Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

Jonkun muun pyörätyypin puolesta liikennekäytössä puhuu tietysti se, että kun niistä on tarkoituksella pilattu ajo-ominaisuudet niin ajaminen jo matalilla laillisilla nopeuksilla vaatii kuljettajalta hieman enemmän keskittymistä ja työtä. Sen voi hyvinkin laskea plussaksi että on pyörän ohjaimissa jotain tekemistäkin.
Juu, voi olla. Se kuinka paljon tuo painaa vaakakupissa riippuu kuskista ja kokemuksesta. Itse en osannut tuota edes ajatella kadulla (tai noviisina edes radalla), mutta kovemmassa kyydissä varmasti näin. Tosin jos verrokkina on ne Hornetit ja vastaavat niin eipä se Ärrätönkään huono laitos ole. Jos ei radalle vie ja kuski ei ole kovin painava niin tuskin pettyy vaikka sokkona ostaisi.
Itselläni oli pyörävalinnan kanssa ongelmia alkuun. Erityisesti koska ei ollut korttia kädessä ja pakkohan se pärrä oli saada heti kun inssi menee läpi... On siis vain yksi kesä takana ajoa, mutta ehkä sitä suuremmalla syyllä kirjoittelen tänne omat neuvoni:
1. Osta sellainen pyörä missä jo kylmiltään on "hyvä olla".
Eli ajoasento on täysin kokemattomalle jo välittömästi "tää se on" fiilis.
Itse kävin testaamassa monta pyörää vaan kylmiltään, kun se oma osui kohdalle, ei siitä ollut epäselvyyttä.
.
Joissain pyörissä on jo vakiona melko helposti säädettävät ohjaustangot, jalkatapit ja penkki, kun taas toisissa vakio-osilla ajoasennon muokkaaminen on melko työlästä ja käytännössä on helpompi ostaa aftermarket jalkatappisarjat ja ohjaustanko. Kaikissa pyörissä sen sijaan on on helppo säätää vähintään jarru- ja kytkinkahvat kuskille sopivaan kohtaan.
) ?Kotarin 990 SMT ei ihan vielä taida mahtua tuohon max hintaan, muuten olisi ilmeisen pätevä pyörä mitä ei ole vielä mainittu?
...Yksimukiset ja twinit vääntävät huonosti pienillä kierroksilla verrattuna 4-6 -sylinterisiin...
Jos on sama tilavuus niin kyllä nelikko vääntää twiniä paremmin pieniltä kierroksilta. En ole dyno-käyriä tutkinut mutta ajamalla tähän tulokseen tullut. Twini potkii ja ravistaa kun taas nelikko vähän vain tuhisee.Vaiko päinvastoin piti sanoa...?
Jos on sama tilavuus niin kyllä nelikko vääntää twiniä paremmin pieniltä kierroksilta. En ole dyno-käyriä tutkinut mutta ajamalla tähän tulokseen tullut. Twini potkii ja ravistaa kun taas nelikko vähän vain tuhisee.
Noin niinku persdynolla ja abaut 10 mopon kokemuksella sanoisin että kyllä riittävällä viritysasteella varustettu twini potkii ihan omalla taajuudellaan alapäässä. Oman osansa asiaan tekee liki puolet pienempi moottorian paino, ja selvästi pienempi liikkuva massa. Toki mitatut kippurat voi näyttää toisin. Mutta silti esim jo LC8:n alapaukut on huomattavan jykevät. Teho tarjotaan ihan erilaisella kaavalla selkärankaan kuin vaikkapa hayabusan ja b-kingin suzuki pannu niitä annostelee. Mutta jos LC8:n sais vielä samalla kuutiotilavuudella, alkaisi välilevyt seikkailla pitkin ajotakkia. Eli olen kanssasi aavistuksen eri mieltä asiasta![]()