• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Öljysuodatinavain

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja battaglin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

battaglin

New member
Hankin keväällä Hondan Deauvillen ja koskapa aion siihen aina välillä myös itse öljyn ja suodattimen vaihtaa, niin menin Motonetiin ja hankin sieltä mukamas sopivan avaimen suodattimen vaihtoon.
No kotiin tultuani, kokeilin sitä Hondan alkuperäseen suodattimeen ja sehän on liian pieni. Kuulemma motonetin myymämä piraattisuodatinkin on hieman pienempi ulkomitoiltaan kuin originaali, joten avain kait sopii sitten siihen.
Että mistä niitä oikean kokoisia avaimia oikein löytää muualta kuin Hondan liikkeestä?
 
Itse ostin epäsopivan motonetistä 5€ ja sen jälkeen sopivan avaimen suzukin jälleenmyyjältä 6€
smile_org.gif
Tiedä sitten mikä tilanne hondan kohdalla.
 
Asiasta hiukan sivuun.... Ruuvimensseli toimii hyvin "avaimena", mensseli suodattimen kyljestä läpi ja siinä on öljynsuodattimen avajaa
kynttila.gif
 
En ole varma kaikkien mopojen suodattimista, mutta busaan saa hieman kalliimmalla K&N:n suodattimen. Siinä on mutteri integroituna suodattimeen. Eli helppo laittaa - helppo irrottaa.
 
Asiasta hiukan sivuun.... Ruuvimensseli toimii hyvin "avaimena", mensseli suodattimen kyljestä läpi ja siinä on öljynsuodattimen avajaa
kynttila.gif
Tuo toimii varmaan hyvin avaajana
biggrin.gif
Sillä ei varmasti kannata kiristää uutta. Voi vuotaa pahasti
wink.gif
Uuttahan ei tarvitse/kannata kiristää millään. Pelkästään käsipelilläkin saa jo liian piukkaan, jolloin seuraava vaihto vaikeutuu.

Normaalistihan suodattimen vaihdossa ei mitään työkaluja käytetä, paitsi jos joku unohtanut voidella o-renkaan, tai vääntänyt ylikireelle suodattimen.
 
Asiasta hiukan sivuun.... Ruuvimensseli toimii hyvin "avaimena", mensseli suodattimen kyljestä läpi ja siinä on öljynsuodattimen avajaa
kynttila.gif
Paitsi silloin kun pyörään on edellisen kerran vaihdettu öljyt merkkihuollossa ja suodatin vedetty niin kireälle että ruuvari vaan korkkaa suodatinta auki sivusta....
 
Asiasta hiukan sivuun.... Ruuvimensseli toimii hyvin "avaimena", mensseli suodattimen kyljestä läpi ja siinä on öljynsuodattimen avajaa
kynttila.gif
Tuo toimii varmaan hyvin avaajana
biggrin.gif
Sillä ei varmasti kannata kiristää uutta. Voi vuotaa pahasti
wink.gif
Uuttahan ei tarvitse/kannata kiristää millään. Pelkästään käsipelilläkin saa jo liian piukkaan, jolloin seuraava vaihto vaikeutuu.

Normaalistihan suodattimen vaihdossa ei mitään työkaluja käytetä, paitsi jos joku unohtanut voidella o-renkaan, tai vääntänyt ylikireelle suodattimen.
Ainakin Suzukin ohje on, että tiivistepinnan kosketuksen jälkeen suodatinta kiristetään kaksi kierrosta. Aika vaikea on ilman aputyökalua / avainta...
smile_org.gif
No kukin tavallaan...
blush.gif
 
Asiasta hiukan sivuun.... Ruuvimensseli toimii hyvin "avaimena", mensseli suodattimen kyljestä läpi ja siinä on öljynsuodattimen avajaa
kynttila.gif
Paitsi silloin kun pyörään on edellisen kerran vaihdettu öljyt merkkihuollossa ja suodatin vedetty niin kireälle että ruuvari vaan korkkaa suodatinta auki sivusta....
Sama kokemus. Kerran ruuvarilla avanneena marssin Stormille ja ostin jokusella eurolla sen avaajan. Sen voi tehdä joko heti ekalla kerralla tai sitten sitä ostamattomuutta voi sadatella kun repii suodattimen palasia irti ruuvarilla...
 
Siirtoleukapihdit ajavat myös asian ja voi käyttää muuhunkin kuin suodattimen irrottamiseen. Kiinnittämiseen en käyttäs mitään työkaluja.
 
Että mistä niitä oikean kokoisia avaimia oikein löytää muualta kuin Hondan liikkeestä?
Tuota, mikäs se suodattimen mitattu koko nyt on?

Stormilla on jotain kuppiavaimia. Itse ostin Toyotakaupasta alumiinista valettuja kuppeja aikoinaan. Purevat paremmin kuin prässätyt tai muoviset, kun eivät ole ihan niin pyöreitä muodoiltaan.

Ei kai tuossa ole kuin minuutin googlaus kun olet mitannut suodattimen, niin selviää missä autossa on sama koko käytössä?

Puoli milliä liian väljään lipsuvaan kuppiavaimeen saa lisää pitoa kun pistää fylliksi kaksinkerroin käännetyn hiekkapaperin. Noissa virallisissakin suodattimissa kun on usein juuri tuon 0,5mm luokkaa olevia ärsyttäviä heittoja.
 
Ainakin Suzukin ohje on, että tiivistepinnan kosketuksen jälkeen suodatinta kiristetään kaksi kierrosta. Aika vaikea on ilman aputyökalua / avainta...
smile_org.gif
No kukin tavallaan...
blush.gif
Nimenomaan, kukin tavallaan. Ihan oma valinta se on, haluaako leikkiä avaimilla vai ei.
Tuo kahden kierroksen kiristys ei koske tarvikesuodattimia, koska niissä tiivisteen koko ja malli vaihtelee merkeittäin.
 
Ainakin Suzukin ohje on, että tiivistepinnan kosketuksen jälkeen suodatinta kiristetään kaksi kierrosta. Aika vaikea on ilman aputyökalua / avainta...
smile_org.gif
No kukin tavallaan...
blush.gif
Monet aloittavat sen kierrosten laskemisen liian myöhään ja menee melko tiukkaan jos orjallisesti vääntää sen kaksi kierrosta.  Oikea momentti on 20 Nm, jos haluaa olla tarkka.

Autoihin olen vääntänyt käsitiukkuuteen mutta prätkissä avaimella.  Parempi on öljyt koneessa kuin takakummissa.
 
motonetissäkin on öljynsuodatinavaimia montaa erilaista designia, kyllä jonkun niistä saa sopimaan. vaikka täytyy kyllä todeta että joskus on ollut niin hankala paikka että suodatinta ei ole saanut muuten pois kuin ruuvari läpi ja vaikka suodatin rupesi vääntäessä hajoamaan niin lähti lopulta irti. älkää ihmiset vääntäkö niitä suodattimia liian tiukkaan. plus että k&n-suodattimet edustaa parhautta.
 
Asiasta hiukan sivuun.... Ruuvimensseli toimii hyvin "avaimena", mensseli suodattimen kyljestä läpi ja siinä on öljynsuodattimen avajaa
kynttila.gif
Paitsi silloin kun pyörään on edellisen kerran vaihdettu öljyt merkkihuollossa ja suodatin vedetty niin kireälle että ruuvari vaan korkkaa suodatinta auki sivusta....
Ja näin kävi tänään
mad.gif
Tämän takia en vie mopojani huoltoon
tounge.gif


1.Avain meni paskaksi..
2.Rukarilla vaan lisä tuhoa
3.Kunnon isoilla lukkopihdeillä sain nilkutettua auki.

Ei elämä..

Noh, seuraavaksi lähtee kivuttomasti auki
smile_org.gif
 
Autoihin olen vääntänyt käsitiukkuuteen mutta prätkissä avaimella.  Parempi on öljyt koneessa kuin takakummissa.
Niin autoihin kuin mopoonkin (jossa ulkoinen suodatin) olen vääntänyt kiinni käsin ja myös auki käsin! Aina on pitänyt eikä koskaan ole myöskään irronnut itsekseen.
Joskus on joissakin autoissa saanut vääntää väkisin avaimilla auki, mutta ne onkin ollut jonkun "huoltoliikkeen" kiinni vääntämiä....
mad.gif
 
Autoihin olen vääntänyt käsitiukkuuteen mutta prätkissä avaimella.  Parempi on öljyt koneessa kuin takakummissa.
Niin autoihin kuin mopoonkin (jossa ulkoinen suodatin) olen vääntänyt kiinni käsin ja myös auki käsin! Aina on pitänyt eikä koskaan ole myöskään irronnut itsekseen.
Joskus on joissakin autoissa saanut vääntää väkisin avaimilla auki, mutta ne onkin ollut jonkun "huoltoliikkeen" kiinni vääntämiä....  
mad.gif
Koska edelleen ilahdutat läsnäolollasi niin sinulla lienee hyvät käsivoimat.

Ei nämä ole mielestäni mitään mutujuttuja joista kannattaa kerskailla.  Taka-akselin kiristät tietty hampailla.
 
Traktoereihin olen kymmeniä kertoja suodattimen vaihtanut, avaimella auki ja käsin kiinni. Traktorin ohje on yleensä, että kun tiivistepinnat on kiinni, niin sen jälkeen käännetään vain kolme neljäsosakierrosta eli ei kovin tiukkaan. Mutta kun se siinä 250 käyttötuntia jököttää, niin jostain syystä se kyllä pitää avaimella aukaista, on se niin tiukalla.
Hondan ohjekirjan kiristysmomentti on 26 Nm eli siis tarkoittaa 2,6 kp voimaa metrin varrella. Että jos käsin kiristää, niin aikalailla tosisaan saa vääntää.
Katsoin Stormin sivulta, maksaa 9 egeä ja mainitaan nimenomaan, että käy Hondan suodattimelle.
 
Back
Ylös