseen, sitä jotain vaccia...:thumbup:

Minäkin laitoin aikoinaan tipan öljyä virtalukkoon joskus keväisin. Hienosti pelasi kunnes virta alkoi katkeilla. Öljy oli valunut virtalukon pohjaan. Ei auttanut muu kuin kunnollinen pesu ja tippa CRC:tä perään että ei hapettuisi. Mopokauppias sanoi että ei missä tapauksessa öljyä vaan ehkä ainoastaan krafiittia esim lyijykynästä avaimeen ja se voitelee lukkohaitat.
 
Aseöljyjä ei lukkoihin kannata laittaa. Noista useimmat liuottavat kuparia, lyijyä, messinkiä ja tinaa... Tuleepi virtalukossa mieleen useita kohtia joista ko. metalleja löytyy...
 
"Kuulostaa hyvältä idealta varsinkin ku jarruneste ei ole öljyä ollenkaan".
No onhan se vähä öljymäistä nestettä :;):
Vaikka tämä nyt onkin aivan aiheen ulkopuolella, niin on myös nestejarruja joissa käytetään öljyä (monesti ATF tai hydrauliikkaöljy) voiman välitykseen. Näissä on ÖLJYÄ KESTÄVÄT TIIVISTEET. Ja taas äänekästä keskustelua .....
Älä missään tapauksessa koskettele öljyisillä käsillä mp:n jarrujen tiivisteitä.

Oli väärä lainaus, korjasin lainauksen
 
Hehe asiaa hieman sivuten: Jarruöljy varmaan sitä "samaa" ainetta mitä piikkihurja-aikoina joku naapuruston neropatti teini oli laittanut suzukinsa etujarruun.

Jarrujärjestelmän kumiosat eivät olleet tietenkään öljynkestävää kumia joten ne olivat turvonneet vituilleen kaikki...

Jarrua korjatessa esitin kainon kysymyksen että miksi sinne jarrunestesäiliöön piti öljyä mennä laittamaan kun säiliön kannessakin luki melko yksiselitteisesti että "Use only DOT4 brakefluid from a sealed container" tms.
Mitään älyllistä vastausta en saanut, muuta kuin että "joku oli sanonut jarruöljyistä..."

Joissain eurovehkeissä, kuten KTMssä, on kyllä käytössä hydraulikytkimessä öljy, jarrunesteen sijasta. Tosin sekin lukee nestesäiliön kannessa.

Kukaan ei tiedä kaikkea, mutta oishan se hyvä jos edes ymmärtäisi että ei oikeasti tiedä jotain.

Välillä kylmää ajella liikenteen seassa, kun ajattelee millaisella ylläpidolla olevia miinoja siellä voi liikkua...

Tulee jotenkin mieleen että kuvatun kaltaisista vajukeista kovimmat kiipijät päätyvät politiikkaan.

Ainankin päätelleen moottoriratoja vihaavasta entisestä hallituksen ilmasto- ja energiapoliittisesta "asiantuntijasta".
Jamppahan toki oli tehnyt lopputyön aiheesta "Lihavien representaatio televisiosarjoissa" ja viimeistellyt teknisen kompetenssinsä paletin lukemalla vähän naistutkimusta kaupanpäälle.

Täydellinen tietämättömyys mistään aiheeseen liittyvästä teknologiasta ei estä julistamasta syvällä paatoksella - ja muut kantavat seurauksien riskit jos päätökset eivät moisella pohjalla olekkaan aivan optimaalisia - tai aika kaukana moisista.
 
Back
Ylös