Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On tullut kerran tuollakin laitteella korkautettua ölypohjan kierteet. Opinpahan vaihtamaan myös sen kupariprikan säännöllisesti...Sitten pyörän noutoreissulla käyt hakemassa biliteemasta tuommoisen![]()
Mikä on noiden biltema avaimien laatu, onko ne lähempänä oikeaa momenttia kuin "rannemomentti"Sitten pyörän noutoreissulla käyt hakemassa biliteemasta tuommoisen![]()
Ei ole ilmainen mutta halvempi kuin se mp-huollon laskuMikä on noiden biltema avaimien laatu, onko ne lähempänä oikeaa momenttia kuin "rannemomentti"Sitten pyörän noutoreissulla käyt hakemassa biliteemasta tuommoisen
Ei tuo ainakaan ihan ilmainen ole.![]()
Olen samaa mieltä kanssasi mutta kun näilla nuorilla kolleilla ei ole mitään tuntumaa momenteista ja kaikki väännetään apinan raivolla. Vuosien mittaan se tuntuma löytyy ja sillä pärjää ihan hyvin yksittäisten pulttien kanssa.Ei siihen öljypohjan proppuun pojat mitään momenttiavaimia tartte... vaan uuden tiivisteprikan ja lenkkiavaimen. Peukalo mutterin päälle ja ranteella kiristys, pitää takuulla eikä mene kierteet. Kyllähän sen tuntee milloin kiristys riittää.
Pitkävartisella momenttiavaimella noita kierteitä enemmän hajotaan kun siinä ei ole mitään tuntoa, ja ilmoitettu momentti on yleensä vielä yläkanttiin. Momentti on sitäpaitsi ihan toissijainen suure pultin kiristyksessä, todellinen vetojännitys riippuu niin paljon kierteiden kitkasta että on aika turha sen avaimen tarkkuuden ja kalibrointien perään ihmetellä. Kannen kiristyksessä tms. sitä tarvitaan eikä missään öljypropuissa!
Suzuki näköjään ilmoittaa sen 23Nm joka toiseen pulttiin joka paikassa![]()
Uskoisin että vedät sen käsin suunnilleen 20 nm:n kireyteen. Se ei todellakaan ole kireä ja yleensä noihin ilmoitetaan jokin 20 - 30 nm, riippuen pultin koosta.Jos pultti on se tyhjennysproppu, kiristän sen normi-räikällä aivan räikän/hylsyn juuresta kiinni pitäen. Vartta siis en käytä yhtään. Rannetta käytetään kohtuullisesti.
Joo. Toki kunnon momenttiavain on hyvä työkalu - varsinkin oikein käytettynä. Oonpahan vaan nähnyt momenttiavaimellakin korkatut kierteet. Lyhyt jenka alumiinissa - arvaamattoman helposti henkensä heittävä luonnonvara.Uskoisin että vedät sen käsin suunnilleen 20 nm:n kireyteen. Se ei todellakaan ole kireä ja yleensä noihin ilmoitetaan jokin 20 - 30 nm, riippuen pultin koosta.Jos pultti on se tyhjennysproppu, kiristän sen normi-räikällä aivan räikän/hylsyn juuresta kiinni pitäen. Vartta siis en käytä yhtään. Rannetta käytetään kohtuullisesti.
Nykyisin vaan koulujärjestelmä ja kotiolot ovat sellaisia että tuntumaa siihen pultin vääntöön ei saa ennen kuin siitä ensimmäisestä mopottimesta vääntää jostain jengat. Sen takia se momenttiavain on hyvä hommata heti kättelyssä että saa oiken tuntuman. Sillä voi sitten heittää vaikka kuikkaa kun rannemomentti on kalibroitu![]()
Ei siinä auta edes oikeat momentit, alumiinikierre kestää vain rajallisen määrän kiristyksiä ja avauksia, sitten se murtuu irti. Sama juttu kun alumiinitankoa taivuttelet, lopulta se vaan murtuu. Teräsholkki on ainut pysyvä ratkaisu alukierteelle.Joo. Toki kunnon momenttiavain on hyvä työkalu - varsinkin oikein käytettynä. Oonpahan vaan nähnyt momenttiavaimellakin korkatut kierteet. Lyhyt jenka alumiinissa - arvaamattoman helposti henkensä heittävä luonnonvara.