Omasta amerikkalaisesta mieleinen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -tatska-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

-tatska-

New member
Terves kaikille kanssa pörisijöille.

Ajattelinpa tuoda tänne HD/Buell puolelle vähän lisää lueskeltavaa (laadusta on paha sanoa mitään). Nykyään tuskin yksikään kaksipyöräinen jää alkuperäiseen asuunsa, puhumattakaan amerikkalaisista.  

Aitoa Harrikkaa en enää omista, 1200cc sportti minulla oli vuoden päivät. Pieniä ruuvaa kiinni muutoksia siihen uskaltauduin tekemään, mutta muuten pitäydyin vain kruisailuissa.

Syksyllä 07 sportti jäi Hämeenlinnaan ja mukaan tarttui Buell... Malli on suurelle yleisölle varmasti tuntemattomampi: M2. Ns. matkamallista piti saada tehtyä jotain ihan muuta, ainakin itselle nyt mieluisampi. Tarkoituksena tehdä mahdollisimman paljon itse ja näin ollen säästää, jeah right!? Ehkä tästä ketjusta joku saa ideoita omiin muutoksiinsa tai tippejä, miten hommaa ei kannata tehdä.

Tarina "ensimmäisestä" oikeasta rakennusprojektista alkaa:

-----------------------------------------------------------

"Kaunokainen" tehdaskuosissaan. Satulaa riittää vaikka kolmelle ja kyljessä mieletön putsarikotelo, joka muistuttaa lähinnä linnunpönttöä. Ulkonäöstä huolimatta pyörä oli ajossa kuitenkin HAUSKA, vaikka hivenen raskaalta peliltä ulkoisesti vaikuttaakin. Tekniikka päällisinpuolin tutunoloinen sportsterista. Look valitettavasti Buellin varhaisimpia tuotoksia, menettelee... mutta ei omaa silmään 100%:sti miellyttänyt.
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/1498.jpg

Ensimmäinen homma olikin alkuperäisen takamuksen heivaaminen veks ja taikoa jotain uutta tilalle.
Uretaania ja kasa kuidutustarvikkeita käteen... tuntien jälkeen saatiin kuin saatiinkin mukavamman näköisen perän mallia. Tarkoituksena oli säilyttää alkuperäinen takahäkki toimivana, ainoastaan "pieni" lyhennys oli luvassa.
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/PIC_0012.jpg

Kuidutustuntien jälkeen perä istui omaan silmään ihan mukavasti. Alkuperäistä satulaa, kun ei voinut enää käyttää (luojan kiitos), niin uusi oli veisteltävä. Kuidusta pohja ja telttapatjaa kontaktiliimalla päälle ja eikun veistelemään. Turhia ja vaihtoon meneviä osia tuli sitten riisuttua siinä samalla.
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/PIC_0004.jpg
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/PIC_0003.jpg

-----------------------------------------------------------

Projekti starttasi ilman suurempia kommelluksia, vaikka hartsihöyryssä olisi voinut koheltaa enemmänkin.  
biggrin.gif


Päivitän pikapuoliin lisää, missä sitä nykyään mennään vai mennäänkö missään.
 
Saapui talvi, pääsin armeijasta ja oli aika jatkaa projektia tosissaan. Tai ainakin yrittää...

-----------------------------------------------------

Satula valmistui kuituisen pohjan päälle. Liimaa, telttapatjaa ja muuta pehmustetta kului kiitettävästi. Niittauksessa ilmeni pulmansa, mutta kontaktiliimalla nahka venyttyi ympärille lopulta yllättävän vaivatta.
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/PIC_0039.jpg

Pohjatöitä tein, koska kuidutusvaiheessa oli hieman tullu kämmäiltyä. Mattamusta maali autto löytämään pienetkin huokoset. Tosi hakusessa nämä pohjatöihin liittyvät hommat, kun kittiäkin käsittelin ensimmäistä kertaa. Satulaakin npaikalleen näin valmiina. Perään olen tyytyväinen, lähinnä linja muuhun pyörään miellyttää omaa silmää.
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/PIC_0043.jpg

Pyörään oli saatava alakate, mutta mistä... Valmiita ei netistä löytynyt, tai sitten olen huono etsimään. Pohjamuoto katteeseen on haettu huomattavasti tuoreemmasta X1 mallista. Joutuu varmasti vielä pari kertaa pilkkomaan katteen, että saa täydellisesti istumaan. Kuiduttaminen kun on äärimmäisen mukavaa ja kerralla kun ei osaa sopivaa tehdä. Hoksasin hienon valmisteen nimeltä topcoat.
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/alaviisto.jpg

Käväisin ostamassa keulalle tuikut. Mustat siksi, koska pyörässä muutenkin on erityisen vähän kiiltävää, niin turhaa kromeluuria viitsi laitella. Ehkä taka-ajatuksena oli saada pyörä muistuttamaan uudempia Buluja.
Tällästä:http://www.dice.fi/images/tuotekuvat/moottoripyora/01114232_TwinspotlightMusta.jpg

Ja eikun asentamaan. Voi sitä ilonpäivää: Pulttaa kiinni osaa ensimmäistä kertaa tässä projektissa!! 2 ruuvia, pari prikkaa ja liittimetkin sähköille hetivalmiina... Hymyä tallissa.
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/lamputedest.jpg
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/lamputsivu.jpg

Valoille aloittelin rakentamaan "katetta" pohjana vanha vastaava, joka on aivan järkyttävän kokoinen. Pöydälle kate, muovailuvahaa ja pahvia... tietty kuidutustarpeet. Eikun kokeiluluontoisesti tekemään. Jep, talli näyttää kuin purkupommin olis räjäyttänyt...  
http://i253.photobucket.com/albums....hja.jpg

Itseä tyydyttävään tulokseen päästiin lopulta: Puolitoista litraa hartsia ja helvetin monta tuntia se otti... puhumattakaan niistä muutamasta "testi-kokeilu-vaihtoehto" mallista. Pyörittelyä, leikkelyä, kuiduttamista, mittaamista, sovittamista ja leikkelyä taas.
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/tuntienhomma.jpg

Kiinnikkeet täytyi taikoa tyhjästä. Yksinkertaiset ja rumat, mutta toimii! Taivutettu kotioloissa kiroamalla kovasti ja vääntämällä perkeleesti. Piiloon jäävät, täytyy kuitenkin vetää ruosteenestomaali sekä kiiltävä musta viimeistelyyn. Samalla niputin hieman sähköjä "siistimpään" kasaan.
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/kiinnikkeet.jpg

Lopuksi sitten sovitettiin ja aloitettiin pohjatyöt. Tälläkertaa ehkä vähemmän kittausta luvassa. Jotain olen oppinut, vähemmän hampaiden kiristelyä ja hiekkapaperista kuluneita sormenpäitä.
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/koekasausetu.jpg

Loppukevennykseksi koekasaus koko pyörälle, paljon on vielä tehtävää, mutta tässä vaiheessa "kevättä" näyttää omasta mielestä hyvälle!  
http://i253.photobucket.com/albums....ivu.jpg
Toiselta sivulta.
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/koekasaus.jpg

-----------------------------------------------------------

Ja mitä seuraavaksi!? Täytyi etsiä sopiva takatuikku ja Suzukin SV 650/1000:ssa näytti olevan sopiva... täältä orgista löytyi huokeanhintainen käytetty. Sitä sitten kiinni, mikä tuskin tulee olemaan ihan hirveän helppoa... no aikaa on ja kevääseen on vielä aikaa.  
baaa.gif
 
Nää on just näitä mitä lukee mielellään
thumbs-up.gif

Jotkut osaa muokata pyöränsä mieleisekseen hyvällä maulla ja tää on juuri niitä.
Meinaatko jättää ton "alakatteen" tuohon väriin?
Pitäs itsekkin perehtyä kuiduttamiseen niin vois saada joskus jotain aikaiseksi  
biggrin.gif
 
Meinaatko jättää ton "alakatteen" tuohon väriin?
Tosiaan tuo alakate on "hieman" oma versio X1 alakatteesta (muoto ja kiinnikkeet tehty omaan pyörään sopivaksi. Valkoinen väri johtuu puhtaasti tuosta Topcoat pinnoitteesta, jonka ruiskuttelin tuohon pintaan ihan vain peittääkseni huokoset, mitkä olivat syntyneet huolimattomasta muottityöstä.

Kaikki (perä, maski ja alakate) maalataan kiiltävällä mustallä pyörän väriin tai sitten koko pyörä tulee vaihtamaan väriä kevään sarastaessa.



Ehdotuksia otetaanavoimesti vastaan liittyen pyörän väriin: Itse mietin kovasti oikein kirkkaan punaista. Toisaalta sellainen armeijan sammaleen vihreä on saanut sairaana ajatuksena tilaa aivolohkoissa. Mene ja tiedä mihin sitä päätyy.  
biggrin.gif
 
Kyllä siitä makee tulee väristä välittämättä.
Voisko helmiäis musta jossa vivahde vihreetä + kirkkaan punanen raita etulokarista peräkatteeseen asti..
Tähän tyyliin:
bikepics-518216-800.jpg
 
Punanen ois jees.
Toi maski ehkä muistuttaa turhan paljon naku xb:n versiota, toisaalta jos se ei ois nätti ni en ajelis semmosel.
Nopeesti kun sutasin fötäril ni; Punainen.
 
Punanen ois jees.
Toi maski ehkä muistuttaa turhan paljon naku xb:n versiota, toisaalta jos se ei ois nätti ni en ajelis semmosel.
Nopeesti kun sutasin fötäril ni; Punainen.
Hain ihan tarkotuksella modernimmasta Xb:sta vaikutteita tuohon maskiin. Sopii noille tuplalampuille mielestäni hyvin.

Kiitän vielä kerran tuosta photaritoiminnasta, helpotti elämää kovasti.  
smile_org.gif
 
Pikkasen on hommat edenny. Tallissa tuli viikonloppuna kyykittyä reilut 15tuntia ja hermot kärähti useaan otteeseen, ensimmäistä kertaa epätoivokin iski, kun suunnitelma karkasivat kädestä totaalisesti.  
bawling.gif



Mutta kaikista vastoinkäymisistä huolimatta:

-----------------------------------------------------------

Tarkoituksena, kun on päivittää pyörää kohti nykyaikaa sekä muuttaa mieleiseksi, niin alkuperäinen "matkatelevisio" takavalo käynyt enää laatuun. Täältä orgista löytyikin korvaava takalyhty: mallia Suzuki SV 1000, valosta boonuksena löytyvät vielä vilkutkin (tosin ei e-hyväksyntää niissä, mutta ei haittaa) ja kirkas lasi näyttää kivalle. Pienet palat jouduin lampusta heti alkuunsa kuviosahalla leikkaamaan sopivuuden takia. Hintaa lampulle kertyi tasaraha 50€, kiitokset vielä myyjälle.
http://i253.photobucket.com/albums....lla.jpg

No tyhjänpäälle ei valoa voi istuttaa, joten ns. underi täytyi peräkatteen alle rakennella. Pala koirani leikkiriepua, ilmastointiteippiä ja hartsia. Kangas pingotettiin mahd. kireällä katteen alle ja koko paketti kasteltiin hartsilla. Kuivuttuaan kangas oli kivikova ja luulin täydellisesti istuvan sapluunan kuituversiota varten...
http://i253.photobucket.com/albums....ken.jpg

Mutta sitten alkoivat vaikeudet. Yksi virhearvio teki lauantai aamupäivästä helvettiä, kun takahäkin putket tulivatkin minimaalisesti tielle. Kuiduttamista, leikkelyä, uudet suunnitelmat... Kaikkeen tähän tuhraantui valehtelematta 9-10 tuntia, että sain kuituraakileen istumaan paikalleen. Underin epäsymmetrinen muoto ei suinkaan johdu mittavirheistä, vaan puhtaasti siitä, alakatteen pohja on kaikkea muuta kuin symmetrinen. Kiinnikkeiksi underille hain Prismasta kalustekulmaa, sinkittynä. Kestäviä ja reiät noissa on valmiina, eivätkä painakkaan juuri mitään hintakin on todella huokea.
http://i253.photobucket.com/albums....lty.jpg

Sitten sovittelemaan valojen kanssa. Kiinnikkeet liimasin epoksilla oikeille paikoilleen takakatteen sisäpintaan. Myöhemmin täytyy vetää sitten vielä kuitu noiden päälle, niin kestää taatusti. Ilmastointiteippiä kuvassa on luvattoman paljon, reikiä kun en vielä lähtenyt porailemaan. Ne myöhemmin...
http://i253.photobucket.com/albums....slt.jpg

Eikun koko helahoito tiukasti kiinneikkeitä vasten ja teipit reunaan. Näkee vähän yleisilmettä.
http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/Sovitusta.jpg

Kiinnitys underilla ja valolle täytyy vielä askarrella loppuun, mittailla ja poraille reiät.  VALOA, SEHÄN TOIMII!!!  
buttrock.gif

http://i253.photobucket.com/albums/hh62/taavetti_2007/Toimii.jpg

-----------------------------------------------------------

Karmeasta rakenteluviikonlopusta huolimatta tavoitteeseen pääsin! Aikaa meni, mutta tulosta tässävaiheessa tarkastellessa hymyilyttää.  
smile_org.gif
mielestäni riisikipon valo sopii yllättävän hyvin tuohon persukseen.
 
Mites aiot toteuttaa kilven tonne? ''kylmästi kulmaan'' påmppersseiden tapaan?
 
Mites aiot toteuttaa kilven tonne? ''kylmästi kulmaan'' påmppersseiden tapaan?
Se tuli kieltämättä ongelmana eteen, mutta rakennusvaiheessa se tuntui pienimmältä... saattaa tosiaan mennä kylmästi kulmaan tai sitten rakennetaan rosterista/alumiinista kliini teline renkaan päälle.
smile_org.gif
Multa saattaisi löytyä buluun sopiva teline joka menee renkaan päälle. Teline on tehty Rst:stä. Pintaa ei ole millään käsitelty, et joutuu joko maalaan tai kiillottaan.
 
Mites aiot toteuttaa kilven tonne? ''kylmästi kulmaan'' påmppersseiden tapaan?
Se tuli kieltämättä ongelmana eteen, mutta rakennusvaiheessa se tuntui pienimmältä... saattaa tosiaan mennä kylmästi kulmaan tai sitten rakennetaan rosterista/alumiinista kliini teline renkaan päälle.
smile_org.gif
Multa saattaisi löytyä buluun sopiva teline joka menee renkaan päälle. Teline on tehty Rst:stä. Pintaa ei ole millään käsitelty, et joutuu joko maalaan tai kiillottaan.
Minäpä lähetin yv:tä tuosta telineestä.
smile_org.gif
 
Back
Ylös