• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Oman työn hinta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja B12
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

B12

New member
Tuli tuossa liikuttuneessa tilassa filosofoidessa mieleen moinen asia. Monessa ketjussa täälläkin ja muualla internetin ihmeellisessä maailmassa ja jopa oikeassa elämässä ihmiset puhuvat oman työn hinnasta.

Esim kannattaako renkaat tilata ulkomailta ja vaihtaa itse? Kannattaako itse huoltaa pyörää, autoa jne? Kannattaako itse edes siivota omaa asuntoa, saatikka tiskata tai pestä astioita? Toisen mielestä iman muuta kannattaa, mutta toisen mielestä ei, jos laskee omalle työlle hinnan.

Millaista tuntihintaa olette pitäneet omalle työlle?

62,5€
nixweiss.gif

Ei tarvii kuin kurkistaa lompsaan ja tehdä ihan itte...
Oman työn hinta 39€/h + ALV23%.

Lompakon paksuus ja taidot/laiskuus ratkasee.
Iso läjä kahisevaa on tullu säästettyä kun itte tehny sen mikä on järkevää ja osaa.

Ei omalla työllä ole hintaa jos sama aika menisi muuten turhuuteen vaikka telkun ääressä löhötessä, ei siitäkään mitään makseta.

Teen yleensä itte kaiken minkä osaan ja joskus enemmänkin, mutta ei rahan takia vaan siksi etten tykkää pelkästä löhöilystä vapaa-ajalla.

Auton/mopon huollosta veloitetaan veroineen jotain 50€/h, johon pitää ansaita bruttona varmaan 80€/h. Joka taas olisi siinä 12.000€ kk-liksaa vastaava... onhan sillä hintaa. No ei sitä ehkä ihan noin voi laskea... mutta kuvastaa tätä Suomen verosysteemin vaikutusta. Lähinna sen takia täällä kannattaa rahallisesti tehdä itse. Tai teettää pimeästi...

Oman työn hinta on se kun "tein itse ja säästin" ja sen vuoksi motti leipoo kiinni tms mukavaa
smile_org.gif

Kovin kallista remonttia en ole tällä säästökonstilla saanut aikaiseksi mutta aina pieniä naarmuja sinne tänne tai muoviklipsuja paskaksi. Mutta aina opitaan uutta

Riippuu ihan siitä onko aikaa. Jos ei ole kiirus ja vapaa-aikaa piisaa, niin omalle työlle ei ole hintaa. Se on harrastusta. Jos taas oikeasti on kiirus ja vapaa-ajasta pula, niin hinta on aika kova...

Jos on aikaa oma työ kannattaa aina.
Ajatusleikkinä teetän esim mp-huollon liikkeessä 54€/h ja samaan
aikaan teen itse "pimeitä töitä" jollekin 128€/h niin näinollen pyörä
huoltoa ei kannata tehdä itse.Parhaiten hankkii tietysti,jos teen huollonkin
itse vaikka iltamyöhään.

Komppaan vahvasti tota et saa kunnollista jälkee. Tai jos ei saa niin ei tarvi syntipukkia kaukaa etsiä.

Hinnasta en tiedä, mutta itse kannattaa tehdä jo sen takia että tulee kunnollista jälkeä.
Riippuu ihan tapauksesta. Ja tekijästä. Meitä on näissä kädentaitoa vaativissa hommissa niin moneksi, jotkut osaa ja toiset ei. Ja opetellakin voi, muttei ensi alkuun kannata haukata enemmän kuin pystyy nielemään, muuten voi tulla pettymyksiä.

Maksan oikeasta taskusta vasempaan 60€/t ja en puhu verottajalle mitään... hyvin siis hankkii kun ite tekee
wink.gif

Siinä vaiheessa kun selvisi että paikallisessa merkkihuollossa ei ole venttiilinsäätöshimmejä paikalla ja "isoja huoltoja" tehdään "ongelmitta" tästä huolimatta saman päivän nimiin, niin tuli kyllä sellainen kuva, että palvelu ei ehkä ihan ole 60€/h arvoista toimintaa..

Eli, jos ei ole peukalo keskellä kämmentä ja omaa kyvyn omaksua teknisiä oivalluksia, niin voi kyllä olla huoletta sen suhteen, että onko omantyön tulos kannattava, ihan Euroissakin mittattuna..

Kun omaansa laittaa, niin tulos tahtoo olla väkisinkin hyvä. Sen takaa yleensä varovaisuus, varmistelu jne.. Jos näin ei ole, niin silloin ei varmaan ole tavoitekkaan kovin korkealla..

Kyllähän se rahatilanne sanelee sen että ite on tehtävä kaikki mitä ikinä vain osaa ja jos ei osaa niin soitto kavereille jos osaa auttaa, ja jos ei tuu mitään niin sitte korjaamolle...
Ja yrittää pimeenä teettää jos mahollista  
062802moto_prv.gif

oman työn hinta = praisless. Joskus tulee tuhottua kalliit osat ja joskus säästettyä tonni. +-0 mutta tuleepa hyvä mieli

Sen verran on tullut vuosien varrella laiteltua kaikenlaisia vehkeitä, että olen todennut ettei ihan kaikkea kannata tehdä itse...

Yleensä sellaiset hommat missä tarvitsee jotain erikoisia työkaluja olen jättänyt niille joilta ne työkalut löytyy.
Oma työ on monesti enemmän harrastamista kuin säästämistä.

Parempi keskittyä chilipähkinöihin ja olueen kun hermoilla pitkiä iltoja tallissa...
lookaround_orig.gif

Back