Onko kaksi pyörää liikaa kukkarolle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HelinäX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

HelinäX

New member
Olen sujuvasti tartuttanut prätkäkuumeen myös mieheen. Makselen oman 600:sen vakuutuslaskuja vuodenaikahinnoittelulla; joka on niin perseestä. Mm keväällä pyörä makas tallissa liikkumattomana kuukauden kun iski katsastajien lakko, venähti kortin saanti. Vapautuksen olis saanu viemällä kilvet katsastuskonttorille, seisomaan sitä ei saa.

Mutta asiaan, mies haaveilee omasta pyörästä, sama ei kelpaa (miehet!). Makuasioita tietysti, mies haluaa nakun, ehkä isommankin. oon ehdottanu että jos hänkin opettelis tuolla samalla ajamaan ja vaihdetaan sitten isompaan, mutta edelleen MIEHET! Miksi olla vain vaikeita ku voi helposti olla mahdototn. Vuodenaikahinnoittelulla ei ole ainakaan varaa pitää kahta pyörää, tai ainakaan ei paljoa jää kesällä bensarahaa ajaa..

Oon miettiny että pitäiskö sitä yksinkertaisesti alkaa siirttää vakuutukset pois nykyisestä yhtiöstä. tapiolaa ja turvaa oon pähkäilly.. muita vinkkejä keskituloisen perheen harrrastamiselle (kummallakin siis ilmeisesti oma pyörä vaikkei juuri koskaan yhdessä tulla ajamaankaan)??

Mulla on kaks pyörää, vakuutukset Turvassa, yleensä vain toinen on kerrallaan ajossa pl. keskikesällä oli molemmat samaan aikaan.
Toista voi seisottaa aina kerrallaan, kunhan se vaan kestää kuukauden jotta saa hyvityksen vakuutusmaksuista. Bonarit voi siirtää toisen pyörään seisonnat ajaksi.

Joo maksaahan tuo, vakuutukset ei niinkään ole merkittävä tekijä kuin se kahden pyörän ylläpito ja varsinkin niiden korjailu...

Kannattaa tosiaan kysellä niitä vakutuksia monesta eri paikoista,hinnoissa voi olla satojakin € eroja yhtiöiden välissä.

Ympärivuoden vakutus on halvin,jos meinaa ajaakin jottain eikä vaan 2 kuukautta,ja saahan sitä mentyä milloin haluaa ajelulle,nä suomen talvet kun ylensä ovat aika kehnoja niin ...

Kaks pyörää ei nytt hirveesti maksaa,enemmän se on toi kahden pyörän vakutukset kun syö kukkaroa
sad_orig.gif

Itse ajelen ympäri vuoden (kelillä kun kelillä) niin mulla ei ollut vaikeuksia löytää se sopivin/halvin vakutus.

Meillä on tällä hetkellä emännän kanssa samanlaiset joskin eri vuotiset pyörät, hänellä madallettuna. Eipä tuosta samanlaisuudesta toki juuri säästöä tule, mitä nyt jos joskus jonnekkin pidemmälle reissulle lähdetään, pärjätään yhdellä setillä varaosia. Tosin juuri pidemmät reissut onkin yleensä tehty vain yhdellä pyörällä (hän kyydissä).

Kumpikin ollaan makseltu pyöristä omat kulumme, vakuutukset on varsinkin emäntää välillä nyppineet, kun hän ei ole ehtinyt paljon ajamaan, eikä omaa vielä täysiä bonuksia. Itselläni on mielestäni aika hyvä diili vakuutuksista, on pysyneet alle kipurajan.

Se on tullut havaittua, että meillä on kaksi ajajaa, mutta vain yksi huoltaja (et ikinä arvaa, kumpi!)... no, toisaalta ainakin talviaikaan ruuvaan noita ihan mielelläni. Rahallisesti kannattavampaa meillä olisi varmasti myydä toinen, mutta näin tuskin tulee tapahtumaan ihan heti.

Neljään mopoon kaikenkaikkaan olen vakuutuksia soitellut ja ero on huima vakuutusyhtiöillä.. if tarjosi 500e/koko vuosi ja taas toisessa liikkeessä 1200e sama vakuutus.. Eli kannattaa soitella yhtiöitä läpi, niin voi säästää muutan jenin vuodessa
tounge.gif

Hieman saman asian kanssa sitä itsekkin painii. Tosin sillä erotuksella, että tekisi mieli hommata myös toinen pyörä omaan käyttöön enska tai supermoto...vaimo kun ei meillä aja, istuu kyllä mielellään kyydissä.

Kun ennestään on jo kaksi auto ja yksi pyörä vakuutuksissa, niin tuon toisen pyörän ja sen vakuutuksien maksaminen hieman sylettää ja mietityttää
sad_orig.gif

Ei kai tuossa oo vaihto ehtoja paljonkaan. Ihan sama onko niitä useampia vai ei.

-Tinkii muista menoista ja kilpailluttaa vakuutukset, lainat yms uusiksi.
-Vinkuu töissä palkankorotusta.

-Ottaa semmosen pyörän jonka lompakko kestää, vanhempi ja tehottompi on yleensä halvempi, nakut halvempia, joskus aliarvostetut mallit on edullisia - tosin halvoissa/vanhoissa huolto/korjaus tarvetta voi olla enemmän. Joten kannattaa kattoa mahdollisimman ehjä yksilö.

-Vakuutushintoja vertailemalla ettiin sopivaa yhtiötä. Jättää kaskon pois, laittaa kaatumatapit ja ajelee sen mukaan et maksaa ite jos kaatuu.

-Opettelet huoltamaan ite - säästää pitkän pennin - jos et riko mitään kallista. Renkaissa ja jarruissa ei kannata säästää -mut edullisin vaihtoehto kannattaa ettiä kyllä.

edit: Ai ni - ja ennen kaikkea on realisti -  jos näyttää ettei saa tarpeeksi irrotettua rahnaa - luovuttaa suosiolla - seuraavanakin kesänä ehtii. Tuon takia ei kannata omaa talouttaan kuralle pistää, kun kuiten yks on jo.

Olihan täällä muitakin samojen pähkinöiden parissa pyöriviä. Mie oon nauranu että tää meidän harrastaminen on kallista ja näyttää vielä kalliimmalta. Pihassa kaks autoa, ukon perhevankkuri ja mun uskollinen työmatka-auto, tallissa ukon kelkka ja mun pyörä. Tosin toi kelkka lähtee jos toinen pyörä tulee. Uskomattomat summat maksetaan vakuutuksia, on omakotitalon vakuutukset, henkilövakuutukset, ajoneuvot.. Ainoat mitkä on kilpailuttamatta on kelkan ja pyörän vakuutukset, kaikki muut mie oon ite rakentanu ku olin aikanaan vakuutusyhtiössä töissä. Kaikista ajoneuvoista löytyy täyskaskot, oon moneen otteeseen miettiny esim mun autoon osakasko, mutta se hintaero on niin mitätön ku mulla om täydet bonat ja kauhiat alennukset..

Säästön kohde olis toi ku ite oppis rassaamaan kaikki perusjutut, mutta sitä on niin arka kokeilemaan ja avun vinkuminen on vaikeaa. Ei millään haluais alkaa kiviriipaksi kenellekkään kaverille. Suomalaista ylpeyttä?

Mutta pitää jatkaa pähkinöiden pyörittämistä.. Onneks noi muut harrastukset meillä on edullisia, huh. Odotetaan pari vuotta niin poika alkaa harrastaan kartingia/crossia/jääkiekkoa tms tosi edullista, saa äiskä kanittaa kaiken arvokkaan että lapsi saa harrastaa.
biggrin.gif

Meillä on kaksi pyörää. Rouvalla pikku Gessu ja itsellä vähän laiska MotoGuzzi. Näin ei tehopainot ole hirveät ja vakuutuksissa säästää. Vakuutukset kannattaa kilpailuttaa kokonaisuutena (auto, pyörät, koti jne). Tällöin näkee mitä ne oikeasti maksaa. Vakuutukset tällä hetkellä Tapiolassa, Lähivakuutus ei ollut paljon kalliimpi. If oli kallis.
sport05.gif
Pikku hiljaa kertyvä bonukset helpottaa maksamista. Vakuutuksiin kuitenkin menee vuodessa aika lailla.
nixweiss.gif

Säästön kohde olis toi ku ite oppis rassaamaan kaikki perusjutut, mutta sitä on niin arka kokeilemaan ja avun vinkuminen on vaikeaa. Ei millään haluais alkaa kiviriipaksi kenellekkään kaverille. Suomalaista ylpeyttä?
Ei tuossa mitään ihmeellistä silleen oo - jos perustyökalut pysyy käsissä, osaa lukea ja hommaa parit momenttiavaimet- niillä säästää korkauskuluissa herkästi paljon+ tietää et on kunnolla kiinni. Ja niille pariksi tarvittavat hylsyt vaikka yksitellen - ei loppujen lopuksi tartte montaa.

Sit hommaa Glymerin tai Haynesin manuaalin ko pyörään niin kyllä se siitä lähtee itelleenkin- mut usein miten oma kokemus on et motoristit kyllä kovinkin mielellään auttaa ja opastaa toisiaan.

Kkäy vaikka pyörähtämässa paikallisessa kerhossa jos ei oo tuttuja/tutuntuttuja joilta kysellä.

Aiheesta ´Itse huoltaminen´ on täälläkin taitettu peistä maailmantappiin saakka.

Näkisin, että siinä on "spektrin" ääripäissä he, jotka ovat ammattitaitoisia, ja joilla on kunnon työkalut ja työskentelytilat - ja sitten toisessa päässä vastaavasti he, joilla ei ole minkäänlaista hajua koko huoltamisen käsitteestä, ei juuri minkäänlaisia työkaluja eikä myöskään tilaa, missä ropata, ja "huolto"=öljynvaihto, jos sattuu onnistumaan sekään mitään rikkomatta. Viime mainittujen ei kannattaisi ollenkaan koskea laitteisiinsa itse, vaan viedä ne huollettavaksi. Ja luonnollisesti näiden ääripäiden välissä on sitten aivan kaikenlaisia hyviä, keskinkertaisia ja vähemmän hyviä omatoimihuoltajia.

Kyllä se ilman muuta on hyvä taito osata, ja säästääkin voi, JOS löytyy kiinnostusta + edellytykset hoitaa nuo hommat kunnolla. Jos taas ei löydy, eikä realistisesti ajatellen ole myöskään hankittavissa, sitten kannattaa harkita muunlaisia ratkaisuja.

Eli se on jälleen aihe, johon ei ole yksiselitteistä vastausta olemassa, vaan se riippuu ihan tapauksesta.

'Pahimmillaan' on ollut 4 pyörää yhtäaikaa vakuutuksissa ja käytössä. Tallin ei mahdu kuin 2-3, joten loput on pitkin maailmaa. Vielä on saanut perus liikennevakuutukset maksettua, ja aina välillä jopa jollakin ajettuakin. Kalusto vaihtuu mielialojen mukaan, joten en ole jaksanut erityisen tarkkaan kilpailuttaa ja laskea vakuutuksia eri firmojen kesken. Tähän päälle muutamat lasten vakuutukset, joita ei voi siirtää yhtiöstä toiseen ja se kaikki muu auto- ,koti-, henkivakuutukset, jne. niin ei niitä vertaile erkkikään.

Elämä on kallista, eikä edes aina kivaa.

'Pahimmillaan' on ollut 4 pyörää yhtäaikaa vakuutuksissa ja käytössä. Tallin ei mahdu kuin 2-3, joten loput on pitkin maailmaa. Vielä on saanut perus liikennevakuutukset maksettua, ja aina välillä jopa jollakin ajettuakin. Kalusto vaihtuu mielialojen mukaan, joten en ole jaksanut erityisen tarkkaan kilpailuttaa ja laskea vakuutuksia eri firmojen kesken. Tähän päälle muutamat lasten vakuutukset, joita ei voi siirtää yhtiöstä toiseen ja se kaikki muu auto- ,koti-, henkivakuutukset, jne. niin ei niitä vertaile erkkikään.

Elämä on kallista, eikä edes aina kivaa.
Taidat olla sitä ihmistyyppiä joilla on kaikki vakuutukset vituillaan, asuntolainassa varmaan kallein prime ja pankin "loistava" korkokatto vielä päälle mutta sitten kaupassa tuijotellaan 50snt halvempaa jauhelihaa. Osuiko?  
cool.gif

Ja mitä itse aiheeseen tulee niin eipä se nyt niin pahasti, kaikkihan riippuu tuloista mutta ittellä on nuo 2 pyörää 3kk ajossa kesässä ja vakuutuksiin meni yhteensä joku 680€. Ducatissa täyskasko.

Oma autotalli löytyy ja sekalainen valikoima perustyökaluja, momenttiavaimet puuttuu ja todennäköisesti juuri ne oikean kokoiset hylsyt. Olis hankintalistalla, kutem myös kunnollinen huoltotuki.

Perfektionismi on pirunmoinen vaiva, sitä vaatii iteltä paljon, mutta taas toisaalta tietää miten asiat on ku ite tekee. Joku mainitsi jonku pätevän huoltokirjan, mistä mie sellaisen saan hommattua? Toisaalta ihan hyvä ku toi mun pyörä on ns vanhempi, ei ole elektroniikkaa niin hurjasti ja siin pitäs olla ihan luotettava tekniikkakin. Kohtahan se talvi alkaa ja pitäs alkaa ekoja huoltoja tekemään. Täällä on ikävä kyllä kausi lopuillaan, yöpakkasia pitelee jo. Mutta jospa ne kelit vielä vähän lämpenis, pirunmoisen flunssan iski ku kävin viikonloppuna päivälenkin heittämässä.

Onkohan mikään (ulkomainen?) yhtiö harkinnut tuovansa henkilökohtaisia tai ainakin ensisijaisesti käyttäjähinnoitteluun perustuvia vakuutuksia Suomeen?

Oli vuodenaikahinnoittelu tai mikä tahansa muu hinnoittelu, niin vakuutushan maksaa sen n€/vuosi. Avaa toisen tilin, johon maksaa tilipäivänä sen vakuutuksen laskennallisen kuukausierän josta makselee sitten kesällä vakuutukset. Tai jopa maksaa päräyttää koko vuoden kerralla ja hyötyy maksutapa-alennuksista...
smile_org.gif

Tapiolassa on mulla vakuutukset ja nyt 2 pyörää. Ajattelin pitää toista kokoaikaisesti vakuutuksessa ja toista kesä-heinä-elokuun. Yhteensä tuollainen kustantaa 2011 n. 700-750e sisältäen liikenne+"laaja" osakasko (Tapiolassa mp:n osakaskon hintaan sisältyy aina autopalvelu ja ilkivalta). Toisessa pyörässä 70% bonukset, toisessa 20% aloitusbonukset, lisäksi 17% omaetualennus molempiin. Tapiolassa bonusta kertyy 3% tai 5% tai 10% / vuosi. Riippuen siitä miten kauan on pyörä ajokauden aikana vakuutuksessa. Pyörillä saa vapaasti ajaa marraskuu - maaliskuu välisenä aikana, joka on samalla tavallaan "ilmaista" aikaa. Huhti-lokakuu on ns. ajokautta, jonka aikana pyörän voi laittaa seisontaan, mutta minimissään 30vrk ajaksi jos aikoo maksuissa säästää.

Kysyin toiseen pyörään tarjoukset Pohjolasta ja Ifistä (42kw/230kg), mutta olivat selvästi kalliimmat kuin Tapiolan vastaavat.

Oma autotalli löytyy ja sekalainen valikoima perustyökaluja, momenttiavaimet puuttuu ja todennäköisesti juuri ne oikean kokoiset hylsyt. Olis hankintalistalla, kutem myös kunnollinen huoltotuki.

Perfektionismi on pirunmoinen vaiva, sitä vaatii iteltä paljon, mutta taas toisaalta tietää miten asiat on ku ite tekee. Joku mainitsi jonku pätevän huoltokirjan, mistä mie sellaisen saan hommattua? Toisaalta ihan hyvä ku toi mun pyörä on ns vanhempi, ei ole elektroniikkaa niin hurjasti ja siin pitäs olla ihan luotettava tekniikkakin. Kohtahan se talvi alkaa ja pitäs alkaa ekoja huoltoja tekemään. Täällä on ikävä kyllä kausi lopuillaan, yöpakkasia pitelee jo. Mutta jospa ne kelit vielä vähän lämpenis, pirunmoisen flunssan iski ku kävin viikonloppuna päivälenkin heittämässä.
Manuaaleista nuo on tunnetuimmat:

Clymer

Haynes

Näitä saa muunmuassa Alfameriltä ja lukuisilta muilta nettikaupoilta ja normikirjakaupoistakin.

Momenttiavaimet on oikeesti painonsa arvoisia - alumiiniin en ite viitti kyllä mitään vääntää juuri koriste ruuvia tiukempaa ilman momenttia. Ne maksaa jonkun verran mut kannattaa hommata silti - ne ei harrastuskäytössä kulu loppuun kunhan muistaa löysätä säädön aina käytön jälkeen. Parempi välttäväkin kuin ei mitään- ongelma tietty on et mistäs tiedät mikä on hyvä.

Hylsyt noissa on kyllä ne normit 8,10,11,13 ja sit pyöräkohtaisesti jokunen isompi. kuusiokoloija yleensä kai muutama peruskoko 4,6,8 ja sit jotain isompia saattaa olla. torxeja saattaa olla kans riippuen pyörästä.

Back