Ostan pyörän, mutta minkä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mäkine
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei kannata liikaa stressata ensimmäistä pyörää ostaessa. Sehän on vasta ensimmäinen. Sitten kun on ostamassa viimeistä pyörää, niin voi kuluttaa enemmän aikaa ja vaivaa pohtimiseen.
 
Itse lähdin ensipyörää hakemaan rajaamalla hintahaitarin ja sitten vain nettimotoon selaamaan kaikkea mikä näyttää kivalta. No sitten kaikista silmää miellyttävistä rupesin kaivelemaan eri foorumeilla tietoa ajettavuudesta, huolloista ym.
Jokainen tekee omat päätöksensä, mutta itse en ainkaan halunnut mitään perus cbr:ää vaan jotain joka saa jollain tapaa vibojakin aikaan. Tuloksena RSV Mille jolla mieluusti kurvaili mutkapätkät ja taajamassa läikytteli mummojen päiväkahveja lehdille V2-murinalla (no slipari ilman db-killeriä tottakai!) :grin:
Sittenpä huomasi että ajelisi mieluusti vähän pidempääkin lenkkiä toki vielä sporttisuudesta liiemmin tinkimättä ja tusinakawa tilalle (koneeseen castrolia, ja autoonkin menee diamondia...). Eiköhän tuokin jossain vaiheessa vaihtoon mene ja muskelinakua ehkäpä tilalle. Nämä on näitä mielijohteita, pääasia että on kaksipyöräinen vain alla :orgmp:

Niinkuin aikaisemmin sanottiinkin niin hauskaa on varmasti kaikella millä pääsee vain kurvailemaan.
 
Jonkun muun pyörätyypin puolesta liikennekäytössä puhuu tietysti se, että kun niistä on tarkoituksella pilattu ajo-ominaisuudet niin ajaminen jo matalilla laillisilla nopeuksilla vaatii kuljettajalta hieman enemmän keskittymistä ja työtä. Sen voi hyvinkin laskea plussaksi että on pyörän ohjaimissa jotain tekemistäkin.

Suosittelen testaamaan esim. Superduken eri versiot, Street Triple R:n, Speed Triplen R:n, Tuonon Factory mallin, Ducatin Streetfighterin ja muutaman muun mopon, joka on varustettu WP:n, Ö:n ja Brembon alusta- ja jarruosilla jo tehtaalta. Saattaa nimittäin mielikuva huonoista ajo-ominaisuuksista muuttua aika paljon. Noissa mainitsemissani on nimittäin parempi alusta ja jarrut kuin suurimmassa osassa japsikyykkyjä. Moottori sitten onkin jo niin iso makuasia, ettei niistä paljon kannata alkaa kiistelemään.
 
Juu, voi olla. Se kuinka paljon tuo painaa vaakakupissa riippuu kuskista ja kokemuksesta. Itse en osannut tuota edes ajatella kadulla (tai noviisina edes radalla), mutta kovemmassa kyydissä varmasti näin. Tosin jos verrokkina on ne Hornetit ja vastaavat niin eipä se Ärrätönkään huono laitos ole. Jos ei radalle vie ja kuski ei ole kovin painava niin tuskin pettyy vaikka sokkona ostaisi.

Juu, ei tuo iso miinus ole ja kokonaisuudessaan Triple on kyllä ihan eri planeetalta Hornetteihin Zetoihin yms. verrattaessa.
 
Itselläni oli pyörävalinnan kanssa ongelmia alkuun. Erityisesti koska ei ollut korttia kädessä ja pakkohan se pärrä oli saada heti kun inssi menee läpi... On siis vain yksi kesä takana ajoa, mutta ehkä sitä suuremmalla syyllä kirjoittelen tänne omat neuvoni:

1. Osta sellainen pyörä missä jo kylmiltään on "hyvä olla".
Eli ajoasento on täysin kokemattomalle jo välittömästi "tää se on" fiilis.
Itse kävin testaamassa monta pyörää vaan kylmiltään, kun se oma osui kohdalle, ei siitä ollut epäselvyyttä.
.

Pirun hyvä teksti, mutta tähän ajoasentohommaan on pakko kommentoida. Joissain pyörissä voi tuurilla ajoasento olla hyvä suoraan tietynlaisen fysiikan omaavalle kuskille, mutta käytännössä jos haluaa hyvän ajoasennon, vaatii se aina vähintään hieman asennon muokkaamista itselle sopivaksi. Ei kai kukaan autoakaan osta sen perusteella, että siinä on hyvä ajoasento penkkiä ja rattia säätämättä?

Pyörässä tuo ajoasennon säätö on karvan työläämpää kuin autossa, mutta se maksaa kyllä ajomukavuutena itsensä moninverroin takaisin. Joissain pyörissä on jo vakiona melko helposti säädettävät ohjaustangot, jalkatapit ja penkki, kun taas toisissa vakio-osilla ajoasennon muokkaaminen on melko työlästä ja käytännössä on helpompi ostaa aftermarket jalkatappisarjat ja ohjaustanko. Kaikissa pyörissä sen sijaan on on helppo säätää vähintään jarru- ja kytkinkahvat kuskille sopivaan kohtaan.

Tuolla meidän Ajotaito II-kurssilla annetaan vinkkejä myös siihen, että mitkä muutokset pyörään tekisivät kuskin ajoasennosta paremman.
 
Kiitos kaikille hyvistä pointeista ja näkökulmista. Eniten yllätyin kuinka aktiivinen foorumi tämä on :O

Triumphin ulkonäkö ei iske oikein meikäläiseen miltään osin. FZ1n ja Z1000 on omaan silmään huomattavasti hienompia.
Täytyypä käydä istumassa kys. pyörien päällä, jos jyväskylän mp-näyttelyssä sattuu semmoset olemaan. Tuskin voi moottorin osalta pikkubandiitin jälkeen kovin paljon vikaan mennä, ts. noissa kaikissa on varmaan voimaa ja vääntöä ihan mukavasti?

Onko noissa Z kawoissa ollut jotakin teknisiä murheita? Lähinnä 2005...2008 ikäisissä.
 
Joissain pyörissä on jo vakiona melko helposti säädettävät ohjaustangot, jalkatapit ja penkki, kun taas toisissa vakio-osilla ajoasennon muokkaaminen on melko työlästä ja käytännössä on helpompi ostaa aftermarket jalkatappisarjat ja ohjaustanko. Kaikissa pyörissä sen sijaan on on helppo säätää vähintään jarru- ja kytkinkahvat kuskille sopivaan kohtaan.

Ja tämäpä yksi syy lisää tuohon ykköskohtaan tosiaan. Jos ajoasento ei osu kohdalleen, niin sen korjaaminen voi olla monen sadan euron juttu, että pyörän saa juuri itselleen sopivaksi.

Tekstisi on täysin paikkaansa pitävää, mutta kun ensipyörää ostaa, niin ensimmäiseksi ei sitä halua ruuvata, vaan ainoastaan ajaa :)

Munkin pitäisi saada uudet kahvat Hornettiin, mutta vieläkään en ole vaihtanut, kun pyörä on käytännössä ajossa koko ajan mitä ei ole ollut talvisäilössä. Hommahan ei ole iso, mutta mitä jos jottain tuleekin ja pyörää ei heti saakkaan takasin ajoon (kauhukuva :no: ) ?

PS: Talvella ei ollut mahista tehdä tätä proseduuria.

Summa summarum, ajoasentoa voi muokata, kannattaakin, mutta ensipyörän ostossa on tärkeää, että se on edes alustavasti kohdallaan.
 
Kotarin 990 SMT ei ihan vielä taida mahtua tuohon max hintaan, muuten olisi ilmeisen pätevä pyörä mitä ei ole vielä mainittu?
 
Yksimukiset ja twinit ovat melkoisia traktoreita ja vääntävät huonosti pienillä kierroksilla verrattuna 4-6 -sylinterisiin. Olen monet kerrat haaveillut twinistä, mutta aina koeajon jälkeen palaan tyytyväisenä eleettömästi hurisevan neli- tai kuusisylinterisen satulaan. Ei oikein minun makuuni istu sellainen rytkytys ja nytkytys mitä twinit tarjoavat. Eli kannattaa kokeilla pyörillä ajamistakin eikä vain koeistuntaa.
 
Joo kyllähän kylmät tyypit jotain osviittaa antaa mutta mopot on kuitenkin tehty ajettaviksi niin kyllä se eniten ratkaisee mikä on kokonaisuudessan ajokokemuksen antama fiilis. Vaikka ois kuinka hyvä esim. ajoasennoltaan mutta jos ei muuten säväytä mitenkään niin sitten täytyy kokeilla jotain muuta. Kyykkypyörissäkään ei monestikkaan ajoasento ole mukavimmasta päästä mutta saattaa siltikin olla se mukavin pyörä ajaa.
 
Vaiko päinvastoin piti sanoa...?
Jos on sama tilavuus niin kyllä nelikko vääntää twiniä paremmin pieniltä kierroksilta. En ole dyno-käyriä tutkinut mutta ajamalla tähän tulokseen tullut. Twini potkii ja ravistaa kun taas nelikko vähän vain tuhisee.

Eikö twinien vääntölegenda johdu siitä että aikoinaan Moto-GP:ssä saivat olla 1000 cm3 kun nelikoilla oli vain 750 cm3? Kyllähän isommilla kuutioilla on hyvä vääntää, oli sylintereitä mikä määrä tahansa.

Löytyi hauska sitaatti tähän aiheeseen:

"V-twin is all about looks, lousy engine usually a good beginner bike if it isn't too heavy. 4- cylinder is usually about performance and will be a much hotter bike..."

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080507172408AAp1oc5

Ehkä vähemmän sylintereitä vääntääkin paremmin? Ei riitä nyt sivistys itsellä ratkoa tätä kysymystä.

"The twisting force (Torque) is this downforce applied through the lever that is the crank. The single has the longer stroke so it's greater downforce is multiplied by a longer lever to produce even greater torque."

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100411120220AABwben

Melko tyhjentävä analyysi täällä:

http://www.cycleworld.com/2010/06/01/the-rhythm-of-power/
 
Viimeksi muokattu:
Jos on sama tilavuus niin kyllä nelikko vääntää twiniä paremmin pieniltä kierroksilta. En ole dyno-käyriä tutkinut mutta ajamalla tähän tulokseen tullut. Twini potkii ja ravistaa kun taas nelikko vähän vain tuhisee.

Noin niinku persdynolla ja abaut 10 mopon kokemuksella sanoisin että kyllä riittävällä viritysasteella varustettu twini potkii ihan omalla taajuudellaan alapäässä. Oman osansa asiaan tekee liki puolet pienempi moottorian paino. Toki mitatut kippurat voi näyttää toisin. Mutta silti esim jo LC8:n alapaukut on huomattavan jykevät. Teho tarjotaan ihan erilaisella kaavalla selkärankaan kuin vaikkapa hayabusan ja b-kingin suzuki pannu niitä annostelee. Mutta jos LC8:n sais vielä samalla kuutiotilavuudella, alkaisi välilevyt seikkailla pitkin ajotakkia. Eli olen kanssasi aavistuksen eri mieltä asiasta :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:
Noin niinku persdynolla ja abaut 10 mopon kokemuksella sanoisin että kyllä riittävällä viritysasteella varustettu twini potkii ihan omalla taajuudellaan alapäässä. Oman osansa asiaan tekee liki puolet pienempi moottorian paino, ja selvästi pienempi liikkuva massa. Toki mitatut kippurat voi näyttää toisin. Mutta silti esim jo LC8:n alapaukut on huomattavan jykevät. Teho tarjotaan ihan erilaisella kaavalla selkärankaan kuin vaikkapa hayabusan ja b-kingin suzuki pannu niitä annostelee. Mutta jos LC8:n sais vielä samalla kuutiotilavuudella, alkaisi välilevyt seikkailla pitkin ajotakkia. Eli olen kanssasi aavistuksen eri mieltä asiasta :thumbup:

Ei vaan taida persdynon mittaukset riittää noissa kilpasarjoissa, vai paljonko niissä twineillä on tullut mainetta?
 
Tässä joku on kirjoittanut samat ajatukset jotka minulla on koeajojen perusteella muodostunut:

"I think it's is a huge myth that twins produce more torque than I4s. That's BS. Just look at some dyno graphs of similar displacement / tune engines. For example, compare a GSXR1000 to a ZX10R to a Ducati 999. The GSXR and ZX10R put out monster torque at low RPMs. Big twins are known to be lumpy under 4K, probably moreso than an I4"

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=695235&page=3

Eli twinit potkii pirusti vastaan pienillä kierroksilla. Eikä nelikon vääntökäyrä pienillä kierroksilla hävetä yhtään.
 
Äkkiseltään guugletettuna täysin lähdekritiikittä tehty tiedonetsintä paljasti tuloksen, että meikäläisen 996cc tvini vääntää maksimissaan n. 70 jalkapaunaa, kun hieman uudempi kilonen ceeppari vääntää 75 jalkapaunan suuruusluokkaa. (Veturihan on tekniikan osalta säilynyt muuttumattomana koko valmistusksensa ajan, joten sitä pitäisi oikeastaan verrata 90-luvun lopun CBR:ään...) Ero ei ole iso, mutta tulos selkeä. Tvinit ei väännä paremmin. Mutta silti pidän sellaisesta enemmän :)

Lähteet:
http://www.civinfo.com/boxster/vtr1000.htm
http://www.speedysgarage.net/hondacbr1000rrweb/1000RR_mods/1000RR_dynos/dynoruns.htm
 
Back
Ylös