Öljypohjasta kierteet!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jannu2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jannu2

New member
Tampereella sellainen mesta josta saan apua?
Tekevätkö nomaali autohuolto tämänkaltaisia hommia?

Ei kauheasti kiinnosta tuupata pitkää matkaa kun kuljetus kalustoa ei löydy. Hakevatko moottoripyöräliikkeet kulkupeliä kotoota korjaamolle?
 
Mikä pyörä? Saako/saatko öljypohjan itse irti. Jos irtoaa niin helppo juttu sen jälkeen toimittaa vaikka Vienan Kemiin.
 
Autohuollot tekee ja kyllä tekee moottoripyörähuollotkin. Tai siis ne jotka haluaa tehdä. Mikkelissä mulle sanottiin, että "mä en ala tuollaisten kanssa tuuraamaan" eli raha ei siis kelpaa. Ja perusmetallipajat ja vastaavat tekee myös.
 
Kannattaa tosiaan soittaa huoltoon ja kysyä tekevätkö ennenkuin vie pärrän sinne.

Peräkärryä saa vuokralle kohtuullisin kustannuksin, ei kannata tuuppia montaa kilometria. Jos on vielä jossain oppilaitoksessa kiinni niin siellä voi hyvinkin olla kerho/tmsv. jolla on omaa kuljetuskalustoa tai ehkä jopa tiloja/osaamista tuon asian suhteen.
 
Jos vaan saat öljypohjan irti niin esimerkiksi Tammer Diesel Nekalassa vääntää siihen jengat parilla kympillä.
 
Ja jos vehkeet pysyy kädessä sen verran, että saa öljypohjan irti, niin biiltemasta tai jostain öljytulpan aukon uudelleenkierteytyssarja maksaa alle parikymppiä.
 
Kiitos asiallisista vastauksista!
Yamaha XJ900 div. -95
Yritin tuota irroitus hommaa. Pakoputket olisi pitänyt iroittaa. Kulkevat juuri siinä pohjan lähellä. Ruuvit tuntuivat juuri sellaisilta ettei niitä ole hetkeen availtu. En siis alkanut kyseiseen urakkaan.
Toimitin Kalevan MP huoltoon. Kävi tuuppaaminen lenkistä!
biggrin.gif


Perukules ku harmittaa oma voiman käyttö. Virheistä OPPII!?

Niin, AD autovaraosille ei myöskään eurot kelvanneet!
 
Niin sitä voisi luulla, että momenttiavaimella hoituu, mutta Yamahalla on ainakin joissain malleissa oikean momentin saaminen melkolailla vaikeaa, kun väli on niin ahdas että sinne ei momenttiavain mahdu. Toki tuohon konstit löytyy, mutta kuitenkin.
 
Eiköhän ne suurinpiirtein kutinsa pidä.
Tuolla linkin avaimella väännellään pikkumomentit, eli venakopan pultit ym. Esim bandiitissa oljypropun momentti on 23NM, eli tuolla juuri saa väännettyä, pysyy ja pitää se 20 NM:lläkin. Kun mopo vanhenee, tahtoo nuo kierteet kulua ja irrota, kun alumiini ei lujimpia materiaaleja ole. Eli aina ei kannata vääntää ihan ohjekirjan momenttiin. Bandiitin venakopan pultit väännetään yleensä 10NM, vaikka ohjekirja kertoo 14NM ja 16NM. Isommat momentit sitten esim. tällä tai jollain vastaavalla, vaikka Lidlin tarjousavaimella.
 
Kandes tsekata myös paikalliset honkkarit momenttiavaimista. Itse ostin 4 - 20 momenttiavaimen hintaan 35 ekua. Vertasin kaverin yli satkun "ammatti"vekottimeen ja samoilla väännöillä tuntu napsuvan kun kokeilin eri pultteihin. 100 NM:n menevä avain taisi maksaa honkkarissa sen 45 ekua ja 150 NM:n menevä sen 70 ekua.
 
Sitten pyörän noutoreissulla käyt hakemassa biliteemasta tuommoisen  
062802moto_prv.gif
Mikä on noiden biltema avaimien laatu, onko ne lähempänä oikeaa momenttia kuin "rannemomentti"
smile_org.gif
Ei tuo ainakaan ihan ilmainen ole.
Ei ole ilmainen mutta halvempi kuin se mp-huollon lasku
smile_org.gif


Ainakin niiden mukana tulee kalibrointitodistus eli jokainen avain on yksilöllisesti mitattu ja lapussa on mitatut erot.

Niillä honkkarin avaimilla heittäisin sorsaa.  Liidlin avaimista ei ole kokemusta mutta yleensä siellä myydyt työkalut ovat olleet melko hyviä.

Isommille momenteille löytyy sitten biliteemasta se TM:n 'testivoittaja'.
 
Ei siihen öljypohjan proppuun pojat mitään momenttiavaimia tartte... vaan uuden tiivisteprikan ja lenkkiavaimen. Peukalo mutterin päälle ja ranteella kiristys, pitää takuulla eikä mene kierteet. Kyllähän sen tuntee milloin kiristys riittää.

Pitkävartisella momenttiavaimella noita kierteitä enemmän hajotaan kun siinä ei ole mitään tuntoa, ja ilmoitettu momentti on yleensä vielä yläkanttiin. Momentti on sitäpaitsi ihan toissijainen suure pultin kiristyksessä, todellinen vetojännitys riippuu niin paljon kierteiden kitkasta että on aika turha sen avaimen tarkkuuden ja kalibrointien perään ihmetellä. Kannen kiristyksessä tms. sitä tarvitaan eikä missään öljypropuissa!

Suzuki näköjään ilmoittaa sen 23Nm joka toiseen pulttiin joka paikassa ;)
 
Ei siihen öljypohjan proppuun pojat mitään momenttiavaimia tartte... vaan uuden tiivisteprikan ja lenkkiavaimen. Peukalo mutterin päälle ja ranteella kiristys, pitää takuulla eikä mene kierteet. Kyllähän sen tuntee milloin kiristys riittää.

Pitkävartisella momenttiavaimella noita kierteitä enemmän hajotaan kun siinä ei ole mitään tuntoa, ja ilmoitettu momentti on yleensä vielä yläkanttiin. Momentti on sitäpaitsi ihan toissijainen suure pultin kiristyksessä, todellinen vetojännitys riippuu niin paljon kierteiden kitkasta että on aika turha sen avaimen tarkkuuden ja kalibrointien perään ihmetellä. Kannen kiristyksessä tms. sitä tarvitaan eikä missään öljypropuissa!

Suzuki näköjään ilmoittaa sen 23Nm joka toiseen pulttiin joka paikassa ;)
Olen samaa mieltä kanssasi mutta kun näilla nuorilla kolleilla ei ole mitään tuntumaa momenteista ja kaikki väännetään apinan raivolla.  Vuosien mittaan se tuntuma löytyy ja sillä pärjää ihan hyvin yksittäisten pulttien kanssa.
 
En kehota tai neuvo ketään kiristelemään pultteja tai muttereita muuhun momenttiin kuin valmistajan ilmoittamaan, mutta itse olen nuoruuden katkerien oppivuosien jälkeen ajat sitten hylännyt momenttiavaimen öljypohjan pulttien kiristämisessä.

Jos pultti on se tyhjennysproppu, kiristän sen normi-räikällä aivan räikän/hylsyn juuresta kiinni pitäen. Vartta siis en käytä yhtään. Rannetta käytetään kohtuullisesti. Puimurin 10/6mm pultit kiristän meisselivarteen kiinnittyvällä 10mm hylsyllä. Eli vääntövartta on se mikä ranteesta löytyy. Sitäkin käytetään pieteetillä.

Uskokaa nyt, että ei niitä (varsinkaan kupari-tai alumiiniprikan) pultteja tarvitse vetää "kireälle".
 
Jos pultti on se tyhjennysproppu, kiristän sen normi-räikällä aivan räikän/hylsyn juuresta kiinni pitäen. Vartta siis en käytä yhtään. Rannetta käytetään kohtuullisesti.
Uskoisin että vedät sen käsin suunnilleen 20 nm:n kireyteen.  Se ei todellakaan ole kireä ja yleensä noihin ilmoitetaan jokin 20 - 30 nm, riippuen pultin koosta.

Nykyisin vaan koulujärjestelmä ja kotiolot ovat sellaisia että tuntumaa siihen pultin vääntöön ei saa ennen kuin siitä ensimmäisestä mopottimesta vääntää jostain jengat.  Sen takia se momenttiavain on hyvä hommata heti kättelyssä että saa oiken tuntuman.  Sillä voi sitten heittää vaikka kuikkaa kun rannemomentti on kalibroitu  
bowdown.gif
 
Jos pultti on se tyhjennysproppu, kiristän sen normi-räikällä aivan räikän/hylsyn juuresta kiinni pitäen. Vartta siis en käytä yhtään. Rannetta käytetään kohtuullisesti.
Uskoisin että vedät sen käsin suunnilleen 20 nm:n kireyteen.  Se ei todellakaan ole kireä ja yleensä noihin ilmoitetaan jokin 20 - 30 nm, riippuen pultin koosta.

Nykyisin vaan koulujärjestelmä ja kotiolot ovat sellaisia että tuntumaa siihen pultin vääntöön ei saa ennen kuin siitä ensimmäisestä mopottimesta vääntää jostain jengat.  Sen takia se momenttiavain on hyvä hommata heti kättelyssä että saa oiken tuntuman.  Sillä voi sitten heittää vaikka kuikkaa kun rannemomentti on kalibroitu  
bowdown.gif
Joo. Toki kunnon momenttiavain on hyvä työkalu - varsinkin oikein käytettynä. Oonpahan vaan nähnyt momenttiavaimellakin korkatut kierteet. Lyhyt jenka alumiinissa - arvaamattoman helposti henkensä heittävä luonnonvara.
 
Joo. Toki kunnon momenttiavain on hyvä työkalu - varsinkin oikein käytettynä. Oonpahan vaan nähnyt momenttiavaimellakin korkatut kierteet. Lyhyt jenka alumiinissa - arvaamattoman helposti henkensä heittävä luonnonvara.
Ei siinä auta edes oikeat momentit, alumiinikierre kestää vain rajallisen määrän kiristyksiä ja avauksia, sitten se murtuu irti. Sama juttu kun alumiinitankoa taivuttelet, lopulta se vaan murtuu. Teräsholkki on ainut pysyvä ratkaisu alukierteelle.
 
Back
Ylös